Pitäisi päivittää cv. Mistä löytyisi vastineet vanhoille koulutusnimikkeille? Aikaa ennen ammattikorkeita...
Löydän varmaan netistä mutta kysynpä täältä ensin..... samalla kun etsin itse. ;)
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan osaa vastata? Kyseessä siis 1990-luvulla suoritettu opistotasoinen tutkinto. Onko nykyisin kandidaatti vai maisteri?
Kyllä näillä tiedoilla sanoisin että suoraan tohtori, ei tuossa kohtaa vaatimattomuus enää kannata.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan osaa vastata? Kyseessä siis 1990-luvulla suoritettu opistotasoinen tutkinto. Onko nykyisin kandidaatti vai maisteri?
Ei ole kumpikaan!
Olet saanut vaikka miten monta ohjetta ja linkkiä, joista selviää, että 1990-luvulla suoritettu tutkinto ennen AMK-järjestelmää ei ole kandin eikä maisterin tutkinto, vaan opistotutkinto (oletus: kyseessä ei ole ammattikoulututkinto). Vanhoja tutkintoja ei ole päivitetty AMK-tutkinnoiksi ellet ole suorittanut 1-1.5 vuoden mittaista lisäkoulutusta. Et siten voi väittää olevasi sairaanhoitaja AMK, jos sinulla on vanhanmallinen erikoissairaanhoitajatutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta toiseen, jos on peruskoulupohjalta suorittanut opistotasoisen tutkinnon, joka nykyisin on korkeakoulututkinto (ammattikoulu tai yliopisto), onko ok käyttää ylioppilashattua?
Olen suorittanut peruskoulupohjalta sekä opisto- että yliopistotutkinnon. Ei ole koskaan vähääkään kiinnostanut valkolakin hankkiminen, vaikka opiskeluaikana ylioppilaaksi tituleerattiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi laupias taivas. Tutkintosi ei ole kandidaatti tai maisteri vaan se mikä todistuksessa lukee.
Ihmiset osaa vastata, mutta kun sulle vastaukset ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kumpikaan.
Tämä on hauska ketju. Tohtoriksi voi vaihtaa.
Haastattelin yo merkonomia, hän ei ollut päivittänyt tutkintoaan tradenomiksi, koska oli aikoinaan valmistunut kauppaopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laupias taivas. Tutkintosi ei ole kandidaatti tai maisteri vaan se mikä todistuksessa lukee.
Ihmiset osaa vastata, mutta kun sulle vastaukset ei kelpaa.
Nyt olikin kyse siitä, mikä on *nykyinen* tutkintonimike. Ihmiset vain jankkaa tuota vanhaa tutkintoa. Mutta kun sitä ei enää ole. Puhutteko myös plastiikkapusseista ja laskette hinnat markoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset osaa vastata, mutta kun sulle vastaukset ei kelpaa.Nyt olikin kyse siitä, mikä on *nykyinen* tutkintonimike. Ihmiset vain jankkaa tuota vanhaa tutkintoa. Mutta kun sitä ei enää ole. Puhutteko myös plastiikkapusseista ja laskette hinnat markoiksi?
Minulla on yhdessä kolikkopurkissa euroja ja muutama markkakin sieltä löytyy. Eurot ovat euroja, mutta markatkin ovat vielä markkoja, ei ne euroiksi ole muuttuneet. Minä itse olen yo-merkonomi ja olen sitä kuolemaani asti, ei se tehty tutkinto muutu miksikään tulevina vuosina.
Voi hyvä tavaton... kyllä ainakin mun alkuperäinen koulutus on edelleen liiketalouden opistotutkinto (yo-merkonomi), vaikka olinkin ehkä viimeisiä opistotasolta valmistuneita. Tradenomiksi se ei muutu, sillä tradenomin tutkinto on laajempi kuin vanha opistotutkinto. Hyväksilukuja sillä tosin tradenomiopintoihin saa, toisin kuin nykyisellä merkonomitutkinnolla.
Tee niin kuin minä, mene ammattikorkeaan tai yliopistoon ja opiskele nykytutkinto. Vanhalla opistotutkinnolla kun tosiaan saattaa saada jotain hyväksiluettuakin.
Joku puhui merkonomitutkinnosta mikä nykyään on kai amistasoinen perustutkinto. Jos on aikanaan suorittanut ent opistotutkinnon niin se näkyy kyllä todistuksessa. Mulla ainakin lukee että ylioppilaspohjainen jne. ja koulun nimestä näkee myös. Työnkuvassani koulutusaste on määritelty "alin korkea-aste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset osaa vastata, mutta kun sulle vastaukset ei kelpaa.Nyt olikin kyse siitä, mikä on *nykyinen* tutkintonimike. Ihmiset vain jankkaa tuota vanhaa tutkintoa. Mutta kun sitä ei enää ole. Puhutteko myös plastiikkapusseista ja laskette hinnat markoiksi?
Minulla on yhdessä kolikkopurkissa euroja ja muutama markkakin sieltä löytyy. Eurot ovat euroja, mutta markatkin ovat vielä markkoja, ei ne euroiksi ole muuttuneet. Minä itse olen yo-merkonomi ja olen sitä kuolemaani asti, ei se tehty tutkinto muutu miksikään tulevina vuosina.
Minä vaihdoin aikoinaan markat euroiksi, ja nyt on tavallaan sama operaatio tutkinnon kanssa.
Odotan vielä vähän aikaa vastausta. Voisiko joku helsinkiläinen tai vantaalainen vastata?
Itselläni on sama tilanne, 90-luvun opistotasoinen tutkinto. Oli kyllä ylioppilaspohjainen ja peräti viiden vuoden koulutus, mutta ei voi mitään, ettei tutkintonimikettä voi vaihtaa. (Olen lisäksi samantyyppiseltä alalta filosofian maisteri, mutta tuossa ekan tutkinnon työssä olen edelleen). Se ei sinänsä haittaa, sillä vanhanaikainen nimike toimii nykyään oikein hyvin työelämässä. Sen sijaan oppilaitosnimike voi olla ongelma kun puhun muiden kuin oman alan ihmisten kanssa, sillä sen nimiset koulut ovat nykyään alempitasoisia kuin se ammatillinen koulutus, minkä kävin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdoin aikoinaan markat euroiksi, ja nyt on tavallaan sama operaatio tutkinnon kanssa.
Odotan vielä vähän aikaa vastausta. Voisiko joku helsinkiläinen tai vantaalainen vastata?
Kerro sen opistotutkinnon nimi, me av:lla sitten keksitään vaihtoehtoja ja valitset niistä sitten parhaan (tai vaikka kaksi, harvoin noita kymmeniä vuosia vanhoja todistuksia pyydetään näytille).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vastaava tilanne. Olen valmistunut opistotasolta 1990-luvulla, ja minun pitäisi löytää nykyinen tutkintonimike työhakemuksia varten. Osaako joku auttaa? En saanut linkkiä toimimaan.
Miksi päivittäisit sen? Pidätkö rekrytoijia tyhminä, tai sitä henkilöä joka lukee cv:si? Eivätköhän he ymmärrä ja osaa soveltaa mielessään itsekin sen, mitä nykyistä tutkintoa vastaava se vuoden x tutkinto on.
Ihan ohiksena. Minä pidän rekrytoijia tyhminä, jos täällä ammattirekrytoijiksi ilmoittautuneet ovat oikeasti sellaisia.
Ei mikään ihme. Fiksuja rekrytoijia en ole vielä tavannut. Ehkä niitäkin jossain voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan keskusteluissa sanoa että olet x, joka vastaa tämän päivän y-tutkintoa. CV.hen vain virallinen nimike. Jos haet alan työpaikkoja, siellä tiedetään mistä on kyse. Eräs opettajakaverini laittoi toistuvasti työhakemuksiin tittelikseen "lehtori", mikä teki naurettavan vaikutelman. On FM, joka antaa lehtorin pätevyyden. Lehtori on toimi (aiemmin virka).
Olen nuori ja valmistunut tällä vuosikymmenellä kahteen AMK-tutkintoon. En siis tiedä hirveesti tuosta opistotasosta. Miten opistotaso, käsittääkseni työmäärältä vähäisempi tai sama määrä kuin AMK, voi peitota jopa yo-tutkintoja? Siis maisteria tai DI:ä. Onko opistosta saanut akateemiset valmiudet toimia? Ja en puhu mistään apukoulu ammattikorkeasta, vaan yliopistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vastaava tilanne. Olen valmistunut opistotasolta 1990-luvulla, ja minun pitäisi löytää nykyinen tutkintonimike työhakemuksia varten. Osaako joku auttaa? En saanut linkkiä toimimaan.
Miksi päivittäisit sen? Pidätkö rekrytoijia tyhminä, tai sitä henkilöä joka lukee cv:si? Eivätköhän he ymmärrä ja osaa soveltaa mielessään itsekin sen, mitä nykyistä tutkintoa vastaava se vuoden x tutkinto on.
Ihan ohiksena. Minä pidän rekrytoijia tyhminä, jos täällä ammattirekrytoijiksi ilmoittautuneet ovat oikeasti sellaisia.
Ei mikään ihme. Fiksuja rekrytoijia en ole vielä tavannut. Ehkä niitäkin jossain voi olla.
Ei tarvitse olla edes penaalin terävin kynä, jos alkaa ihmetellä aloittajan "tradenomiksi valmistuin -86"- kohtaa :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markat euroiksi on hyvä vertaus, koska se pätee tavallaan tässäkin. Aikoinaanhan 1 markka oli noin 0,17 euroaa ja sama pätee vaikka kaupalliseen tutkintoon eli vanhamuotoinen merkonomitutkinto on noin 0.17 tradenomitutkinnosta. Voit siten kutsua vanhaan tutkintoasi vaikka varttitradenomitutkinnoksi, jos haluat päivittää vanhan tutkintonimikkeen uusimuotoiseksi.
Yksikään nykyisistä uudistetuista tutkintonimikkeistä ei vastaa vanhanmallisia tutkintoja.