Uusi talo ja kaikki hajoaa käsiin vuoden asumisen jälkeen.
Ostimme valmiin uuden talon. Emme siis rakentaneet itse.
Vuoden asumisen jälkeen alkaa paikat hajoamaan. Vessanpöntöt, altaat jne. Ja kaikesta saat tapella että korjataan/vaihdetaan. Takuu siis vielä päällä.
Toinen pönttö ollut pois käytöstä jo kuukauden. Nyt hajos allas.
Hitto mitä skeidaa. Laatukalusteita, my ass.
Vanhassa kämpässä Idon pöntöt vieläkin hyväkuntoiset, ei vikaa 6v jälkeen. Täällä Svedbergin päntöt ja hajos nyt jo...varaosia ei olla mistään löydetty.
Kohta kaatuu varmaan seinät tai katto romahtaa.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia ja keittiön listat sekä keittiökalusteet alkoivat rakoilla ja kupruilla noin vuodessa vaikka on pidetty huolta ja käsitelty melko hienovaraisesti.
Jep, aina laimennettua PH neutraalia pesuainetta jolla pyyhin kostealla liinalla, sitten ihan vaan vedellä ja kuivaus toisella liinalla heti perään. Jotkuthan käyttää tosi vahvoja tai vääränlaisia pesuaineita tai jättää pinnat märäksi mikä johtaa siihen että ne menee pilalle.
Vessanpöntöstä vielä sellainen, että mielestäni alkuperäinen 60-luvun pytty oli kuin olikin jotenkin laadukkaamman ja kestävämmän oloinen. Uusi likaantuu paljon nopeammin mikä voi kyllä johtua vedensäästöhuuhtelusta myös.
"Neukkukuutioiden" osalta, oli sitten kyseessä 1960, 1970 tai 1980 lukujen tuotanto, selvittäisin ostajana tarkasti, millainen ylläpitoremonttien historia yhtiöllä on.
Näitä kun on rakennettu niin paljon, että yhtiöitä ja taloja on todella moneen lähtöön. Osassa remontit on tehty ajallaan tai jopa ennakoiden, toisten taas on annettu rapistua tekemättä juuri mitään kalliimpaa ylläpito remonttia.
En kuitenkaan ostaisi etenkään vanhempaa kerrrostaloa, jos se on rakennettu vetiselle ja tasaiselle savimaalle (ns pellon pohjalle) . Tuohon aikakauteen kun ei aina pohjatöitä tehty niin pieteetillä, vaikka muuten rakennettiinkin nykymittapuulla tarkasteltuna ajan kanssa ja huolellisesti. Paras toki olisi, jos talo on rakennettu peruskallion päälle, niin kuin useat toki onkin.
Tämän takia kannattaa ranketaa itse. "Ammattilaiset" tekevät kiireellä riittävän hyvää. Jos oikeasti haluaa hyvin tehdyn talon, niin suosittelen tekemään itse. En luota nykyään yhteenkään raksajamppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... jos teiltä hajoilee pöntöt ja altaat niin kyllä mä vähän miettisin myös teidän asumistapoja. Onko niissä jotain poikkeuksellista?
Ei tarvitse mitenkään sikailla, meillä on samoja kokemuksia, että nykyään nimenomaan märkätiloihin myydään täysin ala-arvoisia kalusteita. Ostimme kylppäriin ja vessaan altaat ja allaskaapit K-raudasta, eikä edes halvimpia mahdollisia, ja molemmista alkoi pinta halkeilla ja kaapin seinät kupruilla alle vuodessa. Eivät siis kestä yhtään kosteaa ilmaa, vaikka myydään siis märkätiloihin.
Ap,nyt vaan ahkerasti reklamoimaan niin kauan kuin takuu on voimassa.
Ja vessanpöntössä hajosi muovinen vessanvetopainike, eikä sitäkään ole sen kummemmin runnottu.
Täällähän on asiantuntevaa kommentointia.
Sain paljon uutta tietoa koskien vanhempaa tuotantoa tulevaa asunnonhankintaa silmällä pitäen, kiitokset siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... jos teiltä hajoilee pöntöt ja altaat niin kyllä mä vähän miettisin myös teidän asumistapoja. Onko niissä jotain poikkeuksellista?
Ei tarvitse mitenkään sikailla, meillä on samoja kokemuksia, että nykyään nimenomaan märkätiloihin myydään täysin ala-arvoisia kalusteita. Ostimme kylppäriin ja vessaan altaat ja allaskaapit K-raudasta, eikä edes halvimpia mahdollisia, ja molemmista alkoi pinta halkeilla ja kaapin seinät kupruilla alle vuodessa. Eivät siis kestä yhtään kosteaa ilmaa, vaikka myydään siis märkätiloihin.
Ap,nyt vaan ahkerasti reklamoimaan niin kauan kuin takuu on voimassa.
Meillä sama. Oikein korostettiin sitä etteivät kestä yhtään vettä. Miksi sitten pieneen kylppäriin myydään tällaisia? Kyllähän märkätilan kalusteiden tulisi kestää kosteaa ilmaa ja satunnaisia vesiroiskeita. Ehkä se on sitten tulevaisuudessa se ja sama säästää näissä ja ostaa sinne mitkä tahansa lastulevysysteemit koska sitähän nämäkin taitaa olla. Kas kun ei ole pahvista tehty..
Vierailija kirjoitti:
Meille laitettiin juuri myös komposiittiallas.
Asentaja kertoi, että hänellä yhdellä asiakkaalla sama malli oli lohjennut kun kaadettiin kiehuvaa makaronin keitinvettä altaaseen. Olivat joutuneet kuulemma vielä taistetelmaan että meni takuuseen.
Kyllähän altaan kiehuvaa vettä tulee kestää??
Olemme silti varmuuden vuoksi aina valuttaneet hanasta viileämpää vettä, kun kaadamme keitinvesiä, ettei vaan kävis vahinkoa.. Koomista!
Meillä on teräsallas, mutta ihan viemäreiden takia päästän kylmää vettä samalla kun kaadan kattilasta vedet altaaseen.
Rahat pois tyhmiltä. Rakennusalan ikiaikainen sääntö.
Äidilläni oli tuo ruotsalainen vessanpönttö ja sen istuinrengas todellakin oli luokatonta työtä. Oli vaikea saada uutta, kun jälleenmyyjiä ei ollut kuin yksi paikkakunnalla ja varaosa tilattiin maahantuojalta. Samaa rengasta jouduttiin uusimaan kahdesti, meni kylläkin takuuseen. Räsähti keskeltä halki, vaikka istuja oli ihan normaalipainoinen. Paikalleen asentaminenkaan ei ollut yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostitte juuri tuon talon?
Eiköhän se monella ole syynä raha ja oman ammattitaidon/ajan puute itse rakentaa. Halutaan välttämättä omakotitalo, mutta budjetti riittää vain halvimpaan mahdolliseen. Itse jättäisin silloin kokonaan rakennuttamatta/ostamatta. Tuohon kun vielä lisää, että rakentaa vuokratontille, niin ei voi kuin ihmetellä.
Neukkukuutiot ovat tosiaan mainettaan huomattavasti paremmin rakennettuja, niin kuin joku jo aiemmin mainitsikin. Laatuvaihtelua vain on tosiaan melko paljon, johtuen yhtiöiden hyvin erilaisista kulttuureista ylläpitää kiinteistöään.
Lapsiperheessä ihan normaalia. Me ollaan asuttu nyt 4kk uudessa kodissa ja lasten jälkiä sais alkaa remontoimaan. On seinässä jo reikä, maalissa kolhujen jälkiä. Oikein nätiksi maalarit maalasivat ja tapeetoivat keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Rahat pois tyhmiltä. Rakennusalan ikiaikainen sääntö.
Aha. Itse en oikeastaan keksi mitään halveksittavampaa ja kuvottavampaa kuin mennä toisen kotiin muka tekemään remonttia, tietäen tehdä huonosti, jotta se koti on äkkiä ihan pilalla ja nostaa siitä kovaa liksaa. Koti on kuitenkin paikka jolla on suuri merkitys ihan perusturvan kannalta.
Tehdään miten sattuu ja vähän sinnepäin, ehkä on päiväkänniä otettu alle vähän. Tekisi oikeastaan mieli vetää turpaan meidän kodissa remonttia tehneitä. Tietenkään en niin tee, mutta sellaiset fiilikset on täällä.
En tiedä saako kylpyhuoneisiin enää vain ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, jotka maatuvat aikanaan. Nyt tänä vuonna valmistuneessa talossa kaikki pöly, hiukset ym. tarttuvat pintoihin kiinni, eikä lähde edes käsisuihkulla. Siivousaineita pitää käyttää vain 30 % suositusta laimennustehosta, kun olisivat muuten liian voimakkaita. Aikaisemassa 80-luvulla rakennetussa talossa kylppäriä ei koskaan tarvinnut imuroida vaan riitti käsisuihkupesu. Pinnat kestivät normaalisti pesuaineita.
Asun myös uudessa ja välistä kyllä tuntuu, että esim. koneita, hanoja, ym. on ostettu kakkoslaatuna.. Kun ilmoittaa toimimattomuudesta, mitään ei tapahdu. Ja olen sentään huolellinen käyttäjä. Vaatisi kai, että kaikki asunnot ilmoittaisivat? Mutta kun suuressa osassa on vuokralaiset, eivät he välitä tehdä listoja tai raportoida...
Mikä firma toimitti?
Onko yhtään oikeasti luotettavaa talofirmaa olemassa?
Pitää rakennuttaa siten että voi valita ainakin kylppärin kaikki kalusteet ja materiaalit itse. Kyllä laatua saa mutta pitää olla valmis maksamaan vähän enemmän sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia ja keittiön listat sekä keittiökalusteet alkoivat rakoilla ja kupruilla noin vuodessa vaikka on pidetty huolta ja käsitelty melko hienovaraisesti.
Jep, aina laimennettua PH neutraalia pesuainetta jolla pyyhin kostealla liinalla, sitten ihan vaan vedellä ja kuivaus toisella liinalla heti perään. Jotkuthan käyttää tosi vahvoja tai vääränlaisia pesuaineita tai jättää pinnat märäksi mikä johtaa siihen että ne menee pilalle.
Vessanpöntöstä vielä sellainen, että mielestäni alkuperäinen 60-luvun pytty oli kuin olikin jotenkin laadukkaamman ja kestävämmän oloinen. Uusi likaantuu paljon nopeammin mikä voi kyllä johtua vedensäästöhuuhtelusta myös.
Olen myös moittinut tuota uusien pyttyjen likaantumista. Täältä löytyikin hyvää tietoa aiheesta: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/j%C3%A4ik%C3%B6-p%C3%B6ntt%C…
Vierailija kirjoitti:
Asun myös uudessa ja välistä kyllä tuntuu, että esim. koneita, hanoja, ym. on ostettu kakkoslaatuna.. Kun ilmoittaa toimimattomuudesta, mitään ei tapahdu. Ja olen sentään huolellinen käyttäjä. Vaatisi kai, että kaikki asunnot ilmoittaisivat? Mutta kun suuressa osassa on vuokralaiset, eivät he välitä tehdä listoja tai raportoida...
Ilmeisesti hanoissa heikompi laatu nykyään johtuu siitä, että hanan sisäosat ovat nykyään muovia eikä metallia kuten vanhoissa hanoissa. Siksi takuut on lyhyempiä eikä ne kestä enää samalla lailla käytössä. Ihan järkyttävää oikeastaan, koska jos hana hajoaa, siitä voi tulla kymppitonnien lasku vesivahingon satuttua.
Minä kyllä nyt ihan tosissaan kyseenalaistan tämän nykypäivän ”ekologisuuden” jossa mitään ei enää tehdä kestämään aikaa ja käyttöä. Halpaa roskaa vaan joka hajoaa käsiin ja jota saa koko ajan olla uusimassa. Välttämättä rahallakaan ei saa kunnon laatua enää.
Mikäs juttu tuo komposiittiallas on?
Miksi sellainen, eikä teräsallas, kuten perinteisesti. Mitä etuja on komposiittialtaassa?