Susanna Koski oli väärässä: tietokoneeseen ei myönnetä toimeentulotukea
Hain täydentävää/ehkäisevää tukea kannettavaan, koska se on välttämätön korkeakouluopinnoissa. Tukea kannettavaan tietokoneeseen myönnetään vain lukiolaisille. Jos tietokonetta ei katsota välttämättömäksi yliopistossa opiskelevalle, tuskin se myöskään on välttämätön pitkäaikaistyöttömälle ja työkyvyttömälle.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin aika vasta uutta prosessoria mun koneeseen koska nykyinen prossu vetää viimesiä. Kerroin että tarvin konetta koulun etätehtäviä varten. Olen Ict-opiskelija, ja meidän pitää välillä asennella kaikenlaisia ohjelmia kotikoneelle harjoitustehtäviä varten, kirjaston koneella ei semmoista voi tehä. Noh.. hylätty tuli Kelalta.
Kela myöntää vain perustoimeentulotuen, sossusta haetaan täydentävää.
Hmmm. Pitääpäs niiltä kysyä sit. Kiitos tiedosta 😊
Vierailija kirjoitti:
Ihan noin uteliaisuudesta, mutta millaisissa korkeakouluopinnoissa kannettava tietokone on välttämätön?
Kaikissa, joihin kuuluu tiedonhakua ja kirjallista työtä. Kirjastot eivät ole aina auki eukä niissä ole koneita tarpeeksi, kun papat pelaavat pasianssia.
Jos on selvinnyt koulun koneilla opinnoissa 20 vuotta sitten, ei välttämättä enää tänä päivänä selviä. Itse kirjoitin opinnäytetyöni lähes kokonaan koulun koneilla vielä vuonna 2010. Mutta pojalla, kertomansa mukaan, lähes kaikki opintomateriaali on netissä. Monisteita ei nykyään tule kuulemma yhtään mistään. Vaihtoehtona on joko tulostaa materiaali tai lukea yliopistolla. Yliopisto ei ole auki öisin. Joillekin kursseille on oltava ilmoittautumassa samalla minuutilla kuin aukeaa, jos meinaa päästä ja harkkaryhmiin on ilmoittautuva tosi nopeasti. Ei ole aina kyse siitä, että haluaisi hyvän ajan, vaan yleensä sellaisen ajan, että ei menisi pakolliset harkat päällekkäin tai että ei menisi harkat päällekkäin läsnäoloa vaativien opintojen kanssa. Opiskelee sähkötekniikkaa yliopistossa. Pojalla on hyvä kone, ollut jo ennen opiskelun alkua, mutta ihan vain kerroin tiedoksi, että yliopiston koneet ei nykyään oikein enää riitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on selvinnyt koulun koneilla opinnoissa 20 vuotta sitten, ei välttämättä enää tänä päivänä selviä. Itse kirjoitin opinnäytetyöni lähes kokonaan koulun koneilla vielä vuonna 2010. Mutta pojalla, kertomansa mukaan, lähes kaikki opintomateriaali on netissä. Monisteita ei nykyään tule kuulemma yhtään mistään. Vaihtoehtona on joko tulostaa materiaali tai lukea yliopistolla. Yliopisto ei ole auki öisin. Joillekin kursseille on oltava ilmoittautumassa samalla minuutilla kuin aukeaa, jos meinaa päästä ja harkkaryhmiin on ilmoittautuva tosi nopeasti. Ei ole aina kyse siitä, että haluaisi hyvän ajan, vaan yleensä sellaisen ajan, että ei menisi pakolliset harkat päällekkäin tai että ei menisi harkat päällekkäin läsnäoloa vaativien opintojen kanssa. Opiskelee sähkötekniikkaa yliopistossa. Pojalla on hyvä kone, ollut jo ennen opiskelun alkua, mutta ihan vain kerroin tiedoksi, että yliopiston koneet ei nykyään oikein enää riitä.
Ja jos joku teini ihmettelee, miten 2010 valmistuneella voi olla yliopistossa opiskeleva poika, niin helposti. Ryhmäni vanhimmalla oli lastenlapsia.
No mikset voi ostaa halpaa tietokonetta osamaksulla? Tai lainaat rahat vanhemmilta/kavereilta ja maksat osissa takaisin? Miks se pitää saada ilmaseks verorahoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan noin uteliaisuudesta, mutta millaisissa korkeakouluopinnoissa kannettava tietokone on välttämätön?
Kaikissa, joihin kuuluu tiedonhakua ja kirjallista työtä. Kirjastot eivät ole aina auki eukä niissä ole koneita tarpeeksi, kun papat pelaavat pasianssia.
Eikä niissä useinkaan ole kaikkia ohjelmistoja jos tarvitsee muita kuin wordin ja excelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin joissakin amiskoissa tietokoneluokat on purettu ja jo opiskelijan hyväksymiskirjeessä ohjeistetaan hankkimaan tietokone spekseineen päivineen.
Aloittaja puhui nimenomaan kannettavasta tietokoneesta. Miksi juuri sellainen olisi välttämätön, miksei pöytäkone käy?
Meillä ainakin on yliopistossa edelleen tietokoneluokka mm. siksi, että koneilla on ohjelmia, joita normaalilla kotikäyttäjällä ei ole.
Kyllä me saatiin lukiolaiselle maksusitoumus tietokoneeseen. Oli joskus 2000-luvun alussa.
Ehkä asia on muuttunut, mutta silloin ostettiin kaupasta ihan hieno kone.
Vierailija kirjoitti:
No mikset voi ostaa halpaa tietokonetta osamaksulla? Tai lainaat rahat vanhemmilta/kavereilta ja maksat osissa takaisin? Miks se pitää saada ilmaseks verorahoista?
Kaikilla ei ole hyviä kavereita tai läheisiä sukulaisia joilta lainata rahaa tai joilla itsellään olisi varaa lainata toiselle rahaa. Osamaksua ei myönnetä jos ei ole luottotietoja (maksuhäiriöt ovat olleet valtavassa kasvussa ja ne eivät koske vain moniongelmaisia ja työttömiä vaan niitä voi olla myös yliopisto-opiskelijoilla).
Harkinnanvaraisena voi myöntää tukea mitä ihmeellisempiin asioihin. Joku taitavampi olisi puhunut nuokin tukiaiset itselleen.
Sulla on väärä ihonväri, jos olisi ollut eri niin olisit saanut välittömästi rahat imac:iin.
Ehkä virkailija oli vähän huonolla tuulella, siksi ei tukea herunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin aika vasta uutta prosessoria mun koneeseen koska nykyinen prossu vetää viimesiä. Kerroin että tarvin konetta koulun etätehtäviä varten. Olen Ict-opiskelija, ja meidän pitää välillä asennella kaikenlaisia ohjelmia kotikoneelle harjoitustehtäviä varten, kirjaston koneella ei semmoista voi tehä. Noh.. hylätty tuli Kelalta.
Kela myöntää vain perustoimeentulotuen, sossusta haetaan täydentävää.
Hmmm. Pitääpäs niiltä kysyä sit. Kiitos tiedosta 😊
Hakemus sossuun ja Kelan kielteinen päätös mukaan. Onnistui vastaavassa tilanteessa.
Pääseekö kantaan omiin tietoihin lukekemaan ja asioimaan muuten kuin netissä?
Ei kai netin käyttö ole mikään kansalaisvelvollisuus varsinkaan kun konetta ei välttämättä
saa toimeentulotukena?
Suosittelen AP:lle korotonta osamaksua jos sellaisen siis saat. Telia, Elisa, DNA, noista ainakin saa korottomasti jopa 3 vuoden maksuajalla. Ihan hyvän, opintoihin riittävän tietokoneen saa noin 350-400 eurolla.
No hyvänen aika, en oo kiinnostunut mistään battlefieldeistä 😸 olen lojaali vain parille hieman vanhemmalle pelille.