Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukeltajien kiima "pelastussukelluksiin" Thaimaassa

Vierailija
05.07.2018 |

Minusta nyt pitäisi valita paras pelastussuunnitelma, joka ei todennäköisesti ole hätäiset sukellukset.
Äijät vaan hamuavat sankarinviittaa hullulle leikilleen. Varmaan jo elokuvan esisiopimus on solmittu ;-(
Luulin sitä Norjan seikkailu"dokumenttia"kin olutmainokseksi.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen sitä veden pumppausta koska 4 vuorokaudessa se olisi jo metrin ja jokainen voisi kävellä pois sieltä.

Monta vuorokautta sitä vettä on jo pumpattu.

Varmaan pieni määrä ihmisiä tietää mitä tapahtuu ja muut spekuloi.

No johtuisko vaikka siitä, että sitä vettä sataa koko ajan lisää??

Helppohan se on tyhjentää, kun ei tulisi lisää tilalle, mutta sateella tulee aika paljon vettä taivaalta ja se menee luolaan. Enemmän sitä menee luolaan kuin saadaan pumppaamalla pois.

Sadetta ei ole tullut lisää vaan niitä odotellaan alkavaksi viikonloppuna.

Lue hyvä ihminen!

Vierailija
42/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tehdä samaa kuin kaivosmiesten kohdalla? Pelastettava kapeaan kapseliin happivarusteilla ja vedetään ulos. Ilman ns. saattajaa. Kai sitten vaijeriradan saa vedettyä?

Sinne ei ymmärtääkseni mahdu mitkään pellepelottoman kuumoduulit, vaan paikat todella niin ahtaita, että pitää kiemurrella ja luikerrella läpi tiukimmista käännöksistä. Ja jos hengitys siinä kiemurtelun aikana kiihtyy niin... oot kuollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan sukellusta ja seurannut asiaa sen verran että lehdet puhuu paljon potaskaa.

Ekaksi matka kesti 3 tuntia jopa 6 ja nyt jopa 11.

Sukeltaja vetää lapset ja lapsilla armeija naamari.

Vettä pumpataan 1cm tunnissa ja kahdessa vuorokaudessa se olisi jo 50 cm, kun vettä on noin 2 metriä.

Lehtien pitää saada rahaa mutta tietoja ei tarkisteta.

Mun 14v. sanoi ettei luolaan jäisi.

Olen päätellyt että tämän jutun ympärillä on paljon paskan puhumista.

Sateet alkaa niin nehän voi hukkua sinne missä ovat jos vettä ei saada pumpattua tarpeeksi.

Muuten ihan asiatekstiä mutta itse en viittis edes mainita mitä 14v. vattatäynnä hyvin nukutun yön jälkeen mamman kainalossa tuumais tossa tilanteessa tekevänsä. Enkä sano pahalla mutta meistä kukaan ei voi varmasti sanoa miten tossa helvetillisessä tilanteessa toimisi.

No kyllä se sukeltaisi taustojensa takia. Uimahyppyä, hengenpelastusta ja kilpauintia harrastanut. Ei enää mutta oli luontainen vedessä.

Niille pitää antaa mahdollisuus jotka sen haluaa.

Itse en jäisi luolaan odottamaan hukunko sinne vai en.

Pidä ensin lastasi 10 päivää syömättä ja käske sitten mennä sukeltamaan pilkkopimeään moneksi tunniksi.

Vierailija
44/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen sitä veden pumppausta koska 4 vuorokaudessa se olisi jo metrin ja jokainen voisi kävellä pois sieltä.

Monta vuorokautta sitä vettä on jo pumpattu.

Varmaan pieni määrä ihmisiä tietää mitä tapahtuu ja muut spekuloi.

No johtuisko vaikka siitä, että sitä vettä sataa koko ajan lisää??

Helppohan se on tyhjentää, kun ei tulisi lisää tilalle, mutta sateella tulee aika paljon vettä taivaalta ja se menee luolaan. Enemmän sitä menee luolaan kuin saadaan pumppaamalla pois.

Sadetta ei ole tullut lisää vaan niitä odotellaan alkavaksi viikonloppuna.

Lue hyvä ihminen!

Kyllähän pohjanmaallakin tulvii vaikka ei sataisi. Se vesi saattaa tulla muualta, valua. Tai ihan vaikka tulla lisää maaperästä.

Vierailija
45/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan sukellusta ja seurannut asiaa sen verran että lehdet puhuu paljon potaskaa.

Vettä pumpataan 1cm tunnissa ja kahdessa vuorokaudessa se olisi jo 50 cm, kun vettä on noin 2 metriä.

Sateet alkaa niin nehän voi hukkua sinne missä ovat jos vettä ei saada pumpattua tarpeeksi.

Muuten ihan asiatekstiä mutta itse en viittis edes mainita mitä 14v. vattatäynnä hyvin nukutun yön jälkeen mamman kainalossa tuumais tossa tilanteessa tekevänsä. Enkä sano pahalla mutta meistä kukaan ei voi varmasti sanoa miten tossa helvetillisessä tilanteessa toimisi.

No kyllä se sukeltaisi taustojensa takia. Uimahyppyä, hengenpelastusta ja kilpauintia harrastanut. Ei enää mutta oli luontainen vedessä.

Aika aikaisin on kilpauinnin lopettanut, jos nyt on 14-vuotias.

Vierailija
46/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidä ensin lastasi 10 päivää syömättä ja käske sitten mennä sukeltamaan pilkkopimeään moneksi tunniksi.

...mutaveteen, pimeään, ahtaaseen

...

Vierailija
47/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saavat äkkiä ulos, jännittää jo liikaa

Vierailija
48/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisivatko nuo ammattisukeltajat tainnuttaa pojat yksi kerrallaan kloroformilla ja sitten kun ne retkottavat velttona niin tuoda sylkyssä maan pinnalle. Hups vaan niin poika huomaisi olevansa pelastettu eikä hengittäisi sitä hiilidioksidiakaan.

Vierailija
49/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisivatko nuo ammattisukeltajat tainnuttaa pojat yksi kerrallaan kloroformilla ja sitten kun ne retkottavat velttona niin tuoda sylkyssä maan pinnalle. Hups vaan niin poika huomaisi olevansa pelastettu eikä hengittäisi sitä hiilidioksidiakaan.

Reitti on niin ahdas ettei kaksi mahdu kulkemaan yhtäaikaa, vaan itsenäisesti on mentävä.

Vierailija
50/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset ei vaan ymmärrä, että tuonkaltaisessa traumaattisessa tilanteessa se ihmisen toiminta on aika erilaista kun on kyse elämästä ja kuolemasta. Lisäksi uimahyppy/kilpauinti -kokemus on aika kaukana sameassa vedessä ja ahtaassa luolastossa sukeltamisesta.

Vierailija
51/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlella loytyy.

Google on paras!

Vierailija
52/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukeltajahan juuri antoi lausunnon, että jos kokemattomia, uimataidottomia lapsia lähdetään sukeltamaan ulos, osa tulee, raadollista kyllä, kuolemaan. Samoin kaikki ammattisukeltajat ovat kommentoineet, että sukeltaminen tuolla on vaikeaa kokeneellekin, mutta että lapsi/nuori, joka ei tosiaan edes uida osaa. Sukeltaminen on yksi eniten kuolonuhreja ammattimaisistakin harrastajista vaativa laji, varsinkin tuommoinen vaikea luola, jossa osassa matkaa täytyy ottaa osa välineistä pois

Tää nyt oli vain yhden miehen lausunto, muut sukeltajat eivät ole sanoneet noin.

Kuitenkaan ne lapset ei sukella itse vaan ne vedetään pois. Ei räpylöitä eikä suulaketta suuhun vaan naamari.

Yhtä hyvin sinne luolaan kuolee jos sateet onkin kovin rajuja ja psyyke siellä menee.

Niin, yksi USA:n Navy Sealin tyypeistä sanoi noin. Toki jokainen perusjamppa, ilman sukellustaustaa tietää paremmin. Myös suomalaiset ammattisukeltajat ovat sanoneet samaa, kuten esim. Sami Paakkarinen, joka oli pari vuotta sitten hakemassa ruumiita Norjasta pois, Jouni Piispanen, joka on sukelluskouluttaja sekä  samoin mm. amerikkalainen luolasukeltaja-ammattilainen Anmar Mirza. Enitenhän tuossa pelätään sitä, että nuori pelästyy --> hengittää liian lujaa --> liikaa hiilidioksidia --> kuolee siihen. Eli ei sukellushommissa ole asiat kuin aivan pienistä asioista kiinni. Toki jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, eiköhän silloin tehdä päätös, että on parempi että vain osa pojista kuolee, kuin että kaikki kuolevat

Täällä ei selvästi paljoa sukeltavia käy

Kiitos kun selitit. Ei tämmöstä tiedä moni.

Vierailija
53/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset ei vaan ymmärrä, että tuonkaltaisessa traumaattisessa tilanteessa se ihmisen toiminta on aika erilaista kun on kyse elämästä ja kuolemasta. Lisäksi uimahyppy/kilpauinti -kokemus on aika kaukana sameassa vedessä ja ahtaassa luolastossa sukeltamisesta.

Joo, 14-vuotias pullamössösuomiteini on muutenkin paras arvioimaan tilannetta, joka on ensimmäinen lajissaan koko maailmassa.

Vierailija
54/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on äärettömän typeriä ihmisiä. Tottakai kuitenkin kaikki saa sanansa sanottua, mutta hävettää, miten nuoretkin ihmiset eivät käsitä mistään mitään.

Vierailija
55/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavan lääkkeen käyttäminen on varmaan jo harkittu.

Vierailija
56/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin eikö poikia voisi laittaa jonkinlaiseen koteloon/avaruuspukuun, se sidottaisiin köydellä kahden sukeltajan vyötäröön, toinen sukeltaja tulisi kotelon perässä, toinen edellä. Mielenkiintoista, että paikalle on viety kuorma-autoilla isot määrät  autonrenkaita, happipulloja  ja bambuja ja lisäksi kutsuttu 100 vapaa-ehtoista lisää.

Vierailija
57/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että av-mammat täältä Suomesta käsin osaavat arvioida parhaan pelastuskeinon. Pyytävät varmaan Thaimaahan kohta delegaation mammoja legginsseissään ja kouvolatukissaan avuksi.

Hyvä idea! Ylimääräinen vesi imeytyy kouvolatukkiin ja lapset voi vetää pois legginsien sisällä.

Muuten hyvä, mutta mammat ei mahu aukoista läpi...

Vierailija
58/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin eikö poikia voisi laittaa jonkinlaiseen koteloon/avaruuspukuun, se sidottaisiin köydellä kahden sukeltajan vyötäröön, toinen sukeltaja tulisi kotelon perässä, toinen edellä. Mielenkiintoista, että paikalle on viety kuorma-autoilla isot määrät  autonrenkaita, happipulloja  ja bambuja ja lisäksi kutsuttu 100 vapaa-ehtoista lisää.

Jos olisit seurannut tilannetta niin sitäkin ajateltiin.

Vierailija
59/68 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ramboiluko estää 10 kertaa tehokkaampien pumppujen käytön. Suomenkin armeijalla on.

Vierailija
60/68 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei varmaan ole lainkaan suunniteltu kun on lähdetty sukeltamaan kilometrien matkaa joka kestää tuntikausia...(!!?)

Ketju on lukittu.