Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lestadiolaiset eivät saa katsoa tv: tä mutta netti sallitaan?

Vierailija
30.06.2018 |

Mikä logiikka?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnot ja logiikka ei sovi samaan maailmaan.

Vierailija
2/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni silloin ei ollut nettiä, kun noi säännöt tehtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niiden jumala on päässyt jo tv-aikaan, mutta ei vielä nettiaikaan.

Vierailija
4/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sopivaa katsoa netistä niitä asioita, joita ei televisiostakaan.

Vierailija
5/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako luolan seinältä katsoa sopimattomia maalauksia?

Vierailija
6/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mormoneillakin on kiellettyjä suklaa, kaakao, tee ja kahvi. Ajatuksena että niissä on piristettä. Mutta kun sääntöjä rustattiin joskus 1800-luvulla niin ne unohtivat listalta kola-juomat jotka keksittiin vasta 1900-luvulla. Joten mormoonit saa juoda kokista.

Vierailija
7/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silleenhän uskovaiset on aina toimineet. Valitaan raamatustakin ne kohdat, mitä milloinkin halutaan noudattaa. 

Vierailija
8/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lahko on täynnä ristiriitaisuuksia, joita on sen hiihtoseuran ulkopuolisten ihan turha järkeillä! Olen ainakin itse jo lopettanut.

Huolestuttavampaa minusta yhteiskunnan kannalta on heidän vahva roolinsa ev.lut. kirkossa. Heidän opetuksensa eroaa keskeisiltä osin (vanhurskauttamisoppi) kirkon opetuksesta, mutta silti ollaan ihan normisti kirkon viroissa ja se sallitaan. Sen sijaan mm. Luthersäätiön papit sai lemput, tosin en ymmärrä senkään porukan ajatuksenjuoksua.

Vierailija
9/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sopivaa katsoa netistä niitä asioita, joita ei televisiostakaan.

Tuntuvatpa vaan katsovan.

Television sisältöä valvotaan lailla.

Olohuoneessa olevasta televisiosta olisi hankala katsoa sellaista, mikä on yhteisesti sovittu sopimattomaksi.

Mutta ei.

Vain erillinen televisioaparaatti on kielletty...

Niin, tietysti myäs elokuvissa ja teatterissa käynti riippumatta esitysten aiheesta.

Vierailija
10/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo logiikkaa...

Vierailija
11/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä uskovainen tuputtaa näkemyksiään tehokkaammin.

Vierailija
12/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset ovat aina siellä, missä syntiä tehdään.

Vierailija
13/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaapa Nofiltet podcastin jakso-millaista on olla lesta

Vierailija
14/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri sellainen asia, jota en vaan uskonnoissa tajua. Niillä on mitä typerämpiä sääntöjä, joille ei ole mitään perusteita eikä logiikkaa, mutta sitten niitä kuitenkin noudatetaan pilkulleen ja orjallisesti. Jotkut ei saa syödä sikaa (miten sika eroaa esim. lehmästä?), jotkut ei saa katsoa telkkua (mutta netistä voi katsoa youtubea) jne.

Vierailija
15/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma väitteestäs??

Vierailija
16/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on juuri sellainen asia, jota en vaan uskonnoissa tajua. Niillä on mitä typerämpiä sääntöjä, joille ei ole mitään perusteita eikä logiikkaa, mutta sitten niitä kuitenkin noudatetaan pilkulleen ja orjallisesti. Jotkut ei saa syödä sikaa (miten sika eroaa esim. lehmästä?), jotkut ei saa katsoa telkkua (mutta netistä voi katsoa youtubea) jne.

Sikakieltoon on kyllä ihan järkisyy. Lähi-idässä trikiini on ollut hyvin yleinen sioissa, sillon kun niitä vielä siellä syötiin. Nauta on kasvissyöjä, joten sillä ei trikiiniä ole. Trikiini on loinen, joka asettuu ihmisen aivoihin ja kyllä, tekee hulluksi lopulta. Tietenkään ne ei ole trikiinistä mitään tienneet, mutta ovat osanneet sianlihan syönnin yhdistää oireisiin. Siksi se kiellettiin.

Trikiiniä on muuten olemassa vielä ihan nykyäänkin, siksi sianliha syödään aina kypsänä. Suomessa tosin sitä ei ole tavattu vuosikymmeniin, vaikka joka ikinen sikayksilö tarkastetaan teurastuksen yhteydessä.

Vierailija
17/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun telkkari oli vielä nuori, normi-ihminen ei tajunnut miten telkkari toimii. Niinpä lestapomotkin teki johtopäätöksen, että itse paholainen pistää kuvan näkymään, joten siksi se kiellettiin. Ja tämä on täysin tosiasia, olen sen verran vanha, että muistan tämän. Sitten kun alettiin ymmärtämään, että no eihän se ihan niin ollutkaan, on keksitty aina aikaan sopiva selitys kiellolle. 

Lahkon usko on tosiaan täynnä ristiriitaisuuksia ja hassuja sääntöjä, vaikka sääntöjähän heillä ei ole. He vain kaikki haluavat paljon lapsia ja kaikkien mielestä hiusten värjääminen, korvikset ja meikkaaminen on syntiä. Hiusten kihartaminen taas ei ole, ei myöskään esim. huulikiillon tai puuterin käyttö ja kaulakoruja, sormuksia ja rannekoruja saa vapaasti käyttää. 

Ei mulla silti ole mitään lestoja vastaan, saahan sitä uskoa mihin itse haluaa ja elää niinkuin lystää. Kirkon hommatkin on mulle ihan sama, kun en siihen puljuun kuulu.

Vierailija
18/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole samantekevää, mitä nuo lestadiolaiset hommaavat. Kyse on yli 100 000 ihmisen lahkosta, joka sikiää ja kasvaa tunnetusta syystä. Yhteys kepulaisuuteen ja taloudelliset kytkökset on tehnyt siitä monessa kunnassa voimakkaan vallankäyttäjän.

Vierailija
19/28 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lestadiolainen voi antaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä? Kuvottavaa ja asettumista jumalalliseen rooliin. Kukaan muu ei voi syntejä antaa anteeksi kuin Jumala itse, ei yksikään maan päällä elävä ihminen!

Vierailija
20/28 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin miksi ei saa kahvia, kolaa tai kaakaota. Mutta teetä en ihan täysin ymmärrä. Joku juo varmaan salaa näitä kaikkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme