Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö puhevikoja enää korjata lainkaan?

Erilainen muori
05.07.2018 |

Silloin kun minä menin kouluun 1960-luvulla, niin muistan ainakin yhden luokkatoverin joka rupesi heti käymään puheterapeutilla koska hän ei osannut kunnolla ääntää l-kirjainta. Eikä sitä pidetty mitenkään outona.

Nyt kun kuuntelen esim. Ylen kanavia, kuulen jatkuvasti puhujia, joilla on esim. l- tai s-vika. Jos minulla olisi sellainen, menisin toki ihan mieluusti terapeutille korjaamaan sen. Vikoja on siis ihan ammattimaisilla radiopuhujilla!

Eihän se ole mikään häpeä ja on korjattavissa. Eikö vain viitsitä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelee välttelemään. Ostin laanilta hyvän leukaveitten, siinä on hyvä laita. (ostin torilta hyvän partaveitsen, siinä on terävä terä)

Tosi hyvä ohje. En olisi ymmärtänyt ilman sulkeissa olevaa suomennosta.

Vierailija
22/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka 10-uutisten lukija Leena Rousek oli saanut ojennuskirjeitä ja vihapostia, äänen käytöstä ja ulkonaisesta olemuksestaan, vaikka aikaisempina vuosikymmeninä hänet oli valittu kymmeniä kertoja parhaaksi uutistenlukijaksi, mutta nykyään hyvä ammattitaito ei enää riitä, vaan vaaditaan täydellisyytyä. Ja taustalla on usein nainen, omine vastimuksineen.

Tästä olen eri mieltä: nimenomaan äänenkäytössä ei nykyään vaadita täydellisyyttä siten kuin ennen. Muodikkaasti narisevat nuoret aikuiset hyväksytään ammattipuhujiksi. Eikä tarvitse yrittää puhua mahdollisimman kirjakielisesti, mä ja sä on ihan hyväksyttyä, samoin muutamat niinkut aina välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihmisten puheesta pitää saada selvää. Nykyisin tämä ei ole aina itsestään selvä asia. On ihmeellistä mutinaa ja vaikka mitä. Kannattaa selvittää puhuuko selvästi vai ei. Mies mutisee epäselvästi ja on todella rasittavaa pyytää häntä toistamaan miltei jokainen asia.

Vierailija
24/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästösyistä kunnollista puhetta "tarvitsevien" määrää kavennetaan ainakin yhä pienemmäksi ja puhevammaa "katsellaan" kouluterveydenhuollossa mahdollisimman pitkään. Oma puhevammani haittaa elämääni ja olen ruvennut välttelemään puhumista (kyseessä ei ole helpommin ymmärrettävä äännevika vaan vaikutan pikemminkin töykeältä tai jälkeenjääneeltä), mutta joudun kuitenkin odottamaan valmistumistani ja vakituista työtä ennen kuin hoitoon on varaa. Jotkut varmaan oppivat tässä ajassa hyväksymään vammansa osana omaa puhetyyliään.

Vierailija
25/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jonkun puhevika voi niin paljon ärsyttää, jos kuitenkin ymmärtää mitä toinen sanoo? Eikö se ole tärkeintä, että jokaisella on oikeus tulla kuulluksi? Oletteko te jokaisella osa-alueella täydellisiä?

Aivan samaa mieltä. Muuten ollaan niin suvaitsevaisia, mutta toisten s- ja r-kirjainten lausumiset ärsyttävät tai sitten niistä tehdään ihan kunnolla pilaa ja pilkataan. Ulkonäköä pystyy korjaamaan rahalla, mutta puhevian korjaaminen on hankalampaa.

Vierailija
26/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puheterapia aina auta. Olen syntynyt 80-luvulla ja änkyttänyt pahasti koko ikäni. Kävin lapsena kaikenlaisilla puheterapeuteilla, mutta ei niistä mitään apua ollut. Itse asiassa puheterapeuttikokemukset saivat minut vain pelkäämään vieraille puhumista entistä enemmän. Yhdellä terapeutilla oli tapana m.m. videokuvata potilaiden puhetta, ja tätä videokuvaa hermostuneesti sopeltavista puhevikaisista lapsista analysoitiin sitten ryhmäterapiassa koko porukan kesken, että mitä Maija voisi tehdä puhuessaan toisin. Voi luoja.

Vierailija
27/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettei liikaa puututa. Puhetyöläiset on tietenkin asia erikseen.

Minusta oli aivan haaskuuta, että tyttäreni 2000-luvun alussa kävi korjauttamassa pehmeää s-ääntämystään. En ollut huomannut siinä mitään vikaa, tavallinen stadilainen s.

Olisi sillä rahalla ja vaivalla palkattu oikea terapeutti jollekin.

Vierailija
28/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapiasta ei aina ole apua. Kävin puheterapiassa koko ala-asteen 80-luvulla, en osannut sanoa r- ja s-kirjainta. Itseäni ei puheeni häirinnyt, eivätkä kaverini huomautelleet puheestani. Jossain vaiheessa tuli kotimaisia sketsisarjoja, missä pilkattiin r-vikaisia ja sekös aiheutti koukussa kiusaamista ja puheeni matkimista. Jossain vaiheessa aikuisikää yritin päästä uudelleen puheopetukseen ja siellä kuulin, etten osaa sanoa edes l-kirjainta. Kävin puheterapiassa noin vuoden verran, mutta sama homma. En vaan tajunnut, kuinka r-kirjain kuuluu lausua ja lopetin. En tiedä onko joku rakenteellinen vika, mitään kielijännettä tuskin silloin 80-luvulla tutkittiin. Antaisin vaikka koko omaisuuteni, jos pääsisin r-viasta. Ikävä kuulla, että sinua ap ärsyttää huonouteni.

Vierailija
29/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että logopedien tarve on olemassa. Ne, jotka sitä kaipailevat, eivät tunnu apua saavan. Toiset taas vähät välittävät, heille se tietystikään ei ole mikään ongelma.

Olen niin vanha, että muistan esim. Carl-Erik Creutzin radion Yleisradion pääkuuluttajana. Siinäpä kauniisti ja selkeästi suomea puhuva mies. Nykyään siellä on esim. Jari Rantsukoff ja Jalmari Laine, naisista erityisesti Marja Vehkanen. Sitten pitää mainita Heikki Kahilakin tv-uutisista.

Kyllä noita ihmisiä on mielestäni paljon miellyttävämpi kuunnella kuin sellaisia, joilla on jokin vahva puhevika. Otetaanko hätäpuhelimiinkin töihin puhevikaisia? Kun ei sen ole niin väliä, vaikka puhe olisi melkein käsittämätöntä.

Joitakin ihmisiä ei häiritse sitten yhtään mikään, no kiva heille. On elämä varmaan helpompaa.

Vierailija
30/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheterapiasta ei aina ole apua. Kävin puheterapiassa koko ala-asteen 80-luvulla, en osannut sanoa r- ja s-kirjainta. Itseäni ei puheeni häirinnyt, eivätkä kaverini huomautelleet puheestani. Jossain vaiheessa tuli kotimaisia sketsisarjoja, missä pilkattiin r-vikaisia ja sekös aiheutti koukussa kiusaamista ja puheeni matkimista. Jossain vaiheessa aikuisikää yritin päästä uudelleen puheopetukseen ja siellä kuulin, etten osaa sanoa edes l-kirjainta. Kävin puheterapiassa noin vuoden verran, mutta sama homma. En vaan tajunnut, kuinka r-kirjain kuuluu lausua ja lopetin. En tiedä onko joku rakenteellinen vika, mitään kielijännettä tuskin silloin 80-luvulla tutkittiin. Antaisin vaikka koko omaisuuteni, jos pääsisin r-viasta. Ikävä kuulla, että sinua ap ärsyttää huonouteni.

Niin sinähän olet yrittänyt saada apua, eikä terapia ole onnistunut. En laske sitä sinun syyksesi. Tuskin olet myöskään hakeutunut töihin julkiseksi puhujaksi.

Vierailija
31/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei enää oikein ota hermoon r-vikaiset, mutta nämä jotka sössöttävät s-kirjainta ovat ärsyttäviä. Sellainen kamala suhu-s on jotain mitä en ymmärrä ja tätä ovat alkaneet käyttämään jopa keski-ikäiset (joidenka puhevikoja on taatusti 70-80-luvuilla korjattu) ja vielä erityisesti naiset. Ovatkohan oppineet tuon sössötyksen omilta sössöttäviltä lapsiltaan?

Ei oikein pysty katsomaan suomalaisia ohjelmia, kun joka toinen sössöttää tai on L ja/tai R -vikaa.

Vierailija
32/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on peräti 2 puhevikaa, toinen tosin saatiin puheterapialla lievemmäksi. Ja teen töitä äänelläni. Selkeää artikulaatiotani kehutaan usein, voitko ap uskoa! Ei pari vähän huonompaa konsonanttia tee vielä puheesta mössöä. Pitää olla terve hengitystekniikka ja terve äänenkäyttö jotta ääni soi hyvin. Ja sitä voi jokainen opetella, oli hankaluutta joissain konsonanteissa taikka ei. Myöskään yksikään lauluopettaja tai äänenkäytönopettaja ei ole pitänyt näitä puhevikoja häiritsevinä. Ylipäätään harva kiinnittää niihin huomiota jos puhun tai laulan suomeksi. Vieraissa kielissä sitten kuuluu enemmän, mutta teen töitä ja esiinnyn suomeksi.

Vierailija
33/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ei muuten anneta puheterapiaa. Puheopetusta voidaan antaa.

Vierailija
34/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Puhevikainen pääsee jopa vikoineen puhetöihin. Koeta saada selvää sääennusteesta, kun Kerttu Kotakorpi on äänessä radiossa. Ei ole karttakuvaa tukena.

Joo. Toista se oli ennen vanhaan, kun radioäänet valittiin äänen perusteella. Nykyään tuntuu, että "toimittajaksi" valitaan ulkonäöllisin seikoin.

Vierailija
35/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kirjaimen äännepoikkeamaan ei saa puheterapiaa, vaan erityisopettaja antaa harjoituksia koulussa joko menestyksellä tai ei.

Siinä yksi syy R-vikaan tai L-vikaan.

Vierailija
36/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapian resurssit ainakin meidän kunnassa menee kehitysvammaisille. Tavallinen lapsi ei saa lähetettä. Näin sanoi minulle terveydenhoitaja.

Sen verran ääntämisvikaa jäi lapselle, että hän harmittelee englanninpuhumistaan, koska ei pysty ääntämään kaikkia kirjaimia puhtaasti.

Vierailija
37/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on paljon ulkomaalaisia, jotka puhuvat omalla tyylillään. Sen vuoksi erilaiset puhetavat on hyväksyttävä. Ihmisiä ei voida laittaa eri asemaan alkuperänsä vuoksi. Sen vuoksi ei ole niin väliä, jos ärrät, ässät ja ällät eivät ole perinteisiä suomalaisia.

Eli siis nykyään ei edes perinteisen suomalaisen tarvitse osata ääntää perinteistä suomea, näinkö on?

Vierailija
38/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheterapian resurssit ainakin meidän kunnassa menee kehitysvammaisille. Tavallinen lapsi ei saa lähetettä. Näin sanoi minulle terveydenhoitaja.

Sen verran ääntämisvikaa jäi lapselle, että hän harmittelee englanninpuhumistaan, koska ei pysty ääntämään kaikkia kirjaimia puhtaasti.

Miksi tyydyit tuollaiseen? Minä vaadin kunnalliselle käynnin, pyysin ohjeet mitä tehdä kotona ja käytin pari kertaa yksityisellä. En voi tajuta millaisia tossuja vanhemmat on!

Vierailija
39/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihmisten puheesta pitää saada selvää. Nykyisin tämä ei ole aina itsestään selvä asia. On ihmeellistä mutinaa ja vaikka mitä. Kannattaa selvittää puhuuko selvästi vai ei. Mies mutisee epäselvästi ja on todella rasittavaa pyytää häntä toistamaan miltei jokainen asia.

Älä välitä! Minun mieheni mutisee kovalla äänellä ja saan selvää vasta kolmannella toistolla.

Vierailija
40/52 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Valitettavasti on jotenkin ihan karmea kuunnella, jos ihminen ei osaa sanoa kunnolla vaikka r-kirjainta. Jollakin Halosella se on vielä aika mieto, mutta kun eräskin lähes aikuisen kokoinen poika sanoo ärrän ällänä, niin se ottaa korvaan pahasti.