Nyt alkoi oikeasti vaivata tuo vauvan nukkuminen...
Kun tuossa " miksi ette laittaneet vauvaanne nukkumaan omaan huoneeseen heti" -ketjussa moni tuntui olevan sitä mieltä, että vauvani on jotenkin " epänormaali" , kun hän on jo 2kk asti nukkunut 12h putkeen yössä.. Nyt nukkuu sellaisen 12-14h.
Ehkä stressaan suotta nyt tästä asiasta, mutta jäi oikeasti vaivaamaan. Pitäisikö tuosta nyt sitten olla huolissaan??? Mitä haittaa???
Kun tyttö on kuitenkin hyvin kehittynyt, aktiivinen, reipas, iloinen ja kaikin puolin mallikapple. Syö hyvin, nukkuu 1-2 päikkärit 1-3h.
Konttaa, nousee tukea vasten seisomaan.
Kuulostaako epänormaalilta?
tyttö nyt siis 8kk
Kommentit (37)
Omaan huoneeseen meni siinä 2kk ikässä. Minusta lapseni on ihan normaali.
alle 2 kuisesta täysiä öitä kertaakaan syömättä.
Vierailija:
Eikä ollut kyse siitä, etten muka olisi kuullut jos vauva olisi herännyt itkemään, nukkui 7-kuiseksi vieressäni.
Ja joskus valvoin ja nautin lämpöisen nyytin tuhinasta. Mutta huolestua en osannut, koska vauva kasvoi ja kehittyi jopa ikäisiään nopeammin.
Vierailija:
Vierailija:
kun vauva saa riittävästi seuraa, hellyyttä, syliä ja ruokaa päivällä niin ei tarvitse yöllä heräillä. Näin meilläkin on käynyt joka lapsella (3kpl)---Väität siis, että ne keiden vauvat heräävät öisin eivät muka saa seuraa, hellyyttä, syliä ja ruokaa päivisin? Hah salli mun nauraa!
Mutta sillehän ei mitään voi, jokainen oppii omaan tahtiin.
Mä ainakin oon sellainen, että haluan tietää asiasta kaiken tietämisen arvoisen heti, ts. istuin lukemassa raskausjuttuja tuntikaupalla heti kun sain tietää raskaudestani, ja synnytyksen lähestyessä luin enemmän vauvan hoitojuttuja. Ettei sitten tulisi eteen tilanteita, joissa en tiedä YHTÄÄN missä mennään. Tavallaan olen varmaan erikoisen tiedonhaluinen, mutta ap on näemmä mennyt vauvansa kanssa aika laissez-faire meiningillä...
Eli ap:n kysymykseen lapsestaan: ei, ei ole epänormaali, mutta joo, on erikoinen tapaus. Mulla on lähipiirissä pari tuollaista lasta, jotka on alusta asti nukkuneet 8 h yöunia, mutta selvä enemmistö on hillunut pitkään aikaa öisin. Yhden pariskunnan kolmevuotias on vasta äskettäin alkanut nukkumaan öitä putkeen. Ja kaikki nää on samalla tavalla huolehtivaisia ja rakastavia vanhempia.
Mä luin aika paljon raskausjuttuja/vauvajuttuja raskausaikanani, mutta tulin siihen lopputulokseen, että mun kaltainen stressaava ja hösöttävä ihminen saa vaan enemmän stressiä, kun lukee kaikenmaailman jutuista, mitä voi mennä pieleen, mitä pitää ehdottomasti tehdä, mitä ei missään nimessä saa tehdä ym ym.
Joten kolme erilaista vauvakirjaa luettuani lopetin sen touhun. Ajattelin, että kait ne neuvolassa/lääkärissä tietävät, jos jotkut jutut alkavat kuulostaa omituisilta. :)
Oli suuri helpotus laitoksella, kun sanottiin, että maalaisjärkeä kannattaa käyttää.
Ja onneksi mun mieheni on rauhallinen ja maalaisjärjellä ajatteleva ihminen, joten hyvin on tähän asti pärjätty.. ja onneksi itsekin tajusin rauhoittua, ja lakata stressaamasta.
Tämä asia onkin ensimmäinen pitkään aikaan :0)!
ap
Mutta ei näköjään menny jakeluun..
Toistan itseni: Mulle on neuvola sanonu selvästi että jos nukkuu puolet vuorokaudesta putkeen niin sokerit menee epätasapainoon ja saattaa olla sokeritauti kyseessä.
Onko sun vaikee soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä?? Musta on outoa että sää kehut et sun neuvolan mielestä toi on ihan jees et vauva nukkuu ja nyt epäiletkin niitten juttuja. Ootko kuitenkaan puhunu niille?
Mullakin lapset nukkuu yönsä läpi mutta pienempinä vauvoina (alle 6 kk ikäsinä) ei mee yli 8. aa tuntia.
Ne aivot saa latausaikaa päikkäreilläkin!
Nukkuuko se sun pentu 12 tunnin yöunien jälkeen isompana vauvana päikkikset päälle?? Koska ihan vastasyntynyt nukkuu niin paljon!
Tottakai mä olen neuvolassa puhunut asiasta! Ja ihan vaan tiedoksesi, että mulla on itselläni 1tyypin diabetes, joten asiaa on tutkittu, ja mitään ei ole vinossa.
Tyttö nukkuu 1-2 päikkärit tällä hetkellä touhuamisensa lomassa. Noin 1-3h vaihtelevasti.
soitin neuvolaan ja kysyin asiasta. Ei ole syytä huoleen, koska kehitys on normaalia, ja on terve pieni vauva.
Oli tarkistanut lääkäriltäkin, ja lääkäri oli sanonut, että toiset vauvat nukkuvat hyvin, ja toiset taas eivät. Jokainen vauva on yksilö.
ap
Älä pahoita mieltäsi tuollaisten nro33 tapaisten typerysten takia, jotka ovat vain kateellisia ja yrittävät päteä ärjymällä ja käyttäytymällä typerästi nimimerkittömyyden takaa.
Onnea ihanasta vauvasta ja paljon mukavia ja aurinkoisia vauvapäiviä teille!!
T:Grandis + pojat
Tuon ikäisen ei pidä olla tyytyväinen vaan kiukutteleva ipana, joka ei missään nimessä nuku tai syö kunnolla. Hänen kuuluu olla hankala tenava, joka itkee suurimman osan ajasta.
Jos lapsesi on tyytyväinen ja nukkuu sekä syö hyvin, hän on hyvin hyvin hyvin epänormaali, eikä ansaitse paikkaansa av-mammojen lasten joukossa.
Amen.
Täysiaikaista, hyvin kasvavaa ja kehittyvää vauvaa ei herätellä yöllä.
Vauvan kiusaamista se olisi!
Ei siis normaalisti kasvavaa ja täysiaikaista vauvaa!
Miksi ette tajua, että vauvatkin ovat erilaisia yksilöitä, niin nukkumisen kuin ruokahalunkín suhteen?
Tuntuu että tuttavapiirissä tytöt nukkuvat paljon paremmin kuin pojat. Otos on tietysti kovin pieni... Voisiko johtua siitä että tytöt kasvavat vähän hitaammin eivätkö niin tarvitse sitä yötankkausta?
Meillä 3kk ikäiset kaksoset nukkuvat hyvin. Poju herää klo 5 -6 syömään nukuttuaan n 8-9 tuntia ja tyttö nukkuu jopa 10 tuntia putkeen. Ovat nukkuneet hyvin 2kk ikäisestä alkaen. Ja äitini kertoi että olin samanlainen itse vauvana.
Nukun välillä samassa huoneessa lasten kanssa vierasvuoteessa, välillä omassa makuuhuoneessa. Aluksi heräsin ihmettelemään eikö ne tosiaan syö yöllä. Herättelin syömäänkin, mutta unisena vaan pulauttelivat enemmän tai torkkuivat kesken syönnin joten annan nukkua. Ja hyvin ovat kasvaneet, molemmat pitkiä ja normaalipainoisia vaikka syntyivät alle 3 kiloisina
viestiä, mutta ole ap onnellinen, jos lapsesi on tuollainen unimurmeli! Minulla on samanlainen, nyt tosin jo reipas 2-vuotias. Edelleen se kiskoo 12h putkeen yöunta, päivällä ei kyllä mene kuin tunti. Mutta on käsittämätöntä, jos joku on lastasi epänormaaliksi haukkunut.
3 - 4 tunnin välein syömään. Ohje tuli lapsivuodeosastolta. Tyttö painoi syntyessään (täysiaikaisena) 4,5 kg. Olikohan se sitten jotakin simputusta?