Maistraatin käsittelyaika - nimenmuutos
Kauanko maistraatti käsittelee nykyään sähköistä hakemusta, jos vaihtaa sukunimen eron jälkeen takaisin tyttönimeen?
Kommentit (42)
Onko se kokous tosiaan kerran kuussa? Muutama vuosi sitten se oli kolmen kuukauden välein ja silloinkin asia käsiteltiin, jos jono ei ollut liian pitkä.
Oli muuten pirullista odotella.
Vaihdoin sukunimeni mummoni tyttönimeen. Päätös tuli kuuden päivän kuluttua hakemuksen jättämisestä. Ei kaikki nimiasiat mene kokoukseen - ei sinunkaan asiasi, joka on selvää pässinlihaa. Kokouksiin menee vaan ne asiat, joissa pitää harkita.
Mä kävin paikanpäällä, täytin lapun ja se oli siinä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon maksaa?
25 euroa maistraatin sivujen mukaan, jos vaihdat nimeen, mikä sinulla oli ennen avioliittoa
-AP
Up!
Onko tietoa, päivittyykö etunimenmuutos (ensimmäinen kerta, joka tehdään vain ilmoittamalla) heti väestörekisteriin?
Vai kestääkö siinä?
Vuonna 2002 maksoi 80€ ja käsittelyaikaa en muista.
Uusi nimilaki tuli voimaan 1.1.2019 ja tän takia prosessi on ruuhkautunut. Tein 3 viikkoa sitten netissä sukunimen muutosilmoituksen ja vasta tänään tuli lasku 45e ja tiedote että noin 2-4 kuukauteen menee nyt ennenkuin sukunimi ( mulla tyttönimi takaisin) muuttuu. Ja prosessi jatkuu vasta kun oot maksanut laskun.
Mielstäni että kaunko kestää nimimuutoshakemuksen oikeas. Se sanoi että 2-4 kuukautta. Mutta onko oikeas se kestää 2-4 kuukautta vai kauemmin ?
Onko kellään tuoretta tietoa asiasta? Kauanko kestää, kun sukunimi vaihtuu tyttönimeen? Ei pitäisi olla vaikea asia.....
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tuoretta tietoa asiasta? Kauanko kestää, kun sukunimi vaihtuu tyttönimeen? Ei pitäisi olla vaikea asia.....
Kuitenkin liian vaikeaa esim soittaa maistraattiin ja kysyä?
Itse haluaisin ottaa ulkomaalaisen miesystäväni sukunimen jotta saataisiin lapsellemme suoraan isän nimi.
Täällä tuppukylässä lastenvalvoja ei osaa työtään ja jää poika äidin nimiin muutoin, kun isä ei pääse Suomeen tunnustamaan isyyttä.
Aivan kamalaa kun toinen ihmettelee puhelimessa "but he is my son" ja itse joutuu vastaamaan että niinhän hän on mutta mikäli et pääse tänne tai konsulaattiin sanomaan tuota ei lapsi saa nimeäsi.
Sääntösuomi hyvinkin.
Itse haluaisin ottaa ulkomaalaisen miesystäväni sukunimen jotta saataisiin lapsellemme suoraan isän nimi.
Täällä tuppukylässä lastenvalvoja ei osaa työtään ja jää poika äidin nimiin muutoin, kun isä ei pääse Suomeen tunnustamaan isyyttä.
Aivan kamalaa kun toinen ihmettelee puhelimessa "but he is my son" ja itse joutuu vastaamaan että niinhän hän on mutta mikäli et pääse tänne tai konsulaattiin sanomaan tuota ei lapsi saa nimeäsi.
Sääntösuomi hyvinkin.
Reilussa viikossa tuli lasku kotiin, kun vaihtoi sähköisellä hakemuksella. Laskun mukana ilmoitus, että uuden lain vuoksi käsittely aika 1-3kk alkaen siitä, kun maksaa laskun.
Blaj kirjoitti:
Sääntösuomi hyvinkin.
Voi hyvänen aika. Ei taida olla ihan sivistyneimmästä päästä sinun miesystäväsi (but he is my son), kyllähän fiksu byrokratian ymmärtää. Miksi lapsella pitäisi olla miehen sukunimi? Patriarkaatin vuoksi?Toisekseen, miksi ihmeessä haluat ottaa miehen sukunimen ylipäätään? Et ilmeisesti ole naimisissa ko. henkilön kanssa ja muutenkaan? Ja vaikka olisitkin, niin siitä huolimatta? Miksei mies ota sinun sukunimeäsi?
Onko tästä uuttaa tietoa kauanko käsittelyaika on? Ei tullut lapussa mukana mitään infoa. Ilmoittaako ne jotekin sähköisesti, että nimimuutos on voimassa?
Mä sain uuden nimen 5 arkipäivän päästä kun olin käynyt maistraatissa täyttämässä paperin ja maksoin sen samalla.. ja siis 3 viikkoa sitten tämä. Tuli kirjeenä kotii päätös mutta vrk:ssa se näkyy heti kun on muuttunut.
Maksoin samoin tein verkossa ja laitoin viestin perään että kauanko kestää ottaa tyttönimi eron myötä takaisin ja vastaus 2-3 kk.
Päätökset tehdään kokouksessa, joka on muistaakseni kerran kuukaudessa. Sitten saat laskun, joka on maksettava eräpäivään mennessä, jotta muutos astuu voimaan. Päivämäärästä voi myös sopia. Googlaa.