Kenelle sinä lapseton jätät mahdollisen perinnön?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen eli kenelle testamenttaat maallisen omaisuutesi? Jatkokysymyksenä vielä, oletko tehnyt testamentin ja missä sitä säilytät (kotona, pankissa, joku tuttu säilyttää jne.) Itse jätän "omaisuuteni" todennäköisesti jollekin eläinsuojeluyhdistykselle. Perintökaaren mukaisia sukulaisia on, mutta en ole heidän kanssa sillä lailla tekemisissä, että heille jättäisin. Testamenttia en ole vielä saanut aikaiseksi tehdä.
Kommentit (82)
Aviomiehelle menee, jos kuolen ensin. Mutta muuten lahjoitan metsät ja mökit Suomen luonnonperintösäätiölle.
Mä en aio ostaa taloa, koska kenelle se menis mun kuoleman jälkeen? Voiko mun rahat ynnä muu todella mennä vaikka joillekin serkun lapsille, joiden kanssa en ole missään tekemisissä? D:
Jos näin on, sitten täytyykin testamentti tehdä, en halua että mun omaisuus menee serkun lapsille, koska en pidä yhdestäkään serkustani, heidän lapsiaan en oo koskaan nähny. Muut sukulaiset ovat varmaan kuolleita kun mä kuolen, ei mua siis haittais jos mun omaisuus menis mummolle tms.
En aio kerätä omaisuutta, vaan pyrim tekemään mahd vähän töitä
Vierailija kirjoitti:
Voiko mun rahat ynnä muu todella mennä vaikka joillekin serkun lapsille, joiden kanssa en ole missään tekemisissä? D:
s.
Ei voi. Tädit ja sedät ja sisarusten lapset vielä perivät, mutta serkut tai sitä kaukaisemmat sukulaiset eivät enää peri. Suurin osa tietääkin, mutta tästäkin täällä on ollut tietämättömyyttä ja lehtijutuista saa saman käsityksen joskus: lakiosaoikeutta ei ole kuin rintaperillisillä. Muut perijät voi testamentilla sivuuttaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en aio ostaa taloa, koska kenelle se menis mun kuoleman jälkeen? Voiko mun rahat ynnä muu todella mennä vaikka joillekin serkun lapsille, joiden kanssa en ole missään tekemisissä? D:
Jos näin on, sitten täytyykin testamentti tehdä, en halua että mun omaisuus menee serkun lapsille, koska en pidä yhdestäkään serkustani, heidän lapsiaan en oo koskaan nähny. Muut sukulaiset ovat varmaan kuolleita kun mä kuolen, ei mua siis haittais jos mun omaisuus menis mummolle tms.
Älä ole huolissasi, serkut eivät perintökaaren mukaan peri mitään, eivätkä näin ollen serkun lapsetkaan.
Jos sinulla ei ole elossa olevia sisaruksia tai heidän jälkeläisiään, perintösi menee valtiolle. Kehotan testamentin tekoon.
Olen paitsi lapseton, myös sinkku. Olen tehnyt testamentin, kaikki menee eksälleni. Testamentti on kotona tallessa. Jos tilanteeni muuttuu ratkaisevasti niin sitten voi muuttua testamenttikin.
Eksäni kanssa minulla on sen verran samanlaiset arvot, että hän tuskin hassaa rahaa mihinkään sellaiseen, mitä en voi hyväksyä.
Olenko itsekäs ja käytän kaiken itseeni, niin ei säästyypä tappeuilta ja eripuralta, miten oikeasti varani olisi pitänyt kuulua sille tai tälle. Olen vielä melko nuori e. toivottvasti en ihan seuraavina lähivuosina ole kuolemassa.... Toki olen myös harkinnut, että sisarusteni lapset ja kummilapseni voisivat kukin saada jotain... Tai harkitsen, että perustan rahaston, jonka tehtävänä on jakaa apurahoja vuosittain valitsemilleni tahoille ja tietyt edellytykset täyttäville..
Aion pistää kaiken haisemaan matkusteluun, viineihin ja miehiin ja kuolla köyhänä mutta onnellisena.
Kituuttakaa te lapsia hankkineet vaan perillistenne hyväksi, muahahaa.
Koiralle. Tehköön astiakokoelmalla mitä lystää.
Ovatko ihmiset tosiaan näin pihalla?
Lapsettomana jätän perintöni veljelleni?
Katsokaa lakipykälät. Rahat menevät automaattisesti lähisukulaisille (tarkempaa dataa laissa). Ja todellakin pitää testamentata, jos haluaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko mun rahat ynnä muu todella mennä vaikka joillekin serkun lapsille, joiden kanssa en ole missään tekemisissä? D:
s.Ei voi. Tädit ja sedät ja sisarusten lapset vielä perivät,
Tädit ja sedät, ihanko totta? Tulevatko he omien sisarusten jälkeen, tai siis jos sisaruksia ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Aion pistää kaiken haisemaan matkusteluun, viineihin ja miehiin ja kuolla köyhänä mutta onnellisena.
Kituuttakaa te lapsia hankkineet vaan perillistenne hyväksi, muahahaa.
Itse et ehkä tajua kuinka säälittävä olet...
Ja hyvä niin.
No kyllä ihmiset keskimäärin ovat pihalla, koska koulussakin tällainen arkipäivän oikeusoppi ja taloudenhallinta ohitetaan melko tyystin.
Minullekin on epäselvää, sivuutetaanko kuollut täti, setä tai eno täysin (ei ole sisaruksia, vanhempia eikä isovanhempia) vai tuleeko hänen sijaansa hänen jälkeläisensä (serkut), kuten vaikka silloin, kun peritään suoraan alenevassa polvessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
s.Ei voi. Tädit ja sedät ja sisarusten lapset vielä perivät,
Tädit ja sedät, ihanko totta? Tulevatko he omien sisarusten jälkeen, tai siis jos sisaruksia ei ole?
Tulevat kyllä.
Ilmeisen epäselvää perimysjärjestys on ihmisille. Siitä rustaamaan testamenttia välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ihmiset tosiaan näin pihalla?
Lapsettomana jätän perintöni veljelleni?
Katsokaa lakipykälät. Rahat menevät automaattisesti lähisukulaisille (tarkempaa dataa laissa). Ja todellakin pitää testamentata, jos haluaa muualle.
Ihan hyvä huomio. Mutta ei kai monikaan oleta ta odottanut lukevaansa tarkkaa selvitystä siitä miten tai kuinka "jättää perintöä" yhtään kenellekään. Enemmän kai mielenkiinto oli siitä kenelle jättää, eikä miten tai kuinka jättää.. -Vaikka toki huomaan, että moni mieltää perinnön jättämisen tai antamisen tapahtuvan -toki ymmärrettävästi-vasta oman kuoleman jälkeen. Sen sijaan itseäni kiehtoo myös ajatus siitä, että voisin antaa kaiken tai lähes kaiken maallisen omaisuuteni jo eläessäni pois ja ehkä nähdä, mitä sille käy. En tosin tiedä, että uskallanko, koska aatteluttaa, että saanko näin tehdessäni aikaan sekä epäilyjä omaa mielenterveyttäni koskien että mahd. joidenkin sellaisten välille, jotka ovat jo antaneet ymmärtää, että ovat kiinnostuneita ja halukkaita saamaan sellaisia osia perinnöstäni, joka vielä nyt on yksin minun ja vain minun vallinnassani tai osaksi jaettuna yhteisomistuksena muiden kanssa ja luopumiseni jaetusta yhteisomaisuus-osuudestani "vääräle taholle" saattaisi aiheuttaa lievästi sanottuna kismaa.
Sisarelleni. Olen tehnyt testamentin ikuisuus sitten. Kopio on kotona ja testamentti tallelokerossa.
Ensisijaisina perijöinä olisivat olleet eronneet vanhemmat.
Kannattaa tehdä se testamentti NYT, koska koskaan et tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Eläinsuojeluyhdistys. Onpa mukava huomata, että sama on monella muullakin mielessä. Hyvä mieli tulee.
Jos kuolen ensin, talo, irtain, rahat ja kesäpaikka jää miehelle, sijoitusasunto ja yritys kummipojalleni. Joitain yksittäisiä juttuja ystävälleni. Olen tehnyt testamentin ja siitä on kopio parhaalla ystävälläni, jonka olen merkinnyt testamentin valvojaksi ja toinen kopio on kummipojallani. Ei kuitenkaan siitä syystä, että meillä olisi miehen kanssa mitään luottamuspulaa. Yhdessä ollaan oltu 14 vuotta ja onnellisia edelleen. Testamenttikopiot on ihan siltä varalta jos sattuisi joku onnettomuus, jossa myös mieheni menehtyisi.