Kenelle sinä lapseton jätät mahdollisen perinnön?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen eli kenelle testamenttaat maallisen omaisuutesi? Jatkokysymyksenä vielä, oletko tehnyt testamentin ja missä sitä säilytät (kotona, pankissa, joku tuttu säilyttää jne.) Itse jätän "omaisuuteni" todennäköisesti jollekin eläinsuojeluyhdistykselle. Perintökaaren mukaisia sukulaisia on, mutta en ole heidän kanssa sillä lailla tekemisissä, että heille jättäisin. Testamenttia en ole vielä saanut aikaiseksi tehdä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat, nuo luomakunnan kruunut. (Kunhan heillä on akateeminen koulutus). Kaikessa onnellisempia kuin muut.
Ei tässä sitä tarkoitettu. Ne kenellä lapsia on yleensä heille jättävät, mutta lapsettomia (vapaaehtoisesti tai ei) on myös paljon eikä kaikilla ole läheisiä sukulaisia tms.
-ap
En ole saanut vielä tehtyä testamenttia, ja olen vielä työelämässä mukana. Nyt ajattelen niin, että jos olisi mies, niin hän saisi merkittävän määrän omaisuuttani (asunto + metsää + mökki). Jos miestä ei löydy, niin se osa mennee Unicefille tai SPR:lle.
Olen tehnyt testamentin Pelastakaa lapset ry:lle. Omistan asunnon ja jonkin verran on sijoituksia
Jos jotain merkittävää omaisuutta kertyy, niin kliseisesti "kodittomille kissoille", eli eläinsuojeluyhdistykselle. Jos sattuisin voittamaan miljoonaomaisuuden, niin varmaan vähän laajemmallekin jättäisin. Päihderiippuvaisten kuntouttamiseen, jonkun vanhusten/vammaisten seuralaispalvelun rahoittamiseen jne. Todennäköisesti jäämistö tulee olemaan niin nimellinen, että menköön veljille ja heidän lapsilleen.
Aviomiehelle jos itse kuolen ensin tai sitten eläinsuojeluun.
Minulta tulee jäämään aika paljon omaisuutta, tällä hetkellä noin 400 000 ja ehtiihän sitä toivottavasti kartuttaa. Olen tehnyt testamentin. Jos kuolen ennen miestäni, käteisvarat ja sijoitukset menevät sisarelleni ja yhdelle hänen pojistaan puoliksi. Hänellä on kolme poikaa mutta en todellakaan halua jättää niille kahdelle muulle yhtään mitään.
Asunnonpuolikkaani (toisen puolikkaan omistaa mieheni) saa mieheni hallintaoikeudella. Hänenkin kuoltuaan minun puolikkaastani saavat 70 % sisareni ja tuo yksi sisarenpoika; 30 % menee eläinsuojeluyhdistykselle.
Jätän kaiken omaisuuteni paikallisen yläasteen leirikoulurahastoon - sukulaiset eivät saa kiluakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulta tulee jäämään aika paljon omaisuutta, tällä hetkellä noin 400 000 ja ehtiihän sitä toivottavasti kartuttaa. Olen tehnyt testamentin. Jos kuolen ennen miestäni, käteisvarat ja sijoitukset menevät sisarelleni ja yhdelle hänen pojistaan puoliksi. Hänellä on kolme poikaa mutta en todellakaan halua jättää niille kahdelle muulle yhtään mitään.
Asunnonpuolikkaani (toisen puolikkaan omistaa mieheni) saa mieheni hallintaoikeudella. Hänenkin kuoltuaan minun puolikkaastani saavat 70 % sisareni ja tuo yksi sisarenpoika; 30 % menee eläinsuojeluyhdistykselle.
Oletko ottanut huomioon että sisaresi kuoltua hänen osuutensa menee tasan kaikkien kolmen lapsen kesken?
Vierailija kirjoitti:
Jätän kaiken omaisuuteni paikallisen yläasteen leirikoulurahastoon - sukulaiset eivät saa kiluakaan.
Taitaa siinä koulussa kuolemasi jälkeen olla melkoisen hulppeat luokkaretket.
Lihantuotantoa ja lentoliikennettä tukeville tahoille.
Siskon lapset tulevat saamaan ihan hyvät perinnöt tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ottanut huomioon että sisaresi kuoltua hänen osuutensa menee tasan kaikkien kolmen lapsen kesken?
Juu, mutta se on okei; ihan hänen oma asiansa mitä tekee, minä en siihen aio enää haudan takaa puuttua. :-) Ja ymmärrän jos hän haluaa että menee noin; äidit yleensä rakastavat kaikkia lapsiaan, niitäkin jotka minun mielestäni nyt niin hirveästi eivät rahoja ansaitse..
Avomiehen kanssa on keskinäinen testamentti sellaisella lisäyksellä, että jos kuolemme esim samassa onnettomuudessa, niin minun omaisuuteni perii kummityttöni äiti. Kummitytölle en voi vielä testamentata suoraan, ettei hänen häikäilemätön isänsä pääsisi rahoihin käsiksi. Tämän kohdan muutan jos tytön isä kuolee. Miehen omaisuus menee tällaisessa skenaariossa hänen siskolleen.
Kotona säilytän ja lähisukulaisella on toinen kappale.
Minulla on pankissa säilytyksessä oleva testamentti, jossa mahdollinen perintö menee sisaruksen lapsille tasajaolla ja pienet lahjitukset kummilapsille.
Siskolleni. Mutta yritän elää niin ettei jää mitään.