Bartholin kysta/paise, kohtalotovereita?
Onko muilla tätä hirveää kohtaloa?
Mulla paise puhkaistu ja word’n katetri laitettu.
Kuulisin mielelläni kokemuksia muilta:
-auttoiko hoito (ja miten hoidettiin)?
-uusiko vaiva ja miten se hoidettiin?
Tietääkö joku, kauanko katetrin pois oton jälkeen pitää vältellä yhdyntää ja uimista esim.järvessä tai vaikka kylpylässä?
Kommentit (48)
Tarkoittaako alapeukku sitä että olisit mieluummin kuullut minun sairastavan rauhastani edelleen. Heh, oli tuo pikku tulehdus kyllä elämäni pienimpiä vastoinkäymisiä. Mutta ihan sama. Ehkä olisi pitänyt jättää sinut odottamaan kauhukertomuksia kun ne ovat enemmän makuusi. Kaikkea hyvää pimpillesi.
Minulle noita tulee säännöllisen epäsäännöllisesti, saan itse puhkaistua ja tyhjennettyä. Toivottavasti eivät muutu pahemmiksi.
Onko muita kokemuksia, täällä joku selvästi provosoitui, mitään peukkuja en ole käynyt painelemaan missään... :O
T. Ap
Kaksi kertaa on ollut, molemmat häpyhuulien sisäpuolella. Ekalla kerralla paikallispuudutuksessa puhkaistiin, aivan _hirveä_ kokemus, alapäässä on kuulema niin paljon hermoja, ettei puudu kunnolla. Tokalla kerralla sentään nukutuksessa, eli oli helpompi. Paraneminen tapahtui aika nopeasti, mulla oli sellaiset läpyskät pitämässä haavan auki, että pääsi mätä valumaan pois.
Jos tajuaisi seuraavalla mahdollisella kerralla reagoida ajoissa, voisi ehkä selvitä pelkällä antibiootilla.
Mua vaivasti kyseisen rauhasen vaivat ihan urakalla. Se tulehtui ja kysta marsupialisoitiin viitisen kertaa parin vuoden aikana. Aukko tapasi kasvaa umpeen. Katetria ei koskaan laitettu, mutta viimeisellä kerralla aukko ommeltiin auki niin hyvin, ettei se kasvanut umpeen enää. Tulehdus oli kuitenkin jo ehtinyt kroonistua, ja rauhanen eritti jatkuvasti ikävää, pahanhajuista "bakteeriräkää".
Sitten sain ajan koko rauhasen poistoon, mikä tehtiin nukutuksessa. Toipuminen kesti pari viikkoa. Vaivat loppuivat siihen, mutta valitettava sivuvaikutus oli, että tuntoherkkyyteni poistetun rauhasen puolella (klitoriksessa asti!) ja kykyni turvota ja kostua kärsivät, mikä on haitannut seksihalujani ja -kykyjäni jonkin verran. Kuuden vuoden jälkeen tunto on osittain palautunut, mutta on selvää, että minun täytyy oppia luopumaan siitä, miten hyvältä seksi tuntui ennen operaatiota, sillä siihen ei ole enää samoja fyysisiä edellytyksiä. En silti kadu poistoa. Krooninen tulehdus on isompi haitta.
Toivottavasti katetri auttaa sinua ja tulehdus pysyy poissa! Tuota kroonistumista kannattaa yrittää välttää kaikin keinoin. Jos tilanne menee niin toivottomaksi kuin minulla, poisto on ihan ok vaihtoehto, mutta sillä on hintansa. Olisin toivonut, että joku olisi edes maininnut minulle sen vaikutuksista seksielämään. En maallikkona osannut kuvitella.
Minulla on ollut pariin otteeseen melko pahana. Ensimmäisellä kerralla kasvoi valtavan isoksi ja lääkäri yritti puhkaisua, muttei onnistunut osumaan paiseeseen. Antibioottikuurin tuolloin söin ja hitaasti mollukka kutistui. Myöhemmin on alkanut useampaan otteeseen saman puolen rauhanen kipuilla ja kasvaa, mutta olen ajoissa aloittanut kuumalla vedellä suihkuttelun ja painelun. Haistan rauhasen alkavan tulehduksen kiihottumisen yhteydessä; se ei ole varsinaisesti paha haju, mutta erilainen kuin yleensä, ja silloin alan jo toimiin. Ensimmäisen tulehduksen muuten sain, kun alapäätä ajellessa terä lipsahti ja sain haavan rauhasen tuntumaan.
Tietääkö joku, kauanko word’n katetrin poistosta saa olla yhdynnässä ja mennä uimaan? Pari pv/viikko/2 vkoa? :O
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, kauanko word’n katetrin poistosta saa olla yhdynnässä ja mennä uimaan? Pari pv/viikko/2 vkoa? :O
Kannattaa kysyä terveyskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä terveyskeskuksesta.
Eivät osanneet sanoa. Odotan aikaa erikoislääkärille, mutta jos joku täällä tietäisi / olisi kokemusta...
Onko kenellekään tullut bartholin paisetta / kystaa brasilialaisen karvanpoiston jälkeen?! Mulle tuli!!!
Arvatkaa uskallanko ikinä enää mennä brassiin...
Onko normaalia, että katetrin poiston jälkeen tulee mätää hieman? Poistosta nyt 5pv, tänään tuli mätää.
hei! vositko kertoa ajastasi katetrin kanssa?? minulla ollut nyt 6vrk ja elämä sen kanssa tuntuu turhauttavalta! pystyn kävellä vain lyhyitä matkoja kun se tuntuu ilkeältä ja koko alakerta hankaa. tätäkö tämä 3 vk on?
sattuiko sen poisto?
miten sulla parani nää viikot katetrinkanssa?
entä katetrin poiston jälkeen?
kaikki tieto olisi niin tärkeätä mulle!
bliis vastatkaa joku katetrin kanssa elänyt.
Mulla on ollut Bartholinoireita jo viisi vuotta. Alkaa olla ihan toivoton olo ja voimat loppuu tämän kanssa. Kaikenmaailman leikkausyrityksiä ollut, mut aina vaan uusii. Huh huh... Löytyiskö täältä vertaistukea?
Mulla katetri tuli ulos/irtosi jo parin päivän jälkeen, eikä hoidosta ollut mitään hyötyä. Kuulostaa hyvältä, jos on pysynyt paikoillaan. Tietty tosi ikävää tuo hiertäminen ja hankaus...
-j kirjoitti:
hei! vositko kertoa ajastasi katetrin kanssa?? minulla ollut nyt 6vrk ja elämä sen kanssa tuntuu turhauttavalta! pystyn kävellä vain lyhyitä matkoja kun se tuntuu ilkeältä ja koko alakerta hankaa. tätäkö tämä 3 vk on?
sattuiko sen poisto?
miten sulla parani nää viikot katetrinkanssa?
entä katetrin poiston jälkeen?
kaikki tieto olisi niin tärkeätä mulle!
bliis vastatkaa joku katetrin kanssa elänyt.
Ap tässä!
Joo, oli koko 3 vkoa melkein sitä kipua. Vika viikko oli helpoin, :)
Valitettavasti minulla kroonistui tuo: nyt siitä katetrin ”reiästä” tulee edelleen mätää 2-3pvn välein. Tilannetta seurataan ja joudun operaation 3kk kuluttua jos ei tilanne parane.
Hitto mikä riesa! Mulla alko tämä kesän alussa, nyt syyskuu ja edelleen ns. Tilanne päällä... ::/
Ap
Mikä ihmeen katetri? Mun paise puhkesi, lekuri tyhjensi loput, söin antibioottikuurin enkä sen koommin ole rauhasta ajatellut, kun ei ole vaivannut mitenkään. Tuosta on jo kymmeniä vuosia.