Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kaikki tuntuu nettitesteistä saavan niin korkeita älykkyysosamääriä?

Vierailija
01.07.2018 |

Itse sain nytkin "vain" 111. Nettipalstoilla lähes poikkeuksetta ihmiset ilmoittelevat yli 130 pistemääriä. Olen kokeillut useita erilaisia ja aina vastaus on tuolla välillä, 121 on tainnut olla korkein minkä ole onnistunut saamaan. Suurimman osan ajattelen, mutta muttamaa en keksi ja ne menee arvaamalla. Minulla on kyllä huono näkömuisti ja noista testeistä moni perustuu visuaaliseen päättelykykyyn, joten onko nuo testit oikeasti vain visuaalisuutta mittaavia? Numerosarjat osaan aina oikein ja osan kuvioistakin osaan kyllä päätellä. Onhan tuo ihan normaali, mutta kun kaikki saavat isompia, jopa ne, joita en oikein älykkäinä edes pidä tosi elämässäkin. Ainakin omien sanojensa mukaan.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testit antaa korkeamman tuloksen koska niissä on usein maksullinen "älyprofiili" lopussa. Ei kukaan maksa siitä että saisi lukea miten keskiverto, tai jopa sen alle, on.

Vierailija
2/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika harva moni niistä "emmä tajua tästä hevon vittua" tason ihmisistä joko lopettaa sen testin kesken tai ei ainakaan mainosta tulosta. Toisekseen olettaisin, että suurin osa niistä nettitesteistä on helpompia sen takia että ihmiset menisivät maksullisiin testeihin. Eli siis bisnes bisness tässäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testien standardointi on ainakin nuorempien ikäluokkien kohdalla pielessä siinä mielessä, että huomattavasti suurempi osa saanee jtn 131:n tai 135:n pisteen tuloksia, vaikka testien standardien mukaan noihin lukemiin pitäisi yltää ainoastaan 1-2% väestöstä. 

Mahdollisiksi syiksi testiälykkyyden nousulle on esitetty ainakin parempaa koulutusta, parempaa ravitsemusta, virikkeellisempää ympäristöä jne. jne.

Mensan valvotusta testistä Mensaan liittymisen rajan eli 131 pistettä saa 50-60% osallistujista. Itse kävin tekemässä testin vajaa 8 vuotta sitten Turussa Rauhankadun hotellissa, kun olin 17-vuotias. Tulokseksi sain ">135 pistettä, joka on suurempi kuin >99%:lla väestöstä".

Tein muuten kerran Kuvake.netiin gallupin, jossa kyselin ihmisten tuloksia tuosta nettitestistä. Alle 120 pisteen tulokset olivat vähemmistönä, melko suuri osa miesvastaajista kertoi saaneensa yli 130 pisteen tuloksia, naiset taisivat keskimäärin saada miehiä n. 10 pistettä heikompia tuloksia. Muistaakseni kukaan vastanneista ei kertonut saaneensa alle 100 pisteen tuloksia, joskin muutama sai jtn 100-119 pisteen tuloksia. En usko tuon sivuston käyttäjien kuuluvan suurimmaksi osaksi älykkäimpään 10%iin saati älykkäimpään 1-2%:iin väestöstä.

Vierailija
4/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testit mittaavat logiikkaa, joka yleensä on melko hyvällä tasolla netissä viihtyvillä. Sydämen sivistyksen mittaaminen testeillä on vaikeampaa.

Vierailija
5/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mukavampi ilmoittaa korkeasta tuloksesta julkisesti, joten veikkaisin sen vääristävän otantaa paljon. Logiikan lisäksi tarvitaan ripaus tsykolokiaa.

Vierailija
6/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä huonompia tuloksia saaneet eivät vain mainosta tuloksiaan?

Yksi minun tuttuni sai Mensan nettitestistä "vain" 107. Hän kirjoitti kuitenkin lukiosta m:n paperit, eli ei ole mitenkään tyhmä, vaikka ei nerokaan.

Itse taisin saada ensimmäisellä kerralla "vain" 118. Silloin arvasin vastauksen niihin, joita en tiennyt. Tuon jälkeen olen tehnyt Mensan nettitestin kahdesti, tuloksina 130 ja 135. Näillä kerroilla vastasin vain niihin, joihin keksin vastauksen, eli en siis arvaillut. Ehkä väärin vastaaminen vähentää pisteitä? Tosin varmasti korkeampaan tulokseen on vaikuttanut myös se, että olin ensimmäisellä kerralla aika väsynyt ja stressaantunut, seuraavilla rento ja levännyt hyvin. Lisäksi muistin joidenkin helpoimpien tehtävien ratkaisut, joten vaikeampiin tehtäviin jäi enemmän miettimisaikaa.

Vierailija
7/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Huonon tuloksen ihmiset eivät huutele siitä julkisesti

2) Moni netissä kirjoittelevista höpisee omiaan. Jos saavat tulokseksi esim. 120, niin kertovatkin saaneensa 130.

Vierailija
8/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Itsekin sain nettitestistä 128 vaikken todellakaan ole mikään älyn jättiläinen. Siskoni joka on aina ollut huono koulussa, sai 140. Nuo ei oikeasti voi pitää paikkaansa. Ja toisaalta koko äo:n mittaaminen on vaikeaa, monet tehtävät toistavat itseään ja kun logiikan oppii, ne on aika helppoja. Mitä enemmän testejä tekee, sen tutummaksi tehtävät käy ja sitä paremmat pisteet saa.

Vierailija
9/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanu jotain 130 ja yli, mutta vain siksi että olen veikannut vastaukset oikein.

Vierailija
10/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kun kaikilla on netissä vähintään 18 sentin muna.

Vierailija
11/11 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyystesteissä optimaalisen tuloksen saaminen edellyttää parhainta mahdollista vireystilaa, ei saa olla yhtään hermostunut, ajatuksen täytyy kulkea, keskittymisen pelata ja itsevarmuutta pitää löytyä.

Tein yhden ja saman älykkyystestin kahdesti vuosia sitten niin, että tekemiskertojen välillä oli vuoden tauko. Toisella kerralla en muistanut mitään testin tehtävistä, joten millään harjoittelulla ei voinut olla mitään vaikutusta jälkimmäisen tekemiskerran testitulokseen. Ensimmäisellä kerralla sain tuloksen, jolla pääsin hieman keskiarvon yläpuolelle, mutta toisella kerralla tulos oli erittäin paljon keskiarvoa parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi