Remppatarvetta kotona, mies ei viitsi, jatkuva riita, mitä mieltä?
Muutimme muutama vuosi sitten rivitaloasuntoon, mikä tarvitsi seinien pinnoituksen ja muuta laittamista. Käsitin ostohetkellä, että mies niitä asioita tekisi, kun itse en osaa lainkaan, vaan katson, että hoidan kaiken muun kodinhoidon. Yhdessä on hoitunut siivoaminen. Ja joo, olin tietysti tyhmä, kun en asiasta, eli remppaamisesta jo alussa jankuttanut ja vaatinut mustaa valkoiselle, mutta ajattelin, että tyhmäkin haluaa oman asuntonsa arvoa nostaa tai sen vähintäänkin säilyttää.
Seiniä on kuitenkin laitettu, mä ostin materiaalit, ja mies sen sitten pitkäkestoisten riitojen jälkeen sai tehtyä.
Olen nyt sairastunut ja taudinkuvaan kuuluu huimaus, eli kaatumisvaara on aina olemassa. Meillä ei ole mitään kaiteita portaissa, ei etu- eikä takapihalla. Portaat ovat aika korkeat. Olen pyytänyt miestä niihin puuttumaan. Minä tarjoudun tietenkin ne maksamaan, kun ne minua varten tulisivatkin. Samoin saunaan tarvitsisin kaiteen.
Taas alkoi tämä aamu kauhealla huudolla, kun kuulemma minä en tee mitään ja hän sai pestä ikkunatkin. No niin pesi, oli oikein hankkinut pesurin sitä varten. Kätevästi sujui. Olin tosin sanonut, että pesen kyllä, kunhan on parempi päivä (joka vuosi olen pessyt ja verhot vaihtanut) Haistan tässä nyt marttyyriuden hajua. Arvelinkin, että tullaan tähän "Minä jouduin ikkunatkin pesemään"-tilanteeseen. On ollut paljon muitakin.
Kaikki tekniset jutut ja niiden asennuspuuhat ovat hänen mielestään kivoja, ne eivät ärsytä lainkaan. Itse kun en niitäkään hallitse, muuten hoitaisin kuntoon. Ruohonleikkuriakin on hankkinut kaksin kappalein, se vaan että meillä ei ole nurmikkoa missään :o Oli kyllä ensi alkuun, sellainen kolmen neliön palanen varaston päädyssä, eli sitä varten kai ne hankki? Leikkiä pitää lapsen.
Olen jo kerran kaatunut selälleni takapihan patiolla, kun portaat ovat liukkaat ja tosiaan sitä kaidetta ei sinne saa. Laittoi teipit portaisiin, ja niitä nyt liimailee kesäisin.
Mies on eläkkeellä, liikkuu ja ui, eli on ihan hyväkuntoinen tekemään ja aikaa on. Mitään muuta en pyydä tekemään, kuin jotain tähän koti kuntoon-liittyviä juttuja, mitkä ainakin naapuruston miehet näyttäisivät hoitelevan suit sait. Patioita rakennellaan ja porakoneet soi. Meillä mies paikkasi parilla laudalla pahimmat paikat vaan, kun keikuimme kuin merimiehet.
Eli saa olla rauhassa omissa oloissaan naputellen läppäriään, en häiritse, syömään vaan huutelen. En edes lomamatkoille halua, kun vetää niin kovat kännit välittömästi, ettei muistaisi kai edes lentokentällä käyntiä. Minä olen sairauslomalla, ja pitkään. On vähän muutakin kuin "pikku flunssa". Sain kuitenkin juuri äsken kuulla, kuinka olen laiska ja vaan makaan.
Ärsyttää siis niin paljon. Joka asiaa täytyy vääntää. Sain tietää, että isänsä oli samanlainen, suvun naiset tekivät kaiken, kun tämä makoili heinäpellon laidalla kaffetta kittaamassa ja pullaa mutustelemassa.
Ymmärrän toki, jos on peukalo keskellä kämmentä, mutta kun taitoa näyttää olevan, laiskuutta kuitenkin yhtä paljon. Miten teidän kumppanit toimivat? Meneekö se tapetti tai naula sinne seinään niin, ettei tarvitse anella koko ajan?
Kommentit (100)
Noo... Mies on eläkkeellä??? Ei ihminen ole eläkkeellä vitsinä! Joko kyse on selvästi iäkkäästä ihmisestä tai sitten jollain tavoin vakavasti sairaasta. Joka tapauksessa eläkeläinen on eläkeläinen, ei niiden jaksaminen ole sama kuin nuoren ja terveen. Jotkut jaksaa vanhuuseläkkeellä vaikka mitä, mutta sinun miehesi lienee työkyvyttömyyseläkkeellä, joten on oletettavaakin, ettei mies pysty ja jaksa oikein mitään.
Jotenkin koko kirjoitus on omituinen. On huimausta, kuvitelmia remontista, riitelyä yms.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos fiksuille vastaajille. Jäin vain kaipaamaan vastausta siihen, että remppaavatko teidän miehet? Vai onko nyt ihan yleisesti sitten niin, että otetaan se ammattilainen avuksi? Naapurini ovat poikkeuksia? ap
Meillä mies ei remppaa enkä minä siivoa. Osaamme muita asioita paljon paremmin ja loppupelissä on edullisempaa ostaa se remontointiapu kuin hankkia varasto täyteen jiirisahoja, kulmarautoja ja lasermittareita.
Millä oikeudella ap laiskottelee ja käskyttää miestään raatamaan? Tee itse (ei ole tähtitiedettä, viitsimisestä kiinni!) tai palkkaa joku tekemään.
Kamala itsekkyys ja kunnioituksen puute. Oma asenne nyt kuntoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kultainen sade kirjoitti:
Lupaa kunnon suikkuotto ym.työvaiheen päättyessä.Miehet tykkäävät "asioista"ei nalkuttamisesta.
Ai mä käsitin, että kodin huolto ja remontointi olisi kahden kauppa, jota suunnitellaan ja tehdään yhdessä, ja jopa ihan ilon kautta, oman käden jälki kun voi olla ihanaa katseltavaa.
Mä ehdotin tyyliin, mä maksan jos sinä laitat. Sekö olikin sitten nalkutusta. No enpä tajunnutkaan. Mä menenkin nyt ottamaan suihin. Katuva ap
Niinhän se kuuluisi olla. Sinun tapasi ei nyt kyllä ihan kuulosta ilon kautta yhdessä tekemiseltä.
Suunnitelkaa ja tehkää oikeasti yhdessä niin se voi olla vaikka mukavaa yhdessäoloa eikä pakkopullaa.
Kyllä se ilon kautta-tekemistä on aina itselläni ollut, kun on vielä jaksanut, mutta kun samasta asiasta kyselee kerta toisensa jälkeen tuloksetta ja olankohautuksia saaden (kiirettä muuhun ei siis ole, ei töitä, ei mitään, vaan ainoastaan "peli kesken, ei nyt jaksa") alkaa hymy hyytyä. Maalipurkit ovat odottaneet jo 4vuotta portaiden alla eteisessä.
Olen ehdottanut, että mentäisiin yhdessä pesemään auto, mutta ehei, harjakoneet on sitä varten. Marjat ostetaan torilta, metsään ei tarvitse mennä. Sienetkin maistuisivat, kunhan ne joku käy poimimassa. Ennen tehtiin sitäkin yhdessä. Mutta minussahan se vika on tietenkin. En ole enää edes kysellyt, enkä koskaan mihinkään "pakottanut".
Koko ajan on mennyt viitsimättömämmäksi, ennen tehtiin yhdessä puutarhatöitäkin edellisessä asuinpaikassa.
Meillä ei mies remontoi. Pesukoneen saattaa asentaa, siinäpä se. Hoitaa kyllä autohommat, jos en itse ehdi esim. vaihtamaan talvirenkaita ja miehellä kun on töissä kaikki laitteet, niin on turha maksaa muille. Minä hoidan maalaukset, tapetoinnit, rempat (ja kaikki olen tekemällä opetellut). Yleensä laitan myös ruuat ja hoidan muutenkin enemmän kotitöitä. Ei minua haittaa, mies tekee sitten enemmän kotihommia kun en ehdi, mutta ei hänellä sama siisteystaso ole, kuin minulla.
Ei se minusta vähennä mitenkään hänen miehisyyttään, tai tee hänestä huonoa, jos hänellä ei pysy pensseli kourassa tai ei ole kiinnostusta tapetointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koko kuvaus koomakänneineen jo lentokentällä miehestä antaa niin kuvon kuvan etten ymmärrä mikset nosta kytkintä.
Jos meidän kodissa olisi joku vaarallinen porras minulle, mieheni hoitaisi sen välittömästi kuntoon.
Kiitos! Löytyihän sieltä samoin ajatteleva! ap
Sillä erotuksella, että mä olisin jo jättänyt tuollaisen miehen.
Jos mies ei ole tottunut remppaamaan, niin mitä järkeä on pyytää häntä tekemään niitä töitä. Itse en ainakaan haluaisi, että joku osaamaton harrastelija remppaisi asuntoni.
Mieluummin ammattimiehet paikalle ja sen jälkeen voikin ihastella hyvää ja siistiä jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koko kuvaus koomakänneineen jo lentokentällä miehestä antaa niin kuvon kuvan etten ymmärrä mikset nosta kytkintä.
Jos meidän kodissa olisi joku vaarallinen porras minulle, mieheni hoitaisi sen välittömästi kuntoon.
Kiitos! Löytyihän sieltä samoin ajatteleva! ap
Sillä erotuksella, että mä olisin jo jättänyt tuollaisen miehen.
No ainakin sinä tästä päätellen löysit miehestä jotain negatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusmääräykset jopa kieltävät kaiteettomat portaat. Ap taitaa asentohuimailla Porvoossa.
Joo. Eihän semmoisia nyt voi olla olemassakaan kun kerran ihan määräys kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko ihan suosiolla muuttaa uudehkoon kerrostaloon jossa on hissi eikä ole remontin tarvetta?
Olet oikeassa, kyllä kannattaisi muuttaa!
Asuntonäytössä kun olimme, mies itse kiinnostui kyseisestä paikasta. Sanoin, että laittamista on, mitäs näiden kanssa tehtäis? "No laitetaan kuntoon tietenkin", kuului vastaus. Hänelle oli selvää, etten minä osaa, enkä voi nousta korkeille paikoille, joten käsitin, että alkaa itse rempata. Mitään ei tapahtunut kuitenkaan. Eli mulle valehdeltiin. Olen kysynyt, josko ammattilainen tulisi jotain tekemään, niin ei sekään käy. Ja minä olen se vaikea nalkuttaja? Ja hyväksikäyttäjäksikin jo joku leimasi, vaikka olen rempat ym. maksanut?
Oli puhetta hankkia koira muutama vuosi aiemmin kuolleen tilalle, rivitalossa kun olisi reilusti tilaa ja pieni pihakin, mutta kaikki muuttui, kun muutettiin asumaan. Annoin aikaa, reilusti aikaa, kunnes aloin ottaa korjausasiaa puheeksi. Koirasta vaan jankutti.
Olisin itse laittanut koiralle oman tilan, missä voi olla, ettei jouduta keskelle laminaattiremppaa sitten taas. Mutta kun mikään ei käy. Koira olisi pitänyt kaiken paskan keskelle ottaa tuhojaan tekemään ja koko kaameus viimeistelemään.
Vierailija kirjoitti:
Lupaa kunnon suikkuotto ym.työvaiheen päättyessä.Miehet tykkäävät "asioista"ei nalkuttamisesta.
Ai mä käsitin, että kodin huolto ja remontointi olisi kahden kauppa, jota suunnitellaan ja tehdään yhdessä, ja jopa ihan ilon kautta, oman käden jälki kun voi olla ihanaa katseltavaa.
Mä ehdotin tyyliin, mä maksan jos sinä laitat. Sekö olikin sitten nalkutusta. No enpä tajunnutkaan. Mä menenkin nyt ottamaan suihin. Katuva ap
Niin, mitäs te muka suunnittelitte yhdessä? Sinä vaan itseksesi suunnittelit kaikenlaista ja oletit että mies sen sitten hoitaa. Sitten moitit kun mies ei tajua täyttää haaveitasi ja vaatimuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on sairaus, joka aiheuttaa huimausta. Lääkäri on kroonisen sairauden todennut. Kai tiesit, että olet oikeutettu yhteiskunnan tarjoamaan apuun niiden kaiteiden tms. laittamisessa, ei siihen mitään riitoja ja huutoja tarvita.
Kerrotko millainen tuo yhteiskunnan apu tässä tapauksessa on ja mistä sen saa? Tuleeko joku puhelinsoitolla rakentamaan ilmaiseksi ne kaiteet?
Sitähän minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko ihan suosiolla muuttaa uudehkoon kerrostaloon jossa on hissi eikä ole remontin tarvetta?
Olet oikeassa, kyllä kannattaisi muuttaa!
Asuntonäytössä kun olimme, mies itse kiinnostui kyseisestä paikasta. Sanoin, että laittamista on, mitäs näiden kanssa tehtäis? "No laitetaan kuntoon tietenkin", kuului vastaus. Hänelle oli selvää, etten minä osaa, enkä voi nousta korkeille paikoille, joten käsitin, että alkaa itse rempata. Mitään ei tapahtunut kuitenkaan. Eli mulle valehdeltiin. Olen kysynyt, josko ammattilainen tulisi jotain tekemään, niin ei sekään käy. Ja minä olen se vaikea nalkuttaja? Ja hyväksikäyttäjäksikin jo joku leimasi, vaikka olen rempat ym. maksanut?
Oli puhetta hankkia koira muutama vuosi aiemmin kuolleen tilalle, rivitalossa kun olisi reilusti tilaa ja pieni pihakin, mutta kaikki muuttui, kun muutettiin asumaan. Annoin aikaa, reilusti aikaa, kunnes aloin ottaa korjausasiaa puheeksi. Koirasta vaan jankutti.
Olisin itse laittanut koiralle oman tilan, missä voi olla, ettei jouduta keskelle laminaattiremppaa sitten taas. Mutta kun mikään ei käy. Koira olisi pitänyt kaiken paskan keskelle ottaa tuhojaan tekemään ja koko kaameus viimeistelemään.
Sinuna hankkisin ammattimiehen tai sitten muuttaisin sinne kerrostaloon. Tuo mies tuskin tuosta muuttuu ellei jotain maagista tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei ole tottunut remppaamaan, niin mitä järkeä on pyytää häntä tekemään niitä töitä. Itse en ainakaan haluaisi, että joku osaamaton harrastelija remppaisi asuntoni.
Mieluummin ammattimiehet paikalle ja sen jälkeen voikin ihastella hyvää ja siistiä jälkeä.
Siinäpä se, kun jälki on kuin ammattimiehellä. Osaa kun haluaa! Äitinsä mökille on mm. muurannut saunan ja tehnyt vaikka mitä, laitureista lähtien. Oli naapuri (ammattilainen) valvonut muuraushommaa. Taitaa konepuolen hommat, tekniset jutut ja paljon muutakin, mutta ei halua mitään.
Ja kun joku ihmetteli kuinka eläkeläistä vaaditaan remppahommia tekemään, niin ei ole vanha, heikko ja kumara ukko. Pääsi laillisesti eläkkeelle tosi nuorella iällä. Pää on myös ihan kunnossa.
Naapurissa taas asustaa kohta 70 lähestyvä ja erinäköisiä kipuja valitteleva mies, joka tekee koko ajan jotain remppajuttuja. Ihan vain vertailun vuoksi. En mä sairaalta ja heikolta mitään "vaatisikaan". En itsekään pysty pahimpina aikoina yhtään mihinkään. Onneksi parempina jaksoina onnistuu.
Jätä se sika. Ei tule muuttumaan. Muuta sinä rempattuun asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitäs te muka suunnittelitte yhdessä? Sinä vaan itseksesi suunnittelit kaikenlaista ja oletit että mies sen sitten hoitaa. Sitten moitit kun mies ei tajua täyttää haaveitasi ja vaatimuksiasi.
Kysyin mitä tehdään, kun asunto tarvitsee remppaa, ENNEN OSTOPÄÄTÖSTÄ JA TARJOUKSEN JÄTTÄMISTÄ! "Kämppää pitää laittaa kuntoon", oli mieltä mies. Mä tästä käsitin, ilmeisesti kai väärin, että osallistuu kunnostustöihin/tekee ne itse, kun tietää etten minä niihin pysty. Mä en nyt suostu miksikään tyranniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se, kun jälki on kuin ammattimiehellä. Osaa kun haluaa! Äitinsä mökille on mm. muurannut saunan ja tehnyt vaikka mitä, laitureista lähtien. Oli naapuri (ammattilainen) valvonut muuraushommaa. Taitaa konepuolen hommat, tekniset jutut ja paljon muutakin, mutta ei halua mitään.
Ja kun joku ihmetteli kuinka eläkeläistä vaaditaan remppahommia tekemään, niin ei ole vanha, heikko ja kumara ukko. Pääsi laillisesti eläkkeelle tosi nuorella iällä. Pää on myös ihan kunnossa.
Naapurissa taas asustaa kohta 70 lähestyvä ja erinäköisiä kipuja valitteleva mies, joka tekee koko ajan jotain remppajuttuja. Ihan vain vertailun vuoksi. En mä sairaalta ja heikolta mitään "vaatisikaan". En itsekään pysty pahimpina aikoina yhtään mihinkään. Onneksi parempina jaksoina onnistuu.
Toiset haluaa nauttia elämästä, toiset ei osaa olla tekemättä. On ihan turha vertailla, että kun naapurin ukkokin tekee. Jos sun ukkos ei ole koskaan tehnyt, niin ei se nyt taikaiskusta muutu. Luulisi, että osaisit jo hyväksyä oman valintasi sellaisena, kun se on. Joskus pakolla tekee, mm. vanhemmilleen tai muuten vaan, kun ei kehtaa sanoa ei. Kotona pitäisi saada olla sellainen kuin on. Jos ei miellytä, eteisestä löytyy ovi, ketään ei voi muuttaa, varsinkaan nalkuttamalla. Jos sinä tarvitset ja haluat, mutta et pysty, eikä mies saa aikaiseksi, niin osta sitä apua.
Mitä kasaat kaikki tekemättömät työt kesään. Voi, voi. Kesällä tehdään muutakin kuin rempataan. Ollaan ja nautitaan kesästä.
Miehelläsi taitaa ikä alkaa jo painaa. Toisten luonnekin voi muuttua iän myötä niin, että rohkeus tehdä ja mennä vähenee, samoin aloitekyky. Toisilla tämä tapahtuu ennemmin, toisilla myöhemmin.
No mulla on dippainssimies, it- alalla. Ei tykkää yhtään kotihommista. Osallistuu kyllä siivouksiin ym., kun ehtii mutta ei ole yhtään innokas remontoimaan, maalaamaan tai tapetoimaan tms. Ei ole koskaan aikaa suunnitella tai tehdä mitään, asiat siirtyy ikuisesti, jos ei tilata ulkopuolista niitä tekemään. Osaa kyllä, jos alkaa tekemään, osaa ja opettelee mitä vaan. Mutta kun homma siirtyy ja siirtyy, kannattaa suosiolla tilata joku muu tekemään. Talon maalasi firma, samoin on käytetty firmaa tapetointiin, portaiden tekemiseen jne. Eikä siinä mitään. Jos en itse osaa eikä mies halua, ehdi tai osaa, sitten tilataan firma tekemään. Enemmän on rahaa maksaa kuin aikaa tai kiinnostusta tehdä. Ei remonttihommien tekeminen mitenkään automaattisesti kuulu miehelle eikä kaikkien miesten niitä kuulu tehdä tai osata. Eihän läheskään kaikki naisetkaan nykyään ompele itse vaatteitaan, kudo mattoja tai kasvata kasviksia ja juureksia itse hyötypuutarhassaan.