Mies ei osaa kelloa
Olen nyt muutaman kuukauden tapaillut erästä ihan mukavaa miestä. Ei ole korkeakoulutettu, muttei myöskään mikään yksinkertainen työukko. Vähän aikaa sitten tajusin kuitenkin, ettei mies osaa lukea tavallista seinäkelloa. Testasin tätä kysymällä mieheltä kelloa, kun itse olin selkä päin seinäkelloon ja hän katsoi sitä kohti. Kysymykseen vastasi vain "ei mulla ole tässä nyt kännykkää, kato omastas". Kun huomautin siitä seinäkellosta, ei enää oikein sanonut mitään. Onkohan kuinka yleistä, että aikuinen, melko normaali mies ei osaa lukea kelloa?
Kommentit (36)
Kyseisen miehen täytyy olla C-paperit saanut hylkiö tai Lapinjärvellä pilveä poltellut sivari.
Työukot voi olla hyvinkin viekkaita. Ehkä hän piti sitä kompakysymyksenä.
Ettei miehesi vaan sattuisi kuulumaan erääseen pulisonkeja korostavaan vähemmistöön? ..tosin tuo "työukko" ei oikee stemmaa. Heistä aika iso % ei kellotaulusta snaijjaa mtn...
Ehkä miestä ärsytti ettet viitsi kääntää päätäsi sen verran että näkisit itse kellon?
Miksi tuli mieleen tämä testi?
Testaatko aina miesten kellonlukutaidon 😅
Ehkä se ei vaan nähnyt. Tarvii silmälasit?
Vierailija kirjoitti:
Testaatko aina miesten kellonlukutaidon 😅
No, kyllähän se jotain ihmisestä kertoo...
Mietin tuota samaa, kun kävin ajokorttia varten lääkärintarkastuksessa, ja siellä käskettiin piirtää kellotaulu, jossa jokin tietty aika (en muista enää mikä). Eli tuleeko kohta jo aika, jolloin tuo tehtävä voi olla joillekin nuorille ihan ylivoimainen? Jos kotona on vain digitaalisia kellotauluja ja muualla kulkee kännykkä aina mukana, niin missä perinteisen kellotaulun enää oppisi, kun ei ole tarvetta? Ei se kai välttämättä kuulu koulunkaan opetusohjelmaan.
Mä inhoan rannekelloja, joissa on tyhjä kellotaulu, pelkät viisarit.
Vierailija kirjoitti:
Joku hahmotushäiriö?
Tätä arvelisin. Olen ammattikoulussa psykologina ja kyllä joka vuosi tulee vastaan joku joka ei tunne kelloa. Yleensä heillä on vaikeuksia näönvaraisessa hahmotuksessa. Esim. 4.15 ja 8.45 on tällöintodella vaikeaa erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testaatko aina miesten kellonlukutaidon 😅No, kyllähän se jotain ihmisestä kertoo...
Eli testaat kaikki. Oot aika outo...
Etnisessä koulussa myös vakavissaan pohdittiin viisarikellojen korvaamista digitaalisena kun ajan hahmottaminen niin kovin vaikeaa kännykkä oppilaille.
Lievä dysfaasia. Näyttää normaalilta, mutta vähän jälkeenjäänyt. Niillä on vaikea oppia kelloa ta raha-asioita.
Muistihäiriöitä testataan pyytämällä piirtää kellotaulu ja siiten viisarit pyydettyyn aikaan ( esim. 20 vaille yksi)
Jos aikuinen ei osaa kelloa, niin onko automaattisesti aina dementoitunut?
Yksinkertainen työukko ??? Mikä se on?? Et vaikuta itsekkään kovin kaksinkertaiselta