Miten jotkut voivat olla PERINTÖMÖKISSÄ, kun tietävät, että OMAT rahat eivät olisi riittäneet mökin ostamiseen?
Sinä, joka olet PERINTÖmökissä: häpeätkö kertoa tätä tosiasiaa? En arvosta itse perintömökkien omistajia yhtään ja aina otan selvää heti ALUKSI, onko mökki ostettu omilla rahoilla vai saatu perintönä tai ostettu perintörahoilla? Vastaus asettaa sävelen yhteiselollemme mökillä.
Kaisa
Kommentit (27)
Kuka sinut nyt ylipäätään kutsuisi vieraaksi mökilleen?
Kuule Suomi on täynnä perintömökkejä! Voisin väittää, että suurin osa. Ja juu, sellaisella nyt itsekin. En olisi itse ostanut tälläistä satavuotiasta mörskää. Aika vaatimattomia on suomalaisten perintömökit, kyllä näitä on varaa ostaa omallekin rahalla mutta paha kyllä näitä ei kukaan osta. Suomessa lahoaa tuhannet mökit saariin kun niitä ei kukaan halua, edes perikunnat!
Vierailija kirjoitti:
Useampi kutsu jo tälle kesälle! Pelkäätkö kysymystäni? Kalvaako?
Kaisa
En häpeä kertoa perinnöistäni. Sanon, että olenpa ollut onnekas. Toisaalta on myös paljon muuta omaisuutta, jonka olen hankinnut ihan omilla ansioilla. Seuraava perillinen perii jo paljon enemmän kuin minä aikoinaan. Mitä häpeämistä on siinä, että varallisuus kasvaa suvussa?
Vierailija kirjoitti:
En häpeä kertoa perinnöistäni. Sanon, että olenpa ollut onnekas. Toisaalta on myös paljon muuta omaisuutta, jonka olen hankinnut ihan omilla ansioilla. Seuraava perillinen perii jo paljon enemmän kuin minä aikoinaan. Mitä häpeämistä on siinä, että varallisuus kasvaa suvussa?
Perintöveron pitäisi olla 100 %. Jokainen hankkii sen, mihin OMILLA ansioillaan kykenee.
Kaisa
Meillä on yksi perintömökki, yksi itse rakennutettu ja yksi valmiina ostettu.
Omat rahat olisivat kyllä riittäneet tähän mökkiin, mutta vaikka eivät olisikaan riittäneet, miksi pitäisi hävetä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi perintömökki, yksi itse rakennutettu ja yksi valmiina ostettu.
Luuletkos olevasi jotenkin minua parempi ihminen, kun tuolla tavalla täällä pröystäilet? Et ole. Minulle olet elämästä mitään ymmärtämätön. Valitan.
Kaisa
Vaari älysi ostaa tän 1 h helsingistä merenrantapaikan joskus 50-luvulla ja isä älys rakentaa ton talon tuohon 90-luvulla vanhan mökin tilalle. Oikeen hyvällä omallatunnolla täällä ollaan. Nykyhinnoilla miljoonan paikassa, aikanaan ihan sähkömiehen ansioilla hankittavassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintöveron pitäisi olla 100 %. Jokainen hankkii sen, mihin OMILLA ansioillaan kykenee.
Kaisa
Olisin minä sen mökin omilla rahoillakin saanut ostettua, mutta nyt ei tarvinnut. Ja toisekseen se menee edelleen minun perillisilleni. En laita sitä rahoiksi, kun ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vaari älysi ostaa tän 1 h helsingistä merenrantapaikan joskus 50-luvulla ja isä älys rakentaa ton talon tuohon 90-luvulla vanhan mökin tilalle. Oikeen hyvällä omallatunnolla täällä ollaan. Nykyhinnoilla miljoonan paikassa, aikanaan ihan sähkömiehen ansioilla hankittavassa.
Tällainen hulluus pitäisi lopettaa.
Kaisa
Omasta mielestäni perintömökki on ainoa mökki jonka voisin koskaan kuvitella hankkivani (eli jos ilmaiseksi saisi). Ei ole tulossa, enkä edes harkitse haaskaavani omia rahojani kesämökkiin. Keksin helposti vähintään sata järkevämpää tapaa viettää vapaa-aikaa ja lomaa, kuin jurnuttaa paikoillaan jossain korvessa aina samalla mökillä.
Perin kesaasunnon lisaksi talon, jahdin, muutaman hotellin pikkuketjun ja ihan kivasti rahaa, vielapa nuorena. Kovin paljoa ei toita tarvitse tehda, lahinna huvikseni. En hapea vaan nautin. Onko Kaisa kateellinen kun ei ole perintoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useampi kutsu jo tälle kesälle! Pelkäätkö kysymystäni? Kalvaako?
Kaisa
No en pelkää. Nauraisin jos joku kysyisi moista.
Onko tämä Kiukkuisen kaksoissisko? Perin huvittavaa toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaisa
On tainnu Kaisalle käydä joskus kurjasti jonkun perinnön kanssa. Semmosta elämä on, epäreilua jokaiselle vuorollaan :)
Jaa, no sitten ei saisi ottaa lahjaksikaan syntymäpäivinä tai jouluisin mitään, mitä ei itse raaski ostaa tai mihin ei ole varaa.
Ethän Kaisa vaan ota perintöä vastaan, jos sinulle sellainen on joskus tulossa.
Mikäs tässä on ollessa. Mies peri hienon mökin, asunnon, paljon rahaa ja muutakin omaisuutta.
Ei tarvinnut itse hikoilla, nyt voimme vaan nautiskella.