Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten turvata elämä rahallisesti eron varalta?

Vierailija
29.06.2018 |

Ollaan tätä siis mietitty miehen kanssa, toiveissa olisi perustaa perhe ja saada kaksi lasta. Mies meistä huomattavasti paremmin tienaava, vuositulot n. 60 000.

Minä jäisin kotiin hoitamaan lapsia, olisin kotona n. 5 vuotta jos lapset tulisi parin vuoden ikäerolla.

Mitä sekä minun että miehen tulisi ottaa huomioon mahdollisen eron varalta?

Olisin hoitanut taloutta ja lapsia osittain miehen rahoilla tuon 5v, mutta mitä minulle jää, jos mies vaikka pettäisi ja jättäisi tämän jälkeen?

Hän olisi edennyt urallaan, kerryttänyt omaisuutta ja eläkettä, mutta minä en näistä mitään.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi tee itsellesi budjetti ja kuluseuranta. Yritä saada omat menosi minimiin, niin saat säästettyä mahdollisimman paljon. Sitten mieti miehen kanssa, miten sinun kotona olosi lasten vuoksi vaikuttaa miehen menoihin ja tehtäviin. Miehen tulojen vuoksi teillä on päivähoitomaksut maksimit, puolet siitä olisi miehelle menoa. Miehen ei tarvitse huolehtia lasten hoitomatkoista eikä jäädä pois lapsen sairastaessa, joten hän voi tehdä pitempää päivää milloin tahansa. Tuokin on miehelle rahanarvoinen asia.

Vierailija
22/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen perustaminen on tosiaan hyvä aloittaa eron suunnittelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tulotasoasi, mutta oletko laskenut Sinulla olevan varaa kahteen lapseen eron sattuessa? En olisi niinkään eläkekertymästä huolissani vaan ennemmin kantaisin huolta siitä, että eron sattuessa oma talous ja elintaso kahden lapsen kanssa ei romahda köyhyysrajalle.

Vierailija
24/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmetellään miksi miehet on niin varautuneita perustamaan perhettä...

Vierailija
25/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kotona 5v hoitamassa teidän yhteisiä lapsia, saat kotihoidontukea ja sen lisäksi mies maksaa puolet sinun ansion menetyksestä + mahdolliset palkankorotukset + eläkekertymän, joka sijoitat osakkeisiin, metsää, maapohjaan (jonka arvo säilyy) ja perheen kulut puoliksi, myös lasten vaatteet yms) tulojen mukaan. Ja jos hankitte lisää omaisuutta, niin molempiin nimiin. Jos jäät työttömäksi kotiäiti vuosien jälkeen, mies maksaa eron sattuessa elatusmaksua sinulle, lasten lisäksi, näin on monessa muussa maassa ja myös ennen Suomessa.

Jos lastenhoitovastuu ja kotityöt ovat enemmän sinun vastuullasi, mies maksaa samassa suhteessa enemmän ansion- että eläkekertymään.

Näin tehtiin ennen, siitä valistettiin jo neuvolsssa, ettei naiset jäisi tyhjän päälle eron sattuessa.

Nykyään ollaan niin "tasa-arvoisia" että moni nainen käyttää säästönsä tai niin kuin täällä on kerrottu, otetaan jopa pankkilainaa, jota äiti voi olla kotona hoitamassa yhteisiä lapsia.

Ja monen naiset rahat ovat menneet vessanpöntöstä alas tai jätteisiin ja sitten itketään, jos perhe hajoaa. Ja lapset jäävät tyhjän päälle, äidin lisäksi.

Olet ap. todella fiksu, kun mietit näitä etukäteen.

Se on myös lastesi etu.

Vierailija
26/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Miksi olla kotona viisi vuotta? Vuosi per lapsi riittää hyvin.

Jos haluat lapsia, sinun pitää vain hyväksyä, että otat rahallisesti takkiin. Lapset eivät tuo leipää tullessaan.

Tee paljon töitä, säästä ja sijoita. Pidä huoli siitä, että sinulla on omaa varallisuutta.

Miksi edes hankkia lapsia jos heidät ulkoistetaan jo vuoden ikäisenä, jonka jälkeen lapsen pitäisi kehittyä ja opetella uusia asioita meluisessa ja kiireellisessä ympäristössä kuulosuojaimet päässä n. 10h päivässä, jotta vanhemmat voivat nostaa elintasoaan ja tavaraan.

Samaan aikaan, monet työssäkäyvät, aikuiset kun haluaisivat leppoisaa, kiireetöntä ja stressitöntä työympäristöä, lyhyitä työpäiviä, pitkiä lomia jne. mutta sitä samaa oikeutta ei suoda pienelle puolustuskyvyttömälle lapselle, joka on vasta elämän alussa ja on kehityksen lisäksi monia uusia asioita opeteltava.

Vierailija
27/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan tätä siis mietitty miehen kanssa, toiveissa olisi perustaa perhe ja saada kaksi lasta. Mies meistä huomattavasti paremmin tienaava, vuositulot n. 60 000.

Minä jäisin kotiin hoitamaan lapsia, olisin kotona n. 5 vuotta jos lapset tulisi parin vuoden ikäerolla.

Mitä sekä minun että miehen tulisi ottaa huomioon mahdollisen eron varalta?

Olisin hoitanut taloutta ja lapsia osittain miehen rahoilla tuon 5v, mutta mitä minulle jää, jos mies vaikka pettäisi ja jättäisi tämän jälkeen?

Hän olisi edennyt urallaan, kerryttänyt omaisuutta ja eläkettä, mutta minä en näistä mitään.

Olette miettineet miehesi kanssa, että jos hän pettää ja jättää?

No siinäpä mainio alku suhteelle.

Mitäpä jos pistäisitte lusikat jakoon jo ennen lisääntymistä?

Meinaan erohan on vääjäämätön noista alkuasetelmista.

Vierailija
28/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa lastenteko heti alkuunsa, toivottavasti miehesi tajuaa mihin ansaan on astumassa.

Vierailija
29/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette naimisissa eikä ole avioehtoa eikä miehen omaisuutta ole testamentilla ns. suojattu, niin erossa saan omaisuudesta puolet, vaikka mies olisi sen yksin tienannut.

Miten ihmeessä sinä saat puolet jos joku toinen eroaa?

Vierailija
30/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ehkei kai tarvitsisi olla niin kauaa kotona. Olen itse vain kasvanut perheessä, jossa äiti oli hoitamassa muutaman vuoden ja teki 8

-16 vuoroa, kun isä taas yövuoroa, niin aina oli jompi kumpo vanhemmista vahtimassa. Pidin tästä itse lapsena, ja tuntuu hurjalta viedä vuoden vanhaa hoitoon ulkopuoliselle.

Puhuttiin alustavasti miehen kanssa jos hän antaisi jonkun tietyn summan minulle eron sattuessa, mutta toisaalta miehen rahoillahan minä olen elättänyt itseäni jo sen aikaa, kun hoidan lapsia. Olisiko tämä taas kohtuuton pyyntö miehen kannalta?

Sinun ajatustasi kutsutaan tasa-arvoksi, jos jäät kotiin hoitamaan yhteisiä lapsia. Eron sattuessa puoliso maksaa kertakorvauksen tai elatusmaksua niin kauan, kunnes puoliso pääsee samaan tulotasoon, kuin hän olisi ollut töissä kotivuosien aikana. Näin on lähes kaikissa muissa Euroopan maissa esim.Ruotsissa ja myös ennen Suomessa 80-lukuun asti.

Mitä ihmettä nykynaiset ajattelevat tasa-arvosta ja mihin kaikkeen suomalaiset naiset suostuvat, kun tutkimusten mukaan kuitenkin vastasvat suurimmaksi osaksi lastenhoidosta ja kotitöistä ja vielä laittavat rahansa kokonaisuudessaan perheen hyväksi ja kumppani vain kartuttaa samaan aikaan omaa varallisuutta. Ehkä Suomessa on vain niin helppo erota, kun ei tarvitse kantaa taloudellista vastuuta, eron sattuessa.

Vierailija
31/31 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt tyttöpolo ala tekemään yhden yhtä kersaa, jos suunnittelet jo eroa. :D

Lapset ja avioliitto on niitä suurempia juridisia kysymyksiä, mistä pitäisi puhua ja sopia kirjallisesti, ennen päätöksen tekoa. Ettei jälkikäteen tarvitsisi itkeä.

Paljon pienemmistä ja mitättömistä asioista sovitaan kirjallisesti esim. työsopimus, vuokrasopimus tai vaikka ostat puhelinliittymän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän