Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisi päivittää cv. Mistä löytyisi vastineet vanhoille koulutusnimikkeille? Aikaa ennen ammattikorkeita...

Vierailija
23.06.2018 |

Löydän varmaan netistä mutta kysynpä täältä ensin..... samalla kun etsin itse. ;)

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan osaa vastata? Kyseessä siis 1990-luvulla suoritettu opistotasoinen tutkinto. Onko nykyisin kandidaatti vai maisteri?

Voi laupias taivas. Tutkintosi ei ole kandidaatti tai maisteri vaan se mikä todistuksessa lukee.

Ihmiset osaa vastata, mutta kun sulle vastaukset ei kelpaa.

Nyt olikin kyse siitä, mikä on *nykyinen* tutkintonimike. Ihmiset vain jankkaa tuota vanhaa tutkintoa. Mutta kun sitä ei enää ole. Puhutteko myös plastiikkapusseista ja laskette hinnat markoiksi?

Minulla on yhdessä kolikkopurkissa euroja ja muutama markkakin sieltä löytyy. Eurot ovat euroja, mutta markatkin ovat vielä markkoja, ei ne euroiksi ole muuttuneet. Minä itse olen yo-merkonomi ja olen sitä kuolemaani asti, ei se tehty tutkinto muutu miksikään tulevina vuosina.

Minä vaihdoin aikoinaan markat euroiksi, ja nyt on tavallaan sama operaatio tutkinnon kanssa.

Odotan vielä vähän aikaa vastausta. Voisiko joku helsinkiläinen tai vantaalainen vastata?

Markat euroiksi on hyvä vertaus, koska se pätee tavallaan tässäkin. Aikoinaanhan 1 markka oli noin 0,17 euroaa ja sama pätee vaikka kaupalliseen tutkintoon eli vanhamuotoinen merkonomitutkinto on noin 0.17 tradenomitutkinnosta. Voit siten kutsua vanhaan tutkintoasi vaikka varttitradenomitutkinnoksi, jos haluat päivittää vanhan tutkintonimikkeen uusimuotoiseksi.

Yksikään nykyisistä uudistetuista tutkintonimikkeistä ei vastaa vanhanmallisia tutkintoja.

Varttitradenomi, ja kahvit näppiksellä. Av ei petä koskaan.

Vierailija
62/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olisikin mukavaa tosiaan selitellä työhaastattelussa miten voi olla suorittanut tutkinnon, jota valmistumisaikaan ei ole vielä ollut olemassakaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin nyt sitten varmuuden varalta ihan vain bachelor, vaikka joku ehdotti tohtoriakin. Kiitos kaikille vastaajille, myös jankkaajille :)

Vierailija
64/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma... jos olet valmistunut 90 luvun alussa erikoissairaanhoitajaksi niin olet se. Et sairaanhoitaja amk.

Vierailija
65/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan osaa vastata? Kyseessä siis 1990-luvulla suoritettu opistotasoinen tutkinto. Onko nykyisin kandidaatti vai maisteri?

Voi laupias taivas. Tutkintosi ei ole kandidaatti tai maisteri vaan se mikä todistuksessa lukee.

Ihmiset osaa vastata, mutta kun sulle vastaukset ei kelpaa.

Ymmärrän ongelman, sillä entisajan opisto oli aivan muuta kuin nykyinen ammattiopisto. Voi olla, että nuorimmat rekrytoijat eivät huomaa.

Mutta ongelma ratkeaa sillä, että et kerro oppilaitosta, josta valmistuit ( kauppaopisto, metsäopisto, tekninen opisto ym) vaan sen tutkinnon: merkonomi, teknikko, opistoinsinööri. Me entisen opiston käyneet alamme olla jo siinä iässä, että meillä merkitsee työkokemus paljon enemmän kuin alkuperäinen tutkinto. En ole itse koskaan katsonut tarpeelliseksi päivittää opistotutkintoani amk-tutkinnoksi.

Vierailija
66/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vastaava tilanne. Olen valmistunut opistotasolta 1990-luvulla, ja minun pitäisi löytää nykyinen tutkintonimike työhakemuksia varten. Osaako joku auttaa? En saanut linkkiä toimimaan.

Katso mitä omassa todistuksessasi lukee ja laita se

Siis etsin nimenomaan nykyistä nimikettä. Opistojahan ei enää ole, vaan ne ovat ammattikouluja. Ja eräät opistotason tutkinnot ovat nykyisin yliopistotutkintoja. Veikkaan, että oma tutkintoni on nykyisin jokin bachelor tai master of x. Mutta etsin siis virallista lähdettä.

Mikä on se opistotason tutkinto, joka on nykyisin yliopistotutkinto?

Farmaseutti on yliopistotutkinto, mutta kuitenkin on ennen ollut opistotasoinen.

Vierailija
67/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän olisikin mukavaa tosiaan selitellä työhaastattelussa miten voi olla suorittanut tutkinnon, jota valmistumisaikaan ei ole vielä ollut olemassakaan...

Minulla oli tämä ongelma jo vuonna 1985. Valmistuin vuonna, mutta tutkintonimike vahvistettiin virallisesti uusimuotoiseksi vasta pari vuotta myöhemmin. Miten minä olisi voinut suorittaa tutkinnon jo aikaisemmin ... mutta en minä voinut oikeastaan laittaa uuden tutkintotodistuksen päiväystä valmistumispäiväksi.

Meille siis kirjoitettiin uudet todistukset sitten myöhemmin. Papukaijamerkki sille, joka arvaa tutkinnon.

Vierailija
68/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla suoritetut opistotutkinnot olivat sen verran nykyisiä koulutuksia haastavampia, että voit suoraan päivittää titteliksi tohtori.

Vierailija
69/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kumpikaan!

Olet saanut vaikka miten monta ohjetta ja linkkiä, joista selviää, että 1990-luvulla suoritettu tutkinto ennen AMK-järjestelmää ei ole kandin eikä maisterin tutkinto, vaan opistotutkinto (oletus: kyseessä ei ole ammattikoulututkinto). Vanhoja tutkintoja ei ole päivitetty AMK-tutkinnoiksi ellet ole suorittanut 1-1.5 vuoden mittaista lisäkoulutusta. Et siten voi väittää olevasi sairaanhoitaja AMK, jos sinulla on vanhanmallinen erikoissairaanhoitajatutkinto.

Sehän kaikkia vanhanmallisen sairaanhoitajatutkinnon suorittaneita harmittaa, että eivät voi lisätä noita kolmea maagista kirjainta nimikkeensä perään...

Vierailija
70/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vastaava tilanne. Olen valmistunut opistotasolta 1990-luvulla, ja minun pitäisi löytää nykyinen tutkintonimike työhakemuksia varten. Osaako joku auttaa? En saanut linkkiä toimimaan.

Katso mitä omassa todistuksessasi lukee ja laita se

Siis etsin nimenomaan nykyistä nimikettä. Opistojahan ei enää ole, vaan ne ovat ammattikouluja. Ja eräät opistotason tutkinnot ovat nykyisin yliopistotutkintoja. Veikkaan, että oma tutkintoni on nykyisin jokin bachelor tai master of x. Mutta etsin siis virallista lähdettä.

Mikä on se opistotason tutkinto, joka on nykyisin yliopistotutkinto?

Farmaseutti on yliopistotutkinto, mutta kuitenkin on ennen ollut opistotasoinen.

Lastentarhaopettajia koulutettiin ennen opistoissa.

Vierailija
71/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tämä ongelma jo vuonna 1985. Valmistuin vuonna, mutta tutkintonimike vahvistettiin virallisesti uusimuotoiseksi vasta pari vuotta myöhemmin. Miten minä olisi voinut suorittaa tutkinnon jo aikaisemmin ... mutta en minä voinut oikeastaan laittaa uuden tutkintotodistuksen päiväystä valmistumispäiväksi.

Meille siis kirjoitettiin uudet todistukset sitten myöhemmin. Papukaijamerkki sille, joka arvaa tutkinnon.

Valmistuin metsäteknikoksi vuonna 1985. pari vuotta myöhemmin sain pelkällä anomuksella metsätalousinsinöörin tutkintonimikkeen, koska minulla oli jo toinen opistotasoinen tutkinto (merkonomi). Muut joutuivat suorittamaan muutaman tentin tyyliin turvetalous ja sosiologia saadakseen uusimuotoisen nimikkeen.

Vierailija
72/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tietotekniikan insinööri voisi olla. Nämä tutkintonimikkeet ainakin elivät tuohon aikaan.

Vierailija
73/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin netistä virallisen korkeakoulusanaston, ja joo, on nykyisin joko kandidaatin tai maisterin tutkinto. Siis kumpikin on mahdollinen. Pitäisi tietää onko ”alempi” vai ”ylempi”. Varmaan alempi koska kolmivuotinen koulutus, mutta toisaalta nykyisinhän kaikki tutkinnot suoritetaan entistä hitaammin.

Ei entistä hitaammin vaan laajempina.

Vierailija
74/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on valmistunut vuonna -86, se ei nyt tässä ole olennaista. Rekrytoija katsoo työhistoriaa.

Joissakin viroissa on ylempi tutkintovaatimus nykyään, mutta jossain tapauksissa lakiin on kirjattu tapaukset, joissa vanhempi eri tutkinto hyväksytään.

Jos ei ole alan töitä tuon jälkeen tehnyt, ei tutkinnolla tee enää mitään.

Jos on tehnyt, työura on määräävä ja taustalla olevalla tutkinnolla ei ole enää väliä, vaikka olisi eri alaltakin. Työkokemus se on joka merkkaa.

Vierailija
75/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP haluaa vaan vastauksen ja saakin kauhean saarnan ja kitinän että mee kouluun jne. kyllähän se näyttää paremmalta CVssä jos ei ole joku 30+ vuotta vanha nimike vaan se moderni versio, rehellisyys yliarvostettua työnhaussa. Ahhh AV on kyllä paras!!

Vierailija
76/76 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä kielellä? Teknikko on teknikko, vaikkei niitä enää koulutetakaan. Tietty entisajan merkonomi oli vähän enemmän kuin nykymerkonomi, mutta vuosiluku kertoo kyllä.

Ohis, mutta kyllä teknikkoja edelleen koulutetaan. Itse valmistun 2019.