Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin Latinalaiseen Amerikkaan

Vierailija
24.06.2018 |

Onko täällä muita matkaajia, jotka ovat reissanneet yksin naisena Etelä- tai Keski-Amerikassa tai kenties vasta suunnittelemassa reissua? Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Olen tietoinen riskeistä ja väkivallasta, mutta kohteena silti kiinnostava. Eurooppa alkaa olla jo nähty eikä Afrikassa tai Aasiassakaan oikein ole mitään sellaista, mikä kiinnostaisi. Haluaisin tutustua paremmin latinalaiseen kulttuuriin, vierailla vanhoissa intiaanikohteissa, oppia espanjaa ja nauttia kauniista luonnosta. Lisäksi matkustelu siellä suunnalla on suht edullista. Olen käynyt aiemmin vain Meksikossa pari kertaa, mutta tuolta on tarkoitus jatkaa etelämpään.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen kaltaisiasi rohkeita naisia. Itse matkustan yksin vain Euroopassa.

Sorry, tästä ei ome apua. Jospa etsit facebookin ryhmiä asiasta?

Vierailija
2/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiedän, että Eurooppa on ns. helppo kohde ja täällä reissatessa on sinällään turvallisempaa - ellei ota huomioon mahdollisia terrori-iskuja, mitkä taas esim. Etelä-Amerikassa on harvinaisempia. Asiat myös hoituu helpommin ja infra on luotettavampaa. Mutta kuten sanoin, niin nää maisemat alkaa olla jo tuttuja.

Rohkeudesta nyt en niinkään tiedä. Asuin jossain vaiheessa yhden kevään Espanjassa ja se lisäsi itseluottamusta, että voi selviytyä yksinkin. Se oli samalla mun ensimmäinen ulkomaanmatka, minkä tein yksin enkä osannut espanjaa kuin holan ja graciaksen verran. Tietenkin olis mukavampi matkustaa jonkun kanssa, mutta elämässä ei oikein ole ketään, kenellä olis joko kiinnostusta tai mahdollisuutta lähteä pidemmälle reissulle (ajattelin olla 3-4 kk). Puolisolla on myös se asenne, ettei kiinnosta matkustaa mihinkään "slummiin" tai köyhiin oloihin. Lisäks hänelle kelpaa vaan kunnolliset hotellit, kun taas ite voin helposti tyytyä hostellin yhteismajoitukseen, koska käyn siellä vaan peseytymässä ja nukkumassa.

Olen koettanut ettiä netistä jotain foorumia, mutta esim. Rantapallon reissaajat tuntuu keskittyvän yleensä Aasian matkoihin. Onhan sielläkin kaunista, mutta jotenkin se suunta vaan ei nappaa. Mongoliassa olen käynyt, ja se oli ihan kiinnostava paikka. Yleisesti vaan tuntuu, ettei Aasiassa ole hirveästi mitään kulttuurihistoriallisesti kiinnostavaa, vaan se on lähinnä surffaajien ja auringonpalvojien ranta-/bileparatiisi (lukuunottamatta Kiinaa, Japania ja Koreaa). Itse en ole mikään bilehirmu ja se onkin yksi valteista, minkä uskon tuovan vähän enemmän turvallisuudentunnetta yksin reissatessa.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukku käsityksellesi Aasiasta. Suhteellisuudentajua!

Vierailija
4/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallontallaajat varmasti auttaa huomattavasti enemmän kuin vauvafoorumi.

Vierailija
5/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

maat ovat keskenään siellä erilaisia, mihin päin olisit menossa?

Vierailija
6/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Amerikassa turvallisimmat ja infrastruktuuriltaan kehittyneimmät maat lienevät Costa Rica ja Panama. Ensiksi mainittu on myös hyvä luontoretkikohde, tosin opastettujen kierrosten kanssa kannattaa olla valikoiva ja ottaa selville, mitä muut matkailijat ovat oppaista/firmoista sanoneet. Joukossa kun voi olla huijareita ja/tai länsimaisia naismatkailijoita vaanivia ketkuja.

Etelä-Amerikassa Brasilia on upea ja monipuolinen mutta välimatkat todella pitkiä ja turvallisuus ei monissa paikoin sieltä parhaimmasta päästä. Turvallisin maa on varmaankin Uruguay, Chile ja Argentiina kakkossijalla. Näistä varmaankin Argentiina tarjoaa eniten vaihtelevia kokemuksia: cityelämää, luontoa, viinitiloja jne. Paikalliset kaukoliikenteen bussit ovat kokemisen arvoinen matkustusmuoto. Parhaimmillaan olot ovat kuin lentokoneen business-luokassa :D

Vierailija
7/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista kaikille!

Tarkoitinkin Pallontallaajia enkä mitään Rantapalloa (what the f-- I don't even..) :D

Ja saatoin hieman yleistää Aasia-käsityksessäni. Tottahan se on, että siellä on varmasti paljon nähtävää ja historiallisiakin kohteita, ne vaan ei ehkä natsaa omien mielenkiinnon kohteiden kanssa. Mutta yhtä kaikki, tuntuu että aina kun lukee jotain reppureissaajien kokemuksia, niin suurin osa niistä painottuu Kaakkois-Aasiaan ja niistä olen saanut biletyskuvan. Ja kyllä mua siellä kiinnostaa myös Kazakhstan ja Uzbekistan, mutta reissut on tosi kalliita. Löysin pari Etelä-Amerikan reissublogia, jossa oli suomalainen nainen kirjoittajana, mutta bloggaajilla oli matkaseuraa koko reissun ajaksi. Toki niistä sai hyviä vinkkejä noin niinkun muuten.

Mitä omaan reissuun tulee, niin ajattelin ensin mennä Meksikoon moikkaamaan tuttuja, siitä Guatemalaan, naapurissa oleva El Salvador kiinnostaa myös, mutta se on ehkä liian vaarallinen paikka kenelle tahansa, sitten Costa Ricaan just noiden luontokohteiden takia, Panamaan ehkä, että pääsee välillä hieman "mukavampaan" paikkaan huilaamaan. Jos rahat riittää, niin ajattelin lentää Etelä-Amerikan pohjoisosiin. Alunperin meinasin mennä Venezuelan tai Kolumbian kautta Peruun, mutta luultavasti en edes yritä päästä Machu Picchuun, koska se reitti kuulostaa aika vaikealta ilman kunnollista espanjantaitoa, ja on myös aika hintava keikka (varmasti kyllä sen arvoinenkin). Lisäks en tiedä onko järkevää matkustaa romahduksen partaalla olevaan Venezuelaan. Amazonian sademetsä kiinnostaa Brasilian osalta, mutta se syö ison osan matkabudjetista. Meksikon lisäks Brasilia on ainoa maa tuolla suunnalla, jossa olis jotain tuttuja. En puhu ollenkaan portugalia, joten paikallisesta kaverista voisi olla apua. Rio de Janeiro ei juurikaan kiinnosta, joten pysyttelisin pohjoisessa (toinen kavereista asuu Belémissä).

En varmaan tee mitään tarkkoja suunnitelmia etukäteen, koska meinasin ostaa pelkän Helsinki-Mexico City-Helsinki lennon ja reissata sitten paikan päällä kun siltä tuntuu. Yksi vaihtoehto on ettiä jotain vapaaehtoistyötä, esimerkiks paljon on eko-hostelleja ja maatiloja, jotka tarjoaa majapaikan työtä vastaan. Jos tekis pari viikkoa töitä ja lomailis viikon-pari ennen kun aina vaihtaa maisemaa, niin jättäis samalla jälkeensä jotain hyvääkin eikä vaan kuluttais maapalloa turismillaan. Saa nyt nähdä miten saan matkakassaa kerrytettyä ennen suunniteltua ajankohtaa.

Noista paikallisbusseista olen muuten kuullut paljon hyvää! Kuulemma tosiaan ihan ensiluokkaista kyytiä saa monessa. Bussireissuilla näkis maisemiakin ihan eri lailla kuin lentämällä, toisaalta taas osa tieverkosta on todella epäilyttävässä kunnossa ja bussionnettomuuksia sattuu paljon etenkin vuoristoalueella. Mutta kaikkialla on omat riskinsä. Hyvinhän sitä voi kuolla kotiinsakin tai jäädä auton alle työmatkalla. Ei voi pelätä jos meinaa saada uusia kokemuksia, tietenkin joku maalaisjärki pitää päässä olla :)

-ap

Vierailija
8/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antoisaa ja turvallista matkaa!

:)

Vierailija
9/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella espanjaa ennen matkaa. Saat matkasta enemmän irti kun puhut kieltä.

Vierailija
10/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! :)

Ja en itke. Riskit tiedän ja siks kuulisin mielelläni miten muilla on menny. Onneks suurin osa murhista ei kohdistu turisteihin, vaan niihin ketkä sekaantuu huumeisiin tai jengikuvioihin. Vaikka murhattiinhan ne eurooppalaispyöräilijät taannoin Meksikossa, ja sitten se Jyri Jaakkolan tapaus :( Joitain jenkkituristeja Meksikossa on kidnapattu ja tuolla tapahtuu muutenkin ns. express-kidnappauksia mistä voi selvitä rahalla. Ryöstön kohteeks joutuminen on valitettavasti aika todennäköistä, mutta se on vaan omaisuutta - yleensä niistä selviää hengissä jos ei vastustele vaan luovuttaa vaan kamat. Pitää myös miettiä tarkoin millasta tavaraa kanniskelee mukanaan ja miten toimii rahojen kanssa. En pidä kaikkia rahoja samalla tilillä tai kuljeta koko kassaa sukassa.

Elättelen myös vielä toiveita, että löytäisin jotain matkaseuraa netistä (mielellään naisen/naisia). Varmasti myös hostelleissa sitten tutustuu ihmisiin, joiden kanssa voi ehkä hengata osan matkaa.

Espanjaa osaan jonkun verran, mutta pitää vielä tankata sanavarastoa.

-ap

Vierailija
11/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kanssa reissannut ennen paljon Etelä-Amerikassa, sekä yksin että kavereiden kanssa, mutta siis ikinähän siellä on yksin vaan tapaa paljon muita yksin matkustavia ja muita reissaajia ja paikallisia, joten ei sen puolen. Siis muista maista en osaa sanoa, mutta Brasilian tunnen aika hyvin, Perussa kävin ja myös Machu Pichussa (muistaakseni lähdin junalla, silloin ainakin oli vaihtoehtoina osittainen junamatka ja sitten patikointi tai vain pitkä patikkareissu, mutta menin itse junalla edes-takaisin). Ainakaan siihen aikaan ei maksanut paljon, olin aika pienellä budjetilla reitillä Buenos Aires-Mendoza-Santiago (Chile)-Peru- MachuP-Cuscosta LaPaziin-Santa Cruz ja Bolivian puolelta junalla Brasiliaan ja kavereiden luoksi bussilla. JA muuten siiten käynyt pohjois-Argentiinassa ja Boliviassa ja Brasiliassa erikseen. Mutta itse tykkään junamatkoista, joten suosittelisin suunnittelemaan niin että edes osan kulkee junalla. Sitten ainkain Brasiliassa on aika huokeat kotimaan lennot halpayhtiöillä ja yöbussit kyllä tosi mukavia. Esim Boliviassahan sitten ei välttämättä näin ole, mutta jos vähän onnistaa eikä ole sadekausi niin toivon mukaan suht turvallisesti voisi liikua! Mutta kehottaisin kyllä lentämään Keski-Amerikasta vaikka Brasiliaan, eikä todellakaan Venezuelan tai Guyanan kautta. Kuulemma Kolumbiassa on suht turvallista liikkua nykyään. hyvää reissua!

Vierailija
12/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun reissasin läpi väliamerikan niin tunsin kyllä paljon naisia jotka matkustelivat yksin. Kyllähän noissa hostelleissa löytyy seuraa.

Tosin paljon typeriä juttuja ne tekivät myös ja oli vaan onnesta kiinni etteivät joutuneet ongelmiin. Älä liiku yksin vaan hanki kavereita joitten kaa mennä paikkoihin.

Skippaa meksiko, guatemala, belize, el salvador ja honduras. Varsinkin meksikolaisilla on pää täynnä kusta. Muut koska ovat todella köyhiä maita.

Nicaragua on kuulemma rauhallinen koska siellã laitettiin kuolemantuomio voimaan. Pananama ja costa rica ovat suht rikkaita ja rauhallisia.

Etelä-amerikassa kolombia ja chile ovat suht rauhallisia. Myös brasilia oli hyvä kunhan pysyi turistialueilla.

Vierailija
13/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään Meksikoon tehdään 22 miljoonaa matkaa vuodessa, että on ehkä hieman liioiteltua sanoa, että ryöstön uhriksi joutuminen jopa todennäköistä.

Hotellit Etelä-Amerikassa ovat todella hyvätasoisia ja edullisia. 

Vierailija
14/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin siellä pärjää, kun on suunnilleen järki päässä. Espanjaa (ja portugalia) kannattaa kyllä opetella, helpottaa kovasti. Ja hostelleissa kannattaa joskus viettää myös aikaa, sieltä voi löytyä matkaseuraa ja kuulee muiden kokemuksia. Kolmessa kuukaudessa ei kannata yrittää liian monta maata nähdä, mene toisen kerran niihin muihin. Venezuelaa en nyt ensimmäiseksi suosittele.

Vierailija
15/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli matkaseuraa, että en voi sanoa yksin matkustavan naisen puolesta juuri mitään. Machokulttuuri on sillä vahva ja sai kyllä tuijotusta osakseen, mutta ei sen pahempaa. Jos menisin yksin, värjäisin varmaan hiukset tummaksi ja pistäisin pari kerrosta itseruskettavaa, jotta ei samalla tavalla erottuisi heti massasta. Itse ehkä myös lentäisin pidemmät välimatkat ihan jo siksi, että välimatkat voi olla järjettömän pitkiä, lentäminen on turvallisempaa ja vessaan ei tarvitse ottaa kaikkia arvotavaroita mukaan toisin kuin yksin bussissa. Vaikka noin muuten kannatan bussimatkustamista ja harrastan sitä aina, yksin tekisin ehkä tästä poikkeuksen. Opiskelisin myös espanjaa ainakin silleen auttavasti, että osaisi numerot, ostaa liput, perus kysymyssanat ja tilata ruokaa. Siihen pääsee parin viikon opiskelulla ja sen verran kannattaa kyllä panostaa, jo pienestä osaamisesta on iso apu.

Noin muuten voisin sanoa, että kun pitää järjen päässä, varalompakon taskussa (pari kymppiä ja kirjastokortti tms. täytteenä) ryöstön varalle, kysyy hostellilta välteltäviä alueita ja neuvoja ja liikkuu lähinnä päiväsaikaan, on varmaan ihan suhteellisen turvassa noissakin maissa. Aina voi joutua ryöstetyksi, mitä ei puolen vuoden reissulla kyllä itselle käynyt, mutta toki on mahdollista. Itse jätin Venezuelan välistä ihan siksi, että kaikki, joiden tiedän siellä olleen, ovat joutuneet ryöstön kohteeksi.

Jos haluat Amazonille, sellaisen kokemuksen voi saada ihan jo Cuscosta käsin samalla kun käy Machu Picchussa, muistaakseni noin 7h ajomatka viidakkoon. Sieltä voi tehdä muutaman päivän retkiä ja voin jopa suositella hyvää yhtiötä (Wild Watch Peru). Vaikka se ei olekaan sitä syvintä viidakkoa, siellä on kuitenkin ihan samoja eläimiä kuin ihan keskellä metsää samoin kuin upeita maisemia. Itse asiassa vähän useampiakin eläimiä varmaan, koska sinne ajetaan rinnettä alas, jolloin näkee myös korkeammalla sijaitsevaa sademetsää eli cloud forestia, jossa on sitten ihan omat lajinsa. Varsinkin jos linnut kiinnostaa, tuo on ihan erinomainen paikka nähdä niitä. Itse tein tuon ja kävin myös Bolivian Rurrenabaquesta katsomassa sekä pampaa että viidakkoa. Sitä suosittelen ehdottomasti, jos satut Boliviaan menemään.

Budjettimatkaajalle vinkkinä että ympäri EA:ta löytyy lähes jokaisesta ravintolasta (ehkä ei Brasiliasta, en muista) menu del dia, jolla saa yleensä salaatin, pääruoan ja juoman/jälkkärin muutaman euron hintaan. Yleensä sitä mainostettiin jollain kyltillä, mutta joskus ei ja silloin vain tilattiin päivän menu ja päästiin lounaalla aina todella halvalla.

Vierailija
16/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitti tosi paljon numero 13 kun jaoit ton kokemuksen :) Pitääpä ottaa nuo junat huomioon sitten kun alkaa suunnittelemaan yksityiskohtaisempaa reittiä. Mitä olen lukenu tuosta Machu Picchun reissusta, niin ensin mennään Cuscoon, siitä Ollantaytamboon ja jotenkin Aquascalientesiin eli M.P. Puebloon, mistä voi ottaa bussin tai kävellä loppumatkan vuorenrinnettä pitkin itse kohteeseen. Inka Trailit on sitten tietty eri juttu.

Mutta tuo Cuscosta eteenpäin johtava reitti kuulostaa jotenkin monimutkaiselta. Pitäis ettiä joku paikallisminibussi, mihin ei ole aikataulua jne. :D Tietty hostellissa on varmaan kymmeniä ihmisiä menossa samaan suuntaan, joten sitä kautta vois saada vertaistukea. Mitään bussireittiä ei kuulemma suositella, koska se on todella vaarallinen. Nykyään siellä on ainakin joku maisemajuna, missä puolet katosta on ikkunaa maisemien ihailua varten ja palvelu ilmeisesti ensiluokkaista, hinta yhteen suuntaan muistaakseni yli 100€, mikä on aika paljon matkan muihin kustannuksiin nähden. Luin että Limasta Cuscoon pääsis parillakympillä jos ottaa paikallisbussin. Samalla ehtis elimistökin hieman tottua siihen korkeaan ilmanalaan. Mulle on tullu jo Mexico Cityssä päänsärkyä, vaikka se ei ole kun 2250 metrissä :D Jetlagilla kyllä varmaan myös osuutta asiaan. Koitko itse mitään vuoristotaudin oireita Perussa tai Boliviassa ollessa?

Mitä Kolumbiaan tulee, niin olen myös lueskellut että siellä on ihan ok meininki tätä nykyä. Nyt vaan tilanne saattaa heikentyä, kun sinne valittiin just uus presidentti, joka kuulopuheiden mukaan aikoo purkaa rauhansopimuksen FARC-sissien kanssa. Saattaa johtaa levottomuuksiin ja turvallisuustilanteen heikkenemiseen. Mielenkiinnolla odotan myös ensi kuun Meksikon presidentinvaaleja. Voittajan pitäis olla selvä, mutta ei sitä koskaan tiedä kun on korruptoituneet maat kyseessä. Näillä näkymin tilanteen pitäis helpottua meksikolaisten kannalta, jos tuo nyt kärjessä oleva tyyppi voittaa vaalit.

-ap

Vierailija
17/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun reissasin läpi väliamerikan niin tunsin kyllä paljon naisia jotka matkustelivat yksin. Kyllähän noissa hostelleissa löytyy seuraa.

Tosin paljon typeriä juttuja ne tekivät myös ja oli vaan onnesta kiinni etteivät joutuneet ongelmiin. Älä liiku yksin vaan hanki kavereita joitten kaa mennä paikkoihin.

Skippaa meksiko, guatemala, belize, el salvador ja honduras. Varsinkin meksikolaisilla on pää täynnä kusta. Muut koska ovat todella köyhiä maita.

Nicaragua on kuulemma rauhallinen koska siellã laitettiin kuolemantuomio voimaan. Pananama ja costa rica ovat suht rikkaita ja rauhallisia.

Etelä-amerikassa kolombia ja chile ovat suht rauhallisia. Myös brasilia oli hyvä kunhan pysyi turistialueilla.

Vai että Kolumbia rauhallinen?! Matkustustiedotteessa suositellaan erityistä varovaisuutta. Kolumbialaiset ovat sotineet jo 50 vuotta yhteen menoon. Matkailijoihin kohdistuu aseellisia ryöstöjä ja kaappauksia.

Vierailija
18/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Machu Picchulla käy vuosittain 1,2 miljoonaa turistia, että eiköhän sinne perille löydä.

Vierailija
19/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos myös muillekin kokemuksista ja vinkeistä :) Arvostan tosi paljon teidän vastauksia!

Meksikossa olen käyny kaks kertaa ja sinne suuntaan tulevalla reissulla ensialkuun, koska osallistun yhteen tapahtumaan ja tapaan samalla vanhoja tuttuja. Tiedossa on se tuijottelu ja vislaus, mutta en yleensä kiinnitä niihin mitään huomiota. Onneks mulla on ruskeat silmät ja hiukset, niin en erotu niin vahvasti joukosta :D Itseruskettavaa vois kyllä harkita ennen kun siirtyy etelämmäks, kuten joku ehdotti..

Pitääpä tutkia tuota Cuscosta tehtävää sademetsäreissua, en ollut aiemmin kuullukaan moisesta. Ruokavinkit oli myös hyviä!

Oon käyny vuoden espanjan kurssilla ja opiskellut sitä myös itsenäisesti netissä olevien kielikurssien ja sanakirjojen avulla. Osaan siis perusfraasit, numerot, kysymyssanat, esittelyt, osaan kysyä tietä ja tilata ruokaa jne. mutta eri asia on se, ymmärränkö vastauksen, koska espanjan puhujat puhuu monesti todella nopeesti. Täytynee tehä selväks että ymmärrän vaan hitaammanpuoleista puhetta :D Onneks tuolla suunnalla ihmiset on pääasiassa todella ystävällisiä ja sydämellisiä, joten apua saa varmasti.

-ap

Vierailija
20/40 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän, että Eurooppa on ns. helppo kohde ja täällä reissatessa on sinällään turvallisempaa - ellei ota huomioon mahdollisia terrori-iskuja, mitkä taas esim. Etelä-Amerikassa on harvinaisempia.

Sinulla ei ole minkäänlaista matikkapäätä. On erittäin epätodennäköistä joutua terrori-iskun uhriksi Euroopassa. Riski joutua Latinalaisessa Amerikassa väkivaltaisen ryöstön, murhan tai raiskauksen uhriksi onkin sitten jo paljon suurempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan