Opinnäytetyö äitiydestä, kirjottaisitko tarinasi?
Hei!
Teen sosionomi (AMK) opintoihini liittyen opinnäytetyötä aiheesta ”Äitiys, voimaantuminen ja tuen tarve”.
Tarkastelen opinnäytetyössäni äitiydessä kohdattuja tunteita äitiys- ja voimaantumisnäkökulmista. Olen kiinnostunut kuulemaan, millaisia vaikeita tunteita äidit ovat kokeneet äitiydessään pienen lapsen äitinä, millaisia tilanteet ovat olleet, ja kuinka niistä on selvitty.
Olen kiinnostunut myös äitien kokemasta tuen tarpeesta, millaista tukea tilanteissa olisi kaivattu ja onko tukea saatu, sekä oliko se kaivatun laista.
Toivoisin saavani aiheeseeni liittyviä kirjoituksia, kertomuksia koetuista tilanteista äideiltä.
Olisitko sinä yksi tarinansa kertovista äideistä? Kirjoittaisitko minulle, mikäli olet kokenut äitiydessäsi tilanteen, tai ajanjakson, jolloin olet kokenut menettäneesi sisäisen hallinnan tunteesi, tai muita vaikeita tunteita. Kertoisitko, millainen tilanne oli, mitä siinä koit, ja miten tilanne eteni. Kuulisin mielelläni myös, millaiset tunteet tulivat tilanteen helpottuessa.
Kertoisitko myös, saitko tilanteeseesi apua tai tukea joltakin taholta, ja millaiseksi tuen koit. Olisin kiinnostunut kuulemaan myös, millaista tukea olisit kaivannut tilanteeseesi.
Kuvaisitko myös, vaikuttivatko omat tunteesi suhteeseesi lapseesi, tai kokemukseesi itsestäsi äitinä, ja mikäli vaikuttivat, millä tavoin. Huomasitko tunteidesi vaikuttavan vuorovaikutussuhteeseenne lapsesi kanssa, hänen käyttäytymiseen tai hänen tarpeiden ilmaisuunsa?
Tilanteen ei tarvitse olla vakava, eikä kriisitilanne, olen kiinnostunut kuulemaan myös arkisista vaikeista tunteista äitiydessä, sekä niistä selviämisestä. Mikäli vaikea elämänvaihe ei ole vielä ohi, voit kertoa myös, millaista tukea kaipaisit tilanteeseesi nyt, ja minkä avulla tilanne voisi parantua.
Tarinasi voi kertoa jostakin ajanjaksosta tai elämänvaiheesta, se voi olla kuvaus koetusta tilanteesta ja sen synnyttämistä tunteista, tai pidempi tarina laveampana kuvauksena koetusta elämänvai-heesta ja siihen liittyvistä tunteista.
Kertoisitko kutenkin tarinasi yhteydessä joitakin perustietoja itsestäsi, esimerkiksi ikäsi kyseisen elämänvaiheen aikana, lapsesi iän tai iät sekä hieman perheestäsi ja tilanteeseen johtaneista taustoista.
Mikäli koet, että voisit mahdollisesti vastata joihinkin lisäkysymyksiin myöhemmin, liittäisitkö mukaan myös yhteystietosi.
Kirjoitukset tulevat vain minun käyttööni ja käsittelen niitä työssäni siten, että kertojat eivät ole tekstistä tunnistettavissa. Toivoisin kirjoitukset lähetettävän minulle 16.7.2018 mennessä sähköpostiosoitteeseeni leila.kulmala@seamk.fi.
Olen kiitollinen jokaisesta saamastani arvokkaasta kertomuksesta.
Ystävällisin terveisin Leila Kulmala