Aiotko tänä kesänä yöpyä muiden ihmisten nurkissa?
Vai maksatko majoituksesi? Jos yövyt muiden nurkissa, majoitutko kutsuttuna vai kutsutko itse itsesi? Paljonko viet ruokia majapaikkaasi?
Kommentit (37)
Juu, mutsin tiluksilla oltiin lapsen kanssa 5vrk, omat safkat vietiin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutsin tiluksilla oltiin lapsen kanssa 5vrk, omat safkat vietiin.
Omat vanhemmat ovat tietenkin hieman eri asia. Mutta hienoa, että veitte ruuat sinnekin.
Ehdottomasti! Oman äitini luokse menemme perheen kanssa täysihoitoon, kutsuttuna ja mielellämme. Viemme hyvät tuliaiset kyllä.
Ystäväni mökille menen myös, kutsuttuna ja mielelläni. Vien hyvät tuliaiset ja ruoka ym tehdään yhdessä.
Veljeni perhe tulee meille, itse kysyivät sopiiko, ilman muuta sopii enkä ajatellut heiltä olla ruokarahaa pyytämässä, päin vastoin teen grilliherkkuja ja mansikkakakun.
En mene, ikinä. Vastenmielistä olisi hyörinä toisten nurkissa. Ei kiitos, menen hotelliin.
En todellakaan. Inhoan muita sänkyjä kuin omaani. Hyvä hotelli ok, muut ei missään nimessä.
Kyllä. Pakkaan kalavehkeet autoon ja lähden kierrokselle. Näppärää kun ei tarvitse miettiä ruokaa eikä yösijaa.
Isäni (92v) luokse menen yli viikoksi.
Teen ruoat ja pidän seuraa jne.
Samoin broidini mökillä käyn. Ostan ruokaa ja juomaa ja vien Finlaysonilta hankitut tuliaiset.
Muuten en.
Vuosi sitten tehtiin tällainen liike. Oltiin menossa Ilosaarirockiin, eikä oltu ajoissa liikkeellä: kaikki majoitukset täynnä 50 kilometrin säteellä. Miehen vanha tuttavat majoitti meidät kansakoulunsa (ent.) alakerrassa ja kuskaili festareille. Pyydettiin itse yösijaa. Olihan se noloa, mutta vietiin ruokaa, juomaa ja isot, laadukkaat pyyheliinat isännälle ja emännälle.
Viikon majoitun kaverin kutsumana. Vien tuliaisia, mutta ruuat ostetaan yhdessä.
Omien vanhempieni luona oltiin kaksi yötä. Veimme runsaat viemiset (syötävää ja ulkomaanreissulta tuliaisia), autoimme ruuanlaitossa ja tiskasimme. Emme ole hyväksikäyttäjävieraita.
Minun mielestäni aikuiset ihmiset eivät voi enää mennä omien vanhempiensa luo täysihoitolaan. Olen nähnyt järkyttäviä sukuja, joissa eläkeläiset ruokkivat ja kustantavat aikuisten lastensa elämää. Hyi!
Mun vanhemmilla käydään, ja anopin mökillä ehkä päiväseltään. Ei viedä ruokia, petivaatteita eikä muutenkaan. Vietetään aikaa yhdessä, ja osallistun ruokakuluihin, ruuan laittamiseen, siivoamiseen jne. Mun sisko ainakin tulee käymään meillä. Pitäisin outona, jos hän tänne tulisi makuupussin ja ruokakassin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut mieleenkään aikuisena ihmisenä mennä muiden ihmisten majoitettavaksi. :D Olisi vaikea kuvitella tilanne, jossa mentäisiin perheen kanssa "lomailemaan" muiden kotiin. Tuskin menisin sinkkunakaan.
Minusta olisi taas vaikea kuvitella, ettei sukulaisten ja ystävien luo voisi mennä yökylään. Minun luokse tulee kolmet eri vieraat tänä kesänä ja itse vierailen kahden ystäväni luona. Olen tottunut tähän jo lapsesta asti. Meillä kävi vieraita ja me äidin kanssa vierailtiin sukulaisten ja ystävien luona.
Kyllä aion ja myös luonani tullaan yöpymään. Ystäviä ja sukua asuu kaukanakin ja kun aika harvoin tavataan niin silloin on kiva viettää mahdollisimman paljon aikaa yhdessä.
Vain isäni, koska hän haluaa minut käymään. Teen hänelle samalla ruokaa pakastimeen.
En todellakaan yövy vieraiden luona, päinvastoin; kieltäydyn niistäkin paikoista, joihin on kutsuttu. Meidän luonamme ikävä kyllä yöpyy vieraita lähes viikoittain, koska talo oli alunperin mieheni ja hän on aina ollut "ovet auki" - tyyppinen ihminen, joka rakastaa sitä, että käy vieraita.
Ilman muuta kutsuttuna ja runsaat tuliaiset. Eimerkiksi viikonloppuvierailulle kauemmaksi mentäessä osallistutaan ruokakuluihin ja viedään herkkuja sun muuta ilahduttavaa. Ei saa käyttäytyä missään nimessä kuin hotellissa tietenkään kun vieraisille mennään ystävän luo! Sehän olisi hyväksikäyttöä ja pihiyttä.
En yövy koskaan kenenkään nurkissa. Olen opettanut saman tavan myös pojalleni. Hän tulee vaimonsa ja tyttärensä kanssa ens viikolla Suomeen lomalle, ja he asuvat hotellissa.
Te, jotka yövytte tuttujen luona, millaista vuorokausirytmiä pidätte? Meillä on yöpynyt kaksiossamme vieraita, jotka nukkuvat kymmeneen ja makaavat vielä noustuaankin sohvalla puoleen päivään, vaikka me olemme nousseet normaaliin tapaan kuuden-seitsemän välillä. Olen vain ihmetellyt, kuinka noin ajattelemattomasti voi käyttäytyä.
Nyt nuo vieraat eivät toki ole enää yökylään tervetulleita. Muukin käytös oli vähintäänkin outoa.
Lähinnä sukulaisilla on tullut yövyttyä enkä muista oliko heidän vai meidän idea. Mitään ei viety mutta paikanpäällä saatettu käydä kaupassa jos ruokaan tarvinnut jotain 😊
Menen kutsuttuna veljen luo viikoksi. He lähtevät reissuun ja mä olen koiran kaverina. En vie ruokaa mennessäni, enkä muutakaan. Käyn siellä kaupassa ja ostan omat ruokani.
Sisko oli meillä jo kaksi yötä ja tulee vielä myöhemmin kahdeksi yöksi. Ei tuonut ruokaa, toi kahvipaketin ja viinipullon. En odottanutkaan ruokaa, minusta on mukava kokkailla hänelle itse. Sisarukset keskenämme vierailemme vuoronperään emmekä vie mitään ruokakasseja.
Mennään ehkä pariksi yöksi molemmille isovanhemmille. Mitään ei viedä tuliaisiksi, näin on toive heidän puoleltaan ollut aina.
Toki paikan päällä autetaan ruoanlaitossa ja tiskeissä ym.
Ei ole tullut mieleenkään aikuisena ihmisenä mennä muiden ihmisten majoitettavaksi. :D Olisi vaikea kuvitella tilanne, jossa mentäisiin perheen kanssa "lomailemaan" muiden kotiin. Tuskin menisin sinkkunakaan.