Mikä on jakotukki? (Kerrostaloasunnossa, liittyy remonttiin)
Asun vuokralla ja tähän tulee lämmitysventtiilien vaihto, sain taloyhtiöltö lapun, jossa pyydetään järjestämään "jakotukkien edessä olevan 1m tyhjä asennustila". Mulla ei oo mitään tietoa mitä nää jakotukit on :D
Help, jotta osaan siistiä oikean kohdan.
Kommentit (42)
Se on yh-siiderivalas, joka asuu kerrosta alempana. Nimi tulee siitä, kun se jakaa kaikille, mutta aktin aikana makaa kuin tukki, eli lahna.
Vierailija kirjoitti:
Se on yh-siiderivalas, joka asuu kerrosta alempana. Nimi tulee siitä, kun se jakaa kaikille, mutta aktin aikana makaa kuin tukki, eli lahna.
Ja millaisesta työstä me oikein tarkalleen ottaen maksamme asentajille?
T. Huolestunut taloyhtiön hallituksen edustaja.
Se voi liittyä joko sähköasennuksiin tai veteen. Siihen kulkee putket tai piuhat, jotka tulevat yleisistä tiloista ja lähtevät sitten asuntoosi eteenpäin. Vesiputkissa sitä käytetään, jos asunnossa on muoviputket ja enemmän tuttu minulle vesiputkien liittämiseen, mutta olen kuullut, että sähkössäkin käytetään jonkinlaista. Se on sellainen risteyshaaroitin, missä taloyhtiön kupariputket "muuttuvat" muoviputkiksi. Näyttää tältä: https://www.taloon.com/jakotukit/4513/dg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millaisesta työstä me oikein tarkalleen ottaen maksamme asentajille?
T. Huolestunut taloyhtiön hallituksen edustaja.
Kuutio klapeja pilkottuina.
Googlasin enkä oikeen tullut hullua hurskaammaksi :) Käsittääkseni kuitenkin se pää patterista mihin kiertovesi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla ja tähän tulee lämmitysventtiilien vaihto, sain taloyhtiöltö lapun, jossa pyydetään järjestämään "jakotukkien edessä olevan 1m tyhjä asennustila". Mulla ei oo mitään tietoa mitä nää jakotukit on :D
Pidä vesiputkien edustat siistinä ja luukut seinissä
Jakotukki on nimensä mukaisesti putkiston osa joka jakaa runkolinjasta tulevan veden eri kohteisiin, kuten esim. hanat, suihkut, wc:t etc.
-Putkimies
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöltä tulleessa lapussa ei ollut puhelinnumeroa eikä ihmisen nimeä, jolta voisi kysyä. Lapussa luki, että lisätiedot saat Vauva av-palstalta. Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Jakotukki on nimensä mukaisesti putkiston osa joka jakaa runkolinjasta tulevan veden eri kohteisiin, kuten esim. hanat, suihkut, wc:t etc.
-Putkimies
Ja höpö höpö. Jakotukki on pöksyissäsi.
-oikea putkimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Putkimies
-oikea putkimies
Sinä et ole oikeaa putkimiestä nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Putkimies
-oikea putkimies
Jospa se "oikea putkimies" puolestaan satuilisi mikä jakotukki on että saadaan nauraa.
-Putkimies
Teet palveluksen isolle joukolle ihmisiä, jos otat yhteyttä ja kysyt, että mikä hemmetin jakotukki? Ja pyydät seuraavan kerran ilmaisemaan asia kansantajuisesti. Meillä oli vastaaava tulkintavaikeus vuosia sitten vihreinä asunnonomistajina ja tyhjensimme puoli kämppää raahaamalla tavaroita. Satuin olemaan kotona asentajan saapuessa. Suoritettu toimi kesti noin puoli minuuttia per huone ja tilaa olisi tarvittu ehkä kymmenen senttiä kutakin objektia kohti. Tylsää. Kysyin, miksi noin mittava ohje, niin vastaus että kunhan siihen nyt käsi menee. Ok, kiitos käynnistä.
Se on sellainen puusta tehty iso pyöreä tukki jonka päällä lihamestari leikkaa paistit ja kyljykset. Sen päällä voidaan myös nuijia lihat mureiksi. Jakotukki on siis vähän kuin polttopuiden halkomiseen käytettävä halkomatukki.
Vihdoinkin vastakappale jakorasialle=) "jakotukki" hihihiiiiihiii
Katso esim. kylpyhuoneesta, vessasta tai kodinhoitohuoneesta, onko siellä jossain seinässä putkirivin näköinen systeemi. Isossa talossa on useampiakin jakotukkeja.
Jos sulla on asunnon pohjapiirustus (arkkitehdin tekemä) niin siihen se on merkitty JT tai JL.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on asunnon pohjapiirustus (arkkitehdin tekemä) niin siihen se on merkitty JT tai JL.
Äläs nyt hassuja puhu. Mulla ainakin nuo JT ja JL ovat arkkitehtitoimiston suunnittelijoiden nimikirjaimet.
Minun Eeva-vaimo ;-( Jakaa kaikille mutta minun alla on kuin tukki.
Jakotukkeja ei yleensä esitetä arkkitehdin tekemissä piirustuksissa, vaan LVI-piirustuksissa ja se on todellakin sellainen, missä haaroittuu putket yleisistä linjoista asuntoihin. Käytetään todellakin lähinnä silloin, jos asunnossa on muoviputket tai jos esim. asuntoon tehdään perusteellisia remontteja ennen taloyhtiön remontteja. Kun asukas tekee itse remontin, jakotukin avulla saadaan uusitut putket yleisistä tiloista tuotua asuntoon siististi, ilman että asunnon rakenteisiin tarvitsee puuttua. Kaikissa asunnoissa niitä ei ole. Myös sähköterminä käytetään joskus sanaa jakotukki, vaikka enemmän se on vesipuolen juttu. Lämmitysputkissahan kulkee myös vettä ja samassa jakotukissa voi olla sekä käyttövesi- että lämmitysvesiputket. Katso tuolta alkupuolelta linkitetyt kuvat. Laita ap googlen kuvahakuun "Jakotukki LVI" niin näet konkreettisesti kuvana millainen se on.
Luulisin, että sijaitsee ihan siinä jakorasian vieressä.