Hammasröntgen ilman säteilysuojaa
Olin tänään hammaslääkärissä ja parista hampaasta tarvi ottaa kuvat, ylähampaassa väliaikainen paikka ja se on alkanut oireilemaan. Kuvauksen ajaksi ei laitettu kilpirauhassuojaa, mikä jälkeen päin ihmetytti. Etenkin kun itselläni on vajaatoimintaa ja siihen lääkitys. Asiasta kysyttyäni hammaslääkäri totesi, ettei suojaa enää useinkaan tarvita kun säteilyannos on niin pieni. Onko se totta? Olen ymmärtänyt että aina kuuluu laittaa.
Kommentit (5)
Pari kuukautta sitten otettiin isompi hammasröntgen. Silloin kilpirauhanen suojattiin. Nyt ihmetytti miksi niin ei tehty. Mietin vaan onko tällainen käytäntö yleistä.
Ap
Jos otetaan tavis hammasröntgen sädeannos on todella pieni. Ortopantomografiassa annos on isompi ja silloin kilpirauhassuoja on hyvä. Lisäksi hammasröntgenissä on kenttä niin pieni että senkin puolesta annos on vähäinen.
Mulla sama juttu. En saanut kysyttyä siinä nopeassa tilanteessa. Harmittaa sekin. Jälkeen päin nyt mietin miksi ei suojattu.
Luin, että suojataan vain jos lyijykaulus ei ole kuvattavan alueen tiellä.
En usko, että olisi ollut!
Kun kuvattiin suoraan sivultapäin posken suunnasta. Kaula oli täysin vapaa alue ja alaleuka myös.
Hammaslääkärin laiskuutta?
(Eihän noita asioita voi tehdä "tuurilla", että haitta on niin pieni, ettei vaivauduta suojaamaan. Pienikin haitta on aina vähän lisää siihen kokonaisuuteen ja joskus se sietokyky ylittyy.)
Kysyin itsekin samaa hammaslääkäriltä aiemmin tänä vuonna. Kuulemma noissa pienissä kuvissa ei enää käytetä suojia, kun ei ole tarvetta säteilyannoksen ollessa niin pieni.
Ei tarvitse jos ja kun et jatkuvasti ole säteilyn kohteena.