Lapsiperheiden vierailut, naisten ja miesten roolit ja työnjako
Tunnistaako kukaan tällaista asetelmaa: Lapsiperheet sopivat vierailun esim. yökyläilyn toisen perheen luo. Vierailun aikana miehet mm. lämmittävät saunaa ja grillaavat oluet kourassaan, keskenään mukavan rauhallisesti. Sillä aikaa naiset vahtivat ja hoitavat lapsia yrittän keskustella keskenään lasten siinä samalla riehuessa. Jos käydään saunassa, lapset tulevat tietysti naisten saunavuorolla. Miehet menevät sitten rauhassa pitkän kaavan mukaan naisten mennessä laittamaan lapsia yöpuulle. Jos lapset asettuvat kohtalaisen ajoissa, saattavat naiset jaksaa juoda viinilasilliset. Kannattaa kuitenkin ehkä mennä suosiolla ajoissa nukkumaan, sillä olutta tissutellut mies ei jaksa herätä yöllä tai aamulla lasten kanssa.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi molemmat vanhemmat juoda. Toisen pitää olla aina selvä.
Toki näin on. En vaan ole ikinä ollut sellaisessa illanvietossa, jossa se olisi äiti joka saa ottaa ja isä on selvänä ja saunottaa ja nukuttaa lapset.
Ei tapahdu onneksi mun läheisessä ystäväpiirissä, ja varsinkin mun mies on tarkkana että tekemiset ei jakaudu noin, mutta uskon täysin että tuo on kovin yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei voi, sinäkö sen olet kieltänyt, vai sanotaanko kenties Suomen laissa että vanhemmat eivät saa päihtyä yhtäaikaa, ihan hevonpskaa.
Ennen vierailua naiset sopivat vielä keskenään, että kuinka ruokahuolto hoidetaan, mitä kyläilylle pitää ottaa mukaan (esim varapatjat) ja pakkaavat omat ja lasten tavarat. Mies tekee mahdollisesti osan ohjeistettuna ja pakkaa itselleen puhtaat kalsarit ja hammasharjan.
Ei ole meidän tuttavapiirissä tuollaista, mutta voin kuvitella että jossain on. Kuulostaa kyllä melko vanhanaikaiselta. Oletteko keski-ikäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meidän tuttavapiirissä tuollaista, mutta voin kuvitella että jossain on. Kuulostaa kyllä melko vanhanaikaiselta. Oletteko keski-ikäisiä?
Ei ehkä omassakaan kaveripiirissä. Olen kuitenkin joutunut muutamia kertoja tilanteeseen, jossa oletusarvo on ollut tuo. Esim kun yövyimme miehen serkun luona kesälomareissulla viime kesänä. En kovin lämmöllä sitä vierailua muistele... Isäntä tarjoaa miehelleni olutta ja viskiä ja istuvat yömyöhään iltaa. Itse joimme emännän kanssa iltateet yhdeksän aikaan, jonka jälkeen ilmoitin, että voisin mennä jo nukkumaan. Niin hyvin synkkasi muutenkin. Katselin sitten kännykästäni Netflixiä. Mies sitten seuraavana päivänä toteaa kuinka mukava ilta hänellä oli ollut ja, että voisimme nähdä useamminkin...