Minkälaisia " oireita" tulee ennen kuin tietää olevansa raskaana?
Olemme mieheni kanssa nyt jättäneet kaikki ehkäisykeinot pois ja ajatelleet että nyt se jälkikasvu saa sitten tulla!
Yritimme juuri sinä tiettynä päivänä kuusta, mutta en ole nyt sitten tietenkään varma onko tärpännyt! Viikko pitäisi vielä odottaa ennen kuin menkkojen pitäisi alkaa, mutta ennen sitä haluaisin tietää että voiko jo nyt olla jotain tuntemuksia jossain? Minulla on ollut erinäisiä tuntemuksia, mutta en tiedä liittyvätkö ne juuri tähän vauva-asiaan... Millaisia kokemuksia teillä muilla on ollut? Milloin alkaa esim. pahoinvoinnit tms...
Kommentit (51)
Olen tullut raskaaksi kolme kertaa. Ensimmäisestä raskaudesta syntyi nyt 3-vuotias poika. Viime kesänä koin varhaisen keskenmenon (rv 5), jota pelkäsin kuin ruttoa nyt tälläkin kertaa. Olen siis nyt rv 8.
Ensimmäisessä ja tässä raskaudessa tuntui ihan samalta kuin muutenkin menkkojen alla: turvotti ja otti päähän ihan tautisesti. Päivää paria ennen oletettua menkkojen alkamisaikaa tuli sellainen lorahdusolo: tuntui siltä, että menkat alkavat juuri sillä sekunnilla. Mutta eivätpä ne sitten alkaneet.
Tein plussatestin tällä kertaa, kun menkat olivat kaksi päivää myöhässä eli kp 30/28. Oireet taisivat alkaa vasta testin jälkeen. Rinnat olivat kipeitä sivusta ja nänneistä. Alavatsaa nipisteli kovasti. Tosin alaselässäkin vähän juili, mikä pelotti kovasti, sillä se on minulla klassinen menkkaoire.
Lievä kuvotus ja pahoinvointi tulivat kuvioihin mukaan vasta rv 5-6.
Ensimmäisen yrityksessä meni meillä 1,5 vuotta. Muistan, että omaa kehoaan tarkkaili kovasti ja sitä enemmän, mitä enemmän aikaa kului. Sitä oli niin pettynyt menkkojen alkaessa, mutta kuitenkin jaksoi alkaa toivoa, kun oli uuden kierron ja yrityksen aika. Nyt toisessa ote oli vähän rennompi, sillä ajattelimme ihan oikeasti, että yksikin lapsi riittää ja että toinen tulee jos on tullakseen.
Tässä toisessa meni myös tuo 1,5 vuotta.
Toivottavasti teillä, ap, riittää kuitenkin lyhyempi aika! Toivottavasti voit tehdä plussatestin pian!
..odottelin eilen menkkojen alkua, mutta eivätpä alkaneet. Ajattelin sitten tänä aamuna tehdä raskaustestin mutta tulos oli että en ole raskaana! Ainoa " ongelma" on se että mulla kaikki oireet vaan viittaa siihen että olen.
Nuhainen olo, turpea vatsa, nipistelyt, heräilen yöllä, MENKKOJA EI KUULU! Pitäisköhän tehdä se testi vaikka parin päivän päästä uudestaan??? Jos tein sen liian aikaisin?
MInulla ei itselläni ole antaa sinulle vinkkejä, kun tässä ensimmäistä vasta yritellään kovasti. Mutta kutsuisin sinut mukaan tuonne ensikoihin, jossa meitä on vino pino haaveilemassa ensimmäisestä. Tule mukaan keskustelemaan omista tunnoistasi ja siellä on mukava jakaa tuntojaan, kun kaikki ollaan samassa veneessä.
Tervetuloa ensikoihin :)
Terveisin Tuisku
Jännityksellä odotan mitä tuleman pitää. Raskautta on yritetty reilu puoli vuotta. Nyt sitten jostain syystä tunteet on heilahdelleet miten sattuu (tämä oli oireena kaverillani, kun tuli raskaaksi), ja mahassa tuntuu kummaa kuplintaa. Välillä on ihan kauhea nälkä ja välilä tulee ihan pikkaisen etova olo. Ja pierettää.... Kuulin, että ilmavaivat ois jonkinlainen oire raskaudesta.
Tänään sitten pitäisi menkkojen alkaa, saas nähä alkaako.
*Klassinen merkki oli, että rinnat aristi. Ei ollut koskaan ennen sitä tehneet.
*Seksi olisi maistunut joka välissä
*Elämäni ensimmäinen hiivatulehdus. Kun en tiennyt, mistä oli kyse, pääsi vielä aika pahaksi ennen hoitoa - AUTS!
ihan alussa eli aika pian oviksen jälkeen alkoi jomotukset ja juilinnat oikeella puolella alavatsaa, lämmöt nousivat 37-37,3 (norm. 36,6),
rinnat turposivat jonkin verran ja tuntuivat raskailta ja ehkä aavistuksen arat mutta eivät juurikaan kipeät, vilutti ja väsytti hirvittävästi, otsapäänsärkyä ja huippausta, vessassa juoksemista hieman useammin kuin yleensä, lievää kuvotusta joskus, tukkoinen nenä..nyt sitten kun viikkoja on tullut lisää niin oireet vaihtelee mutta rinnat selkeästi kasvaneet ja lämpö on pysynyt koholla.
mulla ollu molemmilla kerroilla ( siis menivät sit kesken mut kuitenkin ) kamala flunssa päällä edellisellä viikolla jo ennen kuin testi näytti plussaa ja alavatsassa ollu nippailua. sitten testin jälkeen pikku hiljaa alkoi tulla väsymys ja pahoinvointi sekä rinnat todella pingoittuneet ja arat.
En ole vielä testannut, kun en uskalla. Kerran aikaisemmin olin 5 päivää myöhässä ja juuri kun oisin testannut, niin alkoi menkat. Nyt ajattelin odottaa perjantaihin tai lauantaihin ennen kuin testaan, koska la olemme menossa häihin. Tietää sitten, uskaltaako ottaa mitään alkoholipitoista.
Mutta menkat eivät ole alkaneet vieläkään. Oireet on pysyny, lisäksi nännit on hiukan arat ja eilen illalla tuli paha olo nukkumaan mennessä. Piinailen siis vielä muutaman päivän. Tulen sitten kyllä kertomaan tännekin miten käy, toivottavasti saan plussan. :)
Vieläkään ei ole menkat alkaneet. Rinnat vain ovat aremmat. Tämähän alkaa vaikuttaa lupaavalta. :) En silti vielä ihan heti testaa...
...ennen kuin raskaus todettiin. en tiedä mitkä vaivat sitten liittyi raskauteen ja mitkä flunssaan... Vai oliko se flunssa oire raskaudesta. Huvittavaa vaan oli, että kun menin lääkäriin valittamaan pari viikkoa kestänyttä yskää ja kurkkukipua ja yleistä heikkoa oloa, niin eka kysymys oli lääkäriltä " voitko olla raskaana?" :D Raskaustestin tein heti kun menkat ei sitten tullu, ja positiivinenhan tuo oli! Nyt on pikku prinsessa 2v 3kk ja kakkonen yrityksen alla. Nyt tässä odottelen kumpi tulee ensin; täti vai netistä tilatut raskaustestit :)
Omat varhaisoireet tulivat noin viikko ovulaation jälkeen (se on selvästi havaittavissa omalla kohdalla valkovuodon&liman määrässä). Olen kahdesti ollut raskaana, toinen päättyi varhaiseen keskenmenoon, toinen onnellisesti (11/04). Molemmilla kerroilla viikko oviksesta alkoi vastenmieleinen eklotus ja oksennusherkkyys. Rinnat pingottuivat vasta paljon myöhemmin. Molemmilöla kerroilla odotin niin jännittyneenä, että ennen kuin menkkojen olisi pitänyt alkaa olin jo tehnyt kaksi turhaa raskaustestiä joista tuli nega. Plussa tuli sitten sinä päivänä kun menkat olivat virallisesti päivän myöhässä.
Nyt taas jännitetään, öklö olo on, kahvi ei maistu....viikonloppuna pitäisi menkkojen alkaa, jos.. Toisaalta, selässä nyt tuntuu menkkojen alkamisoireita, joten taitaa, olla että tämä kuukausi meni vielä harjoittelun piikkiin. Pianpa se nähdään.
Hei!
Oireina täällä oli alkuraskaudessa 37 asteen lämpö ilman mitään muita tuntoja. Yleensä normaalilämpö mulla on tosi alhainen ja 37 asteessa olenkin yleensä tosi kipeä, paikkoja kolottaa. Lisäksi olin itkuherkkä ja väsynyt. Siitä alkoi epäilys. Rinnat kipeyty vasta plussan jälkeen, kun yleensä ovat kipeytyneet oviksen jälkeen. Huono olo tuli vasta n. parin viikon päästä plussasta.
mulla ei ollut kuin huimausta kummallakin osotuskerralla joten siitä tiesin,saa nyt nähdä tärppääkö tässäkuussa,yritys on ainakin kova ja pettymys tulee olemaan suuri jos ei onnaa.
Jos jotakin kiinnostaa....ite nyt kp24/28 ja jännittää...ei oireita.
Mulla alko pahoinvoinnit viikon päästä siitä kun menkkojen olis pitäny alkaa ja olivatkin sitten erittäin voimakkaat. Joka päivä tiesi olevansa raskaana aina viikolle 14 asti, kunnes helpotti. Muita oireita oli mullakin tuo flunssanen olo ja jotenkin semmonen erityisen turpea, ennen menkkohan aina on mut tällöin se oli aika totaalista. Illalla ja yöllä oli tyhjän vatsan tuntemuksia vaikka oli syönyt hyvin...valvotti myös.
Että tällästä täällä... odottelen innolla uudelleen samoja oireita tulevaksi :-)