Jos täysi-ikäinen henkilö joutuu onnettomuuteen ja päätyy sairaalaan tajuttomana, ilmoitetaanko vanhemmille?
Kysymys otsikossa. Olen merkinnyt sairaalantietoihin kihlattuni lähiomaiseksi. Näin ollen kaiken järjen mukaan hän olisi ensimmäinen kelle otetaan yhteyttä, mutta katsotaanko tilannetta eritavalla jos esim. henkiinjäämiseni ei ole varmaa?
Olen melko etäisissä väleissä vanhempieni kanssa. Tai lähinnä sellaisissa etten missään tapauksessa haluaisi heitä sairaalasänkyni viereen itkemään.
Voisiko joku ensihoitaja/sh valaista vähän? Tai muu asiasta tietävä. Tuli mieleen viikonloppuna kun olin lähellä joutua kolariin. Kuinka vakavissa tapauksissa omaisille ylipäätään ilmoitetaan mitään? Kuollessani tottakai, mutta aletaanko muissa tapauksissa kaivamaan väestörekisteristä vanhempien tietoja?
Olen tosiaan lapseton nainen ennenkuin joku kysyy.
Kommentit (29)
Eiköhän se ole ihan itsestään selvää, ettei potilas välttämättä ole väleissä vanhempiensa kanssa. Sukulaisia etsitään vasta sitten, jos ei ole ilmoitettu ketään ihmistä lähimmäksi tai tätä tietoa ei jostain syystä löydy tai häntä ei yrityksistä huolimatta tavoiteta.
Lähiomainen on se, jolle ilmoitetaan.
Kyllä ne aina ensin soittaa kirjoihin kuulutetulle eli lähimaiselle, vaika se olisi se kuuluisa Ukko Ruutti.
Mietin itse tuota samaa aika usein, ei minkäänlaisia välejä vanhempiin, eivät tiedä uutta paikkakuntaakaan, joten olisi aika huono juttu, jos heille ilmoitettaisiin, että olen sairaalassa tässä kaupungissa.
Tuo pyöri mielessä, kun poistin heidät heti lähiomaisista kun tulin täysi-ikäiseksi, mutta silti aina kun kävin lääkärissä ja tiedot varmistettiin, osoite, numero ja lähiomaiset ym. aina äitini oli ilmestynyt takaisin lähiomaisiin. Tätä jatkui yli kaksi vuotta, kunnes se vihdoin lakkasi. En käsitä miten oli mahdollista? Ja joka kerta hänet sieltä poistettiin kun sanoin ettei kuulu olla siellä todellakaan.
^Apua... Tuo kannattaa varmaan tarkistaa joskus uudestaan. Oliko sulla ketään tilalla? Ymmärtäisin ehkä siinä tapauksessa että järjestelmään palautetaan "todennäköisin" lähiomainen.
Kiitos kaikille selventävistä vastauksista! Näin tuon pitäisi tietty kaiken järjen mukaan mennäkkin, halusin vain varmistella.
-Ap
Voiko johonkin, esim. ICE viestiin, laittaa ettei halua ilmoitettavan kenellekään? Tai onko siellä hoitotestamentissa tms. mitään kohtaa?
Millä perusteella lähiomainen määritellään, jos potilaalla ei ole ketään merkittynä, eikä ole kenenkään kanssa tekemisissä?
Tallenna kihlattusi puhnu puhelimeesi merkinnällä ICE (In case of emergency). Pelastusviranomaiset ja sairaalassa osaavat etsiä numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin itse tuota samaa aika usein, ei minkäänlaisia välejä vanhempiin, eivät tiedä uutta paikkakuntaakaan, joten olisi aika huono juttu, jos heille ilmoitettaisiin, että olen sairaalassa tässä kaupungissa.
Tuo pyöri mielessä, kun poistin heidät heti lähiomaisista kun tulin täysi-ikäiseksi, mutta silti aina kun kävin lääkärissä ja tiedot varmistettiin, osoite, numero ja lähiomaiset ym. aina äitini oli ilmestynyt takaisin lähiomaisiin. Tätä jatkui yli kaksi vuotta, kunnes se vihdoin lakkasi. En käsitä miten oli mahdollista? Ja joka kerta hänet sieltä poistettiin kun sanoin ettei kuulu olla siellä todellakaan.
Jos et ollut ilmoittanut ketään muuta lähiomaiseksi, on varmaan otettu se joka siellä on joskus ollut.
Tosi hankala tilanne, jos ei oikeasti ole ketään omaista, jolle ilmoittaa.
Jokaisella pitäisi olla kännyssä ICE numero, olkoon vaikka naapuri tai työkaveri.
Tuollaisessa tapauksessa ilmoitetaan sille henkilölle jonka olet ilmoittanut lähiomaiseksi. Hän sitten ilmoittaa eteenpäin kenelle katsoo tarpeelliseksi.
No meillä ei ilman nörttitaitoja saa poistettuja tietoja palautettua henkilötietojen osalta.
Sama ongelma. Lähin omainen on systeri, jonka kanssa en ole enää tekemisissä. Sairaalassa olen sanonut, että lähiomaista ei ole. Mutta ei se kelpaa. Joku on oltava.
Kokemuksesta tiedän, että systeri ei lähde mihinkään eikä auta vaikka mitä sattuisi. Mutta sitähän ei yleensä uskota.
On se vaikeeta, kun pitäisi olla "joku" auttamassa. Kun ei ole. Mä olen se auttaja, olen aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella pitäisi olla kännyssä ICE numero, olkoon vaikka naapuri tai työkaveri.
No haloo! Harva tuntee naapureitaan edes nimeltä. Et sä voi kysymättä nakittaa ketään lähiomaiseksi.
Mulla on puhelimessa ICE-merkinnällä henkilöt joihin ottaa yhteyttä ja lisäksi olen tehnyt omakannassa or whatsoever jonkinlaisen epävirallisen hoitotestamentin ja listannut myös sinne puh.nrot joihin on hyvä olla yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Kenen numeron sinne sellaisen pitäisi laittaa, jolla ei ole lähiomaisia joiden kanssa on ollut tekemisissä kymmeniin vuosiin ja ei haluakaan olla tekemisissä?
112, asianajajansa? Vai mitä, kun lähin omainen on käytännössä viranomainen. En kyllä ole ollut koskaan tekemisissä viranomaistenkaan kanssa muuten kuin passia hakiessa ja joskus 40v sitten ajokortin hakenut poliisilta ja vaihtanut sen vuosituhannen vaihteessa EU ajokorttiin. Pitkän työuran tehnyt ulkomailla ja Suomessa.
ICE-numerolla on jo. Pitää varmaan taiteilla pikavalintoihin näytölle, en usko että kukaan lähtee murtamaan näppäinlukkoa auki.
Hoitotestamentti oli hyvä vinkki! Pitääkin käydä omakannassa, lisään siihen vielä yhden läheisen kaverin jos mieheen ei saa yhteyttä.
-Ap
Ei ihmisten puhelimista katsota mitään ICE koodeja, ellei henkilöllisyys ole epäselvä ja jotain tietoa tarvitaan. Monilla on puhelimissa salasanat, joten ei pääse edes katsoon tallennettuja numeroita. Henkilöpapereilla ja terveystiedoissa olevilla tiedoilla toimitaan eli omaan tk:hon läheistiedot ja mahdolliset elvytyskiellot ja muut hoidonrajaukset.
Kenenkään vanhempien tietoja ei sairaalasta etsitä. Jos läheistietoja ei ole niin sitten tiedotus menee poliisin kautta jollekin läheisimmälle sukulaiselle, jos potilas ei pysty esittään toiveita.
Miksi ne sairaalassa tuhlaisi aikaansa vanhempiesi etsimiseen, jos tiedossa on kihlattusi nimi ja yhteystiedot? Eli ei ne soittele äidillesi, ellet erikseen pyydä.