Voiko kolmiolääkkeen ottamisen jälkeen ajaa?
Ajan työkseni henkilöautoa, en ole taksikuski enkä muutenkaan kuljeta ihmisiä. Viime aikoina olen kärsinyt kivuista, joihin olen saanut opiaattijohdannaiset särkylääkkeet joita syön kolmesti päivässä. Sairasloma on lusittu eikä enempää ole tulossa, huomenna olisi taas tarkoitus hypätä auton rattiin.
Tiedustelin asiaa pomolta, ilman sairaslomaa en voi olla poissa eikä firmalla ole kirjaimellisesti oikein mitään mahdollisuuksia tarjota mulle lääkkeiden syömisen ajaksi toisenlaista duunia. Työterveyslääkärin linjaus asiaan oli se, että koska teen istumatyötä, en tarvitse enempää sairaslomaa, ja että asia pitäisi sopia itse pomon kanssa.
Mitäs helkkaria tässä tekisi? Olenko yliarvioinut kolmiolääkkeiden "vaarallisuuden" liikenteessä, kun tähän asti kolmiolääkkeiden vaikutuksen alla ajaminen on ollut mielestäni hyvinkin tuomittava nounou? Mulla ei ole varaa pitää palkatonta lomaa.
Kommentit (9)
Itse tiedät parhaiten kuinka lääke sinuun vaikuttaa.
Itse en halua todellakaan rattiin, mutta en saa enempää sairaslomaa ja ilman lääkkeitä kivut on niin voimakkaat, ettei työnteosta tule mitään. Kuten sanoin, mulla ei ole varaa pitää palkatonta lomaa, sillä tulen syömään näitä lääkkeitä vielä parisen viikkoa, eikä perheeni taloudellinen tilanne kestäisi sitä. Pomolta ei heru sympatiaa, uusi työ on ollut haussa jo pitkään, mutta se ei auta tässä tilanteessa.
ap
Kolmiolääkkeessä vastuu ajokykyarviosta on sinulla. Todella moni ajaa autolla vaikka syö kolmiolääkkeitä jatkuvasti.
Itse olen ajanut, koska syön säännöllisesti reseptin mukaisesti kolmiolääkkeitä. En voisi ajaa autoa lainkaan muuten. Jos olisin poikkeuksellisesti ottamatta kolmiolääkkeen ja lähtisin sitten rattiin, niin ei sekään kovin turvallista, jos tulisi vapinaa tai muita oireita sen vuoksi ettei ole ottanut lääkettä.
Yleinen luulo on, että kolmiolääkkeet ovat automaattisesti ajokielto. Ei ole, se ajokyky pitää arvioida itse.
Yksilöllistä, miten lääkkeet vaikuttavat. Itsellä Tramal ei vaikuta ajokykyyn, Panacod vaikuttaisi, enkä sitä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Kolmiolääkkeessä vastuu ajokykyarviosta on sinulla. Todella moni ajaa autolla vaikka syö kolmiolääkkeitä jatkuvasti.
Näinhän se on. Esimerkiksi itse olen ajanut autoa viimeiset viisi vuotta käytännössä lääkepilvessä, mutta ei ole ollut ongelmia juridisesti eikä käytännöllisesti.
Riippuu lääkkeestä. Jos lääkäri on sanonut, ettei saa ajaa vaikutuksen ajan autoa, niin silloin ei ajeta autoa. Se on ihan sama mikä sinun tilanteesi on, sinulla ei ole oikeutta laittaa muut liikenteessä olevat ihmiset vaaraan oman tilanteesi takia.
Jos ajat kolmiolääkkeen vaikutuksen alaisena kolarin tms, ei vakuutus korvaa.