Pakkausmuovit kierrätys-mikä on sinun tekosyysi?
Kommentit (90)
Kun asuu pikkuyksiössä jonka keittokomerossa on juuri ja juuri tilaa yhdelle roskikselle niin mihin hittoon ne kaikki kierrätysastiat laittaa, keskelle olo/makuuhuonetta vai?
Olen aina laittanut kaikki paristoista banaaninkuoriin samaan roskapussiin. Näin teen myös jatkossa. Jos kehitysmaalaiset alkavat jossain vaiheessa kierrättämään, niin sitten näen jo jotain järkeäkin (ihmiskunnan kannalta) aloittaa jätteiden lajittelun.
Veden tuhlaus on huono syy olla kierrättämättä muovia.. ( pitäähän maitopurkitkin huuhtaise nopeasti ennen kierrätyspisteeseen viemistä)
Vierailija kirjoitti:
Olen aina laittanut kaikki paristoista banaaninkuoriin samaan roskapussiin. Näin teen myös jatkossa. Jos kehitysmaalaiset alkavat jossain vaiheessa kierrättämään, niin sitten näen jo jotain järkeäkin (ihmiskunnan kannalta) aloittaa jätteiden lajittelun.
Voi mistä näitä sinunkaltaisia idiootteja oikeen sikiää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi et kierrätä pakkausmuoveja?
Mikä on sinun tekosyysi postailla näitä typeriä aloituksia?
Mene vaikka mieluummin kitkemään pujoja, sekin ois hyödyllisempää kuin tuo.
Tulit kuitenkin lukemaan ja kommentoimaan vaikkei kiinnosta,??
Olen liian laiska nysvätäkseni muoveja yms erikseen ja roudatakseni ne kauppareissuilla jonnekin omiin kierrätyslaareihin. Se ei ole tekosyy vaan ihan fakta.
Vierailija kirjoitti:
Kun asuu pikkuyksiössä jonka keittokomerossa on juuri ja juuri tilaa yhdelle roskikselle niin mihin hittoon ne kaikki kierrätysastiat laittaa, keskelle olo/makuuhuonetta vai?
Muovit laitat toki päädystä avattuun vessa/talouspaperikelmuun.
Siinä on kahvakin valmiina.
Puhdasta muovia ei tarvi viedä usein.
Yksiön keittokomeroon mahtuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Veden tuhlaus on huono syy olla kierrättämättä muovia.. ( pitäähän maitopurkitkin huuhtaise nopeasti ennen kierrätyspisteeseen viemistä)
Meinaatko että leipä- tai keksipussi tarvitsee pestä?
Ymmärrys tekee elämästä helpompaa.
Laita se voirasian kansi muoviroskiin ja paketti polttokelpoiseen niin vettä ei kulu.
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä syy miksi Suomeenkin ennenpitkää tulee sähkölukoilla toimivat roskikset kuten Sveitsissä jo on.
Vierailija kirjoitti:
Olen liian laiska nysvätäkseni muoveja yms erikseen ja roudatakseni ne kauppareissuilla jonnekin omiin kierrätyslaareihin. Se ei ole tekosyy vaan ihan fakta.
Roskapussi on pienempi ja mukavampi kuljettaa kun on lajiteltu.
Jätteiden peseminen lämpimällä vedellä on ympäristörikos. Haitta on hyötyyn nähden moninkertainen. Ja ei ole mikään tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pihan poikki portin pieleen kantaa vähän isommankin pussin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman/paljon offtopiccia:
Tietääkö joku palstalla sellofaanista. Voisiko siitä tulla muovinkorvike? Entä maatuuko se, sillä siitähän lienee suurin osa "puuta" tjsp?
Sellofaani on kelmiun tapaista "tahmeaa" muovia mutta hieman paksumpaa. Tullu itselle tutuksi kun purin metrokärryistä tavaroita kaupan hyllyyn.
Ei se ole sellofaania.
Sellofaani on se jäykähkö muovi, mihin laitetaan esim. Jouluna kaupoissa tehdyt lahjakorit, kukat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä syy miksi Suomeenkin ennenpitkää tulee sähkölukoilla toimivat roskikset kuten Sveitsissä jo on.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten tuo on Sveitsissä toteutettu? Vaikeaa kuvitella tänne huonomaineiseen lähiöön jotain niin kalliin kuuloisia investointeja kuin sähkölukot roskalaatikoissa. Ja kuka sen roskapussin tulee penkomaan läpi, että jään kiinni banaaninkuoren sisään jemmatusta paristosta? Jatkan siis samaa rataa niin pitkään, ennen kuin tänne meidän lähiöön on palkattu roskapussien penkojat. Eli hamaan loppuuni saakka.
Vierailija kirjoitti:
Koska niiden muovien pesemiseen kuluu vettä, sähköä ja aikaa. Vaatii myös tilaa.
Onko parempi kierrättä likaiset muovit vai jättää kierrättämättä?
No mitäs jos ensin kierrättäisit puhtaat?
Mietitään sitten ne likaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pihan poikki portin pieleen kantaa vähän isommankin pussin.
Eikös roskista makseta painon mukaan?
Taloyhtiölle voi esittää toiveen muovinkierrätysastiasta. Meillä näin tehtiin ja kahden viikon päästä oli keräysastia olemassa. Muovinkierrätyksen ansiosta meidän taloyhtiön jätelaskutus on pienentynyt huimasti kun sekajätettä tyhjennetään entistä harvemmin.
Mökkikuntaamme tuli muovinkierrätyspiste ja nyt lajittelen mökilläkin muovin erikseen. Hieman vastustusta tullut siskolta mutta uskon hänenkin oppivan siihen ja jatkavan sitä kesän jälkeen kotona, jolloin sekaroskiksen tyhjennyskertoja voi harventaa.
Mökillä putsaamme likaiset astiat sadevedellä, joten pesu ei kuluta luonnonvaroja.
Kotona likaiset muoviastiat puhdistuvat muiden astioiden lomassa (minulla ei siis astianpesukonetta), joten ei rasita ylimääräisesti luontoa. Jos on astianpesukone, likaiset muovit voi nostaa tiskialtaaseen ja ne huuhtoutuvat kun käytät keittiön vesihanaa johonkin muuhun tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten tuo on Sveitsissä toteutettu? Vaikeaa kuvitella tänne huonomaineiseen lähiöön jotain niin kalliin kuuloisia investointeja kuin sähkölukot roskalaatikoissa. Ja kuka sen roskapussin tulee penkomaan läpi, että jään kiinni banaaninkuoren sisään jemmatusta paristosta? Jatkan siis samaa rataa niin pitkään, ennen kuin tänne meidän lähiöön on palkattu roskapussien penkojat. Eli hamaan loppuuni saakka.
Onhan Suomessa suunniteltu roskisautomaattien käyttöä. Vitosen maksamalla (kortti? Seteli? Molemmat?) saa roskiksen luukun auki ja sen jälkeen pussi sujahtaa roskaputkea pitkin kierrätyskeskukseen.
Roskista maksetaan tilavuuden mukaan. Uudelleenkäytettävistä (esim metalli, muovi ja lasi) ei makseta.
Mieti, kehitysmaissa roskat heitetään kadulle.
Miksei mekin?