Auttakaa, mitä lähden opiskelemaan kun ikää jo 35v ja ei mitään koulutusta?
Lukio on käyty. Ammattikoulusta en ole löytänyt mitään kiinnostavaa ja muutenkin haluaisin siisteihin päivä/sisätöihin. Eli amk voisi olla hyvä, yliopisto on liian pitkä tie.
Mietityttää vain tämä ikäni, olenko jo liian vanha kouluun ja saamaan töitä? 15 vuotta olen ollut kaupan kassalla, baarimikkona, siivoojana, postissa jne.
Kriteereinä uudelle työlle, että tulisi olla fyysisesti kevyttä ja säännöllistä päivätyötä, ei hirveästi asiakaspalvelua.
Kommentit (45)
Tietokone -ala? Esim. ICT-asentaja. Ja koskaan ei oo liian myöhäistä opiskella. Aikuispuolelle vaaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietokone -ala? Esim. ICT-asentaja. Ja koskaan ei oo liian myöhäistä opiskella. Aikuispuolelle vaaan.
Mieluummin korkeakoulututkinto alalta.
Ihan mikä ala tahansa joka sinua kiinnostaa. Toki katsoisin vähän työllisyysnäkymiä kyseiseltä alalta mutta 35-vuotiaana voi vielä hyvin opiskella haluamalleen alalle myös yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä haluat tehdä? Mikä koulutus siihen vaaditaan? Mene opiskelemaan sitä.
Kun en tiedä mitä haluaisin tehdä. Olen sen tyyppinen ihminen, että voisin tehdä monenlaista työtä. Mitään myyntityötä ja tuputtamista en halua tehdä, tai kuten jo mainitsin tuon vuorotyön ja fyysisyyden.
Eikä nuo erilaiset tutkintonimikkeet kerro minulle mitään.
Ao
Mulla sama juttu, paitsi että en ole käynyt lukiota. Duunarihommat on nyt tähän ikään nähty ja ne ei ole tosiaan mun juttu yhtään vaan haluan ammatin, jossa saa kropan ja/tai puhelahjojen sijaan käyttää (ainoastaan) aivojaan.
N39
Tradenomi suuntautuneena laskentaan.
Ennen työvoimatoimiston kautta pääsi ammatinvalinnan ohjaukseen ja testeihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu, paitsi että en ole käynyt lukiota. Duunarihommat on nyt tähän ikään nähty ja ne ei ole tosiaan mun juttu yhtään vaan haluan ammatin, jossa saa kropan ja/tai puhelahjojen sijaan käyttää (ainoastaan) aivojaan.
N39
Iltalukioon.
Terveydenhoitaja? Laboratoriohoitaja? Sosionomi? Kirjanpitäjä?
Oisko ammatinvalintapsykologin tapaaminen aiheellista?
Käy te-toimistossa puhumassa. Mulla on alan vaihto edessä. Tiedän mitä opiskelen. 48v.
Vierailija kirjoitti:
N39
Lukio. AMK tai yliopisto. Lusmuilemalla et saavuta mitään.
Tuossa iässä kaikenlaiset "urat" voi jo unohtaa, mikään ei kuitenkaan estä saada vielä hyvää työtä ja ammattia, mutta se on kovin, kovin vaikeaa. Vaikeaa erityisesti ,siksi että kilpailet samoista töistä nuorten , sinua paljon terävämpien ihmisten kanssa (yleistys toki). Toinen asia , minkä ihmiset helposti unohtavat on se, että suhteilla on todella suuri merkitys ja ihmiset usein karsastavat "tuonikäistä" tulijaa/ hakijaa alalle. Tarkoitan lähinnä tällä sanontaa, että "täällä ollaan niin kuin oletetaan, ei niin kuin halutaan eli iso merkitys merkitys on myös miten muut ihmiset hyväksyvät sinut: mitä he sinusta ajattelevat. Monesti kuulee, kuinka kaikki vielä on mahdollista tuonikäisenä ja että voin olla mitä vain haluan , mutta oikeasti asia ei ole aivan näin, sillä tuonkaltainen
Kuitenkaan ,että ole liian vanha ja jos todella löydät sinulle sopivan alan/työn ei mikään tietenkään estä siinä vielä menestymistä, ainakin kohtalaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä haluat tehdä? Mikä koulutus siihen vaaditaan? Mene opiskelemaan sitä.
Kun en tiedä mitä haluaisin tehdä. Olen sen tyyppinen ihminen, että voisin tehdä monenlaista työtä. Mitään myyntityötä ja tuputtamista en halua tehdä, tai kuten jo mainitsin tuon vuorotyön ja fyysisyyden.
Eikä nuo erilaiset tutkintonimikkeet kerro minulle mitään.
Ao
Lue ne, ne on kyllä selitetty auki kurssikohtaisesti. Olet aikuinen, opettele päättämään.
Aikuiskoulutuksesta voisi löytyä jotakin sopivaa, ja aiemmasta työurasta olisi siinä hyötyä.
Töitä riittää: Lähihoitaja, laitoshuoltaja, laborantti, aika hyvin myös keittiö-cateringalalla, insinöörit. Toimistopuolelta tulee vähenemään lähiaikoina. Itse olen toimistopuolen töissä (laskutusta, alustavaa kirjanpitoa, tietojen tallennusta koneelle, muita sihteerihommia...) ja lähivuodet voi viedä multa alani työt tekoälyn/automatisoinnin takia.
Itse en ole tähän päivään mennessä tehnyt lainkaan ns. duunaritöitä mutta jatkossa harkitsen lähäri/keittäjä/laitoshuoltotyyppisiä hommia jos ei oman alan töitä saa. Olen tradenomi ja meitä on paljon työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä kaikenlaiset "urat" voi jo unohtaa, mikään ei kuitenkaan estä saada vielä hyvää työtä ja ammattia, mutta se on kovin, kovin vaikeaa. Vaikeaa erityisesti ,siksi että kilpailet samoista töistä nuorten , sinua paljon terävämpien ihmisten kanssa (yleistys toki). Toinen asia , minkä ihmiset helposti unohtavat on se, että suhteilla on todella suuri merkitys ja ihmiset usein karsastavat "tuonikäistä" tulijaa/ hakijaa alalle. Tarkoitan lähinnä tällä sanontaa, että "täällä ollaan niin kuin oletetaan, ei niin kuin halutaan eli iso merkitys merkitys on myös miten muut ihmiset hyväksyvät sinut: mitä he sinusta ajattelevat. Monesti kuulee, kuinka kaikki vielä on mahdollista tuonikäisenä ja että voin olla mitä vain haluan , mutta oikeasti asia ei ole aivan näin, sillä tuonkaltainen
Kuitenkaan ,että ole liian vanha ja jos todella löydät sinulle sopivan alan/työn ei mikään tietenkään estä siinä vielä menestymistä, ainakin kohtalaisesti.
Olipa sekavaa ja epäluettavaa tekstiä.
On tietysti totta, että ikärasismia esiintyy, mutta työllistyminen hieman vanhempana riippuu niin monesta seikasta, että sen pelossa ei kannata jättää kuitenkaan opiskelematta. Ja jos aloittajalla ei mitään aiempaa tutkintoa ole, niin mitään ei voi hävitä.
Kuinka monella nyt ylipäänsä on joku loistava ura muutenkaan? Aika monella korkeakoulutetullakin on vain ihan tavallinen, hyvä työ.
Ammatinvaihto on nykyaikaa ja 35v harkkari ei ole mitenkään tavaton näky.
Vanhempana ihan kaikki ovet eivät ole samalla tavalla auki kuin nuorempana, ainakaan keskivertotyypille, mutta pelon ja negatiivisten mielikuvien ei kannata antaa lannistaa. Todennäköisesti koulutuksesta on kuitenkin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Töitä riittää: Lähihoitaja, laitoshuoltaja, laborantti, aika hyvin myös keittiö-cateringalalla, insinöörit. Toimistopuolelta tulee vähenemään lähiaikoina. Itse olen toimistopuolen töissä (laskutusta, alustavaa kirjanpitoa, tietojen tallennusta koneelle, muita sihteerihommia...) ja lähivuodet voi viedä multa alani työt tekoälyn/automatisoinnin takia.
Itse en ole tähän päivään mennessä tehnyt lainkaan ns. duunaritöitä mutta jatkossa harkitsen lähäri/keittäjä/laitoshuoltotyyppisiä hommia jos ei oman alan töitä saa. Olen tradenomi ja meitä on paljon työttöminä.
Joo, niin riittää, mutta työ on raskasta, huonosti palkattua ja usein vuorotyötä. Juuri näistä pitäisi päästä nyt pois:D
Ap