Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko järkevää päästää velat ulosottoon?

Vierailija
05.07.2018 |

Tilanne on tämä: Velkaa on yhteensä kaikkiaan 11.000€ / 10 eri paikassa. Ovat siis 100-400€ pikavippejä sekä 500-2500€ jousto- tai kulutusluottoja. Kuukausittain lyhennän näitä lainoja noin 1000-1100€. Nettopalkkani on 1100-1200€/kk.

Koskaan en ole yhtäkään laskua maksanut myöhässä, eikä minulla ole maksuhäiriömerkintöjä ainuttakaan. Merkittävässä osassa lainoista kuukausilyhennykseni (jokaisen lainan kohdalla siis minimilyhennys) maksaa vain kuukauden korot ja kulut, joten itse lainasummat eivät juuri lähde pienentymään.

Asun avopuolisoni omakotitalossa, hän on yrittäjä. Tietää tilanteestani kaiken. Ei silti halua ryhtyä uuden, esim. yhdistelylainan takaajaksi tai ottaa itselleen lainaa sen verran, että saisin maksettua kaikki edelliset pois ja alkaa lyhentämään yhtä lainaa. Mieheni kustantaa pääasiassa ruoat ja talon kulut, joten elämiseen minulla ei mene omistani kuin muutama kymppi.

Olen tehnyt miljoonia lainahakemuksia, mutta yksikään laitos ei myönnä minkään suuruista yhdistelylainaa. Sinänsä naurettavaa ja vituttavaa, koska maksan nyt kuukausittain tosiaan yli tonnilla laskuja moneen paikkaan, mutta mikään rahoitusyhtiö ei näköjään luota siihen, että hoitaisin vaikka 200-500€ lyhennyksen kuukausittain ja myöntäisi minulle sen perkeleen yhdistelylainan!

Minne ihmeeseen saisin tämän tilanteeni selitettyä, että minulle voitaisiin myöntää se yksi ainokainen iso laina, jolla yhdistää kaikki ja alkaa maksaa järkevää summaa joka oikeasti lyhentäisikin sitä lainaa?! Alan olla väsynyt tilanteeseen ja hyvinkin stressaantunut. Ihan jo senkin takia merkittävästi, koska en osallistu tilanteeni takia käytännössä lainkaan taloutemme kuluihin, vaan kyllä, suorastaan pompin mieheni kukkarolla ja olen hänen elättinään.

Pitäisikö päästää ulosottoon vain suosiolla kaikki ja tehdä sitten sinne ylimääräisiä suorituksia? Katto on pään päällä, parisuhde vankalla pohjalla. Toki luottotiedot menee, mutta minun kohdallani ei taida hirveää merkitystä olla? Laskulle kun en mitään koskaan ostele ja puhelinliittymänkin uskon saavani pitää..

Kaiken järjen mukaan, jos ulosotto ottaa 1/3 nettopalkasta, eli minun kohdalla about 400€/kk, voisin tehdä kuukausittain ylimääräistä suoritusta 100-300€ ja siltikin jäisi tilille 600-800€. Olen 21-vuotias, joten kyllä, vituttaa koska en pysty lainahakemusta edes kaikkiin paikkoihin ikärajojen takia laittamaan. Neuvoja kehiin!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksit.

Vierailija
2/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jotakin kunnan velkaneuvojaa, näkevät kyllä, että olet maksanut velkasi ajoissa. Ulosottoon ei kannata päästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan velkaneuvoja todennäköisesti ehdottaa, että anna velkojen mennä ulosottoon. Et sinä nimittäin selviä tuolla palkalla niistä koko ikänäsi, vaikka eläisit vanhaksi. Jo nyt korot ja kulut ovat liian suuret eikä ne  lyhene koskaan, eikä edes vanhene. Mitä se auttaisi, vaikka velkaneuvoja näkisi ap:n maksaneen kaikki laskut ajoissa, kun velkamäärä on kasvanut kaiken aikaa.

Ulosoton korko on vain 7% ja velat vanhenevat 15 vuodessa. Noilla tuloilla ulosotto veisi n. 350€.

Toinen vaihtoehto on takuusäätiön takaus lainalle.

Vierailija
4/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaa velat pienimmästä suurimpaan ja maksa vai korot kaikista paitsi siitä pienimmästä, jota lyhennät kuukaudessa niin paljon kuin voit. Myy vaikka ylimääräistä tavaraa jotta saat muutaman hilun jonka pusket pienimmän lainan lyhennyksiin.  Mieti saat lisätyötä jostain edes hetkeksi jotta saat sen pienimmän lainan veks. Kun se pienin on maksettu, laitat kaiken liikenevän rahan toisiksi pienimmän velan lyhennykseen. Jne jne.

Menetelmää kutsutaan lumipalloksi.

Vierailija
5/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaneuvojan kautta takuusäätiölle. Jos ei auta, niin marssit vielä omaan pankkiin ja ehdotat, että saat lainan ja maksat heidän edessään kaikki pikavipit sillä pois. Mikäli nämä eivät toimi ja sinulla on työpaikka, tarvittavat vakuutukset ja asunto, anna mennä ulosottoon. Saat nopeammin maksettua pois, eikä lisää velkaa tule. Jos kyseessä on peliongelma, takuusäätiö vaatii 6kk ilman pelaamista ennen takausta.

Vierailija
6/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enne ulosottoon päästämistä kannattaa kuitenkin tedä tarkistuslaskelma, jossa lsken ensin yhteen kaikki nykyisten velkojen kulut ja korot kuukaudessa ja sitten vertaan näitä ulosoton kuluihin ja korkoihin. Meinaan vaan, sekäön ei ole ilmaista.

Vierailija
7/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos neuvottelet vielä velkojien kanssa? Että maksat ensin pienimmät pois kokonaan, sitten käyt isompien kimppuun.

Ei se ulosottokaan mikään mörkö ole, mutta kun on monta velkaa niin kaikki kun on kiertänyt käräjäoikeuden kautta, tulee jokaiselle lainalle oikeudenkäyntikulut päälle ennenkun valuvat ulosottoon. Ulosotossa ensimmäiset 2 vuotta menee jokaisesta lyhennyksestä taulukkomaksut eli velka lyhenee suht hitaasti.

Sinällään tuo 11000 nyt ei ole mikään mahdoton velka hoidettavaksi.

Vierailija
8/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä puhua miehelle vielä. Jos hän kuitenkin jo nykyisellään elättää sinua ja suhde vakaalla pohjalla, niin sama kai takaako sinulle lainan jonka saisit maksettua alle parissa vuodessa pois versus että hän elättää sinua koko loppuikäsi.

Toki ymmärrän miestä, mutta teillä ei nyt näytä olevan kuin p*skoja vaihtoehtoja ellet jotain takuusäätiön lainaa saa.

Vierailija
9/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ulosottoon antaa mennä. Tulee todella paljon kalliimmaksi. Velkamääräsi on vielä suht pieni, kunhan et enää ota lainaa.

Vierailija
10/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tilanne on varmasti turhauttava, mutta kun homma on pysynyt sulla noinkin hyvin lapasessa tähänkin asti niin en lähtisi kyllä luottotietoja pilaamaan kyseisen summan takia. (Ei ole oikeesti maailmanloppu)Upeaa että puolisosi tukee sinua nyt vaikean ajan läpi, se apu sinun on vaan otettava nyt vastaan sillä ajatuksella että voit kyllä korvata hänelle kaiken sitten kun olet kuivilla enimmistä veloistasi. Yritä kikkailla itse velkojen yhdistelyä siten että siirrä eräpäiviä/sovi maksuvapaita suosiollisimpien velkojien kanssa, niillä säästöillä pudota pienimmät velat pois roikkumasta. Sitten lyhennä jotain edullisemman pään isompaa luottoa jonka vapautuvalla limiitillä kuittaat taas jonkun pienemmistä luotoista pois. Ja tietty karsi ylimääräset menot minimiin ja yritä myydä tavaraa ym. Itsestäänselvyydet. Tsemppiä! :)

Vierailija
11/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on summa on melko pieni, varaa nyt vaan se aika velkaneuvonnasta, mitä täällä moneen kertaan on ehdotettu.

Vierailija
12/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteensä 11 tonnia velkaa? Se ei oo summa eikä mikään. Mites, jos lähtisit purkamaan tilannetta siitä päästä, että miettisit voisitko jotenkin tienata enemmän?

Vierailija
13/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lisäansioita ja maksa velat pois kalleimmasta alkaen. Hauskaa ja helppoa tai sitten ei.

Vierailija
14/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla täällä kannustavia kommentteja, vaikka mua tuo velan määrä hirvittäisi jos itsellä olisi. Toivottavasti saat asiat järjestymään, ap!

Vierailija
15/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat ehdotukset:

- Hanki lisätuloja

- Lumipallomenetelmä (viesti 4)

- Puhu vielä miehesi kanssa

Älä missään tapauksessa anna luottotietojen mennä. Siitä on sinulle haittaa vuosikausia eteenpäin vielä senkin jälkeen kun kaikki velkasi on maksettu. Olet sen verran nuori että monenlaisia asiaoita ehtii vielä lähivuosien aikana tapahtua ja esim. monenlaisia mahdollisuuksia avautua. Jos olisit viisikymppinen, ei luottotiedoilla enää niin väliä olisi mutta sinun iässäsi kun elämän rakentaminen on vielä kesken, luottotietohäiriö on todella paha haitta.

Vierailija
16/16 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka ja kysyt lainaa Takuusäätiöstä tai sosiaalista luottoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän