Pidätkö 18 vuotiasta/00 syntynyttä lastasi aikuisena?
Kommentit (21)
Lasta? Mulla kesäkuussa 2000 syntyt tytär, joka on aikuinen nainen eikä mikään lapsi!?
Tytön serkku on 14v ja hän on lapsi
On tietenkin lapsi. Lukiolainen
Luultavasti vuoden päästä muuttaa. Kovin haikailee.
Heh, juu, mun poika syntynyt -86 eikä vieläkään tunnu kovin aikuiselta :D kyllä 18 kesänen on vielä ihan lapsukainen ja pitkään.
Välillä lapsi ja välillä aikuinen. Juridisesti toki aikuinen, mutta ei kuitenkaan vielä itsenäinen.
Minulle hän on tietenkin lapsi, mutta kyllä hän ikäisekseen ihan fiksu on. Ja ainakin paljon fiksumpi kuin olin itse saman ikäisenä. Toki paljon aikuisten elämään liittyviä juttuja on vielä opeteltavana, mutta toisaalta niin on monilla huomattavasti vanhemmilla aikuisillakin.
Vierailija kirjoitti:
Välillä lapsi ja välillä aikuinen. Juridisesti toki aikuinen, mutta ei kuitenkaan vielä itsenäinen.
Komppaan tätä. Itselläni poika joka täytti helmikuussa 18 ja juuri noin on asia.
Mitä mieltä vuonna -94 syntyneestä?
Vierailija kirjoitti:
Heh, juu, mun poika syntynyt -86 eikä vieläkään tunnu kovin aikuiselta :D kyllä 18 kesänen on vielä ihan lapsukainen ja pitkään.
Koskahan poikasi aikuistuu, jos 30+ ei ole vielä onnistunut?
Joulukuussa 18v täyttävä tyttäreni ei todellakaan ole enää mikään lapsi, vaikka ei juridisesti vielä aikuinen olekaan. Osaa kuitenkin pitää huolen itsestään, ja välillä kavereistaankin.
Vierailija kirjoitti:
On tietenkin lapsi. Lukiolainen
Luultavasti vuoden päästä muuttaa. Kovin haikailee.
Miten 18-vuotias voi olla lapsi?? Kyseessä on täysi-ikäinen eli aikuinen.
Kyllä mun kesäkuussa 18v täyttänyt poikani on todellakin lapsi. Huomattavasti lapsellisempi kuin sisarensa samanikäisenä.
Mutta ei se haittaa, saa olla sellainen kuin on.
Alkuvuodesta syntynyt tyttöni on minusta jo melko aikuinen. Asuu omillaan, käy töissä, elättää itsensä ja siinä sivussa myös opiskelee. Kirjoittaa tällä näkymällä ensi vuonna ja sen jälkeen varmaan muuttaa toiselle paikkakunnalle.
Muutti just omilleen ja oppii koko ajan aikuisemmaksi eli työntekoa, rahan käyttöä, ruuan laittoa, vastuun ottamista, omien asioidensa hoitamista jne. Toisaalta autamme koko ajan ja asumme lähellä. En pidä aikuisena vaan nuorena aikuisuutta opettelevana ja tarvitsee paljon vielä tukea kaikessa.
No en nyt aikuiseksi sanoisi, täytti tammikuussa 18v. Muutti omilleen viime syksynä hankalien koulumatkojen vuoksi. Pärjää siinä mielessä kyllä, että osaa huolehtia arjen perusasiat, kuten ruuat, opiskelun, rahoista jotenkuten, mutta todella paljon tarvitsee jatkuvasti tukea, neuvoja ja rahallistakin apua. Eli sanoisin fifty-sixty. Varmasti jos saa töitä kirjoitusten jälkeen alkaa sitten aikuistua ns oikeasti.
Ainakin omat lapset oli 18-vuotiaina täysi-ikäisiä. Aikuisia heistä tuli minun silmissä siinä vaiheessa, kun parikymppisinä muuttivat omilleen.
Kyllä mä pidän mun nyt tässä heinäkuussa 18v täyttävää vielä mun pienenä poikana. Suunnittelee tosin jo muuttoa tyttöystävänsä kanssa yhteen 😨. Tosin pidän vielä -94 syntynyttä esikoistanikin.
Mitä mieltä vuonna -94 syntyneestä?
Pakkohan se on jos on 18 täyttänyt, eli on täysi-ikäinen.
Ei ole aikuinen, eikä lapsikaan. On nuori ihminen.
No en aikuisena kun ei ole vielä täysi-ikäinen. Mutta fiksu nuori nainen 😊