Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantaja kuoli ja nyt muutan pois asunnosta eikä asuntoasiaa hoitava vastaa puheluihin

Vierailija
02.07.2018 |

Siis mitä mä teen? Mulle soitettiin pari kuukautta sitten, että vuokranantajani on kuollut. Soittaja oli tämän vuokranantajan miehen vävypoika jota vähän ihmettelin. Soitin vuokranantajani puhelinnumeroon ja se oli vielä käytössä. Hänen miehensä vastasi puhelimeen ja vahvisti, että vuokraemäntä on kuollut aikoja sitten ja että asuntoasiaa hoitaa nyt vävypoika. Ilmoitin kummallekin, että olen muuttamassa. Soitin ja laitoin lisäksi sähköpostia tälle vävypojalle, että irtisanon vuokrasopimuksen, liite sopimuksesta sekä tilinumeroni vuokratakuuta vastaan. Nyt kun haluaisin sopia jälkitarkastuksesta ja avaimien palauttamisesta tää tyyppi ei vastaakaan puheluihin eikä sähköpostiin. Mitä mä teen jos en saa vuokratakuuta takaisin? Maksanko kuitenkin vielä tämän kuun vuokran? Ahdistaa niin paljon tän muuton keskellä vielä tällänen riesa. En koskaan enää vuokraa keltään henkilöltä asuntoa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sähköposti missä vielä kaikki tiedot muuttopäivästäsi ja että et maksa viimeistä vuokraa, kunnes on palannut asiaan ja avainten luovutus, jälkitarkastus ja takuun palautus sovittu.

Vierailija
2/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuossa tilanteessa maksaisi viimeisen kuukauden vuokraa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään maksa lisää.

Vierailija
4/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillinen tapaus sattunut sinulle, kuitenkin tosi harvinainen. Saattaahan olla, että vuokra-asioita hoitava on nyt lomamatkalla, eikä seuraa sähköpostia. Varmasti asia selviää. Voit myös oikeusteitse hakea vuokravakuutta takaisin itselle, jos ei sitä ala kuulumaan. Soittaisin kuitenkin vielä vuokranantajan miehelle, vaikka hän ei asiaa hoidakaan, että olet muuttamassa ja haluat vakuudet takaisin.

Vierailija
5/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kinkkinen tilanne. Vuokra on maksettava tältä kuukaudelta, mutta miten lopputarkastuksen kanssa oikein toimia..? Voitko pyytää esim. isännöitsijän edustajaa tai huoltoyhtiön miestä käymään ja ottaa vaikka kuvia asunnosta? Kuitenkin niin, että puolueeton asiantuntijataho olisi tekemässä lopputarkastusta oman selustasi turvaamiseksi. Vuokranantajalla voi nimittän syntyä tilanne, että hän yrittää periä sinulta katteettomasti kuluja tai jättää vuokratakuun palauttamatta vetoamalla väärin perustein vikoihin.

Vuokratakuun voit laittaa perintään tarvittaessa, onnistuu myös yksityishenkilöltä. Voitko yrittää tavata häntä ihan livenä?

Vierailija
6/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tuossa tilanteessa maksaisi viimeisen kuukauden vuokraa!

Mua vaan pelottaa jos siitä sitten nousee haloo etten ole maksanut viimeisen kuun vuokraa. Mutta toisaalta ei mun talous kestä ellen saa takuuvuokraa ja jos mun yhteydenottoihin ei vastata, niin mitä muutakaan voin tehdä kun olla maksamatta viimeistä vuokraa? Menettäisin melkein kaksi tonnia jos maksan tän kuun vuokran enkä saa takuuta. Oon niin stressaantunut tän muuton keskellä ja nyt tää päälle. Joudun ravaamaan vessassa kun vatsa on ihan sekaisin.

Vierailija
7/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kinkkinen tilanne. Vuokra on maksettava tältä kuukaudelta, mutta miten lopputarkastuksen kanssa oikein toimia..? Voitko pyytää esim. isännöitsijän edustajaa tai huoltoyhtiön miestä käymään ja ottaa vaikka kuvia asunnosta? Kuitenkin niin, että puolueeton asiantuntijataho olisi tekemässä lopputarkastusta oman selustasi turvaamiseksi. Vuokranantajalla voi nimittän syntyä tilanne, että hän yrittää periä sinulta katteettomasti kuluja tai jättää vuokratakuun palauttamatta vetoamalla väärin perustein vikoihin.

Vuokratakuun voit laittaa perintään tarvittaessa, onnistuu myös yksityishenkilöltä. Voitko yrittää tavata häntä ihan livenä?

En tiedä missä tää henkilö asuu. Eli ihan olen kädetön kun mulla on ainoastaan puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Vierailija
8/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokravakuus ei ole sama asia kuin vuokranmaksu, siksi vuokra on maksettava. Vuokravakuus pitää palauttaa yleisen käytännön mukaan kahden viikon kuluessa asunnon luovutuksesta. Laita avaimet kirjattuna kirjeenä menemään.

Vierailija
9/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sopimuksessa lukee takuun palauttamisesta? Yleensä on kahden viikon kuluessa ja sen jälkeen alkaa korko juosta, jos vakuutta ei ole palautettu. Kuvat asunnosta, avaimet asunnon sisälle muuttaessasi ja vielä tieto uudestaan sähköpostilla tuosta vakuuden palautuksesta. Todennäköisesti saat vakuuden ihan normaalisti takaisin; kaikki eivät vaan vaivaudu sähköposteihin vastaamaan loma-aikana.

Vierailija
10/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä tää henkilö asuu. Eli ihan olen kädetön kun mulla on ainoastaan puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

Eiköhän se jossain vaiheessa vastaa, kun soitat ja laitat muutaman kymmenen kertaa päivässä. 

Ensimmäinen neuvo oli paras: Ilmoita sähköpostilla, ettet maksa viimeistä vuokraa ennen kuin lopputarkastus- ja takuuvuokra-asiat on sovittu.

Ellei kaikesta huolimatta keneenkään saa millään keinolla yhteyttä, ota kämpästä pois lähtiessäsi jonkun todistajaksi käyvän henkilön kanssa tarkat valokuvat joka paikasta.

Vierailija
11/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sopimuksessa lukee takuun palauttamisesta? Yleensä on kahden viikon kuluessa ja sen jälkeen alkaa korko juosta, jos vakuutta ei ole palautettu. Kuvat asunnosta, avaimet asunnon sisälle muuttaessasi ja vielä tieto uudestaan sähköpostilla tuosta vakuuden palautuksesta. Todennäköisesti saat vakuuden ihan normaalisti takaisin; kaikki eivät vaan vaivaudu sähköposteihin vastaamaan loma-aikana.

Ei lue palauttamisesta mitään. Ainoastaan summa ja että vuokraennakon maksupäivä sopimuksen mukaan. Mulla on kuitti vielä jäljellä maksetusta takuudesta.

Vierailija
12/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä mä teen? Mulle soitettiin pari kuukautta sitten, että vuokranantajani on kuollut. Soittaja oli tämän vuokranantajan miehen vävypoika jota vähän ihmettelin. Soitin vuokranantajani puhelinnumeroon ja se oli vielä käytössä. Hänen miehensä vastasi puhelimeen ja vahvisti, että vuokraemäntä on kuollut aikoja sitten ja että asuntoasiaa hoitaa nyt vävypoika. Ilmoitin kummallekin, että olen muuttamassa. Soitin ja laitoin lisäksi sähköpostia tälle vävypojalle, että irtisanon vuokrasopimuksen, liite sopimuksesta sekä tilinumeroni vuokratakuuta vastaan. Nyt kun haluaisin sopia jälkitarkastuksesta ja avaimien palauttamisesta tää tyyppi ei vastaakaan puheluihin eikä sähköpostiin. Mitä mä teen jos en saa vuokratakuuta takaisin? Maksanko kuitenkin vielä tämän kuun vuokran? Ahdistaa niin paljon tän muuton keskellä vielä tällänen riesa. En koskaan enää vuokraa keltään henkilöltä asuntoa.

Jos vuokraVAKKUUS on yhden kuukauden vuokra, niin tuossa tilanteessa lähettäisin sähköpostia jossa ihmettelisin sitä että viesteihin ei vastata ja että onko ok että kuittaan vakuuden jäättämällä viimeisen vuokran maksamatta. Vaikeneminen on myöntymisen merkki. Luultavasti rahaa ei ole missään jemmassa, jos on ollut kuolleen vuokrantajan tilillä (virhe).

Vierailija
13/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokraVAKKUUS on yhden kuukauden vuokra, niin tuossa tilanteessa lähettäisin sähköpostia jossa ihmettelisin sitä että viesteihin ei vastata ja että onko ok että kuittaan vakuuden jäättämällä viimeisen vuokran maksamatta. Vaikeneminen on myöntymisen merkki. Luultavasti rahaa ei ole missään jemmassa, jos on ollut kuolleen vuokrantajan tilillä (virhe).

Kyseessä on 2kk vuokravakuus.

Vierailija
14/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita isännöitsijälle. Jos taas on joku kuollut.

Vierailija
15/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy siellä vuokranantajasi haudalla ja sovi asia alkuperäisen henkilön kanssa. Aina kun tulee näitä välikäsiä, niin asiat mutkistuu.

Vierailija
16/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sopimukseen ei ole kirjattu mitään vakuuden palauttamisesta, täytyy vuokralaisen kirjallisesti vaatia sitä palauttamista johonkin tiettyyn päivään mennessä ja vasta sitten jos siihen päivään mennessä ei rahoja ole näkynyt, alkaa korko juosta. Eli nyt sähköpostia menemään jossa ilmoittaa tuosta että "odotan vuokravakuuden palautusta xx.xx mennessä". S.postiin kannattaa myös kirjata että koska vuokranantajaan ei ole saatu yhteyttä eikä lopputarkastusta järjestymään hänen kanssaan, on asunto kuvattu ja tarkastettu todistajien läsnäollessa, mahdollisesti myös liittää kuvia sähköpostiin. Näin vuokranantaja ei voi yrittää pitää vakuuttaa itsellään johonkin korjaustöihin vedoten sillä hänen pitää pystyä todistamaan kuka vahingot on aiheuttanut. Jos hän ei tule tarkastamaan asuntoa vuokralaisen poismuuttaessa ja vuokralaisella on esittää em. todisteita asunnon kunnosta ym. niin takuu voidaan periä v.antajalta takaisin (viivästyskorkoineen) melko helposti oikeusteitse. Suurin osa "huijari"vuokranantajista säikähtää kyllä jo vuokralaisen napakkaa ja asiallista sävyä ja palauttaa rahat ihan suosiolla...

Vierailija
17/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yrittänyt Fonectasta tai numeotiedustelusta selvittää osoitetta?

Vierailija
18/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sopimukseen ei ole kirjattu mitään vakuuden palauttamisesta, täytyy vuokralaisen kirjallisesti vaatia sitä palauttamista johonkin tiettyyn päivään mennessä ja vasta sitten jos siihen päivään mennessä ei rahoja ole näkynyt, alkaa korko juosta. Eli nyt sähköpostia menemään jossa ilmoittaa tuosta että "odotan vuokravakuuden palautusta xx.xx mennessä". S.postiin kannattaa myös kirjata että koska vuokranantajaan ei ole saatu yhteyttä eikä lopputarkastusta järjestymään hänen kanssaan, on asunto kuvattu ja tarkastettu todistajien läsnäollessa, mahdollisesti myös liittää kuvia sähköpostiin. Näin vuokranantaja ei voi yrittää pitää vakuuttaa itsellään johonkin korjaustöihin vedoten sillä hänen pitää pystyä todistamaan kuka vahingot on aiheuttanut. Jos hän ei tule tarkastamaan asuntoa vuokralaisen poismuuttaessa ja vuokralaisella on esittää em. todisteita asunnon kunnosta ym. niin takuu voidaan periä v.antajalta takaisin (viivästyskorkoineen) melko helposti oikeusteitse. Suurin osa "huijari"vuokranantajista säikähtää kyllä jo vuokralaisen napakkaa ja asiallista sävyä ja palauttaa rahat ihan suosiolla...

JUST NÄIN!

Laita sähköpostiviestisi sisältö  myös kirjattuna kirjeenä.  Älä lähetä avaimia postitse.  Annat käteen ja pyydät kuittauksen.  Toivottavasti vuokravakuusrahat eivät ole kuolinpesän tilillä.  Yleensä pankeissa kyllä tekevät erillisen tilin.   Onhan sinulla kopio vuokravakuuspaperista?

Vierailija
19/33 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran tiedät puhelinnumeron, niin yleensä yhdellä tekstiviestillä numeropalveluun saat myös osoitteen. Edellyttäen jottei osoite ole salainen. Eikö tätä perusjuttua tosiaan kaikki tiedä?

Vierailija
20/33 |
10.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas. Asunto on jo tyhjillään ja valmiina avainten luovuttamiseen. Otin kuvat asunnosta jotta myöhemmin ei tulisi vilpillistä toimintaa tämän vuokranantajan kanssa. Hän ei vieläkään vastaa puheluihini eikä viesteihin. En siis ole saanut sovittua mitään vuokravakuuden palauttamisestakaan. En maksanut vielä heinäkuun vuokraa. Ahdistaa ihan hirveästi. Mikä tässäkin voi olla niin vaikeaa? Jos ei vastaa tämän päivän aikana edes sähköpostiini, vien asian eteenpäin.