Raha-asioiden järjestäminen uudelleen. Yhteinen tili ja yhteinen asuntolaina! Apua tarvitaan!
Ollaan 35v pariskunta, yhdessä 15v. Omat tilit, asuntolaina jaettu 51% 49% ja kumpikin maksaa sitä mitä maksaa.
Yhteistä kotitaloustili johon kumpikin laittaa 200e kuussa. Laskut puoliksi. Mies tienaa enemmän noin 6000e ja minä 3000e.
Nyt on pankin vaihto edessä ja ollaan suunniteltu yhteistä taloutta.
Miten se menee jos otetaankin yksi asuntolaina? Voiko sen ottaa molempien nimiin? Sitä lyhennetään yhdellä könttäsummalla esim 2000e kuussa.
Sitten olisi yksi ja sama tili, johon molempien palkkatulot menee, ja josta säästetään ja maksetaan laskut.
Miten tämä hoidetaan oikeudenmukaisemmaksi?
Ei avioehtoa ja halutaan hoitaa nämä asiat yhdessä paremmin. Nyt kaikki on vaan liian erillistä ja vaikka mun tulot pienemmät, makselen saman verran.
Kiitos neuvoista.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tai kommentteja siitä miten lainanlyhennys, talouskulut ja säätäminen menee oikeudenmukaisesti kun toisella puolta isommat tulot ja silti maksan saman verran elämisestä.
Mulla ei jää mitään säästöön ja miehellä jää paljon säästöön ja halutaan muuttaa tämä siten, että yhteisesti saman verran käytettävissä ja säästössä.
Mulla on reilu ja ihana mies.
Ap
Teidän pitää mitoittaa talouden menot sun tulojen mukaan eikä miehen.Yhteisen kodin menot kuuluu maksaa puoliksi koska kumpikin siellä asuu ja siitä nauttii joten jos haluat päästä pienemmällä summalla pitää asumistasoa ja kulutustottumuksia muokata siihen suuntaan.Mikä tässä on se asia jota sä et tajua?
Mitään ei KUULU maksaa millään tavalla. Parilla on täysi oikeus sopia asioistaan, miten parhaaksi näkevät.
En IKINÄ IKINÄ KOSKAAN pitäisi mieheni kanssa vain yhtä tiliä johon menisi molempien kaikki rahat. Minä olen säästäväinen ja mies taas sellainen "no tilillä oli 200e ylimääräistä niin ostin autoon tällaisen hienon!" homma menisi siihen että minä kituuttaisin kaikessa kun huomasin miten tili hupenee ja mies sitä mukaan vaan ostaisi enemmän "kun rahaa nyt tilillä on"..
Sorry, yhteinen palkkatili ei ole hyvä vaihtoehto. Miksi miehesi edes suostuisi siihen. Palkkojenne suhteessa osallistutte yhteisiin kustannuksiin. Omat rahat ovat ihmisyyden mittari. Yhteinen tili on taantumusta.
Meillä omat lainat olleet jo 11 votta. Yhteinen tili, josta menee laskut ja kaikki extra. Yhdessä oltu 20 vuotta.
Miehellä mökki ja minulla sijoitusasunto. Nekin erinäisiä projekteja. Kumpikin säästää ja sijoittaa kuten haluaa.
Ei ole puolisolla nokan koputtamista puolin, ei toisin.
Ap, siis 15 vuoden jälkeen olette päätyneet pohtimaan reilumpaa systeemiä?! Ja sanot nyt mies on ihana ja reilu? No parempi myöhään kuin milloinkaan... siis kumpikin tietty maksaa oman osuutensa asuntolainasta koska se on omaisuutta joka kertyy. Taloustilille, josta maksetaan juoksevat menot, kumpikin laittaa tulojensa suhteessa. Yksinkertaista.
Asun ulkomailla ja täällä on ehdottomasti oltava omat palkkatilit ja sen lisäksi halutessaan yhteinen taloustili. Puolison kuolintapauksessa tuo yhteinen tili blokataan ja voi mennä kuukausia ennen kuin se avataan uudelleen. Jos on vain yksi yhteinen tili, voi ehtiä tulla jo pahoja maksuvaikeuksia.
En sitten tiedä miten Suomessa tämä toimii?
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle ei jää 3000 euron netosta mitään säästöön niin vika on sun kulutustottumuksissa ja elintasossa. Ei siinä auta yhteiset rahat, kun on kohta miehenkin rahat menny.
Ohis kun puhutaan tienaamisesta tai palkasta tarkoitetaan bruttoa.
Arvioisin, että ap:n netto 2000, miehen 3100.
Ap. Kaikki mainitsemasi asiat ovat kiinni siitä, mitä te keskenänne sovitte. Palstalaisten mielipiteillä ei ole mitään väliä. Pankki antaa mielellään tille yhtisen lainan, koska sen takaisinmaksu on varmempaa (kaksi vastuullista, aina teistä jommalla kummalla rahaa on).
Minulla ja miehelläni on 4 yhteistä pankkilainaa, kummallakin yksi oma tili, jolle palkkarahat tulevat, sekä pari yhteistä tiliä, joille tulevat sijoitusten tuotot. Laskut maksetaan sieltä, missä silloin on ylimääräistä kun laskusa on eräpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Sorry, yhteinen palkkatili ei ole hyvä vaihtoehto. Miksi miehesi edes suostuisi siihen. Palkkojenne suhteessa osallistutte yhteisiin kustannuksiin. Omat rahat ovat ihmisyyden mittari. Yhteinen tili on taantumusta.
Meillä omat lainat olleet jo 11 votta. Yhteinen tili, josta menee laskut ja kaikki extra. Yhdessä oltu 20 vuotta.Miehellä mökki ja minulla sijoitusasunto. Nekin erinäisiä projekteja. Kumpikin säästää ja sijoittaa kuten haluaa.
Ei ole puolisolla nokan koputtamista puolin, ei toisin.
Joo me ei haluta tätä mitä te teette.
Meilläkin on 5-6 sijoitusasuntoa ja ovat yhteisiä.
Me halutaan luoda elämä ja omaisuus yhdessä. Mieheni suostuu, koska arvostaa työtäni ja panostani tähän perheeseen.
Ap
Meillä kumpikin laittaa yhteistilille 65% palkkatuloistaan.
Yhteistililtä maksetaan ruoka, lasten kulut, asumismenot ym yhteiset kulut.
Yhteistilille menevää summaa säädetään tarvittaessa. Tavoite on se, että se riittää yhteisiin kuluihin.
Meillä toiminut yli 15 vuotta. (Riitelemme muusta, mutta emme rahasta. Mutta syy on ehkä se, että rahankäyttötapamme ovat saman suuntaiset. Toisaalta omalle tilille jäävän rahan saa käyttää aivan kuten haluaa. Tai olla käyttämättä ja laittaa säästöön.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle ei jää 3000 euron netosta mitään säästöön niin vika on sun kulutustottumuksissa ja elintasossa. Ei siinä auta yhteiset rahat, kun on kohta miehenkin rahat menny.
Ohis kun puhutaan tienaamisesta tai palkasta tarkoitetaan bruttoa.
Arvioisin, että ap:n netto 2000, miehen 3100.
Arvioit väärin, ilmoitin nettopalkat.
Lisäksi tietty on vuokra- ym pääomatuloja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tai kommentteja siitä miten lainanlyhennys, talouskulut ja säätäminen menee oikeudenmukaisesti kun toisella puolta isommat tulot ja silti maksan saman verran elämisestä.
Mulla ei jää mitään säästöön ja miehellä jää paljon säästöön ja halutaan muuttaa tämä siten, että yhteisesti saman verran käytettävissä ja säästössä.
Mulla on reilu ja ihana mies.
Ap
Mutta miksi ihmeessä et halua maksaa itse omia kulujasi? Tätä en ole ymmärtänyt koskaan - miten voi olla aikuisia, joiden mielestä muiden pitää elättää heidät. Pienemmät tulot tarkoittaa pienempiä menoja eikä suinkaan sitä, että menoja voi kasvattaa, koska puoliso elättää.
Me ajatellaan siten, että perhe on yritys, ja jokainen tuo panoksensa siihen.
Eihän voisi olla pankkiiri-hoitaja tai lääkäri-opettaja pariskuntia tällä sun logiikalla että pienempituloisen mukaan tehdään kaikki elämässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, siis 15 vuoden jälkeen olette päätyneet pohtimaan reilumpaa systeemiä?! Ja sanot nyt mies on ihana ja reilu? No parempi myöhään kuin milloinkaan... siis kumpikin tietty maksaa oman osuutensa asuntolainasta koska se on omaisuutta joka kertyy. Taloustilille, josta maksetaan juoksevat menot, kumpikin laittaa tulojensa suhteessa. Yksinkertaista.
Joo kuten varmaan meidän iästä näet, ollaan oltu nuoresta asti yhdessä, tähän 15 kuuluu opiskelut ym. Välillä minä olen tienannut enemmän, nyt mies.
Asia tuli ajankohtaiseksi tosiaan tuon pankin vaihdon yhteydessä.
Ap
Voisitteko kuvitella jonkun miehen pohtivan tällaista raha-asioiden uudelleenjärjestämistä, jossa palkkatulot menee yhteiselle tilille? Minä en. Miehellä raha-asioiden järjestely on osakkeiden myymistä ja niistä saatujen rahojen sijoittamista johonkin muuhun kohteeseen.
Vain nainen, joka tienaa puolet vähemmän kuin mies, voi miettiä tällaista joutavaa.
Ap, keskustele miehesi kanssa. Onneksi minulla ei ole yhteistä taloutta sinun kanssasi.
P.s ei pahalla mutta ajatuksenjuoksusi ilmentää tulotalosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee niin, että asuntaina on 50/50. Molemmilla on omat tilit ja käytössä on myös yhteinen tili. Sieltä lyhenee laina 1500€/kk ja menee kaikki laskut ja talousostokset. Meiltä molemmilta siirtyy sinne tilille prosentuaalisesti sama summa tuloista laskettuna. Eli emme laita molemmat vaikka 1500€ sinne, vaan minä isompituloisena laitan 1800€ ja mies 1200€. Tämän olemme kokeneet reiluksi menettelyksi, sillä nyt kun tilanne tienestien osalta saattaa kääntyä, niin mieheltä alkaakin mennä rahallisesti enemmän tilille. Siirtyvän rahamäärän prosentuaalisen osuuden voitte laskea yhteiseltä tililtä menevien menojen mukaan, eli laskette paljonko sinne tarvitsee rahaa siirtää per kk, että tili pyörii hyvin ja jättää mielellään vähän ylijäämää joka kuukausi yllätysmenoja varten. Oman tilin rahoilla saa sitten tehdä mitä haluaa :)
Tässä siis yksi malli, joka on toiminut hyvin meillä.
Kiitos!
Kuulostaa hyvältä!
Eli lainaa on molemmilla 50% ja teettekö siis yhden yhteisen lyhennyksen joka on 1500e? Miten voi oman yksi lyhennys jos laina 50-50? Vai ohjautuisiko se puoliksi 750e sun lyhennys ja sama miehen?
Ap
Yksi lyhennys menee vain :) Se sovittiin pankkivirkailijan kanssa jo lainaa hakiessa ja lainapapereiden teon yhteydessä, että koko lainan lyhennys korkoineen menee meidän yhteiseltä tililtä. Ei ole käynyt mielessäkään, että sen jakaisi menemään kahdessa osassa eri tileiltä, eikä sitä pankissakaan ehdotettu. Kyllähän sen silti tietää, että oma osuus siitä lyhennyksestä on sen 50%, mutta ei ole tarvetta eritellä sitä mitenkään kun molemmilta menee tuloista ne summat x ja y yhteiselle tilille ja sieltä menee koko ajan summia a, b, c, d...
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko kuvitella jonkun miehen pohtivan tällaista raha-asioiden uudelleenjärjestämistä, jossa palkkatulot menee yhteiselle tilille? Minä en. Miehellä raha-asioiden järjestely on osakkeiden myymistä ja niistä saatujen rahojen sijoittamista johonkin muuhun kohteeseen.
Vain nainen, joka tienaa puolet vähemmän kuin mies, voi miettiä tällaista joutavaa.
Ap, keskustele miehesi kanssa. Onneksi minulla ei ole yhteistä taloutta sinun kanssasi.
Hohhoijaa sä olet kyllä tosi aggressiivinen tyyppi. Miksi edes vaivaudut kirjoittaa näin ilkeästi.
Meidän perheessä kuten sanoin nainen ei ole aina tienannut vähemmän. Nämä ovat ansiotulot tällä hetkellä. Lisäksi meillä ei ole jakoa ”nainen” ja ”mies” mikä on sopivaa em sukupuolelle ym.
Kiitos asiallisille vastaajille. 💕😘
Ap
Yhteinen tili sopii ainoastaan niille pareille joilla on samanlaiset kulutustottumukset ja sama suhtautuminen
rahaan ja yhteiselämään. Lapsettomat parit kuten me joilla tili on ns. tai-tili eivät joudu toisen kuoltuakaan
vaikeuksiin vaan leski voi edelleen käyttää tiliä. Olen asian varmistanut pankista. Muuten tuo prosenttiosuus
taloustilille on ainoa oikeudenmukainen tapa, muutenhan pienempituloinen joutuu elämään rahapulassa
toisen eläessä leveästi. Se on taloudellista hyväksikäyttöä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa sä olet kyllä tosi aggressiivinen tyyppi. Miksi edes vaivaudut kirjoittaa näin ilkeästi.
Meidän perheessä kuten sanoin nainen ei ole aina tienannut vähemmän. Nämä ovat ansiotulot tällä hetkellä. Lisäksi meillä ei ole jakoa ”nainen” ja ”mies” mikä on sopivaa em sukupuolelle ym.
Kiitos asiallisille vastaajille. 💕😘
Ap
Ap on näköjään sekä erittäin fiksu, hyvin toimeentuleva ja miehensä kanssa hyvässä suhteessa ja sekös tätä 👆🏾👆🏾ylempää vastaajaa vituttaa😂😂😂😂😂
Me ollaan 40v ja yhdessä 18v. Yhteinen asuntolaina, omat tilit ja yksi yhteinen, jolta lainanlyhennys ja vastike menee. Meillä oli suunnilleen samat tulot 5v takaiseen aikaan saakka, jolloin miehen palkka nousi niin että hänellä on nyt nettopalkka 35-40% isompi kuin minun. Olemme aina maksaneet kaiken puoliksi ja olemme jatkaneet asumiskulujen ja ruokien maksamista puoliksi, mutta nyt palkkansa noustua mies maksaa kuopuksen pk-maksut ja esikoisen suht kalliin harrastuksen. Lisäksi perhematkoista maksaa n. 2/3, minä 1/3. Muut laskut edelleen suunnilleen puoliksi. Mies on siis itse halunnut maksaa enemmän, minulle sopisi edelleen puoliksi. Saan myös lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallakin pitäisi silti olla oma tili. Yhteisessä tilissä on sekä hyviä että huonoja puolia, mutta omasta tilistä on vaikea keksiä yhtäkään huonoa puolta. Rahojen siirtäminen yhteiselle tai mille tahansa tilille on nykyään niin vaivatonta, että sitäkään ei voi pitää miinuksena.
Miksi ette jatkaisi samalla tavalla omien ja yhteisen tilin suhteen kuin ennenkin? Tai voi se mennä niin päin, että kaikki palkat ja tulot menee yhteiselle tilille, ja siltä siirrätte kumpikin tarpeen mukaan omallenne.
Laittakaa tarkempia esimerkkejä miten te hoidatte talouttanne?
Me hoidamme aika samalla tavalla kuin te tähän asti. Tilanteemme on kyllä siitä erilainen, että tulomme ovat bruttonakin aika samat: mies taitaa ansaita kuussa noin 300 - 400 euroa bruttona enemmän eli käytännössä pari sataa enemmän kuin minä. Olemme naimisissa eikä meillä ole avioehtoa (aion kyllä tässä ehdottaa, että perintöjen osalta tehtäisiin avioehto).
Me omistamme asuntomme 50 - 50. Kummallakin on oma lainansa, jota itse parhaaksi katsomallaan tahdilla lyhentää (molemmat kuitenkin niin, että lyhennysvapaita ei käytetä). Meillä on omat käyttelytilit sekä omat lyhyen koron säästötilit. Minulla on lisäksi oma rahastosalkku ja miehellä omia osakkeita. Omien tilien ohella on yhteiskäyttötili ja yhteinen säästötili.
Yhteiselle käyttelytilille molemmat siirtävät kuukaudessa 350 euroa + puolikkaan vastikkeen summan. Tältä yhteistililtä maksetaan ruoka, taloustarvikkeet, sähkölaskut, lehtitilaukset, Netflix, kotivakuutus, ajoneuvovakuutus ja pienet kodin ja puutarhan hankinnat. Jos on tiedossa jokin suuri käyttökohde (lomamatka, iso kodinkone yms.), sovimme erikseen minkä verran ja missä ajassa siirrämme yhteistilille ekstraa.
Yhteistä säästötiliä käytämme pitkäjänteistä säästämistä vaativiin tavoitteisiin. Tällöinkin sovimme yhdessä summan, jonka kumpikin yhtälailla tietyssä ajassa säästötilille siirtää haluamissaan erissä. Yhteissäästötilin ensimmäinen säästökohde olivat häämme. Nyt taas säästämme tulevia vanhempain- ja hoitovapaajaksoja varten.
Minusta tämä systeemi on helppo ja toimiva. Siirrot eri tilien välillä hoituvat parissa minuutissa älypuhelimen ja mobiilipankin avulla. Jos palkkatuloissamme olisi nettona, sanotaanko nyt vaikka 600 euron tai tätä suurempi ero, hoitaisimme varmaan siirrot yhteistilille absoluuttisen fiftififtin sijaan niin, että kumpikin siirtäisi palkkaansa nähden suhteellisesti saman verran (tietyn prosenttiosuuden sitten varmaan). Nyt tälle ei ole ollut tarvetta, kun tulot ovat lähes yhtä suuret.
Minä pidän siitä, että minulla on taloudellinen itsenäisyys. Yhdessä ja yhteen hiileen puhaltaen hoidamme yhteisen talouden kulut ja budjetoimme, mutta molemmilla on silti omat rahansa, joita voi omiin kiinnostuksen kohteisiin käyttää miten haluaa. Ei tarvitse ikinä miettiä, että onkohan tämän takin tai joogakortin hankkiminen toisen mielestä turhaa, koska kyse on omista rahoista.
Mutta miksi ihmeessä et halua maksaa itse omia kulujasi? Tätä en ole ymmärtänyt koskaan - miten voi olla aikuisia, joiden mielestä muiden pitää elättää heidät. Pienemmät tulot tarkoittaa pienempiä menoja eikä suinkaan sitä, että menoja voi kasvattaa, koska puoliso elättää.