Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukeltajien kiima "pelastussukelluksiin" Thaimaassa

Vierailija
05.07.2018 |

Minusta nyt pitäisi valita paras pelastussuunnitelma, joka ei todennäköisesti ole hätäiset sukellukset.
Äijät vaan hamuavat sankarinviittaa hullulle leikilleen. Varmaan jo elokuvan esisiopimus on solmittu ;-(
Luulin sitä Norjan seikkailu"dokumenttia"kin olutmainokseksi.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukeltajahan juuri antoi lausunnon, että jos kokemattomia, uimataidottomia lapsia lähdetään sukeltamaan ulos, osa tulee, raadollista kyllä, kuolemaan. Samoin kaikki ammattisukeltajat ovat kommentoineet, että sukeltaminen tuolla on vaikeaa kokeneellekin, mutta että lapsi/nuori, joka ei tosiaan edes uida osaa. Sukeltaminen on yksi eniten kuolonuhreja ammattimaisistakin harrastajista vaativa laji, varsinkin tuommoinen vaikea luola, jossa osassa matkaa täytyy ottaa osa välineistä pois

Tää nyt oli vain yhden miehen lausunto, muut sukeltajat eivät ole sanoneet noin.

Kuitenkaan ne lapset ei sukella itse vaan ne vedetään pois. Ei räpylöitä eikä suulaketta suuhun vaan naamari.

Yhtä hyvin sinne luolaan kuolee jos sateet onkin kovin rajuja ja psyyke siellä menee.

Vierailija
22/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee vähän ohi mutta onko jossakin kerrottu, miksi joukkue meni juuri luolaan rankkasateita pakoon? Mä oon siis ihan tampio, en ole käynyt Thaimaassa koskaan. Oisko sinne sateeseen vaan voinut jäädä vai onko siellä joku mutavyöryn vaara?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo aloitus. Häpeäisit, mollaat kovaa ammattitaitoa. Sukeltajia on pyydetty sinne kuten aiemminkin luolaonnettomuuksiin. Nyt sukellus on yksi vaihtoehto, mutta turvallisempia vaihtoehtoja etsitään. Pakkohan sitä on samaan aikaan suunnitella kaikkea, kun aika on kortilla ennen uusia sateita.

Vierailija
24/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Paasilta ainakin tänään sukellus sujui. Eikä ole valittanut yhtään.

Vierailija
25/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että av-mammat täältä Suomesta käsin osaavat arvioida parhaan pelastuskeinon. Pyytävät varmaan Thaimaahan kohta delegaation mammoja legginsseissään ja kouvolatukissaan avuksi.

Hyvä idea! Ylimääräinen vesi imeytyy kouvolatukkiin ja lapset voi vetää pois legginsien sisällä.

Vierailija
27/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vain siinä tilanteessa pitäisi sukeltaa, ettei muita turvallisempia vaihtoehtoja ole. Miten voidaan varmistaa ettei kokematon hätäänny ahtaassa ja vaikeassa sukellustilanteessa, kun ilmeisesti pitäisi olla vielä aikamoisen omatoiminen. Ja hätäännys on sukeltaessa sama kuin kuolema.

Vierailija
28/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sukeltajahan juuri antoi lausunnon, että jos kokemattomia, uimataidottomia lapsia lähdetään sukeltamaan ulos, osa tulee, raadollista kyllä, kuolemaan. Samoin kaikki ammattisukeltajat ovat kommentoineet, että sukeltaminen tuolla on vaikeaa kokeneellekin, mutta että lapsi/nuori, joka ei tosiaan edes uida osaa. Sukeltaminen on yksi eniten kuolonuhreja ammattimaisistakin harrastajista vaativa laji, varsinkin tuommoinen vaikea luola, jossa osassa matkaa täytyy ottaa osa välineistä pois

Tää nyt oli vain yhden miehen lausunto, muut sukeltajat eivät ole sanoneet noin.

Kuitenkaan ne lapset ei sukella itse vaan ne vedetään pois. Ei räpylöitä eikä suulaketta suuhun vaan naamari.

Yhtä hyvin sinne luolaan kuolee jos sateet onkin kovin rajuja ja psyyke siellä menee.

Minun mielestä kyllä pitäisi olla räpylät koska niillä voisi potkia vauhtia paremmin kuin pikku pikku varpahillaan.

Vierailija
29/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlella loytyy.

Vierailija
31/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun edelleenkään ne ei sukella itse!

Onko vaikea tajuta.

Vierailija
32/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saadaanko sukeltelulla kaivattu jännitysnäytelmä mediaan ja hiukan tylsempää tunnelin porausta ylhäältä jarrutellaan?

No ei, koska luolasto on suosittu turistikohde ja jos esim kuolisivat sinne niin suosio laskisi huomattavasti suuren yleisön silmissä eli huonoa bisnestä Thaimaalta. Sen vuoksi yrittävät tehdä mahdollisimman turvalliseksi pelastamisen.

Vierailija
33/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, yksi USA:n Navy Sealin tyypeistä sanoi noin. Toki jokainen perusjamppa, ilman sukellustaustaa tietää paremmin. Myös suomalaiset ammattisukeltajat ovat sanoneet samaa, kuten esim. Sami Paakkarinen, joka oli pari vuotta sitten hakemassa ruumiita Norjasta pois, Jouni Piispanen, joka on sukelluskouluttaja sekä  samoin mm. amerikkalainen luolasukeltaja-ammattilainen Anmar Mirza. Enitenhän tuossa pelätään sitä, että nuori pelästyy --> hengittää liian lujaa --> liikaa hiilidioksidia --> kuolee siihen. Eli ei sukellushommissa ole asiat kuin aivan pienistä asioista kiinni. Toki jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, eiköhän silloin tehdä päätös, että on parempi että vain osa pojista kuolee, kuin että kaikki kuolevat

Täällä ei selvästi paljoa sukeltavia käy

Vierailija
34/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan sukellusta ja seurannut asiaa sen verran että lehdet puhuu paljon potaskaa.

Ekaksi matka kesti 3 tuntia jopa 6 ja nyt jopa 11.

Sukeltaja vetää lapset ja lapsilla armeija naamari.

Vettä pumpataan 1cm tunnissa ja kahdessa vuorokaudessa se olisi jo 50 cm, kun vettä on noin 2 metriä.

Lehtien pitää saada rahaa mutta tietoja ei tarkisteta.

Mun 14v. sanoi ettei luolaan jäisi.

Olen päätellyt että tämän jutun ympärillä on paljon paskan puhumista.

Sateet alkaa niin nehän voi hukkua sinne missä ovat jos vettä ei saada pumpattua tarpeeksi.

Muuten ihan asiatekstiä mutta itse en viittis edes mainita mitä 14v. vattatäynnä hyvin nukutun yön jälkeen mamman kainalossa tuumais tossa tilanteessa tekevänsä. Enkä sano pahalla mutta meistä kukaan ei voi varmasti sanoa miten tossa helvetillisessä tilanteessa toimisi.

Vierailija
35/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni vain siinä tilanteessa pitäisi sukeltaa, ettei muita turvallisempia vaihtoehtoja ole. Miten voidaan varmistaa ettei kokematon hätäänny ahtaassa ja vaikeassa sukellustilanteessa, kun ilmeisesti pitäisi olla vielä aikamoisen omatoiminen. Ja hätäännys on sukeltaessa sama kuin kuolema.

Jäisit 4 kuukaudeksi luolaan ja vettä tulee lisää koko ajan. Vettä pumpataan pois, entä jos sateet onkin rankat niin kun ne siellä yleensä on. Hukkuvat luolaan.

Vierailija
36/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan sukellusta ja seurannut asiaa sen verran että lehdet puhuu paljon potaskaa.

Ekaksi matka kesti 3 tuntia jopa 6 ja nyt jopa 11.

Sukeltaja vetää lapset ja lapsilla armeija naamari.

Vettä pumpataan 1cm tunnissa ja kahdessa vuorokaudessa se olisi jo 50 cm, kun vettä on noin 2 metriä.

Lehtien pitää saada rahaa mutta tietoja ei tarkisteta.

Mun 14v. sanoi ettei luolaan jäisi.

Olen päätellyt että tämän jutun ympärillä on paljon paskan puhumista.

Sateet alkaa niin nehän voi hukkua sinne missä ovat jos vettä ei saada pumpattua tarpeeksi.

Muuten ihan asiatekstiä mutta itse en viittis edes mainita mitä 14v. vattatäynnä hyvin nukutun yön jälkeen mamman kainalossa tuumais tossa tilanteessa tekevänsä. Enkä sano pahalla mutta meistä kukaan ei voi varmasti sanoa miten tossa helvetillisessä tilanteessa toimisi.

No kyllä se sukeltaisi taustojensa takia. Uimahyppyä, hengenpelastusta ja kilpauintia harrastanut. Ei enää mutta oli luontainen vedessä.

Niille pitää antaa mahdollisuus jotka sen haluaa.

Itse en jäisi luolaan odottamaan hukunko sinne vai en.

Vierailija
37/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tehdä samaa kuin kaivosmiesten kohdalla? Pelastettava kapeaan kapseliin happivarusteilla ja vedetään ulos. Ilman ns. saattajaa. Kai sitten vaijeriradan saa vedettyä?

Vierailija
38/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niistä bambuista ja pulloista tehdään? Lauttako?

Villi veikkaus että vesi laskenut sen verran että lautoilla vedetään pois.

Vierailija
39/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen sitä veden pumppausta koska 4 vuorokaudessa se olisi jo metrin ja jokainen voisi kävellä pois sieltä.

Monta vuorokautta sitä vettä on jo pumpattu.

Varmaan pieni määrä ihmisiä tietää mitä tapahtuu ja muut spekuloi.

No johtuisko vaikka siitä, että sitä vettä sataa koko ajan lisää??

Helppohan se on tyhjentää, kun ei tulisi lisää tilalle, mutta sateella tulee aika paljon vettä taivaalta ja se menee luolaan. Enemmän sitä menee luolaan kuin saadaan pumppaamalla pois.

Vierailija
40/68 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tehdä samaa kuin kaivosmiesten kohdalla? Pelastettava kapeaan kapseliin happivarusteilla ja vedetään ulos. Ilman ns. saattajaa. Kai sitten vaijeriradan saa vedettyä?

Ei onnistu, erilainen maasto kuin kaivosmiehillä.

Pojat metsässä johon pitäisi rakentaa teitä ja raivata metsää.

Kaivokselle pääsi raskaalla porauskalustolla.

Ketju on lukittu.