Kenelle sinä lapseton jätät mahdollisen perinnön?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen eli kenelle testamenttaat maallisen omaisuutesi? Jatkokysymyksenä vielä, oletko tehnyt testamentin ja missä sitä säilytät (kotona, pankissa, joku tuttu säilyttää jne.) Itse jätän "omaisuuteni" todennäköisesti jollekin eläinsuojeluyhdistykselle. Perintökaaren mukaisia sukulaisia on, mutta en ole heidän kanssa sillä lailla tekemisissä, että heille jättäisin. Testamenttia en ole vielä saanut aikaiseksi tehdä.
Kommentit (82)
Tämänhetkisen testamentin mukaan asunnon hallintaoikeus avomiehelle ja muuten kaikki sisarusten lapsille tasan. Silloin oltiin oltu vasta kohtalaisen vähän aikaa yhdessä, nyt ajattelin muuttaa niin, että koko pesän hallintaoikeus avomiehelle (ja pyyntö maksaa mahdolliset perintöverot pesän varoista) ja omistusoikeus sisarusten lapsille edelleen.
Kissaihmisenä kissatalot ja eläinsuojeluyhdistykset kuulostavat minusta, kuten monesta muustakin kirjoittajasta, äkkikuulemalta hyvältä vaihtoehdolta. Mutta valitettavasti ainakin täällä pääkaupunkiseudulla HeSy on miljoonaomaisuuksineen vihreiden naisaktivistien kissataistelutanner ja siinä ei kissojen ja muiden eläinten hyvinvointi paina pätkääkään. Kehotan googlaamaan asiasta ennen testamenttipäätöksiä. https://yle.fi/uutiset/3-8794136
http://creat.fi/elainsuojelusta-ihmisraakkaykseen-mita-hesyssa-tapahtuu/
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut vielä tehtyä testamenttia, ja olen vielä työelämässä mukana. Nyt ajattelen niin, että jos olisi mies, niin hän saisi merkittävän määrän omaisuuttani (asunto + metsää + mökki). Jos miestä ei löydy, niin se osa mennee Unicefille tai SPR:lle.
Unicef, SPR jne. - niin raha menee ulkomaille tai suomalaisten johtajien palkkoihin...
Eläimille ja luonnonsuojeluun.Ei ainakaan ihmisille,lapset saa jo ihan riittävästi lahjoituksia.Maailma hukkuu paskaan ja en elä sen mukaan tai halua lapsia että joku mua kävis vanhana katsomassa tai kenelle jätän perintöä.Elän ihan ITSELLE JA SE EI OLE ITSEKÄSTÄ.
Sisarusten lapsille. Ovat mulle tosi rakkaita.
🇺🇦🇮🇱
Pääasiassa luonnonsuojeluun ja -tutkimukseen.
Pyrin kyllä käyttämään omaisuuteni tarkkaan.
Eikä testamentti ole vielä tehtynä.
Ahneena odotteleva verisukulainen ei saa lanttiakaan, ja siitä se voi kiittää itseään.
On myös muutama arvoesine, joiden toivoisin päätyvän niitä arvostavalle taholle.
Lastensairaalaan menee koko potti ja seo testamentissa.
Siskon lapsille tasan. Tosin jos tulee joku kiva mies vielä vastaan elämän loppumetreillä niin sitten hänelle. Nuoruuden rakkauksille voisi muuten jättää mutta kaikki on jättänyt / pettänyt / haukkunut meikäläisen maanrakoon niin heille en testamenttaa. Kyllä tässä on sydämen rytmihäiriöitä ja muita kremppoja ollut että eipä sitä tiedä kuinka pian kuolo korjaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko mun rahat ynnä muu todella mennä vaikka joillekin serkun lapsille, joiden kanssa en ole missään tekemisissä? D:
s.lakiosaoikeutta ei ole kuin rintaperillisillä. Muut perijät voi testamentilla sivuuttaa kokonaan.
Rintaperillinen, mikä karmea sana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut vielä tehtyä testamenttia, ja olen vielä työelämässä mukana. Nyt ajattelen niin, että jos olisi mies, niin hän saisi merkittävän määrän omaisuuttani (asunto + metsää + mökki). Jos miestä ei löydy, niin se osa mennee Unicefille tai SPR:lle.
Unicef, SPR jne. - niin raha menee ulkomaille tai suomalaisten johtajien palkkoihin...
Mutta mitä pahaa siinä olisi jos raha menisi ulkomaille? Ulkomailla eletään monessa paikassa ihan käsittämättömän niukasti verrattuna meihin. Ei mua haittaisi jos vähäinen perintöni menisi jollekin kenellä on oikeasti sille rahalle käyttöä. Jos perintöni pelastaisi vaikka jonkun afrikkalaisen yh:n perheen niin olisin ihan tyytyväinen.
Kunhan vain ihmettelen huvittuneena, mainitsin itsekin aikaisemmin tässä ketjussa että voisin lahjoittaa perintöni ulkomaille ja miinuspisteitä tuli isolla kädellä. :D
Pikkusiskolleni ja hänen mahdollisille lapsilleen <3
Melkein kaikki mainitsevat eläinsuojeluyhdistyksen, olen aina luullut sitä akkarivitsiksi. Jättäisin varmaan tutkimukseen jos lapsia ei olisi.
Tehkää se testamentti ja pitää huolta että se myös päivitetään. Lähipiirissäni tapahtui juuri niin, että aviopari oli tehnyt testamentin keskenään, tuli ero, mutta testamenttia ei päivitetty. Mies kuoli onnettomuudessa ja isohko omaisuus meni päivittämättömät testamentin johdosta ex-vaimolle. Tiedän ettei vainaja olisi näin halunnut, mutta kun ei päivittänyt testamenttia niin näin siinä kävi.
Huomatkaa myös, että testamentilla pystyy rajoittamaan asioita. Esim äitini on tehnyt testamentin minulle. Kyllä, saisin perinnön ainoana lapsena muutenkin, mutta testamentissa on rajoitettu ettei mieheni saa perintöomaisuudesta mitään. Eli kun meillä ei ole avioehtoa ja jos eron tullen omaisuus jaetaan, tämä perintö on silloin jaon ulkopuolella. Avioehtoa ei ole siksi, että olemme yhdessä aloittaneet tyhjätaskuina ja kaikki omaisuus on yhteisenä hankittu.
Eli jos testamenttaat rahasi kummilapselle tms. tee tuo rajoitus!
On käynyt mielessä, että jos myisi asunnon ja ryyppäisi rahat vaikka Thaimaassa.
Tietty siinä on sellainen ongelma, että jos sitten vielä eleleekin vaikka 10 vuotta, niin on kaikki rahat hurviteltu. Vois olla tylsät viimeiset 10 vuotta.
Sinkkumies
Ei ole meinaan ihan yksi tai kaksi rahatonta ukkoa tuolla kaukomailla, jossa kaikki säästöt on menneet.
Sinkkumies
Meillä on melko paljon omaisuutta eikä lapsia. Sisareni lapsille voisin tietysti jättää, mutta sisareni on vielä rikkaampi kuin minä, joten eivät kyllä minun rahojani tarvitse. Olen suunnitellut, että testamenttaisin kaiken Israelin asevoimille. Millekään kapisille elukoille ei tulisi kyllä mieleenkään antaa senttiäkään, ovatko kodittomista kissoista täällä jauhavat ihan tosissaan?
Aviomiehelle ensin, sitten hyväntekeväisyyteen. Jotakin luonnonsuojeluun ja metsiin liittyvää.
En vielä omista mitään, joten en ole tehnyt testamenttia. Teen sen kyllä ennen pitkää.
Vierailija kirjoitti:
Aviomiehelle menee, jos kuolen ensin. Mutta muuten lahjoitan metsät ja mökit Suomen luonnonperintösäätiölle.
Täysin samat ajatukset!
Jep, testamentilla menee miesvainajani veljen pojille, muuten olisi mennyt valtiolle, jotain 450.000 taitaa olla nyt rahaa ja omaisuutta. Testamentti kannattaa tehdä aina, huomisesta ei koskaan kukaan tiedä. Se mikä pitäisi vielä tehdä, olisi luettelo tileistä, jäsenyyksistä, sähköisen median tunnuksista ja salasanoista.