Raha-asioiden järjestäminen uudelleen. Yhteinen tili ja yhteinen asuntolaina! Apua tarvitaan!
Ollaan 35v pariskunta, yhdessä 15v. Omat tilit, asuntolaina jaettu 51% 49% ja kumpikin maksaa sitä mitä maksaa.
Yhteistä kotitaloustili johon kumpikin laittaa 200e kuussa. Laskut puoliksi. Mies tienaa enemmän noin 6000e ja minä 3000e.
Nyt on pankin vaihto edessä ja ollaan suunniteltu yhteistä taloutta.
Miten se menee jos otetaankin yksi asuntolaina? Voiko sen ottaa molempien nimiin? Sitä lyhennetään yhdellä könttäsummalla esim 2000e kuussa.
Sitten olisi yksi ja sama tili, johon molempien palkkatulot menee, ja josta säästetään ja maksetaan laskut.
Miten tämä hoidetaan oikeudenmukaisemmaksi?
Ei avioehtoa ja halutaan hoitaa nämä asiat yhdessä paremmin. Nyt kaikki on vaan liian erillistä ja vaikka mun tulot pienemmät, makselen saman verran.
Kiitos neuvoista.
Kommentit (53)
Se, että AP ja miehensä haluaa yhdessä rakentaa elämänsä on minusta hienoa. Sitä on oikea parisuhde.
Mutta sitä en ymmärrä, että ihmiset, joiden yhteenlasketut nettotulot ovat 9000, ja lisäksi ovat onnistuneet rakentamaan taloudellista hyvinvointia tuovia sijoituksiakin, tarvitsee tämän palstan neuvoja noin yksinkertaisten asioiden ratkaisemiseen. Onko teillä tähän asti ollut taloudellinen neuvonantaja, joka nyt otti ja kuoli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallakin pitäisi silti olla oma tili. Yhteisessä tilissä on sekä hyviä että huonoja puolia, mutta omasta tilistä on vaikea keksiä yhtäkään huonoa puolta. Rahojen siirtäminen yhteiselle tai mille tahansa tilille on nykyään niin vaivatonta, että sitäkään ei voi pitää miinuksena.
Miksi ette jatkaisi samalla tavalla omien ja yhteisen tilin suhteen kuin ennenkin? Tai voi se mennä niin päin, että kaikki palkat ja tulot menee yhteiselle tilille, ja siltä siirrätte kumpikin tarpeen mukaan omallenne.
Laittakaa tarkempia esimerkkejä miten te hoidatte talouttanne?
Me hoidamme aika samalla tavalla kuin te tähän asti. Tilanteemme on kyllä siitä erilainen, että tulomme ovat bruttonakin aika samat: mies taitaa ansaita kuussa noin 300 - 400 euroa bruttona enemmän eli käytännössä pari sataa enemmän kuin minä. Olemme naimisissa eikä meillä ole avioehtoa (aion kyllä tässä ehdottaa, että perintöjen osalta tehtäisiin avioehto).
Me omistamme asuntomme 50 - 50. Kummallakin on oma lainansa, jota itse parhaaksi katsomallaan tahdilla lyhentää (molemmat kuitenkin niin, että lyhennysvapaita ei käytetä). Meillä on omat käyttelytilit sekä omat lyhyen koron säästötilit. Minulla on lisäksi oma rahastosalkku ja miehellä omia osakkeita. Omien tilien ohella on yhteiskäyttötili ja yhteinen säästötili.
Yhteiselle käyttelytilille molemmat siirtävät kuukaudessa 350 euroa + puolikkaan vastikkeen summan. Tältä yhteistililtä maksetaan ruoka, taloustarvikkeet, sähkölaskut, lehtitilaukset, Netflix, kotivakuutus, ajoneuvovakuutus ja pienet kodin ja puutarhan hankinnat. Jos on tiedossa jokin suuri käyttökohde (lomamatka, iso kodinkone yms.), sovimme erikseen minkä verran ja missä ajassa siirrämme yhteistilille ekstraa.
Yhteistä säästötiliä käytämme pitkäjänteistä säästämistä vaativiin tavoitteisiin. Tällöinkin sovimme yhdessä summan, jonka kumpikin yhtälailla tietyssä ajassa säästötilille siirtää haluamissaan erissä. Yhteissäästötilin ensimmäinen säästökohde olivat häämme. Nyt taas säästämme tulevia vanhempain- ja hoitovapaajaksoja varten.
Minusta tämä systeemi on helppo ja toimiva. Siirrot eri tilien välillä hoituvat parissa minuutissa älypuhelimen ja mobiilipankin avulla. Jos palkkatuloissamme olisi nettona, sanotaanko nyt vaikka 600 euron tai tätä suurempi ero, hoitaisimme varmaan siirrot yhteistilille absoluuttisen fiftififtin sijaan niin, että kumpikin siirtäisi palkkaansa nähden suhteellisesti saman verran (tietyn prosenttiosuuden sitten varmaan). Nyt tälle ei ole ollut tarvetta, kun tulot ovat lähes yhtä suuret.
Minä pidän siitä, että minulla on taloudellinen itsenäisyys. Yhdessä ja yhteen hiileen puhaltaen hoidamme yhteisen talouden kulut ja budjetoimme, mutta molemmilla on silti omat rahansa, joita voi omiin kiinnostuksen kohteisiin käyttää miten haluaa. Ei tarvitse ikinä miettiä, että onkohan tämän takin tai joogakortin hankkiminen toisen mielestä turhaa, koska kyse on omista rahoista.
.
Miksi perintöjä varten tarvitaan avioehto? Niissähän on yleensä aina avio-oikeuden poissulkeva lauseke.
Ja jos ei olisi, niin eikö normaalijärkiset ihmiset pysty sopimaan tälläisistä?
Vierailija kirjoitti:
Se, että AP ja miehensä haluaa yhdessä rakentaa elämänsä on minusta hienoa. Sitä on oikea parisuhde.
Mutta sitä en ymmärrä, että ihmiset, joiden yhteenlasketut nettotulot ovat 9000, ja lisäksi ovat onnistuneet rakentamaan taloudellista hyvinvointia tuovia sijoituksiakin, tarvitsee tämän palstan neuvoja noin yksinkertaisten asioiden ratkaisemiseen. Onko teillä tähän asti ollut taloudellinen neuvonantaja, joka nyt otti ja kuoli?
Aloin lukemaan sun vastausta, ensimmäinen lause oli tosi ystävällinen ja sitten lopputekstisi tosi vittumainen. Käytit kuitenkin aikaa sen kirjoittamiseen.
Haluan keskustelua ja kokemuksia miten muut hoitavat asiansa. En niinkään neuvoja siten että niitä varta vasten tarvittaisiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tai kommentteja siitä miten lainanlyhennys, talouskulut ja säätäminen menee oikeudenmukaisesti kun toisella puolta isommat tulot ja silti maksan saman verran elämisestä.
Mulla ei jää mitään säästöön ja miehellä jää paljon säästöön ja halutaan muuttaa tämä siten, että yhteisesti saman verran käytettävissä ja säästössä.
Mulla on reilu ja ihana mies.
Ap
Teidän pitää mitoittaa talouden menot sun tulojen mukaan eikä miehen.Yhteisen kodin menot kuuluu maksaa puoliksi koska kumpikin siellä asuu ja siitä nauttii joten jos haluat päästä pienemmällä summalla pitää asumistasoa ja kulutustottumuksia muokata siihen suuntaan.Mikä tässä on se asia jota sä et tajua?
😂😂😂😂😂😂😂😂
Hahhahhaa, me asuttais tuolla logiikalla yksiössä koko perhe 😂😂. Ei kuitenkaan sovi miehelle, joten mies maksaa suosiolla enemmän asumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin lukemaan sun vastausta, ensimmäinen lause oli tosi ystävällinen ja sitten lopputekstisi tosi vittumainen. Käytit kuitenkin aikaa sen kirjoittamiseen.
Haluan keskustelua ja kokemuksia miten muut hoitavat asiansa. En niinkään neuvoja siten että niitä varta vasten tarvittaisiin.
Ap
Pyydän anteeksi, jos sen vittuiluna koit. Ihmetykseni oli ihan aitoa.
Meillä on mennyt samaan tyyliin, kuin muutamalla muullakin täällä. Yhteinen asuntolaina ja lainanhoitotili sekä yhteinen taloustili. Palkat menee omille tileille.
Molemmat siirtää 50% nettotuloista yhteiseen käyttöön, niillä saadaan maksettua laina ja kaikki juoksevat kulut sekä hiljalleen säästettyä myös yhteistä pelivaraa. Lopuilla rahoilla voi tehdä mitä lystää.
Kun olin hoitovapaalla, niin silloin mies maksoi enemmän, noin 60-70% yhteiseen käyttöön. Nyt toimii tuolla 50%:lla, varmaan lapsien kasvaessa nostetaan taas prosenttia, jos yhtään siltä alkaa näyttää.
Koskaan ei ole kyllä ollut tarpeen rahasta riidellä. Aika yhteiset on meidänkin rahat, vaikka virallisesti menee näin.
Meillä on aina ollut omat tilit, yhteistä tiliä ei ole. Mies maksaa lainan ja laskut, laina molempien nimissä 50/50, mä ostan sapuskat ja loput käytän miten parhaaksi näen. Toiminut hyvin yli 20 vuotta. Niin, mies kuuluu ylimpään tulodesiiliin ja mä olen pienituloinen.
Mä mietin näissä asioissa aina sitä, mitä tapahtuu, jos tulee ero tai toinen kuolee. Molempien tai lesken pitäisi pystyä selviytymään niin veloista kuin muistakin elämiseen liittyvistä kuluista ilman, että elintaso laskee kohtuuttomasti. Ovatko nuo useat sijoitusasunnot velattomia? Onko teillä lapsia tai aiotteko hankkia?
Meillä palkat tulevat omille tileille, mutta olemme sopineet molempien haluaman perheen yhteisen elintason ja sitä varten laitamme kumpikin tietyn summan yhteiselle tilille. Tältä tililtä maksetaan kaikki yhteiset menot ja myös lasten menot. Omille tileille jää loput ja ne voi käyttää miten haluaa. Minä sijoitan omia rahojani ja mies kuluttaa omiaan. Meillä on ollut jonkin verran erimielisyyksiä siitä, mikä on yhteinen meno ja mikä ei. Esim mun mielestä miehen Harrikka ei ole yhteinen meno eikä sitä makseta yhteiseltä tililtä, koska sitä ei käytäkään muut kuin mies. Omalta tililtään osti, kun sai tarpeeksi rahaa kasaan. Meillä on kuitenkin avioehto, koska eihän mun muuten edes kannattaisi säästää ja sijoittaa vaan pistää rahat kulutukseen kuten mieskin tekee.
Meillä oli yhteinen laina ja omistamme kodin 50-50. Mies varakkaampana maksoi koko lainan eli lainanlyhennykset lähti miehen tililtä. Olemme naimisisissa ja yhteinen talous niin ketään ei kiinnosta kuinka asuntolainaa maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo tai kommentteja siitä miten lainanlyhennys, talouskulut ja säätäminen menee oikeudenmukaisesti kun toisella puolta isommat tulot ja silti maksan saman verran elämisestä.
Mulla ei jää mitään säästöön ja miehellä jää paljon säästöön ja halutaan muuttaa tämä siten, että yhteisesti saman verran käytettävissä ja säästössä.
Ap
Jos sulla on reilu ja ihana mies niin sivitte että tuolle taloustilille, josta maksetaan lainat ja muut talousmenot, laitettava summa on nettotulojenne suhteessa. Esim jos sinä tienaat 3000 netto ja mies 6000 netto niin mies laittaa sinne puolta enemmän. Jos sinä laitat tonnin niin mies laittaa kaksi tonnia. Kuitenkin kummallekin jää suhteessa tuloihinsa jäljelle omalle palkkatililleen rahaa. Tarvittaessa kun on yhteisiä isompia hankintoja niin taas sinä maksat puolta vähemmän.
Mutta palkkatili : omat tilit molemmilla, omat rahat, se on se perusta, jolle rakennetaan ja sitten erillinen yhteinen taloustili talousmenoja, lasten hoitomaksuja yms ruokalaskuja varten, jone siirtyy rahaa tulojen suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta miksi ihmeessä et halua maksaa itse omia kulujasi? Tätä en ole ymmärtänyt koskaan - miten voi olla aikuisia, joiden mielestä muiden pitää elättää heidät. Pienemmät tulot tarkoittaa pienempiä menoja eikä suinkaan sitä, että menoja voi kasvattaa, koska puoliso elättää.
Me ajatellaan siten, että perhe on yritys, ja jokainen tuo panoksensa siihen.
Eihän voisi olla pankkiiri-hoitaja tai lääkäri-opettaja pariskuntia tällä sun logiikalla että pienempituloisen mukaan tehdään kaikki elämässä.
Ap
Teetkö sinä sitten yhteisessä yrityksessä pääosan kotitöistä, koska jokainen tuo oman panoksensa: mies rahaa ja sinä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta miksi ihmeessä et halua maksaa itse omia kulujasi? Tätä en ole ymmärtänyt koskaan - miten voi olla aikuisia, joiden mielestä muiden pitää elättää heidät. Pienemmät tulot tarkoittaa pienempiä menoja eikä suinkaan sitä, että menoja voi kasvattaa, koska puoliso elättää.
Me ajatellaan siten, että perhe on yritys, ja jokainen tuo panoksensa siihen.
Eihän voisi olla pankkiiri-hoitaja tai lääkäri-opettaja pariskuntia tällä sun logiikalla että pienempituloisen mukaan tehdään kaikki elämässä.
Ap
Teetkö sinä sitten yhteisessä yrityksessä pääosan kotitöistä, koska jokainen tuo oman panoksensa: mies rahaa ja sinä työtä.
Parisuhde vaatii muutakin kuin rahaa ja työtä. -en ole ap
Palkat omille tileille ehdottomasti. Lisäksi yhteinen taloustili, jolta maksetaan kaikki ruoat yms. Taloustilille laitetaan sama prosenttiosuus nettotuloista.