Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amk liiketalous, huono kielitaito

Vierailija
02.07.2018 |

Moikka,

Pääsin opiskelemaan liiketaloutta, erikoistun taloushallintoon.

Kaikista eniten mietityttää millaista englannin kielitaitoa vaaditaan? Miten olette pärjänneet kys. opiskeluissa jos englanti on hyvin heikkoa? Lukemaani ymmärrän ihan hyvin ellei ole paljon outoa sanastoa, mutta puhua en osaa ollenkaan. Viimeksi opiskellut englantia kymmenen vuotta sitten peruskoulussa, ammattikoulussa sitä ei juurikaan tarvinnut osata kun pääsi kurssit läpi ja en ainakaan oppinut mitään. Olisi kannattanut opetella aikoinaan, sen tiedän joten viisastelut ei auta tähän ahdistukseen😁

Kaikki kokemukset kieliopinnoista on tervetullutta!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisätäkseni vielä sen verran että pääsykokeissa oli englanninkielen osio, mutta en tehnyt sitä ollenkaan. Silti pääsin sisään kun osasin muut osiot.

Ap

Vierailija
2/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös^

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on hyvin keskeinen korkeammissa opinnoissa.

Suosittelen kielikursseja, itse olen yrittänyt panostaa niihin, koska omissa opinnoissani suuri osa opintomateriaaleista on englanninkielistä.

Lähde liikkeelle youtuben kursseista, on eri tasoisia, niin saat tuntumaa kuullun ymmärtämiseen. Itse treenasin jossain vaiheessa siten, että luin päivittäin ääneen jonkin uutisjutun tai artikkelin esim. Daily mailista. Löytyy myös kielioppikursseja ja ääntämiseen keskittyviä erikseen ja vakavasti.

Ilmaisia kursseja, joiden kanssa voit aloitella kepeästi jo kesällä:

Vierailija
4/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kielikursseja, itse olen yrittänyt panostaa niihin, koska omissa opinnoissani suuri osa opintomateriaaleista on englanninkielistä.

Lähde liikkeelle youtuben kursseista, on eri tasoisia, niin saat tuntumaa kuullun ymmärtämiseen. Itse treenasin jossain vaiheessa siten, että luin päivittäin ääneen jonkin uutisjutun tai artikkelin esim. Daily mailista. Löytyy myös kielioppikursseja ja ääntämiseen keskittyviä erikseen ja vakavasti.

Kiitos, pitääpä tutustua nuihin. Kaikista eniten hirvittää suulliset kokeet tai esitelmät. Kaikesta kirjallisesta varmasti selviän kun tarpeeksi lukee. Tuntus kyllä hurjalta jos täysin osaamaton laitettaisiin pitämään luokan eteen esitelmää englanniksi.. Pahin painajainen 😁

Vierailija
5/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieti sitä miltä tuntuisi mennä tulevaan alasi työpaikkaan jossa joudut hoitamaan asiakkaita englanniksi? Että rohkeasti sinne luokan eteen vaan ja kielitaitoa harjoittamaan.

Vierailija
6/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tänä päivänä korkeakoulutetun ihmisen jollaiseksi myös AMKilaiset luetaan, oletetaan omaavan edes tyydyttävän englanninkielen taidon ja kyvyn käyttää englannin kieltä ammattialansa työtehtävissä.

Koulussa selviät kyllä osaamatta englantia mutta jos työelämää yhtään ajattelee niin  kyllä suosittelisin alkaa harjoitella sitä ihan oikeasti. Ei se mahdotonta ole vanhempanakaan, rupeat vaan opettelemaan aluksi vaikka itsenäisesti ja koulusta otat kaikki kurssit mitkä saat, etsi netistä englantia puhuva juttukaveri ja olet säännöllisesti yhteydessä jne... tapoja on vaikka kuinka paljon. 

Vierailija
7/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen ainakaan, "Mind your language" EI ole mikään "ilmainen kurssi" vaan vanha englantilainen viihdeohjelma jossa suurimmaksi osaksi puhutaan virheellistä ja vanhanaikaista englantia, joten ei kannata alkaa sitä opettelutarkoituksessa katsomaan missään tapauksessa.

Vierailija
8/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suullista kielitaitoa voi kehittää esim. koulunne vaihto-opiskelijoiden kanssa. Heidän kanssaan voi rupatella arkisista asioista eikä tarvitse pelätä, vaikkei oma englanti olisi läheskään täydellistä, tuskin se on sitä heilläkään. Ainoa, mitä sinulta vaaditaan, on uskallusta mennä juttelemaan. :)

Vierailija
9/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suullista kielitaitoa voi kehittää esim. koulunne vaihto-opiskelijoiden kanssa. Heidän kanssaan voi rupatella arkisista asioista eikä tarvitse pelätä, vaikkei oma englanti olisi läheskään täydellistä, tuskin se on sitä heilläkään. Ainoa, mitä sinulta vaaditaan, on uskallusta mennä juttelemaan. :)

Ongelma ainakin mulla näissä on juuri se että mistä ihmeestä sitä juttua niin paljon löytyisi? Joo, toki voi mennä esittäytymään ja kyselemään perinteiset how are yout jne mutta jotta kielitaito oikeasti kehittyisi niin sitä harjoitusta pitäisi olla säännöllisesti ja jostain pitäisi keksiä puhuttavaa sitä varten. Jos on kyseessä täysin vieras ihminen jonka kanssa ei mitään yhteistä niin mistä sitä muka aloittaisi keskustelun?

Vierailija
10/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ainakin mulla näissä on juuri se että mistä ihmeestä sitä juttua niin paljon löytyisi? Joo, toki voi mennä esittäytymään ja kyselemään perinteiset how are yout jne mutta jotta kielitaito oikeasti kehittyisi niin sitä harjoitusta pitäisi olla säännöllisesti ja jostain pitäisi keksiä puhuttavaa sitä varten. Jos on kyseessä täysin vieras ihminen jonka kanssa ei mitään yhteistä niin mistä sitä muka aloittaisi keskustelun?

"Hei, kuka olet? Mistä maasta olet? Milloin tulit Suomeen? Kauan olet täällä? Kauan lento kesti? Millainen sää kotimaassasi oli, tuntuuko Suomi kylmältä? Voi, täällä saattaa olla talvella jopa –XX astetta! Minkä kokoisessa kaupungissa asut kotimaassasi, onko se isompi/pienempi kuin tämä kaupunki? Asutko kotimaassasi omassa asunnossa vai kotona vanhempien luona? Onko tämä ensimmäinen kerta erossa perheestäsi? Tuleeko perheesi/ystäväsi käymään täällä vaihtosi aikana?

Minkälaisessa asunnossa asut täällä Suomessa? Millainen naapurusto on? Onko sinulla kämppiksiä? Mistä maasta he ovat, ovatko se suomalaisia? Onko sinulla pitkä matka kouluun? Kuljetko bussilla/julkisilla vai käveletkö?

Miksi tulit juuri Suomeen opiskelemaan? Oletko käynyt täällä ennen tätä? Aiotko opiskella suomea täällä ollessasi? Voin opettaa sinulle vähän: 'Terve! Kiitos! Perkele!' Joko tiedät, missä haluaisit käydä vaihtosi aikana? Voin suositella Suomenlinnaa/Porvoota/Turkua/Joensuuta/Äkäslompoloa/lempipaikkaani Suomessa, sinne pääsee helposti junalla/metrolla/lentäen. Mikä oli ensimmäinen ajatuksesi Suomesta tullessasi tänne?

Mitä opiskelet? Monesko opiskeluvuosi sinulla on menossa? Oletko pitänyt opinnoistasi tähän mennessä? Minkälaista opiskelu on kotimaassasi? Minkälaisia kursseja sinulla on täällä meidän koulussamme?"

Ja niin edelleen, yllä olevat vain esimerkkinä. :) Tietenkään keskustelua ei ole tarkoitus käydä vain pommittamalla liutaa kysymyksiä, usein toinenkin osapuoli kysyy jotain sinulta. Toivon mukaan puhe alkaa soljua itsestään: huomaatte esimerkiksi, että teillä on samoja harrastuksia, pidätte samanlaisesta musiikista, teillä molemmilla on koira tai mitä vaan. Vieraita kieliä oppii puhumaan vain puhumalla ja monesti se vaatii myös pikkuisen epämukavuusalueelle astumista. :) Se kyllä kannattaa, suosittelen kokeilemaan! :)

Vierailija
11/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just valmistuin ko linjalta. Englannin osaaminen on kyllä suht olennainen juttu ts oletetaan että osaa englantia (ja ruotsia). Kovaa treeniä, kyllä niistä läpi pääsee ja se riittää.

Vierailija
12/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeinen ainakaan, "Mind your language" EI ole mikään "ilmainen kurssi" vaan vanha englantilainen viihdeohjelma jossa suurimmaksi osaksi puhutaan virheellistä ja vanhanaikaista englantia, joten ei kannata alkaa sitä opettelutarkoituksessa katsomaan missään tapauksessa.

Mielestäni myös Mind your languagea voi katsoa ja kuunnella - suosittelin näitä osoitteita ilmaiseksi helpoksii lähtökohdaksi englannin kieleen tutustumiseen ja pelon hälventämiseen. Vakavahenkisempää löytyy kyllä sitä tarvitsevalle samoilta sivuilta. Näihin youtubejuttuihin pääsee heti käsiksi. Oikeita kielikursseja joutuu odottelemaan syksyyn ja tuon odotusajan voi käyttää huviksi ja hyödyksi samaan aikaan.

Vierailija
13/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ainakin osa kurssikirjoista englanniksi. Mutta englantia taisin PUHUA itse vain englannin kurssilla.

Vierailija
14/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla ammattikorkeasta kokemusta niin muakin kiinnostaa onko pitäny pitää enkuksi esitelmiä tai suullisia kokeita tms? Ja millanen kielitaito opiskelijoilla yleisesti ollu?

Varmaan markkinointi/myyntipuolella painotetaan enemmän kieliä? Vs taloustallinto

Vierailija
15/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamk kirjoitti:

Te joilla ammattikorkeasta kokemusta niin muakin kiinnostaa onko pitäny pitää enkuksi esitelmiä tai suullisia kokeita tms? Ja millanen kielitaito opiskelijoilla yleisesti ollu?

Varmaan markkinointi/myyntipuolella painotetaan enemmän kieliä? Vs taloustallinto

Voi kuule.. mäki kuvittelin, että monimuoto-opinnoissa ei niin noihin ryhmätöihin ja esitelmiin pistetä aikaa, kun oltiin koululla vain n. 4 päivää kuukaudessa ja loput opiskeltiin etänä. Olin niin väärässä. En ole kielitaidoiltani huono, eli enkku ja ruotsi taittuu kyllä, mutta pitkän tauon jälkeen esiintyminen jännitti ajatuksena etukäteen. No, ensimmäisenä vuonna pidimme esitelmiä tyyliin joka toisella kurssilla. Seisoin luokan edessä puhumassa yksin suomeksi, ryhmässä suomeksi, yksin ruotsiksi, ryhmässä ruotsiksi, yksin enkuksi, ryhmässä enkuksi. Saat varmaan kiinni pointista ;) Eipä jännittänyt enää sen vuoden jälkeen mikään esitelmä tai esitys.

Enkun kursseja meillä oli kaksi, jotka kuuluivat perusopintoihin ja sitten yksi markkinointikurssi kokonaan englanniksi esityksiä ja tenttejä myöten + taloushallinnon suuntaavista ainakin SAP-kurssi oli enkuksi. Excel oli muistaakseni myös enkuksi käytössä ja sitähän käytettiin ainakin niillä perus-ATK kursseilla aika tiiviisti.

Vierailija
16/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni opettaa juuri näille opiskelijoille englantia. Hänen mukaansa ei kannata pelätä turhaan. Moni välttelee parhaansa vaikeita asioita, mikä pahentaa tilannetta. Rohkealla asenteella vain yrittämään. Kuten sanotaan,  yrittänyttä ei laiteta.

Vierailija
17/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni opettaa juuri näille opiskelijoille englantia. Hänen mukaansa ei kannata pelätä turhaan. Moni välttelee parhaansa vaikeita asioita, mikä pahentaa tilannetta. Rohkealla asenteella vain yrittämään. Kuten sanotaan,  yrittänyttä ei laiteta.

Oon kans tähän asti vältellyt kielen opiskelua kaikin tavoin. Mutta niinkuin sanoit, paljon helpompaa kohdata pelko ja oppia se kieli. Silti jännittää ihan kauheasti mitä tästä tulee😁

Ap

Vierailija
18/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tamk kirjoitti:

Voi kuule.. mäki kuvittelin, että monimuoto-opinnoissa ei niin noihin ryhmätöihin ja esitelmiin pistetä aikaa, kun oltiin koululla vain n. 4 päivää kuukaudessa ja loput opiskeltiin etänä. Olin niin väärässä. En ole kielitaidoiltani huono, eli enkku ja ruotsi taittuu kyllä, mutta pitkän tauon jälkeen esiintyminen jännitti ajatuksena etukäteen. No, ensimmäisenä vuonna pidimme esitelmiä tyyliin joka toisella kurssilla. Seisoin luokan edessä puhumassa yksin suomeksi, ryhmässä suomeksi, yksin ruotsiksi, ryhmässä ruotsiksi, yksin enkuksi, ryhmässä enkuksi. Saat varmaan kiinni pointista ;) Eipä jännittänyt enää sen vuoden jälkeen mikään esitelmä tai esitys.

Enkun kursseja meillä oli kaksi, jotka kuuluivat perusopintoihin ja sitten yksi markkinointikurssi kokonaan englanniksi esityksiä ja tenttejä myöten + taloushallinnon suuntaavista ainakin SAP-kurssi oli enkuksi. Excel oli muistaakseni myös enkuksi käytössä ja sitähän käytettiin ainakin niillä perus-ATK kursseilla aika tiiviisti.

Missä opiskelit?

Vierailija
19/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips, täällä yksi taloushallinnon tradenomi vuosimallia 2016. Itse myös pelkäsin opintoja aloittaessani, että homma menee plörinäksi kielitaitoni vuoksi. Olen aina ollut tosi huono kielissä. Olen edelleen :D. Suoritin kielikurssit vähän vaivalloisemmin kuin muut. Esim. käänsin kotona ennakkoon kaikki kirjan kappaleet suomeksi. Lisäksi opettelin kaikki sanastot. Enkussa mulla oli jonkin näköinen pohja, joten sen kanssa ei ollut niin paljon hommaa. Ruotsin kanssa sitten vähä enemmän, mutta sain kuin sainkin sen suoritettua, jopa sen virkamiesruotsin. Siihen onneksi annettiin aihe etukäteen niin sai kotona pohtia lauseita mitä voi sitten vastata. Ruotsin kokeissa myös auttoi se, että opetteli sanaston. Valmistautuminen tunneille oli itselle hyvä koska, esim jos tunnilla pistettiin porukkaa käntämään kirjan kappaleita niin olin tämän jo tehnyt kotona :D.

Joku tuossa kirjoittaa, että Office pitäisi osata englanniksi. Paskat, ohjelmisto on kuitenkin lähes kaikissa yrityksissä suomeksi ja se on parempi, että opettelet sen käytön myös suomeksi. Eri asia jos olet englannnin kielisellä markkinointi luokalla.... 

Vierailija
20/26 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamk kirjoitti:

Kyllä meillä oli esitelmät ruotsiksi ja englanniksi. Ruotsissa piti tehdä esitelmä suomalaisesta yrityksestä. Jokainen tietää, että isoimpien yritysten nettisivut ovat käännetävissä myös ruotsinkielelle, näin ollen helppo nakki. Englannissa piti sitten jo vähän itse kirjoittaakkin. Esitelmä luettiin suoraan paperista tai powerpointilta. Näin teki lähes kaikki. Improvisoida muulla kuin suomenkiellelä ei tarvinnut.