Jos täysi-ikäinen henkilö joutuu onnettomuuteen ja päätyy sairaalaan tajuttomana, ilmoitetaanko vanhemmille?
Kysymys otsikossa. Olen merkinnyt sairaalantietoihin kihlattuni lähiomaiseksi. Näin ollen kaiken järjen mukaan hän olisi ensimmäinen kelle otetaan yhteyttä, mutta katsotaanko tilannetta eritavalla jos esim. henkiinjäämiseni ei ole varmaa?
Olen melko etäisissä väleissä vanhempieni kanssa. Tai lähinnä sellaisissa etten missään tapauksessa haluaisi heitä sairaalasänkyni viereen itkemään.
Voisiko joku ensihoitaja/sh valaista vähän? Tai muu asiasta tietävä. Tuli mieleen viikonloppuna kun olin lähellä joutua kolariin. Kuinka vakavissa tapauksissa omaisille ylipäätään ilmoitetaan mitään? Kuollessani tottakai, mutta aletaanko muissa tapauksissa kaivamaan väestörekisteristä vanhempien tietoja?
Olen tosiaan lapseton nainen ennenkuin joku kysyy.
Kommentit (29)
Älypuhelimessa saa lukitusnäyttöö lisättyä itse tekstiä, eli siihen voi kirjoittaa ICE Matti 0409876543
Tällöin kun puhelimen näytön avaa, tuo näkyy heti eikä salasanoja tms. tarvita.
Toisaalta jos henki hieverissä kiidätetään lanssissa sairaalaan niin ei siinä mitään kännyköitä räplätä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes pitäisi olla joku ICE henkilö kenelle ilmoitellaan sairauksista yms -, - täysin typerää
Ilmoittavat tapaturmasta esim. jos makaat vaikka tajuttomana sairaalassa tai olet kuollut, typerys. Ei sun sairauksista kukaan kellekkään ilmoittele muuten. Yleensä ihmisillä on ainakin joku lähiomainen elämässään kenen kanssa tulee hyvin toimeen, minulla on heitä useampikin koska en pilaa ihmissuhteitani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes pitäisi olla joku ICE henkilö kenelle ilmoitellaan sairauksista yms -, - täysin typerää
Ilmoittavat tapaturmasta esim. jos makaat vaikka tajuttomana sairaalassa tai olet kuollut, typerys. Ei sun sairauksista kukaan kellekkään ilmoittele muuten. Yleensä ihmisillä on ainakin joku lähiomainen elämässään kenen kanssa tulee hyvin toimeen, minulla on heitä useampikin koska en pilaa ihmissuhteitani.
Ilmoitetaan sille henkilölle, joka on terveystiedoissa lähiomainen. Ei millekään ICE -henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitetaan sille henkilölle, joka on terveystiedoissa lähiomainen. Ei millekään ICE -henkilölle.
Itselläni on ICE-numerot puhelimessa ulkomaanreissuja ajatellen. Tosin voinhan minä ilman papereita kuolla tai loukkaantua kotimaassakin.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Lähin omainen on systeri, jonka kanssa en ole enää tekemisissä. Sairaalassa olen sanonut, että lähiomaista ei ole. Mutta ei se kelpaa. Joku on oltava.
Kokemuksesta tiedän, että systeri ei lähde mihinkään eikä auta vaikka mitä sattuisi. Mutta sitähän ei yleensä uskota.On se vaikeeta, kun pitäisi olla "joku" auttamassa. Kun ei ole. Mä olen se auttaja, olen aina ollut.
Ei kysymys ole auttajasta, vaan asioiden hoitamisesta esim. kuolemasi jälkeen.
Minulla on ex mies lähiomaisena. Yhdessä sovittu. Jouduin kerran sairaalaan, hänelle soitettiin, ja hän kertoi yhteiselle lapsellemme. Haki myöskin lapsen luokseen.
Sille ilmotetaan kenet on merkinnyt lähiomaiseksi.
Mä olen merkinnyt äitini ja siskoni.
N46
Vierailija kirjoitti:
^Apua... Tuo kannattaa varmaan tarkistaa joskus uudestaan. Oliko sulla ketään tilalla? Ymmärtäisin ehkä siinä tapauksessa että järjestelmään palautetaan "todennäköisin" lähiomainen.
Kiitos kaikille selventävistä vastauksista! Näin tuon pitäisi tietty kaiken järjen mukaan mennäkkin, halusin vain varmistella.
-Ap
Ohoh, en ole lainkaan muistanut koko ketjua, vastaan siis hiukan myöhässä. Oli heti tilalla toinen lähiomainen, mutta silti äitini ilmestyi aina vain takaisin. Pitää kyllä taas tarkistaa asia, eikös sen näe nykyään Omakannasta?
Pakostikin hiipii mieleen ajatus, että on jotenkin saanut itsensä sinne keploteltua...Hän on hyvin sairas ihminen, eikä kestä sitä, etten ole väleissä hänen kanssaan. Käytti todella paljon henkistä väkivaltaa ja jos jouduin käymään lääkärissä jostakin, aina selitti lääkäreille ja hoitajille, miten olen tyhmä/jälkeenjäänyt/hidas ja selitän omiani oireista ym. Tuli mieleen joskus, että jos olisi saanut jonkin tuollaisen takia pidettyä itsensä siellä lähiomaisissa, mutten usko.