Ovatko tuntemasi fiksut ihmiset intro- vai ekstroverttejä?
Ja onko ylipäätään introverttiydellä/ekstroverttiydellä mitään yhteyttä älykkyyteen?
Kommentit (10)
En usko että jompikumpi olisi poissulkeva. Kaikkein älykkäimmät ovat olleet ekstrovertteja, puhun nyt ä-ö älykkyydestä. Toki ovat olleet myös sosiaalisesti lahjakkaita.
Elämä ei vaan mielestäni mene niin, että olisi jokin vakio, mutta lahjakkuus vain näkyisi eri osa-alueilla. Nallekarkit ei mene tasan. Se, että on lahjakas useilla osa-alueilla ei automaattisesti tarkoita että olisi surkea jossain muussa.
Kaikkein älykkäin tapaamani ihminen on ollut introvertti, indigo ja horoskoopiltaan vesimies mies.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein älykkäin tapaamani ihminen on ollut introvertti, indigo ja horoskoopiltaan vesimies mies.
Kuulostaa hieman minulta.
Älykkäimmät joita olen tavannut ovat itse sanoneet olevansa introverttejä mutta ulospäin vaikuttavat kyllä ekstroverteiltä kun tulevat niin hyvin toimeen kaikkien kanssa. Itse olen ekstrovertti eli olen energinen ja aikasnsaavampi muiden seurassa. Yksin jotenkin väsähtäneitä enkä saa mitään järkevää aikaiseksi. En ole mikään huippuälykäs mutta ihan perusfiksu. Olen myös vähän ujo vaikka ei ehkä uskoisi ekstrovertistä. Muistaakseni olen joskus lukenut introverttien olevan hieman useammin älykkäämpiä.
Introja. Mutta oikeasti se extrojen pelailu on myös omanlaistaan älykkyyttä. Game of life.
Ei taida osua oikein kumpaakaan ääripäähän, vaan ovat jotain näiden kahden ääripään väliltä. - Mutta jos nyt jompi kumpi pitisi valita, niin enempi introverttejä kuin eksovertteja.
Miten kukaan voi sanoa toisesta onko introvertti vai ekstrovertti? Itse olen introvertti mutta silti sosiaalisesti taitava. Teen myös työtä alalla mikä vaatii jatkuvaa kanssakäymistä muiden kanssa.
Itse en ole havainnut tässä korrelaatiota, mikä ei tarkoita ettei sitä voisi olla.