Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Mitä lisäarvoa tuotat tälle työpaikalle?”

Vierailija
24.06.2018 |

Pomo kysyi minulta näin. Menin ihan lukkoon. Mitä tuohon olisi pitänyt vastata oikeasti?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kaikki keskimäärin keskinkertaisia, joten keskimäärin mitään erikoisempaa lisäarvoa ei työntekijä tuota.

Vierailija
22/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala, mä olisin varmaan vastannut spontaanisti olevani yleinen sylkykuppi.

Toivottavasti ei kysytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen söpö silmänkarkki varaston pojille :P

Vierailija
24/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sano sinä, kerta valitsit mut."

Vierailija
25/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikein on tuo sana "lisäarvoa". Tuotan työpaikalle arvoa samalla tavalla kuin muutkin työntekijät, mutta en ole työssäni mikään superjyrä, joka tekisi muita paremmin ja tehokkaammin. Tässä työssä ei edes voi olla sellainen, paitsi jos on laiska. Sellaisia täällä ei ole. Eli mitä se LISÄarvo on?

Tuosta huokuu vähän sellainen asenne, että "Mä olen vaan töissä täällä. Teen mitä pomo käskee."

Erinomainen työntekijä on oma-aloitteinen ja saa asioita aikaan erikseen käskemättä.

Mutta jos on jo oma-aloitteinen ja antaa työllensä 100% joka päivä, hoitaa pestinsä käskemättä ja ripeästi ja vielä auttaa työkavereitakin oman työnsä lomassa,  niin vieläkö pitäisi jotain lisäarvoa kenenkään mielestä olla, eikö se riitä? Tuosta kysymyksestä tulisi itselleni mieleen että lisääkö tässä vielä vaaditaan samaan pieneen palkkaan, eikö mikään riitä, vaikka jo kaikkensa tekee? Itse en täysin ymmärrä tuon "lisäarvo" termin sisältöä. Pitäisikö työntekijällä olla vielä jotain ekstraa oman ammattitaitonsa lisäksi vai mitä? Eikö riitä että on pätevä ja ahkera tekijä joka ei valita ja vikise. Itse olisin pyytänyt tarkennusta kysymykseen. En ole edellinen kommentoija jolle vastasit.

Tuo on hyvä vastaus alkuperäiseen kysymykseen.

Teen oma-aloitteisesti ja annan työlleni 100 % joka päivä. Hoidaan pestini käskemättä ja ripeästi vielä auttaen työkavereita oman työn lomassa.

Eikö?

Mutta mitä LISÄarvoa se on että tekee työnsä niin hyvin kuin osaa? Eikö se ole ihan perusarvo? Perusolettamus mielestäni on että työ tehdään kuten on sovittu, silloin kun on sovittu ja hyvällä asenteella, reippaasti. Eikö silloin olis oikeampi kysymys "millainen työmotivaatio sinulla on?" Vai pitääkö nyt ymmärtää tuo lisäarvokysymys niin että perusarvo on se kun ilmaantuu työpaikalle ja lisäarvoa se että tekeekin jotain työpäivän aikana? Onko oikeasti tilanne jo niin huono työpaikoilla että on lisäarvoa kun tekee ammattitaitoisesti töitä?

Vierailija
26/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se lisäarvo tarkoittaa sitä, että mitä firma saa siitä, että olet siellä töissä, enemmän kuin että et olisi siellä.

Vierailija
27/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin pomolta, että eikö hän itse ole yhtään perillä työntekijöidensä panoksesta.

Vierailija
28/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisivat ihmisten tehdä rauhassa töitä ilman pellekeskusteluja.

Vierailija
29/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se lisäarvo tarkoittaa sitä, että mitä firma saa siitä, että olet siellä töissä, enemmän kuin että et olisi siellä.

Se on sen esimiehen ja työnantajan asia tarkastella tätä eli resursoida toiminta parhaalla mahdollisella tavalla. Yksittäinen työntekijä hoitaa tehtävänsä pyydetyllä tavalla. Ei siinä yleensä ole varaa sooloilla. Sitten on näitä hankalia hommia, joihin sut palkataan vaikka kehittämään toimintaa mutta työnantaja ei halua minkään muuttuvan. Olet lopulta häirikkö työnantajan silmissä, kun teet työsi.

Vierailija
30/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoa mitä hyötyä sinun työpanoksesta on työnantajalle. Mielellään kertoa miksi juuri nimenomaisti sinun tekemä työpanos on merkityksellistä. Millä tavalla sinä teet työsi paremmin kuin ihan vaan kuka tahansa samaan työhön palkattu. Mikä tekee sinusta niin erinomaisen.

Palkankorotusta odotellessa :)

Ja koko työelämä on nykyisin tätä fucking diiba baaban jauhamista sen sijaan, että keskityttäisiin tekemään niitä töitä. 😣

Vierailija
31/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen pomonhan se pitäisi tietää. Mitä se myy asiakkaalle? Vittu miten typerä kysymys, oppiko se ton jossain kurssilla?

Vierailija
32/38 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut sinkkuvuosien aikana, että kaikki elämässäni on nyt hyvin ja jos ottaisin tähän vielä jonkun miehen tai alkaisin seurustelemaan, miehen pitäisi tuoda elämääni jotain lisäarvoa.

Näin minä sen lisäarvon käsitän. Että se muuttaisi elämäni vielä paremmaksi.

Mietin työnantajan näkökulmasta, että kaipaako hän että hommia jollain tapaa kehitettäisiin, ettei tehdä niin kuin aina on tehty. Vaan jotain enemmän?

Vierailija
33/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia: Lisäarvo on marxilainen kansantaloustieteellinen termi, joka osoittaa, miten paljon työnantaja ja omistaja jättää maksamatta työn tuottamaksi katsottavasta arvosta sen tekijöille.

Mitä tuohonkin nyt sitten vastaisi.

Vierailija
34/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin huolissani jos pomo kysyisin tuollaista. Ehkä vinkki jostain tai ylianalysoisin asiaa, en tiedä. Epänormaali kommentti silti.

Vierailija
35/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin haastanut koko kysymyksenasettelun. Työpaikka on ihmistä varten, eikä toisinpäin. Mitä lisäarvoa tuo kysymys toi sinun työpäivääsi? Todennäköisesti ei mitään. Jos työn flow katkaistaan miettimällä työn motivaattoreita, on ilmapiirissä jotain pahasti pielessä. Hyvä ilmapiiri ja flow syntyvät itsestään, kun ilmapiiri pedataan oikeaksi. Sitä ei pystytä synnyttämään keinotekoisesti. Se ei ole työntekijöiden ominaisuus joka jotenkin olisi ammennettavissa heistä ulos.

Vierailija
36/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikein on tuo sana "lisäarvoa". Tuotan työpaikalle arvoa samalla tavalla kuin muutkin työntekijät, mutta en ole työssäni mikään superjyrä, joka tekisi muita paremmin ja tehokkaammin. Tässä työssä ei edes voi olla sellainen, paitsi jos on laiska. Sellaisia täällä ei ole. Eli mitä se LISÄarvo on?

Tuosta huokuu vähän sellainen asenne, että "Mä olen vaan töissä täällä. Teen mitä pomo käskee."

Erinomainen työntekijä on oma-aloitteinen ja saa asioita aikaan erikseen käskemättä.

Mutta jos on jo oma-aloitteinen ja antaa työllensä 100% joka päivä, hoitaa pestinsä käskemättä ja ripeästi ja vielä auttaa työkavereitakin oman työnsä lomassa,  niin vieläkö pitäisi jotain lisäarvoa kenenkään mielestä olla, eikö se riitä? Tuosta kysymyksestä tulisi itselleni mieleen että lisääkö tässä vielä vaaditaan samaan pieneen palkkaan, eikö mikään riitä, vaikka jo kaikkensa tekee? Itse en täysin ymmärrä tuon "lisäarvo" termin sisältöä. Pitäisikö työntekijällä olla vielä jotain ekstraa oman ammattitaitonsa lisäksi vai mitä? Eikö riitä että on pätevä ja ahkera tekijä joka ei valita ja vikise. Itse olisin pyytänyt tarkennusta kysymykseen. En ole edellinen kommentoija jolle vastasit.

Tuo on hyvä vastaus alkuperäiseen kysymykseen.

Teen oma-aloitteisesti ja annan työlleni 100 % joka päivä. Hoidaan pestini käskemättä ja ripeästi vielä auttaen työkavereita oman työn lomassa.

Eikö?

Mutta mitä LISÄarvoa se on että tekee työnsä niin hyvin kuin osaa? Eikö se ole ihan perusarvo? Perusolettamus mielestäni on että työ tehdään kuten on sovittu, silloin kun on sovittu ja hyvällä asenteella, reippaasti. Eikö silloin olis oikeampi kysymys "millainen työmotivaatio sinulla on?" Vai pitääkö nyt ymmärtää tuo lisäarvokysymys niin että perusarvo on se kun ilmaantuu työpaikalle ja lisäarvoa se että tekeekin jotain työpäivän aikana? Onko oikeasti tilanne jo niin huono työpaikoilla että on lisäarvoa kun tekee ammattitaitoisesti töitä?

Lisäarvo ei tainnut tarkoittaa sitä, että lyttää työkaverisi ja kerro mitä sinä teet paremmin, vaan yksinkertaisesti, mitä lisää sinä tuot firmalle ”pidän huolta että minulle osoitetut tehtävät xx tulevat niin hyvin tehtyä, ettei muiden tarvitse huolehtia onko ne luotettavasti tehty” ”vastuullanihan on pitää huolta tämän osa-alueen Yy toiminnasta ja sen minä olen mielestäni tehnyt hyvin” mahdollisesti jos voit ”olen viime aikoina saanut paljon hyvää asiakaspalautetta firmalta X / onnistunut lisämyynnissä / tehostanut tätä laskutusprosessia” - Lisäarvo ei ole verrattuna toisiin vaan verrattuna ”viime vuoden lukuihin”.

Mutta aika paha kysymys, jos

Tulee ihan puskista ’käytävällä’ - ihan perussettiä kehityskeskusteluissa .

Vierailija
37/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin vastannut jotain työnteon ulkopuolelta. Mä en puhu töissä kenestäkään mitään sellaista, että henkilö puheeni kuullessaan voisi pahoittaa mielensä. Koska muut puhuu pahaa ja avoimesti haukkuu työkavereita, niin minun seurassa tämä tapa vähän karisee muistakin pois koska en jatka juttua ja tasottelen toisten sanomisia.

Meillä töissä on kaikki lopulta täysin korvattavissa. Kenenkään kuolema, sairastuminen, eläkkeelle lähtö, äitiysloma tai työtehtävien vaihto ei ole jättänyt pitkäaikaista ongelmaa tai puutetta asioiden hoitoon.

Vierailija
38/38 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin.

Esim: jos myynnissä on kolme henkilöä, jotka hoitavat 100 asiakasta niin se neljäs kannattaa palkata vain, jos sen myötä saadaan generoitua lisää myyntiä, onko sensorien uusasiakashankintana tai siten että joku asiakasryhmä,johon nuo kolme eivät ole ehtineet panostaa tulee entist paremmin hoidettua oman firman asiakkaiksi.

Ei sitä neljättä myyntimiestä kannata palkata vaan ’laajenemisen ilosta’

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi