Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mäkkärin uusin mainos kertoo sen, mikä suomalaisessa yhteiskunnassa on pielessä

Vierailija
05.07.2018 |

Raskaana oleva vaimo/avopuoliso herättää yöllä nukkuvan miehensä: "Kulta, mun niin tekis mieli vaniljapirtelöä." Mies vastaa: "En mä sulle nyt voi vaniljapirtelöksi muuttua.". 15 minuuttia myöhemmin samainen mies on sitten Mäkkärin tiskillä tekemässä ruokatilausta, johon sisältyy muun muassa tämä vaniljapirtelö. Että näin. Kuvaako tämä sitä, mihin miehet on Suomessa alistettu? Naiset on nostettu jalustalle ja heitä pitää miesten palvella, oli sitten yö tai päivä. Erityisen suurta huomiota ansaitsevat raskaana olevat naiset, heillä vasta onkin oikeus vaatia palvelua miehiltään.

Olen itsekin nainen ja äiti. Ei olisi tullut mieleenikään pyytää/vaatia mieheltäni raskaana ollessani, että tämä lähtisi hakemaan keskellä yötä vaniljapirtelöä Mäkkäristä. No, eipä siinä mitään, ei olisi mies kyllä lähtenytkään. :D En vain käsitä nyky-yhteiskunnan sukupuolirooleja: miesten pitäisi suurinpiirtein palvella naisia ja olla tossun alla. On aivan eri asia olla yhdenvertainen: yhdenvertaisessa suhteessa mies ja nainen kunnioittavat toisiaan eivätkä esim. vaadi toisiltaan kohtuuttomia tai pyri alistamaan/vähättelemään toista.

On tärkeää, että naisia kunnioitetaan ja kohdellaan hyvin, mutta sama pätee myös miehiin. Sitäpaitsi, omasta mielestäni on ainakin mukavampaa, että miehet voivat olla "miehiä" (ei kuitenkaan mitään naisvihaajia/naisten alistajia) eivätkä mitään naisia passaavia ylikilttejä hiirulaisia.

Mainoksen voisi ajatella myös päinvastaisena: mies on vaikka loukannut itsensä eikä voi nousta sängystä. Sitten hän herättää vaimonsa keskellä yötä ja sanoo anovasti vaimolleen: "Mun tekis niin mieli kaljaa." Mainos voisi päättyä 2 eri tavalla: joko vaimo lähtee hakemaan miehelleen kaljaa lähikaupasta tai sitten sanoo vaan miehelleen, että "Mä en kuule voi sulle kaljaksi muuttua" ja jatkaa nukkumista. Kenen puolella sympatiat mahtais olla tässä tilanteessa? Mielenkiintoista...

Mielipiteitä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoit sitten noin pitkän vuodatuksen vääntää? Et ole nainen, vaan uli mieliaiheensa parissa.

Vierailija
2/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa, mikä minua siinä mainoksessa ärsyttää, on se, miten se puhuu sille Mäkkärin työntekijälle alkuun. Veemäisellä äänellä sanottu vaniljapirtelö. Sillä kai meinataan, että äijää ärsytti, mutta ihan turha sitä on siihe työntekijään purkaa. Varmaan olisi hänkin mieluummin pehkuissa kuin palvelemassa huonotapaista äijää keskellä yötä. Onneksi se äänensävy sentään pehmenee loppua kohden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses, elä nyt noin henkilökohtaisesti sitä ota.

Mielestäni se on kaunis mainos. Kaikesta voisi vetää ihmeellisiä johtopäätöksiä, siis aivan kaikesta. Joskus on hyvä vaan nauttia elämästä ja löysentää nutturaa.

Vierailija
4/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan vaivannäköäsi. 

Vierailija
5/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yöllä saa kaljaa kaupasta.

Vierailija
6/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota, itse naisena vaelsin eksän miesflunssien takia ties millaisissa sohjoissa yöaikaan apteekeille ja huoltsikoille, että sai lääkettä ja ruokaa just kun halusi. Ei tullut mieleenkään sanoa ”ei”. Ja ihan samalla lailla mies hoiti minua, jos tuli tilanne.

Sitä kutsutaan toisesta välittämiseksi. Jos ei ole sulle tuttua, niin otan osaa.

Vierailija
7/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin surettaa, että jos tulen raskaaksi, niin joudun pyytämään miestä hakemaan keskellä yötä pirtelöä. Niin vain tämä yhteiskunta meidät kasvattaa. :(

Vierailija
8/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tota, itse naisena vaelsin eksän miesflunssien takia ties millaisissa sohjoissa yöaikaan apteekeille ja huoltsikoille, että sai lääkettä ja ruokaa just kun halusi. Ei tullut mieleenkään sanoa ”ei”. Ja ihan samalla lailla mies hoiti minua, jos tuli tilanne.

Sitä kutsutaan toisesta välittämiseksi. Jos ei ole sulle tuttua, niin otan osaa.

En ole nähnyt tota mainosta, mutta siinähän herätetään toinen siksi, että tämä lähtisi hakemaan jotain mitä toiselle vain tekee mieli? Se on vähän eri asia kuin auttaa jossain oikeasti tarpeellisessa asiassa. Ymmärrän kyllä, että mielitekokin voi olla kova...

Vierailija
9/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naapurin Pekkakin antaa vain tipan Fairia. Ei ole helppoa tämä nykymaailmassa eläminen. 

Vierailija
10/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se kertoo, ettei tuo sama olisi toisinpäin "hyväksyttävää"? Koska oletus on se, että nainen on miehen tahdon alla, niin siksi on "hyväksyttävämpää" esittää sama toisinpäin. Se voi olla jopa hauskaa. Toisinpäin se järkyttäisi huomattavasti enemmän. Miestä pidettäisiin hirveänä alistajana ja voimansa väärinkäyttäjänä.

Yleensäkin jos mainoksissa esiintyy roolit ja sama ei toimisi toisinpäin, se johtuu siitä että mainokseen on valittu se epätavallisempi rooli. On ookoo tavallaan "lelliä" sitä osapuolta, joka yleensä ei ole se lellitty, vaan jollain tapaa toisen alapuolella. Jos todellisuudessa naiset olisivat niitä, jotka määräilisivät miehiä, ja naisilla olisi kaikki valta miehiin, tuota mainosta ei olisi uskallettu tehdä.

Vierailija
11/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän se on vain hauskaa ja lutuista, kun "heikko" nainen saa "vahvan" miehen liikkeelle.

Vierailija
12/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt tota mainosta, mutta siinähän herätetään toinen siksi, että tämä lähtisi hakemaan jotain mitä toiselle vain tekee mieli? Se on vähän eri asia kuin auttaa jossain oikeasti tarpeellisessa asiassa. Ymmärrän kyllä, että mielitekokin voi olla kova...

Oletko ollut raskaana? Oliko sulla mielitekoja? Ne on niin kauheita, että ihmiset kaapii seinälaastejakin himoonsa. Kyse ei ole mistään pienestä mieliteosta vaan todellakin pakottavasta tarpeesta.

Vierailija
13/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin välittäminen on monelle nykyään niin vieras asia. Tuliko muuten mieleesi, että raskaus ei välttämättä ole sama asia kuin sairaus (joskus tietysti on, jos tulee komplikaatioita)? Tämä ko. mainoksen nainen ei näyttänyt olevan kovin sairas/suuremmassa hädässä, joten hänkin olisi voinut osoittaa sen verran välittämistä miestään kohtaan, ettei pyydä tätä lähtemään keskellä yötä Mäkkärille vaniljapirtelöä ostamaan. 

Vierailija
14/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että voikin ihminen mainoksesta mielensä pahoittaa..

Vierailija
15/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin välittäminen on monelle nykyään niin vieras asia. Tuliko muuten mieleesi, että raskaus ei välttämättä ole sama asia kuin sairaus (joskus tietysti on, jos tulee komplikaatioita)? Tämä ko. mainoksen nainen ei näyttänyt olevan kovin sairas/suuremmassa hädässä, joten hänkin olisi voinut osoittaa sen verran välittämistä miestään kohtaan, ettei pyydä tätä lähtemään keskellä yötä Mäkkärille vaniljapirtelöä ostamaan. 

Ottaen huomioon raskauden pahoinvoinnit, krempat ja vielä etenkin synnytyksen, niin kyllä se mies pääsee aikalailla vähemmällä jos nyt kerran hakee vaimolleen sen pirtelön...

Vierailija
16/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö tää idea ole kopioitu suoraan Kaunotyaresta ja Kulkurista? Se mies lähtee keskellä yötä hakemaan suolakurkkuja tms vesisateeseen, kun raskaana oleva vaimo haluaa. Sehän on viime vuosisadan alun tarinoita ja Jenkeistä peräisin.

Vierailija
17/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs nuo mobile pay -mainokset? Aina viisas nainen maksaa laitteella tyhmien miesten kaivellessa taskuja.

Vierailija
18/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut raskaana? Oliko sulla mielitekoja? Ne on niin kauheita, että ihmiset kaapii seinälaastejakin himoonsa. Kyse ei ole mistään pienestä mieliteosta vaan todellakin pakottavasta tarpeesta.

En tiennyt, että ne voi olla niin voimakkaita. Kiitos tiedosta.

Vierailija
19/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meillä sentään asiat aika hyvin suomalaisessa yhteiskunnassa, kun pielessä on vain se, että tehdään mainoksia vanhasta vitsistä. Sillä ettei kukaan enää koskaan osta pirtelöä toiselle ratkaistaan kaikki syrjäytyminen, alkava ghettoutuminen, itsemurhatilastot, raiskaustilastot, kotiväkivalta, kodittomuus, vanhustenhuollon tila ja vähäosaisuus. Ai että.

Vierailija
20/22 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yöllä saa kaljaa kaupasta.

No saahan,siinä pitää vain nähdä vähän vaivaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme