Miksi niin moni ei osaa elää oikein? Hävettää monien puolesta
Näen sitä osaamattomuutta, oman elämänhallinnan puutetta, yleistä tylsyyttä ja ainaista rahanpuutetta ympärilläni. Hiljaa itse mietiskelen, että miksiköhän tuokin teki tuollaisen tyhmän ratkaisun ja otti tuollaisen epäonnistujan parikseen? Miksi tuokin elää vuokralla vaikka on jo yli 33-vuotias? Miksi tuokaan ei ole kyennyt etenemään urallaan vaikka on jo 38-vuotias? Miksi tuokin aina tilaa pizzoja kotiin vaikka muuten ei ole rahaa mennä minnekään?
Paljon näen epäonnistumista elämässä. Mikä ihmisiä vaivaa? Miksi ei ymmärretä elää oikein?
Nainen harmoniassa itsensä, uransa ja muun ympäristön kanssa, 31-vuotias
Kommentit (66)
Oikeanlaisen elämän määrittely universaalisti on mahdotonta, koska ihmiset ovat hyvin erilaisia ja koska sosiaalinen normisto sekä yhteiskunta vaikuttavat suureen enemmistöön merkittävästi, luoden harhaisen mielikuvan onnellisen elämän rakennuspalikoista.
Itsenäinen yksilö ajattelee omilla aivoillaan ja sydämellään. Oppii jo nuorena tuntemaan itsensä ja tietämään, mikä tuottaa hänelle hetkellistä mielihyvää, pidempiaikaista harmoniaa ja onnea, sekä uskaltaa elää itselleen sopivalla tavalla.
On kuitenkin olemassa yksi selkeä mittari, joka paljastaa sen, ettei ihminen ole löytänyt omaa tietään onneen ja harmoniaan. Ihminen, joka arvostelee muiden elämäntapaa ja valintoja, on 100% varmuudella tyytymätön omaan elämäänsä ja tekemiinsä valintoihin.
Miksi näihin ylilautalaisten provoihin pitää vastata? Nehän oikein haluaa, että syntyy keskustelua näistä typeryyksistä.
Jännää miten kaikki hermostuvat tästä aloituksesta. Ilmeisesti osui ja upposi. Minä olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Vaikka näkee muiden virheet elämässä niin se ei tarkoita että oma elämä olisi hukassa. Se on vain tarkkanäköisyyttä.
Mutta eihän henkisesti alemmalla tasolla olevat ihmiset pysty näkemään tätä asiaa.... menee vaan puolustusvaihde päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jännää miten kaikki hermostuvat tästä aloituksesta. Ilmeisesti osui ja upposi. Minä olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Vaikka näkee muiden virheet elämässä niin se ei tarkoita että oma elämä olisi hukassa. Se on vain tarkkanäköisyyttä.
Mutta eihän henkisesti alemmalla tasolla olevat ihmiset pysty näkemään tätä asiaa.... menee vaan puolustusvaihde päälle.
On eri asia nähdä muiden virheet kuin suhtautua niihin halveksivasti ilman kykyä - tai pahempaa: halua - ymmärtää mistä ne mahdollisest voisivat johtua.
Vierailija kirjoitti:
Näen sitä osaamattomuutta, oman elämänhallinnan puutetta, yleistä tylsyyttä ja ainaista rahanpuutetta ympärilläni. Hiljaa itse mietiskelen, että miksiköhän tuokin teki tuollaisen tyhmän ratkaisun ja otti tuollaisen epäonnistujan parikseen? Miksi tuokin elää vuokralla vaikka on jo yli 33-vuotias? Miksi tuokaan ei ole kyennyt etenemään urallaan vaikka on jo 38-vuotias? Miksi tuokin aina tilaa pizzoja kotiin vaikka muuten ei ole rahaa mennä minnekään?
Paljon näen epäonnistumista elämässä. Mikä ihmisiä vaivaa? Miksi ei ymmärretä elää oikein?
🤧
Vierailija kirjoitti:
Eivät suinkaan kaikki ole hermostuneet. Moni vastaus on asiallinen ja analyyttinen, poikkeava näkemys ei ole merkki hermostumisesta. Se on dialogia. Tottakai voi nähdä muiden virheitä elämässä, oikeita tai kuviteltjua, koska empatian puutteen vuoksi voi kuvitella toisten kokevan asiat samalla tavoin kuin itse. Se on kuitenkin varmaa, että muiden elämän ja valintojen arvostelu on merkki tyytymättömyydestä omiin valintoihin ja elämään. Olen kokenut tämän myös omakohtaisesti pitkän elämän aikana. Kun on itse onnellinen, ei tunne mitään tarvetta arvostella muita ja heidän elämäänsä. Jokaisen kannattaa miettiä tätäkin näkökulmaa sydämessään ja tarkastella itsessään elämän eri vaiheissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on Susanna Koski.
Vierailija kirjoitti:
Oikein eläminen on sitä, että menestytään elämässä.
Ap
Annas kun arvaan: Olet elämäntaidon-/ravinto-/terveys- ja varallisuusvalmentaja sekä verkostomarkkinoija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kaikille.
Minä pidän tärkeänä lukemista, ystäviä, siisteyttä, puhtautta, taidetta, puutarhoja, oopperaa, kävelemistä, kuntosalia ja hengissä pysymistä rankkojen fyysisten sairauksieni jälkeen.
Sinä arvostat menestymistä - ja hyvä niin.
Luettelemasi asiat kertovat elämänhallinnasta, jota voidaan kutsua myös menestymiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea lapsuus laittaa aivotoiminnan sekaisin, järkevät ratkaisut ei onnistu. Mut nuo sun esimerkit oli kyllä vähän huonoja.
lisätietoja tästä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle se, mitä sinä kuvaat onnistumiseksi elämässä, oli uhrausta jotta voin onnistua elämässä ja elää.
Opiskelin korkeakoulututkinnon. Olin jo alle 40 vuotiaana ison yksikön johtotehtävissä. Silloin minulla oli varallisuutta sen verran, että voin hypätä oravanpyörästä ja elää haluamallani tavalla. Siihen saakka olin mittapuusi mukaan "menestynyt", minulle se oli uhrautumista paremman vuoksi. Nyt kulutan alle 2000 euroa kuukaudessa, teen mitä lystään, harrastan, matkustelen ja nautin parisuhteesta. Puolisoni tosin on sinun vinkkelistä epäonnistuja, koska hänellä ei ole korkeaa koulutusta, mutta minulla on rakkaussuhde. Minulla ei ole tarvetta arvostella kenenkään elämää, me ihmiset olemme niin erilaisia. Tämä sopii minulle, mutta toisille uraputket, ulkoinen status ja muiden arvostus ovat hyvin tärkeitä, silloin heille sopii toisenlainen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit harminiassa itsesi, urasi ja muun ympäristösi kanssa, et kokisi tuollaista tarvetta arvottaa toisia heidän menestyksensä mukaan.
*
Kaikkien elämät eivät vain aina mene sitä helpointa ja suorinta polkua.
Oletko lukenut Toivo Sukarin tarinaa, mitä hän avioeronsa jälkeisestä ajasta on kertonut?
Siinä on yksi esimerkki siitä, miten rahallinen menestys ei välttämättä tuo sisäistä onnea ja tasapainoa ihmiselle.
Mutta siis kukin tavallaan. Ihmisillä on erilaiset kriteerit, millä määrittelevät "menestymisen".
Hyvin isolla joukolla menestys ei ole rahalla mitattavaa eikä jatkuvaa itsensä piiskaamista asioiden ponnistelemiseksi. Toki elämässä joutuu usein tahtomattaan ponnistelemaan henkisesti erinäisten syiden vuoksi (tulee vakavia sairauksia tms.).
Se on totta, että ihmisillä on erilaisia tapoja elää ja suunnata energiaansa, mutta mittaamalla menestys vaikkapa pelkästään yliopistollisilla tutkinnoilla tai hyvin menestyvällä liikeyrityksellä on mielestäni liian kapeakatseista maailmankuvaa.
Toinen seikka on myös se, että monilla on erilaisia kausia elämässään. Joskus suuntaa tarmonsa johonkin toiseen asiaan, jonka kokee itselleen tärkeäksi, joissakin elämäntilanteissa taas johonkin toiseen. Elämäntilanteet vaihtelevat aika-ajoin, joskus jopa usein. Elämä on niin monikerroksellista eikä lainkaan mustaa tai valkoista, tai edes musta-valkoista.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuinka määrittelet menestymisen? Omistusasumisella? Lääkäripuolisolla? Oletko vähän pinnallinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuinka määrittelet menestymisen? Omistusasumisella? Lääkäripuolisolla? Oletko vähän pinnallinen?
Taitaa olla Kiukkuisen serkku.
Pitkästä aikaa kunnon lauantaiprovo!
Taidampa ottaa popparit ja avata kaljan.
T: tatuoitu lomaileva yh joka vetää just röökiä ja bissee ja lähtee illalla lähipubiin iskemään miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa kertoo harmoniasta ympäristön kanssa? Miksi olet niin kiinnostunut muiden asioista ja vertaat elämääsi heihin? Miksi koet onnistuneesi kun vertaat itseäsi muihin? Oletko oikeasti onnellinen?
Jos joku tilaa pitsaa ja haluaa laittaa rahansa siihen niin mikä sinä olet määrittelemään sen huonommaksi kuin jonkun muun ruuan? En ymmärrä ajattelutapasi ja kuulostat tuomitsevalta ja epävarmalta. Toivon kuitenkin että saat rauhan mieleesi. Se on hieno tunne, eikä silloin ulkoisilla asioilla ole niin suurta merkitystä. Olet nuori vielä. Ota rennosti, ei aina tarvitse suorittaa. Nauti hetkestä.
Samaa olen ihmetellyt juurikin tuosta rahan käytöstä. Itketään ettei ole rahaa ja samaan hengenvetoon ostetaan joku kallis naamarasva / geelikynnet / kaljaa ja tupakkaa. Sitten ihan tosissaan ihmetellään että miksei sitä rahaa ole.. Miksi on niin huono palkka.. Miksi on niin epäreilua että minulla sitä samalla palkalla on?! Eikö oikeasti yhtään osata laskea 1+1?