Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkuraskaudessa huomioitavaa, esim. ruokailu ja liikunta

Vierailija
29.06.2018 |

Hei, sain tietää olevani 5. viikolla raskaana. Sain neuvolan puhelinlinjalta neuvoksi lukea THL:n kiellettyjen listalla olevat ruoka-aineet ja ne ovat minulle jotakuinkin hyvin selvät.
Onko teillä kuitenkin antaa vinkkejä esim. ei-suositeltavia (ei kuitenkaan täysin kiellettyjä) ruoka-aineita koskien?

Entäpä liikunta: millaisia lajeja ja miten raskaasti niitä uskallan toteuttaa?
Esim. kuntosali ja pyöräily. Trampoliinipuistot ym. tärinää/pomppimista sisältävät urheilusuoritukset taidan suosiolla jättää välistä.

Nämä minulle ensimmäisenä tulee mieleen. Toki saa jakaa aiheeseen liittyen mitä tahansa vinkkejä, olisin niistä hyvin kiitollinen!

Ja yksi panikointipohdinta lopuksi: olin ensimmäiset ~kolme viikkoa aivan turvoksissa, mutta tänä aamuna turvotus on selvästi hellittänyt. Normaalia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvotus on normaalia ja sen poistuminen myös, älä ole huolissasi! Toisessa raskaudessa jouduin laittamaan ensimmäisillä viikoilla turvotuksen vuoksi äitiyshousut, kun tavallisia en saanutkaan kiinni :D. Turvotuksen laannuttua sainkin odotella +20rv ennen äitiyshousujen tarvetta.

Mulle on ohjeistettu liikunnasta, että kaikki mikä vain tuntuu hyvältä on hyväksi. Toisessa raskaudessa hölkkäilin hangessa esikoista pulkassa vetäen vielä +30rv tietämillä, niin kauan kuin lunta riitti. Supistukset yleensä kertovat milloin on syytä hiljentää tahtia ja voi olla, että liitoskivut, iskias yms normaalit raskausvaivat rajoittavat liikkumista sen verran ettei tarvitse rajoitussuosituksia edes miettiäkään.

Ruokailussa noudattelin itse noita thl:n suosituksia, otin raskausmonivitamiinia ja kalaöljyä (ei kalanMAkSAöljyä!). Raskauspahoinvointi voi rajata ruokavaliota tahtomattasi (esim ei röyhtäilyttäviä ruokia kuten paprika ja valkosipuli) ja mieliteot taas pitkälti määrätä mitä syöt. Meillä syötiin kalakeittoa noin kolmena päivänä viikossa ensimmäisen raskauden ajan :D.

Foolihappo ja D-vitamiinilisä varmaan sinullekin suositeltiin? Eipä muistu mieleen muuta, vaikka viimäsimmästä raskaudesta on vasta vuosi. Hyvää mieltä odotukseen :)!

Vierailija
2/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä alapeukuttaja, häiritseekö sinua huolehtivaisuuteni esikoistani kohtaan? :D

Kyllä, saatan kuulostaa hupaisalta pohdintojeni kanssa, mutta haluan lapselleni parasta jo näin alkuvaiheessa. Miksi siis en selvittäisi mahdollisia haittatekijöitä heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvotus on normaalia ja sen poistuminen myös, älä ole huolissasi! Toisessa raskaudessa jouduin laittamaan ensimmäisillä viikoilla turvotuksen vuoksi äitiyshousut, kun tavallisia en saanutkaan kiinni :D. Turvotuksen laannuttua sainkin odotella +20rv ennen äitiyshousujen tarvetta.

Mulle on ohjeistettu liikunnasta, että kaikki mikä vain tuntuu hyvältä on hyväksi. Toisessa raskaudessa hölkkäilin hangessa esikoista pulkassa vetäen vielä +30rv tietämillä, niin kauan kuin lunta riitti. Supistukset yleensä kertovat milloin on syytä hiljentää tahtia ja voi olla, että liitoskivut, iskias yms normaalit raskausvaivat rajoittavat liikkumista sen verran ettei tarvitse rajoitussuosituksia edes miettiäkään.

Ruokailussa noudattelin itse noita thl:n suosituksia, otin raskausmonivitamiinia ja kalaöljyä (ei kalanMAkSAöljyä!). Raskauspahoinvointi voi rajata ruokavaliota tahtomattasi (esim ei röyhtäilyttäviä ruokia kuten paprika ja valkosipuli) ja mieliteot taas pitkälti määrätä mitä syöt. Meillä syötiin kalakeittoa noin kolmena päivänä viikossa ensimmäisen raskauden ajan :D.

Foolihappo ja D-vitamiinilisä varmaan sinullekin suositeltiin? Eipä muistu mieleen muuta, vaikka viimäsimmästä raskaudesta on vasta vuosi. Hyvää mieltä odotukseen :)!

Lämmin kiitos sinulle!

Vau, olet aikamoinen spurttailija ollut odotusaikanasi. Ehkä minäkin tästä kommentistasi rohkaistun oikeasti liikkumaan, enkä jää luulotautiseksi sänkyyn makaamaan.

Hah! Minua röyhtäilyttää aika usein, siis vaikka en olisi syönyt edes mitään. Tämä on uusi, mutta samalla hiukan huvittava, juttu. Raskausajan vitamiinipillereitä aloinkin jo napsimaan. :) Ehkä olen jo hyvillä jäljillä, vaikka hieman harmittaakin, että vasta näin "myöhään" aloitin nuo vitamiinit ym. Lapsi kun ei ollut suunniteltu, vaikkakin on erittäin toivottu.

Vierailija
4/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä tulikin jo paljon hyödyllistä tietoa. Tuosta raskauspahoinvoinnista sanoisin vielä sen verran, kun itselle se ainakin tuli hyvin voimakkaana, että siitä ei kannata huolestua. Pahoinvointi alkoi muistaakseni rv7 ja kesti useamman viikon. Oksentelua oli aamusta iltaan ja paino tippui useamman kilon. Vitamiinit sain sentään popsittua. Neuvolassa kuitenkin vakuuttivat, että tuossa vaiheessa maha-asukas ottaa/saa sen verran minkä tarvitsee äidiltä.

Vierailija
5/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellä tulikin jo paljon hyödyllistä tietoa. Tuosta raskauspahoinvoinnista sanoisin vielä sen verran, kun itselle se ainakin tuli hyvin voimakkaana, että siitä ei kannata huolestua. Pahoinvointi alkoi muistaakseni rv7 ja kesti useamman viikon. Oksentelua oli aamusta iltaan ja paino tippui useamman kilon. Vitamiinit sain sentään popsittua. Neuvolassa kuitenkin vakuuttivat, että tuossa vaiheessa maha-asukas ottaa/saa sen verran minkä tarvitsee äidiltä.

Hui! Kiitos sinulle tästä tiedosta. Osaan nyt varautua, enkä vain hätääntyä tilanteen sattuessa. :)

Vierailija
6/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Turvotuksen laannuttua sainkin odotella +20rv ennen äitiyshousujen tarvetta."

Tuo taas on täysin yksilöllistä. Itse piti siirtyä äitiyshousuihin jo rv 12 ja rv 14 raskaudesta tietämättömiä uskaltautui onnittelemaan tulevasta vauvasta.

Rv 20 oli jo kunnon pallomaha. Loppuraskaudesta taas sain vähän väliä kyselyä, että onko monikkoraskaus kun niin valtava maha 👍

Vierailija
7/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sinun pitää olla niin raskaana kuin raskaana voi olla. Valitella kuvan kera somessa isoa vatsaa jo tässä vaiheessa ja tehdä raskaudestasi kaikille se keskipiste. Ja muista huomauttaa siitä joka minuutti.

Vierailija
8/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikenlaista liikuntaa voi harrastaa melko huoletta etenkin alkuraskaudessa niin pitkään kuin hyvältä tuntuu.

Itsensä kuunteleminen on ainakin omasta mielestäni paras indikaattori hyvään oloon. Esimerkiksi itse olen nyt rv 37 ja lenkkeilen edelleen joka päivä. Mahaakaan hädin tuskin erottaa, joten kyllä me olemme kaikki niin yksilöitä, että vertailu tuntuu lähes turhalta.

Mitä turvotukseen tulee, se voi johtua myös raskauteen liittymättömistä syistä. Ei kuullosta huolestuttavalta.

Mukavaa odotusta!

Vierailija
9/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sinun pitää olla niin raskaana kuin raskaana voi olla. Valitella kuvan kera somessa isoa vatsaa jo tässä vaiheessa ja tehdä raskaudestasi kaikille se keskipiste. Ja muista huomauttaa siitä joka minuutti.

Oletko katkeroitunut jostain?

Vierailija
10/10 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikenlaista liikuntaa voi harrastaa melko huoletta etenkin alkuraskaudessa niin pitkään kuin hyvältä tuntuu.

Itsensä kuunteleminen on ainakin omasta mielestäni paras indikaattori hyvään oloon. Esimerkiksi itse olen nyt rv 37 ja lenkkeilen edelleen joka päivä. Mahaakaan hädin tuskin erottaa, joten kyllä me olemme kaikki niin yksilöitä, että vertailu tuntuu lähes turhalta.

Mitä turvotukseen tulee, se voi johtua myös raskauteen liittymättömistä syistä. Ei kuullosta huolestuttavalta.

Mukavaa odotusta!

Kiitokset sinullekin! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi