***KESÄKERTTUT PERJANTAIHIN***
´Huomenta kaikille!
Eilisen mahtipino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7116969&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (33)
[color=fuchsia]OPINNÄYTETYÖ ON HYVÄKSYTTY!!! Siis nyt jätin sen arvosteltavaksi, eli en ole vielä saanut numeroa. Mut meillä opettajat katsoo sen ennen palauttamista vielä, että se on varmasti läpi. Ja läpihän se oli. Sain hyvää palautetta, eli eiköhän siitä ole kolmonen tai nelonen tulossa. Vähänkö on helpottunut olo. On niin paljon nähnyt vaivaa sen eteen ja vihdoin se on valmis!! Nyt pitää kyllä lähteä terassille limpparille juhlimaan tätä! Ehkä käyn jossain roskaruokapaikassa syömässäkin. =)
Nytpä ei ole muuta fiksua sanottavaa. Leijailen tällä hetkellä ihan pilvissä!!
Tytteli-83 rv 33+2
Lilli: kiva kuulla, että kaikki oli ok. Tuo lepsu saattaa tarkottaa sitä, että kohdunkaulan ulkosuu saattaa olla hieman raollaan. Sisäsuu on kuitenkin kiinni, koska siitä ei mainintaa tullut. Ja voi hyvinkin olla mahdollista, että sulla menee vielä se 5vkoa synnytykseen. Näistä jutuista kun ei koskaan tiedä. Mun yhdellä tutulla oli sisäsuukin auki yli 2kk ja meni vähän yli la:n ennen kuin vauva syntyi. Kaikki veikkasivat, että etuajassa tulee. Meinasi sillä kaverilla palaa käämit sitten siihen jatkuvaan odottamiseen. Eli tarkoitan sanoa, ettei kannata odotella sitä vauvaa vielä syntyväksi, niin ei tule aika pitkäksi. Toki kannattaa ottaa asioita huomioon vauvan syntymää silmällä pitäen, mutta siinä parilla viimeisellä viikolla ehtii kyllä ihan tarpeeksi vauvaa ODOTTAA. Mulle oli ainakin tosi kiva ylläri kun sainkin kakkosen 12 pvää ennen laskettua, koska olin varautunut täysin siihen että mennään ainakin laskettuun aikaan. Ja nytkin olen asennoitunut siihen, että juhannukseen asti tässä ainakin isolla mahalla ollaan... :) Noista painoarvioista vielä. Ne saattaa helpostikin heitellä tuon verran mitä nyt sulla on heitelly. Minusta oli huvittavaa ku pari päivää ennen esikoisen syntymää joku lääkäri sanoi painokkaasti toistaen, että poika painaa 3835g. Poika painoi syntyessään 3210g...eli pieleen voi hyvinkin mennä joskus kilonkin verran.
Onnittelut Tyttelille opinnäytteen läpimenosta! Sitten vaan juhlia järjestämään!
Nyt jatkamaan siivousta!
Mirju
samassa veneessä ollaan täälläkin. Aamu alkoi itkulla... Ja apea olo on vieläkin. Olen myös huomannut, että sitä miettii asioita aika paljon. Kaipa tiety sitä aikaakin miettiä on nyt enemmän. Ehkä pitäisi enemmän touhuta, niin ei niin paljon tulisi mietittyä syntyjä syviä. :-) Ja alkaa tämän kasvavan ruhon kanssa tulla jo vähän epävarma olo. Että mahtaakohan se mies kuitenkaan musta oikeesti tykätä tämän näköisenä... Onnittelut teille, jotka koette olonne varmaksi. Oli mullakin sellainen varmempi ja " kauniimpi" kausi tuossa keskivaiheilla, mutta nyt ei niin nautittava olo ole, kun vielä on aika kömpelöäkin kaikki liikkuminen (nouseminen ym.). Mut sellaista se on. Nyt pitää mennä nauttimaan auringonpaisteesta ja unohtaa murehtiminen!
Summerska
kiitos mirjulle siitä kohdunsuu vastauksesta! Nyt hahmotan sen sanan paremmin.
Ja onnea tyttelille opinäytetyöstä! <3
Siitä vielä piti kysyä,että:
[color=red] KUN VAUVAN PÄÄ ON KIINNITTYNYT,NIIN TAKOITTAAKO SE SITÄ,ETTÄ SE EI VOI ENÄÄ KÄÄNTYÄ ESIM. POIKITTAIN TAI PYLLY ALASPÄIN?
Anteeksi jos kyselin tyhmiä,mutta kun en ole ihan varma termistä!
Lilli81 35+0
Vähän haikeana tässä kevään tullessa oon muistellu omia ylioppilasjuhlia ym. kesiä, kun juhlia on ollut. Olisi kiva, jos näin keväällä saisikin jotain juhlia - muutakin kuin vappua. Oletteko ajatelleet pitää vauvalle sitten juhlia? Sitten kun on syntynyt siis. Kuinka isoja ja miten ajattelitte järjestää?
Nyt ulos! (pitää määrätä itsensä...)
Magpie:
Onko siitä uusimmasta päivityksestä hävinnyt koko lista vai eikö minun koneella vaan aukea kaikki näkyviin?
Meinasin kokeilla onnistunko masukuvan lisäämään galleriaan.
Täytyy se osoite etsiä muualta.-Magpie -
tässä linkki: http://www.frappr.com/kesakertut2006kartta
[color=CD3700] Tänään käytiin tutustumassa sitten synnärillä, kun oli ihan vieras paikka toi VKS. Helpotti kummasti oloa kun tietää minne joutuu. Vähän jännitän aina uusia paikkoja. Oli kyllä kivemman oloista kuin siellä missä esikoisen synnytin. Kätilö joka paikkoja esitteli oli ystävällinen, ja kertoi kaikesta tosi hyvin. Esikoisen synnytyksessä kun multa kätilö ei oikeastaan edes kysynyt haluanko ottaa epiduraalin, sanoi vain että on tilannut anestesialääkärin sen antamaan. Kun siinä tilassa sitten änkytin että olin kyllä ajatellut että haluaisin ilman, niin sanoi vain että kun olet noin nuorikin, hyvät oli perustelut :).Täällä se ei nyt sitten onneksi ole se käytetyin vaihtoehto, joten ehkä sitä ei sitten kukaan tyrkytäkkään.Varmaan koitan jotain muuta, tai olen ilman mitään.Sen näkee sit tosi tilanteessa kuinka mun käy:) [/color]
[color=EE7600] Olettekos ajatelleet jo jotain puudutteita vai aiotteko olla ihan ilman? [/color]
[color=CD3700] Eggikselle onnea maisterin papereista! [/color]
[color=EE7600] G: Miten paikat kestää pidemmät automatkat? Mun paikat eivät oikein meinaa kestää 5min matkojakaan, tulee sen verran ahdistava olo autossa. Mutta onneksi ei ole tarvettakaan minnekään kauemmas lähteä. [/color]
[color=CD3700] Summersnow: Oletteko ajatelleet pitää vauvalle sitten juhlia? Sitten kun on syntynyt siis. Kuinka isoja ja miten ajattelitte järjestää?
Ristiäiset sitten varmaan jossain vaiheessa yritetään järjestää, vähän olen jo niitä suunnitellutkin lähinnä että mitä tarjoaa. Sillä silmällä olen selaillut ohjekirjoja ja lehtiä että ristiäisiin olisi kiva jotain erilaista leipoa. Kastepukuun on myös nauhat jo odottamassa, teemavärin mukaiset. Kirkossa varmaan kastetaan jos kesällä nyt saa mitenkään pidettyä kirkossa kastetilaisuutta ja kotona sitten juhlitaan. Varmaan vieraita tulee 20-30hlö kun on tuota lähisukua aika paljon.Rakastan järjestää juhlia tai ainakin suunnitella. Sitten niitten juhlien jälkeen onkin ihan loppu kun en osaa ajoissa hiljentää vauhtia. [/color]
[color=EE7600] Lillille kyllä se kiinnittyminen tarkoittaa sitä että vauva on laskeutunut alas lantiokuoppaan ja pysyy siellä. Näin mulle ainakin kerrottiin silloin esikoista odottaessa joten ei kai se siitä ole muuttunut. [/color]
[color=CD3700] Masussa käy nyt niin kova jumppa että taidan nousta ylös tästä koneelta, tuntuu sen verran terävästi vielä nuo potkut että taitaa olla hyvin tilaa liikkua. Luulisi sen tilan jo pian loppuvan. [/color]
[color=EE7600] Tigru84&Veikka rv31+4 [/color]
heissan...
ajattelinpa minäkin jaksaa kirjoittaa ku olen taustalla ollut melkein koko ajan ja nyt kun on jo la aikas lähellä...tänään just oli viim. neuvola lääkäri/ultra ja kaikki siinä kunnossa et syntyy sitte minä päivänä hyvänsä!! apuva!! vauva eli meidän tapauksessa torsti-ukkeli voi hyvin ja on kasvanut jo keskosrajan yli eli painaa kaikki 2626g ja pituuttakin on 48cm, päänympärys kaikki 34cm...kohdunsuu erittäin pehmeä ja 1cm auki, kohdunkaulan pituutta ei edes lääkäri saanut mitattua kun on niin alhaalla et totesi vaan et kunpa voisikin työntää takasin vielä, mutta kiinnittynyt ku on ei sillain voi tehdä(eikä muutenkaan kyllä:)) sormilla kuitenkin pystyi tuntemaan pään jne...toivotteli vaan hyvää ja helppoa synnytystä ja sano viellä näin toiskertalaisena et sitte menet ja vauhdilla suoraan tayssiin ku alkaa oleen kipeitä supistuksia tai lapsivedet menee...taitaa tulla meidän kesäkuulaisesta toukukuun prinssi...:)lääkärikin veikkasi et ei aivan toukokuun lopulle päästä ku syntyy!! kauheeta mutta silti niin ihanaa...siis synnyttämään lähteminen!! rv 34 ollaan jne...
Tigru84:
[color=CD3700] Tänään käytiin tutustumassa sitten synnärillä, kun oli ihan vieras paikka toi VKS. Helpotti kummasti oloa kun tietää minne joutuu. Vähän jännitän aina uusia paikkoja. Oli kyllä kivemman oloista kuin siellä missä esikoisen synnytin. Kätilö joka paikkoja esitteli oli ystävällinen, ja kertoi kaikesta tosi hyvin. Esikoisen synnytyksessä kun multa kätilö ei oikeastaan edes kysynyt haluanko ottaa epiduraalin, sanoi vain että on tilannut anestesialääkärin sen antamaan. Kun siinä tilassa sitten änkytin että olin kyllä ajatellut että haluaisin ilman, niin sanoi vain että kun olet noin nuorikin, hyvät oli perustelut :).Täällä se ei nyt sitten onneksi ole se käytetyin vaihtoehto, joten ehkä sitä ei sitten kukaan tyrkytäkkään.Varmaan koitan jotain muuta, tai olen ilman mitään.Sen näkee sit tosi tilanteessa kuinka mun käy:) [/color][color=EE7600] Lillille kyllä se kiinnittyminen tarkoittaa sitä että vauva on laskeutunut alas lantiokuoppaan ja pysyy siellä. Näin mulle ainakin kerrottiin silloin esikoista odottaessa joten ei kai se siitä ole muuttunut. [/color]
[color=EE7600] Tigru84&Veikka rv31+4 [/color]
[color=blue] Sulla tais olla eri kätilö selittämässä sielä synnärillä kuin mulla. Mulla ainakin oli vähän yhtä tyhjän kanssa se synnäri käynti. Ja alkoi pelottamaan vaan enemmän kun olin sielä käynyt. Mutta kaitpa ne on siitä sitten tsempannut kun mä kävin.
Tota kiinnitysjuttua mä ajattelin,että jotain tollasta se varmaankin tarkoittaa! Kiitos kun viitsit vastata.
Nyt syömään
Lilli81 35+0
Hei!
Olen synnyttänyt VKS:llä neljä vuotta sitten. Mun mielestä siellä oli kaikin puolin hyvä olla. Oikei ehkä ei ollut ihan reallistinen tilanne silloin tai tuskin tapahtuu meikäläisen kohdalle uudelleen, nähkääs olin ainoa synnyttäjä sillä hetkellä (jouluaatto) eli kaikki kätilöt, lääkärit ja hoitajat olivat mun kanssa mukana synnytyksessä (en kylläkään enää muista montako niitä loppujen lopuksi oli).
Itse olen mietiskellyt sitä, että minkälainen tilanne siellä synnyttäjien osastolla on tällä hetkellä, onko edelleen remontin alla ja mahdollisesti joutuu johonkin käytävälle makoilemaan vauvan kanssa huoneiden ollessa täynnä.
Täällä on puheltu pitkistä ajomatkoista. Mulle matkailu ei vielä ainakaan tunnu kovin pahalta. Nytkin olen kotoa yli neljänsadan kilometrin päässä (eilen ajoin ja huomenna takaisin). Kolme viikkoa takaperin olimme lapissa ja autossa jouduimme istumaan yli kaksitoista tuntia, toki välillä makoilin takapenkillä jalat kattoa kohti.
Neuvolasta on sanottu, että kesäkuussa en saisi enää lähteä kauas kotoa, koska on kuulemma odotettavissa nopea synnytys (ensimmäinen tuli alle neljässä tunnissa ja supistukset ovat jo aika voimakkaita). Onko kenelläkään ollut ensimmäinen synnytys nopea ja toinen sit vielä nopeampi, kuinka nopea, onko ehtinyt synnärille,....? Olen jonkin verran lukenut netistä syöksysynnytyksistä, ja tuli vaan mieleen, että ehtiiköhän sitä itse sairaalaan asti tai mulle sit varmaan käy silleen, että synnytys kestää monta päivää, kukapas sitä voi tietää ja ennakoida:)
Huh hei...on vähän raskas olo jotenkin. Tuntuu että vauva painaa tonne alas aika ilkeesti välillä ja nyt on tullut mahanahkaan yhteen kohtaa (ihan navan viereen) sellanen kipu kun ois mustelma tai jotain. kaipa se vaan joutuu venymään niin paljon kun muistan että esikoisesta oli myös samanlaista kipuilua.
Lilli: Olipas sulla aika tyly lääkäri siellä :( Mua pelotaa ihan kauheesti se millanen kätilö tulee itselle synnytyksessä. Vaikka ei siinä tilanteessa paljoo varmaan ssitä ajattele mut kauhutarinoita nyt jatkuvasti kuulee ilkeistä kätilöistä. Onneks esikoisesta oli tosi mukava, kumoa sama osuis kohdalle :)
Ja tosiaan, voihan hyvinkin olla menee lasketunajan ylikin...Mä oon asennoitunut niin että pari viikkoa yli menee, heh. Ei sitten tunnu loppu aika niin pitkältä.
Jollakin oli esikoisesta ollu aika nopea synnytys. Mulla oli myös vajaa 5 tuntia ja lääkäri sanoi että ajoissa pitäs tällä kertaa lähteä. Mä olin sillon ihan viimiseen asti kotona (on jonkun asteinen sairaalakammo vissiin) ja lähdettiin vasta kun oli pakko. Sit en kerinnytkään saamaan kun ilokaasua ja kojhdunkaulanpuudutuksen mutta hyvin pärjäsin niilläkin.
Nyt pitänee mennä iltapalalle että jaksaa nukkua...!
QUEEN-82 RV35+0
Johan venyy myöhäseen koneelle pääsy tai ainaki lukemisen jälkeen kello on mahottoman paljo... Mut muutamia mitä mieleen jäi..
Eggikselle onnea maisterin papereista!!!! Ja Tyttelille opinnäytetyön läpimenosta....
Hehkumisesta raskaana ollessa... Joo, ei ainakaan tämä mamma hehku! Taitaa ennemminki kärsiä... Ainaki tällä hetkellä...
Lytte ja autoiluG: Eilen käytiin semmonen 150-170km yhteensuuntaan reissu ja ei tuntunu missään... Sillon ku ite ajo nii tuntu et kauheen korkeella vauveli asustaa mut vänkärinä oli aikas helppoo, mitä nyt vessataukoja vähä väliä... :)
Peräpukamat on ollu vaivana muutaman viikon, mut ei ne mahottomasti aiheuta vaivaa...
Oma (.) Viime yönä loppuyö oli tuskaa. " Mahan alle" vihloo yhä, useimmiten vaan toispuoleisesti... Aamulla olin niin hyvässä kunnossa et pyykkäilin ja imuroin, hetkellisesti olin raato ja sitten onnistuttiin miehen kans muhinoimaan hetki ja sen jälkeen koko päivä on ollu tuskaa!!!!! Pelkästään kävely on jotain ihan hirveetä... Sit välillä ku on ylösnoussu nii on pitäny takas istuutua ku sattuu alamahaan... Ja pelkkä seisominen on ollu vääntyilyä... Mies on katellu vieressä ja kysäs et eiköhän tää kumminki oo viimenen...? Ja poikaa en oo kärsiny nostaa koko päivänä ja pukeminenki on ollu toivotonta, kenkiä en toiselle saa jalkaan en millään...
Pyykit oottaa koneessa ripustajaa, pitää varmaan ottaa itteesä niskasta kiinni, mies saa ottaa koneesta pois, se alkaa olla mahottomien listalla sinne kumartelu...
Ja aamulla taas kiukuttaa ja väsyttää ku ei malta illalla nukkumaan rueta....
Suhmura ja Napura 34+1 ja poika 12/03
Mä en oikeen osaa nyt sanoa mitään siitä käynnistä,oli jotenkin niin tyhjentävä käynti.
Eli vauvan painoksi arvioitiin vain 2200g (edellisen kerran perustteella sen paino olis pitänyt olla jo 2800g) Mutta oli kuulemma normaali kokoinen. Pää oli alaspäin ja kiinnittynyt. Lääkäri tiuskas nyytille kun se pyöritteli päätään että" pyöritä siinä nyt sitten vielä sitä päätäski" Se tuli sillee jotenkin nasevasti,ei yhtään lempeesti. Sanoin että mun kohdunsuu oli lepsu.(en tiedä mitä tarkoittaa) Ja taakepäin kääntynyt 1.5-2cm pitkä. Ja sitten se sanoi,että jos nyt saat verenvuotoa niin se tulle vain siitä että se sorkkii. (mua alkas vähä pelottaa toi kommentti) ei se täti sielä mitän oikeestaan selitelly tai jutellut. Tuumasi kaiken olenvan ok.Sanoin vain,että nähdään viidenviikon päästä synnytyksessä. Mulle tuli sellainen tunne,että toivottavasti ei nähdä! Hyi mua. Olen jotenkin kait tänään herkällä tuulella. Siinä se käynti sitten olikin. Olin jotenkin odottanut,että se olis perusteellisempaa.
[color=red]Odotinko liikoja? Mistä ne nyt sitten tietää esim mahtuuko se tulemaa mun lantioista vai ei? ei ne mitään siitä puhunut.
[color=green] Magpie kyseli ottaako laukun ja kopan mukaan. On ihan pakko kommentoida,että just työkaveri kertoi,että sen tyttären paras ystävä oli hesasta lähtenyt tänne pääsiäisen viettoon ja vauva oli syntynyt täälä viikolla 35+0 niillä ei kuulemma ollut mitään varattu mukaan. Kaikki piti haalia tutuilta mukaan,että pääsi kotiin hesaan vauvan kanssa. Joten tämän kuultuani ottaisin sinuna ehdottomasti mukaan tavarat,jos vain millään mahtuu mukaan.
Summerska kyseli mistä erityisesti pidettiin 05 pakkauksessa.
Mä tykkäsin näistä eniten:
-raidalliset puolipotkarit
-vihreät potkarit ilman teriä (leijonan naama edessä)
-turkoosi body missä hihassa oli pupu
-tuttipullo
-MAKUUPUSSI maailman ihanin :)
-pikkuset naamahanskat ja sukat
Nämä nyt ekana tulee mieleen.
[color=blue] Pakko on vielä kommentoida tohon lääkärin nähdään 5 viikon päästä juttuun,että mulla on sellanen fiilis,että nähdää kyllä sen kans jo aiemmin. Varsinkin kun on ollut noita kipuja ja suppareita ihan mukavasti.
Mionalle jaksamista ja toivottavasti hän ja vauva voi hyvin!
Nyt menen lepäilemään hetkeksi kun sinne kaupunkiin pitäis miehen kanssa vielä jaksaa mennä.
Lilli81 35+0