Vuokranantajat! Asuntonäytöstä.
Tänään iltapäivällä on näyttö yhdestä ihan unelmien vuokra-asunnosta. Harmi vaan, että kyseinen ilmoitus houkuttelee myös noin kolmekymmentä muuta asunnonhakijaa paikalle.
Miten jäisimme vuokranantajann mieleen? Mitkä asiat ovat plussaa? Mitä taas ei kannata tehdä? Olen ihan uuno tässä asiassa, kun on elämäni eka näyttö..
Kommentit (25)
Mulla on 4 vuokra-asuntoa ja lisäksi vuokraan joskus vanhempieni asuntoja heidän puolestaan. Minä valitsen vuokralaisia sillä perusteella, että 1) ”perusasioiden pitää olla kunnossa” = vakuudet, luottotiedot ja maksukyky, 2) asunto ja vuokralainen vastaavat toistensa tarpeita ja 3) vuokralainen vaikuttaa asialliselta.
N.istä kolmonen on kaikkein epämääräisin ja siksi vähiten tärkeä. Ykkönen on helpois määritllä ja ilman sitä asia ei vaan etene. Itse en koskaan hyväksy vuokralaisen itse esittämää luottotieto-otetta (osaisin itsekin kirjoittaa sellaisen ja niin varmaan osaa vuokralaisehdokaskin, jos on epäluotettava - ja jollei ole, ei tarvitse väärentää) vaan pyydän aina henkilötietoja, joilla voin itse tarkistaa.
Kakkonen on se peruskriteerien jälkeen ratkaisevin. Minä mietin asuntoani ja sitä, millainen ihminen tai perhe siinä todennäköisimmin viihtyy pitkään ja ongelmitta. En ota kaksioon viisihenkistä perhettä, enkä kaupunkilaishipsteriä maaseutuomakotitaloon, josta g&tbaareihin ja elokuviin on pitkä matka. En ota omakotitaloon vuokralaista, jonka en usko selviävän talotekniikasta, enkä vanhaan jugendkerrostaloon perhettä, jonka henkilömäärälle painovoimainen ilmanvaihto ei riitä. Tässä otetaan huomioon myös asunnon sijainti ja vuokran suuruus. Tähän valintakriteeriin vuokralaisehdokas vastaa kertomalla itsestään ja miettimällä rehellisesti, millaista asuntoa hän hakee ja miksi tämä on juuri sellainen. Tästä on sitten sekin etu, että jos vuokralaisen kuvitelma siitä, millainen asunto on ei vastaakaan todellisuutta, säästymme molemmat pettymykseltä ja voimme siirtyä saman tien etsimään paremmin yhteensopivia kohteita, hän asuntoa ja minä vuokralaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa: viimeksi jäi huono kuva kahdesta potentiaalisesta naisesta, jotka kyselivät paljon asunnosta mutta eivät kertoneet mitään itsestään. Kun kysyin heiltä itse asiaa, he kyllä kertoivat töistään ja olivat molemmat töissä, mutta eivät itse tajunneet kertoa mitään.
Toiset potentiaaliset lähettivät minulle yv:n Facebookissa ja kertoivat kiinnostuneensa, koska asunto on lähellä tyttöystävän koulua. Kertoivat oma-aloitteisesti olevansa molemmat osa-aikatöissä olevia opiskelijoita eli saivat opintotukea ja asumistukea, sen lisäksi sanoivat suoraan että ovat valmiita ottamaan myös opintolainaa vuokranmaksuun.Ensivaikutelma on siis tärkeä! Kerro, miksi haluaisit asunnon ja miten maksat vuokran, se on tärkein.
Mua ei kannata lähestyä facebookissa, ja tekstarinlähettäjille jotka kyselevät jotain en myöskään ala vastailemaan :) Soittakoot, jos on kysyttävää.
Joo samaa mieltä, Fb-kyselijät menee samoin tein pinon pohjalle.
Varmaan on fiksuja välitysfirmoja ja vuokranantajia, mutta oma kokemus Tampereen joistakin välitysfirmoista ja vuokranantajista on, että puhuvat potaskaa. Monet osaketalotkin on ongelmallisia ja ongelma asuntoja laitetaan vuokralle, kun eivät tiedä mitä tehdä asunnon kanssa. Yksi ratkaisu on vuokrata asunto. Monet vuokranantajat, taloyhtiöt, huoltoyhtiöt eivät noudata lakeja. Vaikka tiedossa olisi remontteja, niin väittävät ettei remontteja tule. Pitäisi itse ottaa selvää talojen, asukkaiden ja yhtiöiden taustoista kuin on vaan mahdollista. Joskus ihmettelin miksi esim. Tampereella jotku haluaa tietyn talon tiettyyn rappuun asummaan, siksi kun on ongelmallisia naapureita joita on hankala häätää tai edes neuvotella tilanteesta. Kaikkea henkilökohtaisuuksia ei tarvitse kertoa asuntoesittelyissä, ei esittelijätkään, yhtiöt ja vuokranantajatkaan kerro omia asioitaan tai miksi ovat vuokraamassa asuntoa, onko joku ongelmatalo, onko tulossa remontteja, onko jotain häirikkö elämää naapurustossa ja jne. Jotenki käsitykseni on, että on jonkin verran yleistä joka kaupungissa. Kyllä tässä on kaikenlaisia lutikkapesissä asuttu, josta ei ole kerrottu vuokraustilanteissa, puhumattakaan ylämummosta tai talohiipparista, joka heittelee ulosteitaan tai hiippareista jotka käy sotkemassa toisten asuntoja, luvattomia tarkastuksia ja jne. On kaikenlasta huoltomiestä ja puheenjohtajaa taloissa. Välillä tuntuu, että missä fiksuus ja oikeudenmukaisuus on nykyään. Mitä kenenkään asiat kenellekkään kuuluu, pääasia ettei häiriköi naapureita ja maksaa vuokrat ajallaan.
Mä olen saanut kämppäni olemalla oma itseni. Ekassa oli otettu minun lisäkseni joku toinen katsomaan. Oli lemmikki, tupakoin ja olin opiskelija. Silti olin sopivampi heille. Ja hyvän vuokralaisen sai.
Toista kävin katsomassa kaksi kertaa. Ekalla en lämminnyt, näytti pieneltä. Toisella kertaa kämppä oli jo tyhjä ja totesin että tää on mun. Seuraavana päivänä tuli soitto että kämppä on minun. Vuokranantajan tavatessa hän totesi että ei hänen pitänyt vielä tätä vuokrata, mutta ei voinut ohittaa mua, vaan halusi vuokrata sen just mulle.
Minä en kyllä vuokranantajana pidä tuota aktiivista kyselemistä mitenkään erityisen positiivisena. Toiseksi, en usko että etenkään välittäjä tekee sen perusteella suosituksia siitä kuka otetaan vuokralle. Toki asunnosta saa kysyä jos on kysyttävää, ilman muuta, mutta ei se minusta sellainen plussa ole että pitäisi erikseen tehdä tikusta asiaa ollakseen edukseen, päinvastoin. Toki joku toinen vuokranantaja voi olla eri mieltä. Pisti vaan silmään, että kyseltiin vuokranantajien mielipiteitä, ja ilmeisesti tämä kyselemiseen kehoittaja on vuokralainen eikä vuokranantaja.