Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teillä syödään arkena?

Vierailija
29.06.2018 |

Meillä alkaa olla makaronilaatikot ja riisi kanakastikkeessa niin nähty, että kaivattaisiin ihan tavallisia (mieluiten helppoja) kotiruokaohjeita. Sellaisia, joita pystyisi myös perheen nuoret ja mies (heh heh) tekemään omatoimisesti ilman keittiöremonttia.

+ valmistusaika 30-60 min tai alle
+ kustannustehokkuus, edullisesti terveellistä ruokaa olisi paras vaihtoehto (pakastin löytyy)
+ yksinkertaiset ohjeet
+ ei sisällä eineksiä ellei ole ihan pakko
(vhh-, kasvis- sun muut valiot käyvät myös)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin mitäkin. Yleensä teen pakkaseen erilaisia pohjia valmiiksi niin arkena kokkaus nopeutuu. Nyt pakkasesta löytyy jauheliha-tomaattikastiketta, luista keitettyä lihalientä, chili con carnea (lisään lämmitettäessä joukkoon erilaisia kasviksia), tikka masalaa (lämmitettäessä lisään kasviksia), punaista kookoskerma-linssikeittoa (lämmitettäessä lisään kasviksia) ja valmiiksi paistettua ja maustettua jauhelihaa. Kun oikein laiskottaa, on helppo kun voi vain sulattaa jauhelihan ja heittää paistinpannulle ja valmiit vokkikasvikset joukkoon.

Vierailija
2/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin mitäkin. Yleensä teen pakkaseen erilaisia pohjia valmiiksi niin arkena kokkaus nopeutuu. Nyt pakkasesta löytyy jauheliha-tomaattikastiketta, luista keitettyä lihalientä, chili con carnea (lisään lämmitettäessä joukkoon erilaisia kasviksia), tikka masalaa (lämmitettäessä lisään kasviksia), punaista kookoskerma-linssikeittoa (lämmitettäessä lisään kasviksia) ja valmiiksi paistettua ja maustettua jauhelihaa. Kun oikein laiskottaa, on helppo kun voi vain sulattaa jauhelihan ja heittää paistinpannulle ja valmiit vokkikasvikset joukkoon.

Tikka masala voisi korvata edes joskus meidän kana+riisin... Kätevää kyllä, pitäisi nyt saada itse niitä ideoita miten helpottaa omaa arkea ja saada silti hyvää sekä ravitsevaa ruokaa :) 

-ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto

Ruokaisat salaatit on helppoja, paistelee vaan sen kanan tai lisää purkillisen tonnikalaa tms.

Vierailija
4/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii parhaiten keitot, varsinkin kasvissosekeittojen eri variaatiot. 

Helpoin on varmaan peruna-porkkana-kookoskerma-yhdistelmä. 

Pilkotaan ainekset, porkkanat ensin kattilaan keittymään, perunat perään. Kun ovat pehmeitä, kaadetaan liika vesi pois ja muussataan vihannekset. Kookoskerma perään ja sauvasekoittimella samettiseksi (voi olla hieman vaarallinen vehje, meillä pojat saa keiton joskus kattoon asti...) :-)

Vierailija
5/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto

Ruokaisat salaatit on helppoja, paistelee vaan sen kanan tai lisää purkillisen tonnikalaa tms.

Teetkö hernekeiton itse? Mulle on jäänyt traumat lapsuudesta, kun tätini teki aina siellä yöpyessämme hernekeittoa ja ne herneet oli aivan kovia ja kovat kuoret jäivät hampaiden väliin jumiin, yh!

Salaatteja meillä menee ja niitä tykkään myös itse tehdä, mutta kun talossa on kaksi isoa miestä, tulevat ne todella kalliiksi. Esim. mun mies (200 cm/120 kg) syö yksinään sellaisen ison Iken metallikulhollisen kanasalaattia jos jättää valvomatta :) Eikä siitä kuulemma lähde edes nälkä! :D

-ap

Vierailija
6/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Chili sin/con carnea, riisillä tai muussilla

-Lihapullia, kanapyöryköitä, mureketta

-Kanawokkia

-Kaalilaatikkoa,-muhennosta

-Uuniseitiä

-Kana-/jauheliha-/kinkkukiusausta

-Pottuja ja kananmunakastiketta

Näitä on yleensä.

Vierailija
7/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pilkotaan ainekset, porkkanat ensin kattilaan keittymään, perunat perään. Kun ovat pehmeitä, kaadetaan liika vesi pois ja muussataan vihannekset. Kookoskerma perään ja sauvasekoittimella samettiseksi (voi olla hieman vaarallinen vehje, meillä pojat saa keiton joskus kattoon asti...) :-)

Kuulostaapa hyvältä! Kookoskermaa en olekaan tainnut käyttää missään ruuassa aiemmin, pitääpä tutustua ohjeisiin :) 

-ap 

Vierailija
8/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia, joita pystyisi myös perheen nuoret ja mies (heh heh) tekemään omatoimisesti ilman keittiöremonttia.

Onpa ärsyttävä asenne. Mä en sun miehenä edes haluaisi opetella ruuanlaittoa, jos asenne on tuo että heh heh siinä se lapsimies taas sählää. Annas kun äiti näyttää ja tekee kaiken paremmin jälleen kerran.

Vierailija
9/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Chili sin/con carnea, riisillä tai muussilla

-Lihapullia, kanapyöryköitä, mureketta

-Kanawokkia

-Kaalilaatikkoa,-muhennosta

-Uuniseitiä

-Kana-/jauheliha-/kinkkukiusausta

-Pottuja ja kananmunakastiketta

Näitä on yleensä.

Kiitos listasta, taidetaan laittaa chilit kokeiluun kun niitä ei ollakaan syöty yhdessä perheenä koskaan. 

-ap

Vierailija
10/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssicurrya, wokkeja, kasvissosekeittoa, erilaisia pastoja, itsetehtyä pitsaa, tortilloita ja sit noita eineksiä ja perusmättöjä.

Vierailija
11/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja halusi vissiin ihan ruokavinkkejä, eikä mitään kevyitä alkupalaliruja

Vierailija
12/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikkoa syötiin Ma: pyttipannua, ti: lasagnea, ke: sienipiirakkaa ja salaattia ja to: karamellipossua, riisiä ja pikkelöityjä chilikurkkua.

Vierailija
13/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunijuureksia ja jotain lihaa kylkeen

Sitruunapasta on yksi perheen nopeita lemppareita

Kun on pojan ruuanlaittovuoro, tekee hän yleensä tomaattisen pastakastikkeen

Munakas saa usein jämiä seurakseen

Nyt ollaan syöty myös paljon uusia perunoita/kermaviilikastiketta/silliä

Vierailija
14/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia, joita pystyisi myös perheen nuoret ja mies (heh heh) tekemään omatoimisesti ilman keittiöremonttia.

Onpa ärsyttävä asenne. Mä en sun miehenä edes haluaisi opetella ruuanlaittoa, jos asenne on tuo että heh heh siinä se lapsimies taas sählää. Annas kun äiti näyttää ja tekee kaiken paremmin jälleen kerran.

No meillä mies kyllä nauraa ihan itse jo omille kokkitaidoilleen, hänen bravuurinsa on Kivikylän lihapullat kylmänä. 

Ärsyttääkö sua tässä se, että meillä stereotypisesti minä naisena olen parempi keittiössä kuin mieheni? Entä jos mun mies olisi täällä kyselemässä vinkkejä kun vaimo on niin käsi keittiössä, että antakaa helppoja ohjeita? Hän myös itse myöntää, ettei ole koskaan omannut kovin suurta kiinnostusta ruoanlaittoon, kuten ei mullakaan matemaattisia asioita kohtaan joissa hän on hyvä. 

-ap

Vierailija
15/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja halusi vissiin ihan ruokavinkkejä, eikä mitään kevyitä alkupalaliruja

Kyllä nekin kelpaa, mutta mun täytyy keksiä tuon keiton kylkeen jotain että muilta lähtee nälkä. Mä pärjään pelkällä keitollakin :) 

-ap

Vierailija
16/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkijuustoa.

Juhlapyhinä sitten juhlamokkaa.

Vierailija
17/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä

- jauhenliha -perunabataattilaatikkoa (pakastealtaasta valmis perunabataattisuikalepussi)

-kanafilettä uunikasviksilla (maustamattomat fileet, joihin pippuria, currymaustetta, suolaa) ,uunikasvikset paistopussiin uuniin ja öljyä ja mausteita päälle

- kanawokkia

-possuwokkia

- kasvissosekeitot (nopsasti esim. valmiista sosepötkylöistä jos ei halua keitellä kasviksia itse), joskus Koskenlaskijajuustoa sekaan

- täytetyt paprikat (jauhenliha, hemape, juustoraaste tms.)

- lasagne on nopea tehdä kaupan valmiista kastikepurkeista (valkokastike+ bolognese)

Vierailija
18/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tortilloita ja pitaleipiä on melko usein, kun niihin on niin helppo paistaa kanaa/jauhelihaa, pilkkoa kurkkua, tomaattia, sipulia, salaattia, feta/normaalijuustoa ja kermaviiliä kastikkeeksi.

Täytettyjä paprikoita/tomaatteja

Vanhanajan lihamureketta (keitettyjä kananmunia tulee murekkeen sisälle)

Kasvisgratiinia

Lihapullat ruskeassa/tomaattikastikkeessa

Lisukkeena on yleensä perunaa (keitettynä tai muussina) riisiä tai ihan vain uunijuureksia.

Vierailija
19/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopsakokkki kirjoitti:

Meillä

- jauhenliha -perunabataattilaatikkoa (pakastealtaasta valmis perunabataattisuikalepussi)

-kanafilettä uunikasviksilla (maustamattomat fileet, joihin pippuria, currymaustetta, suolaa) ,uunikasvikset paistopussiin uuniin ja öljyä ja mausteita päälle

- kanawokkia

-possuwokkia

- kasvissosekeitot (nopsasti esim. valmiista sosepötkylöistä jos ei halua keitellä kasviksia itse), joskus Koskenlaskijajuustoa sekaan

- täytetyt paprikat (jauhenliha, hemape, juustoraaste tms.)

- lasagne on nopea tehdä kaupan valmiista kastikepurkeista (valkokastike+ bolognese)

Ei ole totta! Joku kirjoittaa tosissaan jauhenliha jauhelihasta :). Kännykän automaattikirjoituskin korjaa sen oikeaksi.

Muistan kyllä sellaisen ketjun, jossa joku kyseli, että pesettekö jauhenlihan ennen käyttöä.

Vierailija
20/24 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein höyrytettyjä kasviksia (porkkana, parsakaali, kukkakaali, pavut, mangoldi) ja lisänä paistettua kuhaa/ siikaa/ ahventa/ kanan fileitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän