Amk liiketalous, huono kielitaito
Moikka,
Pääsin opiskelemaan liiketaloutta, erikoistun taloushallintoon.
Kaikista eniten mietityttää millaista englannin kielitaitoa vaaditaan? Miten olette pärjänneet kys. opiskeluissa jos englanti on hyvin heikkoa? Lukemaani ymmärrän ihan hyvin ellei ole paljon outoa sanastoa, mutta puhua en osaa ollenkaan. Viimeksi opiskellut englantia kymmenen vuotta sitten peruskoulussa, ammattikoulussa sitä ei juurikaan tarvinnut osata kun pääsi kurssit läpi ja en ainakaan oppinut mitään. Olisi kannattanut opetella aikoinaan, sen tiedän joten viisastelut ei auta tähän ahdistukseen😁
Kaikki kokemukset kieliopinnoista on tervetullutta!
Kommentit (26)
omakokemus kirjoitti:
Heips, täällä yksi taloushallinnon tradenomi vuosimallia 2016. Itse myös pelkäsin opintoja aloittaessani, että homma menee plörinäksi kielitaitoni vuoksi. Olen aina ollut tosi huono kielissä. Olen edelleen :D. Suoritin kielikurssit vähän vaivalloisemmin kuin muut. Esim. käänsin kotona ennakkoon kaikki kirjan kappaleet suomeksi. Lisäksi opettelin kaikki sanastot. Enkussa mulla oli jonkin näköinen pohja, joten sen kanssa ei ollut niin paljon hommaa. Ruotsin kanssa sitten vähä enemmän, mutta sain kuin sainkin sen suoritettua, jopa sen virkamiesruotsin. Siihen onneksi annettiin aihe etukäteen niin sai kotona pohtia lauseita mitä voi sitten vastata. Ruotsin kokeissa myös auttoi se, että opetteli sanaston. Valmistautuminen tunneille oli itselle hyvä koska, esim jos tunnilla pistettiin porukkaa käntämään kirjan kappaleita niin olin tämän jo tehnyt kotona :D.
Joku tuossa kirjoittaa, että Office pitäisi osata englanniksi. Paskat, ohjelmisto on kuitenkin lähes kaikissa yrityksissä suomeksi ja se on parempi, että opettelet sen käytön myös suomeksi. Eri asia jos olet englannnin kielisellä markkinointi luokalla....
No niin, ei se nyt mitään "pskat" ole, jos meillä tosiaan kursseilla käytettiin officeohjelmat enkuksi. Saahan niitä jatkossa käyttää vaikka kiinaksi halutessaan, mutta fakta oli se, että meidän opinahjossa ne kurssit vedettiin läpi enkunkielisellä officella. Ohjeet, komennot, valikot ym. piti nyt ainakin siis muistaa/osata enkuksi. Kun sitähän tässä ketjussa kysyttiin, että miten paljon opinnoissa oli enkkua :)
Nostetaanpa ylemmäs jos sais lisää kokemuksia.
Englantia oli pari kurssia pakollista missä piti pitää esitelmä luokalle. Otin myös erikseen esitelmäkurssin englanniksi. Joissain kursseissa aineisto oli englanniksi.
Ihan hyvä kun nyt tarvitsee töissä joka päivä puhua ja kirjoittaa englantia kun konsernin pääkieli on englanti. Ja Office on tosiaan englanniksi.
Kannattaa harjoitella ja paljon nyt opiskeluaikana, koska työelämässä ei enää ole aikaa eikä välttämättä mahdollisuuttakaan siihen. Ota ylimääräisiä kielikursseja, tutustu vaihto-opiskelijoihin, yritä puhua niin paljon kuin vain ikinä pystyt. Pakota itsesi tilanteisiin, joissa joudut käyttämään englantia. Harjoittelemalla sitä oppii ja saa varmuutta.
Et ole ainoa, usko pois. Meidän liiketalouden linjalla aloitti muutama, joiden englannin kielitaito oli hälyttävä, ottaen huomioon kuinka monta vuotta he olivat englantia opiskelleet. Hyvin hekin ovat pärjänneet, joskin joutuneet panostamaan englantiin muita enemmän. Sinun vahvuutesi ovat varmasti jossakin muualla kuin kielissä, eli älä lannistu äläkä nolostele suotta.
> korkeakoulutetun ihmisen jollaiseksi myös AMKilaiset luetaan
Hahahahahahahaa! Hehehehehehehee!
Virkamiesruotsi taitaa tulla kaikille. Meillä annettiin etukäteen aihe mistä opettaja ns. haastattelee. Eli siinä oli jotain työkokemusta ja tulevaisuuden suunnitelmia. Siihen pystyi valmistautumaan juuri siten, että kotona kirjoitti ruotsiksi erinäisiä vastauksia näihin kysymyksiin. Esim. miten sanot ruotsiksi " Olen aiemmin työskennellyt kaupassa".