Tässä teille viljelijän tilipussi. Ei hyvä ei
Kommentit (43)
2 työttömän aikuisen perhe saa Helsingissä työttömyysetuutta ja asumistukea jne. noin 32000 e/v nettona eli saavat paljon enemmän rahaa kuin viljelijät.
Vierailija kirjoitti:
"Suomalaisten maanviljelijöiden tulot ovat pienentyneet viidessä vuodessa enemmän kuin missään muussa Euroopan unionin jäsenmaassa. Pudotusta vuodesta 2010 vuoteen 2015 oli yli 40 prosenttia, ilmenee Eurostatin tilastoista."
Vieläkö äänestätte keskustaa ja kokoomusta?
Suoranainen loikka maatalouden kurjistumisessa tuntuu tapahtuvan aina Kepun ollessa vallassa. Silti maaseudulla äänestetään Keskustaa suorastaan lahkomaisella uskollisuudella.
Miksi pariskunnasta toinen ei voi käydä töissä ulkopuolisella? Ainakin viljelytilalla. Ukko osaa keittää puuronsa itsekin pellolta tultuaan. Eikä talvella koko aika mene koneita korjatessa, turha edes väittää, eli kausityö kuten mansikanviljelijöillä, joitten on elettävä vuosi mansikkakausituloilla jos ei käy muualla töissä. Talvelle voi hankkia muuta tuloa. Lisäksi kaikki koneet ja laitteet on verovähennyskelpoisia, joten loppujen lopuksi suuret menot kartuttavat omaisuutta.
Mutta valinta tuokin, aina voi laittaa pellot pakettiin tai navetan oven säppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomalaisten maanviljelijöiden tulot ovat pienentyneet viidessä vuodessa enemmän kuin missään muussa Euroopan unionin jäsenmaassa. Pudotusta vuodesta 2010 vuoteen 2015 oli yli 40 prosenttia, ilmenee Eurostatin tilastoista."
Suoranainen loikka maatalouden kurjistumisessa tuntuu tapahtuvan aina Kepun ollessa vallassa. Silti maaseudulla äänestetään Keskustaa suorastaan lahkomaisella uskollisuudella.
Et ole vielä ymmärtänyt? Everything is upside down
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Miksi pariskunnasta toinen ei voi käydä töissä ulkopuolisella? Ainakin viljelytilalla. Ukko osaa keittää puuronsa itsekin pellolta tultuaan. Eikä talvella koko aika mene koneita korjatessa, turha edes väittää, eli kausityö kuten mansikanviljelijöillä, joitten on elettävä vuosi mansikkakausituloilla jos ei käy muualla töissä. Talvelle voi hankkia muuta tuloa. Lisäksi kaikki koneet ja laitteet on verovähennyskelpoisia, joten loppujen lopuksi suuret menot kartuttavat omaisuutta.
Mutta valinta tuokin, aina voi laittaa pellot pakettiin tai navetan oven säppiin.
Eipä voi, jos velkaa on miljoona. Kukaan ei välttämättä tilaa osta.
Miksi mun tutut landepaukut elävät leveästi??
Ei ole pulaa mistään, autot pelit ja vehkeet uusia.
Maanviljely on erikoista yrittäjyyttä. Jos minä tekisin vaikka fillarin 500€:lla, mutta naapuri myisi kiinalaisen fillarin 300€:lla, valtio maksaisi minulle 250€, että "yrittämiseni" kannattaisi.
Tähänkö haluatte maksamianne veroeuroja käyttää?
Vierailija kirjoitti:
No et sääkään paljon tajua!
Maataloustuet juoksee aina.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa duunareista. Tuttu ajaa rekkaa, se pelkkä nuppi maksaa jo reilusti yli sen, mitä kaksi traktoria, mutta uutta vaan pitää saada alle, vaikka renkinä sitä ajaa. Toinen on töissä tilitoimistossa ja pelkät ohjelmien lisenssit maksaa vuodessa monta tonnia, mutta silti pitää aina olla uusinta ja parasta. Miksi ihmeessä, jos viljelijällekin pitäisi kelvata töihin hytitön traktori.
Niin, välillä yrittäjäriski realisoituu.Eipä valtaosa maamme pienyrittäjistäkään saa kuin 1200 euroa kuussa.
Ei kännyköitäkään enää tehdä Suomessa. Valtio ei anna siihen tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pulaa mistään, autot pelit ja vehkeet uusia.Ihmettelen samaa duunareista. Tuttu ajaa rekkaa, se pelkkä nuppi maksaa jo reilusti yli sen, mitä kaksi traktoria, mutta uutta vaan pitää saada alle, vaikka renkinä sitä ajaa. Toinen on töissä tilitoimistossa ja pelkät ohjelmien lisenssit maksaa vuodessa monta tonnia, mutta silti pitää aina olla uusinta ja parasta. Miksi ihmeessä, jos viljelijällekin pitäisi kelvata töihin hytitön traktori.
Rekan ja ohjelmistot ostavat yritykset joilla on siihen varaa. Tai lopettavat toiminnon kannattamattomana.
Palkkatyöläinen kirjoitti:
Maanviljely on erikoista yrittäjyyttä. Jos minä tekisin vaikka fillarin 500€:lla, mutta naapuri myisi kiinalaisen fillarin 300€:lla, valtio maksaisi minulle 250€, että "yrittämiseni" kannattaisi.
Toisaalta Uudellamaalla maksetaan pelkkää asumistukea enemmän kuin maanviljelijöille tuotantotukea, joten onhan se hassua, että toisille maksetaan siitä, että he suostuvat asumaan Helsingissä ja samaan aikaan kadehditaan sitä, että viljelijät saa keskimäärin vähemmän tuotantotukea kuin helsinkiläisperhe asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pulaa mistään, autot pelit ja vehkeet uusia.Ihmettelen samaa duunareista. Tuttu ajaa rekkaa, se pelkkä nuppi maksaa jo reilusti yli sen, mitä kaksi traktoria, mutta uutta vaan pitää saada alle, vaikka renkinä sitä ajaa. Toinen on töissä tilitoimistossa ja pelkät ohjelmien lisenssit maksaa vuodessa monta tonnia, mutta silti pitää aina olla uusinta ja parasta. Miksi ihmeessä, jos viljelijällekin pitäisi kelvata töihin hytitön traktori.
Rekan ja ohjelmistot ostavat yritykset joilla on siihen varaa. Tai lopettavat toiminnon kannattamattomana.
Mistä tuon keksit? Oikeastiko ja tosissasi luulet, että yritykset ovat velattomia ja rekat ostetaan käteisellä?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta Uudellamaalla maksetaan pelkkää asumistukea enemmän kuin maanviljelijöille tuotantotukea, joten onhan se hassua, että toisille maksetaan siitä, että he suostuvat asumaan Helsingissä ja samaan aikaan kadehditaan sitä, että viljelijät saa keskimäärin vähemmän tuotantotukea kuin helsinkiläisperhe asumistukea.
Onko yrittäminen ja asuminen jotenkin verrastettavissa toisiinsa? Eikä sillä, minusta asumistuetkin voisi lakkauttaa. Voisi kyllä ensi talvena jokunen tuhat ihmistä paleltua kuoliaaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä voi, jos velkaa on miljoona. Kukaan ei välttämättä tilaa osta.
Irtain realisoitavissa, tai siirtää velan ostajan nimiin. Usein maanviljelijöillä on metsätuloja, jotka erotetaan karja- tai viljelytilan tuloista. Tai konkurssiin niinkuin muutkin yrittäjät.
Jos tulot olis oikeesti noin pienet tai miinuksella, Suomessa ei olisi yhtään maanviljelijää tai maitotilallista. Ei ne hyväntekeväisyyttään sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kun kyllä käydään. Mutta ne tilan työt on sitten kuitenkin edessä sen muualla tehdyn työpäivän päätteeksi. Todella moni tekee töitä tilan ulkopuolella joko työtekijänä tai yrittäjänä. On sairaanhoitajaa, opettajaa, kaupankassaa, lähihoitajaa, lomittajaa, tehdatyöläistä, parturikampaajaa, hierojaa... Moni viljelijä urakoi koneillaan vieraalla silloin, kun ei omalla pellolla tarvita. Mutta kaikilla ei ole tähän mahdollisuuksia. Meillä onneksi on.
Vierailija kirjoitti:
Onko yrittäminen ja asuminen jotenkin verrastettavissa toisiinsa? Eikä sillä, minusta asumistuetkin voisi lakkauttaa. Voisi kyllä ensi talvena jokunen tuhat ihmistä paleltua kuoliaaksi...
Onhan se hassua, että osa porukkaa saa vuodessa tuhansia euroja pelkästään asumisen perusteella ja osalta kadehditaan tukia, joita saadakseen täytyy tehdä töitä. Poistetaan asumistuki, maanviljelijät ei sitä saa.
mienaatko inä fillarin tekijä että käyt töissä sitä fillaria tekemässä joka päivä 7 päivää viikosa aamuin illoin ja päivällä teet muuta työtä heräät siis klo 5 että menet fillaria tekeen kuudeksi niinkö?
ei ole lomia ei lomaltapaluurahaa ei mitään