Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maistraatin käsittelyaika - nimenmuutos

Vierailija
30.06.2018 |

Kauanko maistraatti käsittelee nykyään sähköistä hakemusta, jos vaihtaa sukunimen eron jälkeen takaisin tyttönimeen?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyin kanssa käsittelyaikaa tarkemmin, mutta sanottiin vain että menee muutama kuukausi.. Tässä nyt sitten on odoteltu jo kuukausi. Ja siis takaisin tyttönimeen vaihtamassa. En tajua mikä siinä voi niin kauan kestää ku asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Kuinka paljon niitä hakemuksia voi olla.

Vierailija
22/42 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tilannepäivitystä kellään käsittelyajan tän hetkisestä tilanteesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen odottanut aiemman sukunimen vaihdosta takaisin 1,5kk. Maksoin suoraa verkossa.

Vierailija
24/42 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, odotellut etunimen muutosta 1,5kk ja maksoin verkossa. Kyselin pari viikkoa sitten käsittelyaikaa, niin käsittelivät huhtikuun lopussa saapuneita hakemuksia vasta. Eli varmaan joskus syksyllä vasta on oman hakemukseni vuoro. Palvelu oli myös tylyä ja tästä annoin kyllä palautetta. Ei ole minun vikani, että heillä on ruuhkaa eikä resursseja.

Vierailija
25/42 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa sai heti, eli ovesta ulostullessa oli uusi nimi. Mulla kesti Nimenvaihdos aikanaan 9,5kk. Ihan oli pitkäksi mennyt odotus.

Vierailija
26/42 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä oudolta että käsittelyajat on niin pitkiä, varsinkin kun otan tyttönimeni takaisin. No, vajaa kolme viikkoa tässä vasta odoteltu, ehkä jouluksi hyvällä lykyllä. Olisi vaan kiva päästä omaksi itsekseni takaisin kun kerran sain prosessin liikkeelle, toki erosta on jo pian 5 vuotta, niin ei kai sillä sinänsä ole merkitystä;)

Vierailija
27/42 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee kolme kuukautta täyteen hakemuksen jättämisestä ja maksamisesta. Edelleen odotan päätöstä.

Vierailija
28/42 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5 kk hakemuksen jättämisestä ja maksamisesta

Vierailija
29/42 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen odotan päätöstä T. 28

Vierailija
30/42 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes 8kk kesti nimenmuutosprosessi..laitettu vireille elokuu 2021

päätös tuli  1.4.2021

Vierailija
31/42 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksanu kun oma nimi.

Etunimen ajattelin vaihtaa Mopsiksi.

Vierailija
32/42 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion vaihtaa sukunimeni isoäitini tyttönimeen ja hakemuksen laitoin verkossa viikko sitten, samalla hoitui maksu. Käsittelyaika on nykyään 3-6 kuukautta. Ehkä jouluksi saan uuden sukunimeni käyttöön.

Vierailija
33/42 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaj kirjoitti:

Itse haluaisin ottaa ulkomaalaisen miesystäväni sukunimen jotta saataisiin lapsellemme suoraan isän nimi.

Täällä tuppukylässä lastenvalvoja ei osaa työtään ja jää poika äidin nimiin muutoin, kun isä ei pääse Suomeen tunnustamaan isyyttä.

Aivan kamalaa kun toinen ihmettelee puhelimessa "but he is my son" ja itse joutuu vastaamaan että niinhän hän on mutta mikäli et pääse tänne tai konsulaattiin sanomaan tuota ei lapsi saa nimeäsi.

Sääntösuomi hyvinkin.

No olisko se sun mielestä hyvä käytäntö, että lapsen vois nimetä kuka vaan keneksi vaan?

Vierailija
34/42 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin hakemuksen 4/21. Haen etunimen ja sukunimen muutosta tyttönimeen. Kestää kuulemma 2-5 kuukautta. Maksoi yhteensä 110 euroa.

Käytän jo uutta etunimeäni ja sekaannusta aiheutuu todella paljon.

Omaa sukunimeänikin olisi kiva päästä taas käyttämään.

Minusta on ihan kohtuutonta joutua odottamaan tällaista päivänselvää asiaa näin kauan .

Vierailija
35/42 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraattia ei enää ole

Vierailija
36/42 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tuo olikin keskustelun alkuperäinen pointti :)

Vierailija
37/42 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen odottanut heinäkuun alusta sukunimen vaihdoksen päätöstä mutta toistaiseksi ei ole kuulunut mitään, olen vaihtamassa nimeni suvumme vanhaan nimeen. Toivottavasti ei mene maksamani 110 euroa kankkulan kaivuun jos he eivät jostain syystä hyväksykään hakemustani.

En voi ymmärtää miten nimen vaihtamisen käsittely voi olla näin älyttömän hidasta? Onko siellä töissä 2 ihmistä, jotka hakemuksia käsittelevät vai miten nimen vaihdokset laahaavat näin pahasti jäljessä?

Vierailija
38/42 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihtaa sukunimensä tyttönimeen on turha valittaa tytöttelystä!

Vierailija
39/42 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin hakemuksen elokuun alussa etu- ja sukunimi samalla. Vielä odotellaan. Dvv nettisivut sanovat (km.) käsittelytajaksi tällä hetkellä 3-6kk. Täälläkin näkyy kuitenkin noita viestejä että on kestänyt 8-9kk silloin kun käsitteltajaksi sanottiin 2-5kk eli kai tässä pitää varautua tuplaan. Josko ens elokuussa saisi nimen. Kovin turhauttavaa, että dvv panostaa ihan muihin asioihin tällä hetkellä niin paljon että näissä asioissa kestää noin kohtuuttoman kauan.

Vierailija
40/42 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mahtaa olla käsittelyaika tällä hetkellä? Avioero vireillä eikä todellakaan huvittaisi olla kuukausitolkulla naimisiin mennessä saadulla nimellä...