Käytittekö avioeron harkinta-aikaa?
Olen itse eroamassa, liitossa on niin paljon vaikeuksia ja välillä tuntuu, että mies ajattelee perustavanlaatuisesti eri tavalla asioista, että tästä ei tule mitään. Omista tunteista en ole varma. En voi sanoa "en rakasta miestäni". Miehen käytöksessä, lasta ja minua kohtaan, on monia syitä erota, toisaalta mies on pyytänyt asioita anteeksi.
Vaikka itse olisin eroamassa, haluaisin että ns. harkinta-aika käytettäisiin. Mies muuttais vuokralle ja myöhemmin ositus, jos ero on lopullinen. Mies taas haluais ns. heti poikki ja itselleen kuuluvan osuuden. Osituksessakin joutuisin ottamaan vähän takkiin (7000 €).
Kommentit (31)
Tarjoudu maksamaan harkinta-ajalta puolet miehen vuokrasta. Tai muuta itse yhteisestä kodista pois harkinta-ajaksi. Jos itse et halua jäädä tappiolle, miksi miehen pitäsi jäädä vuokran verran tappiolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkinta-aika on pakollinen. Sen jälkeen ositus. Jos jäät nykyiseen asuntoon, niin et maksa mitään ennen harkinta-ajan päättymistä. Tai sitten kämppä myyntiin heti.
Siis mitä tapahtuu, jos maksan miehen vaateet harkinta-ajalla?
Ap
Et lähde maksamaan mitään ennen eron voimaantuloa.
Mutta sitten ukko ei muuta pois. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarjoudu maksamaan harkinta-ajalta puolet miehen vuokrasta. Tai muuta itse yhteisestä kodista pois harkinta-ajaksi. Jos itse et halua jäädä tappiolle, miksi miehen pitäsi jäädä vuokran verran tappiolle?
Mies saa työttömyyskorvausta vain n. 700 e eli sais kelan asumistuen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies saa työttömyyskorvausta vain n. 700 e eli sais kelan asumistuen.
Ap
Tai en tiedä, kun elatusvelvollisuus..
Ositus tehdään kylläkin sen 1. vaiheen hakemuksen päivämäärän mukaan. Minusta se harkinta-aika on hyvä aika järjestää kaikki asiat kuntoon että sitten kun 2. vaiheen hakemus tehdään on jo osituksesta ja lasten asumisesta jne päätetty.
Jos haluatte vain harkita asioita niin mitä järkeä varsinaisessa avioerohakemuksessa sitten vielä on?
Vierailija kirjoitti:
Ositus tehdään kylläkin sen 1. vaiheen hakemuksen päivämäärän mukaan. Minusta se harkinta-aika on hyvä aika järjestää kaikki asiat kuntoon että sitten kun 2. vaiheen hakemus tehdään on jo osituksesta ja lasten asumisesta jne päätetty.
Jos haluatte vain harkita asioita niin mitä järkeä varsinaisessa avioerohakemuksessa sitten vielä on?
No minun on hirveän vaikea päättää, kun mies on asunnossa. Miehen yhteenotot murrosikäisen pojan kanssa voivat mennä todella rajuiksi. Henkistä väkivaltaa niissä voi esiintyä. Tämä loppuikin n. 1,5 kk, mutta muutama pv. sitten mies sai oudon kohtauksen ja alkoi syyttä sättimään ja syyttämään poikaa ja huutamaan. Miehellä oli kyllä turhautumista poikaa kohtaan, mutta hän ei selittänyt pojalle suoraan mistä asioista.
Tämän lisäksi miehen mielestä pojan pitäisi toimia omissa asioissaan niin kuin hän sanoo, esimerkiksi pyörän korjauksessa. Mielestäni taas on hyvä, että pojalla on omiakin ajatuksia. Toinen hyvä esimerkki on, että mies voi valittaa pojalle kun tämä pitää hupparin huppua sisällä! Huoh.
En osaa edes sanoa miten kalliiksi miehen asuminen muualla tulee, koska avioliitossa on elatusvelvollisuus. Kelahan katsoo aina ensimmäisenä minun tulot ennen kuin myöntää tukia miehelle.
Ap
Mutta toisaalta... Jos vaihtaa osoitteen ja ruokakunnan koko vaihtuu, näkyyhän se joissain tuissa. Minun korjaantui nuo luvut kummasti, kun olin asettunut yksin. Olisiko joku asiantuntija hyvä apuri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun on hirveän vaikea päättää, kun mies on asunnossa. Miehen yhteenotot murrosikäisen pojan kanssa voivat mennä todella rajuiksi. Henkistä väkivaltaa niissä voi esiintyä. Tämä loppuikin n. 1,5 kk, mutta muutama pv. sitten mies sai oudon kohtauksen ja alkoi syyttä sättimään ja syyttämään poikaa ja huutamaan. Miehellä oli kyllä turhautumista poikaa kohtaan, mutta hän ei selittänyt pojalle suoraan mistä asioista.
Tämän lisäksi miehen mielestä pojan pitäisi toimia omissa asioissaan niin kuin hän sanoo, esimerkiksi pyörän korjauksessa. Mielestäni taas on hyvä, että pojalla on omiakin ajatuksia. Toinen hyvä esimerkki on, että mies voi valittaa pojalle kun tämä pitää hupparin huppua sisällä! Huoh.
En osaa edes sanoa miten kalliiksi miehen asuminen muualla tulee, koska avioliitossa on elatusvelvollisuus. Kelahan katsoo aina ensimmäisenä minun tulot ennen kuin myöntää tukia miehelle.
Ap
Mikä tuo 7000€ nyt oikein on? En ihan ymmärrä. Millä perusteella vaatii maksamaan? Onko teillä avioehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se mies vaatii sinua maksamaan?
Omaisuus - velat + 7000 € ("lahja" vanhemmiltaan).
Ap
Hitto oon sekaisin, siis: ((omaisuus - velat)/2) + 7000 €.
Jaahas, nyt et pistä nimeäsi mihinkään paperiin ennen kuin olet keskustellut juristin kanssa. Rupes kuulostamaan siltä, että et ymmärrä asiasta itse ja sua vedätetään nyt kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se mies vaatii sinua maksamaan?
Omaisuus - velat + 7000 € ("lahja" vanhemmiltaan).
Ap
Hitto oon sekaisin, siis: ((omaisuus - velat)/2) + 7000 €.
Jaahas, nyt et pistä nimeäsi mihinkään paperiin ennen kuin olet keskustellut juristin kanssa. Rupes kuulostamaan siltä, että et ymmärrä asiasta itse ja sua vedätetään nyt kunnolla.
Siis tiedän, että tuo 7000 e on ylimääräistä, mutta se on pieni hinta sovusta.
Ap
Et lähde maksamaan mitään ennen eron voimaantuloa.