Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerronpa teille top 5 miksi mökkeily on persiistä

Ei kiitos enää mökille
23.06.2018 |

1. Ulkohuussi. Minua yksinkertaisesti etoo käydä pyllistämässä paskanhajuisessa kopissa hyttysten syödessä persposkiani. Vielä menkat siihen päälle niin vituttaa viisi kertaa enemmän.

2. Järvivedellä peseytyminen. Ensin menee puoli tuntia siihen että sekoittaa paljussa kuumaa ja kylmää vettä saadakseen sopivaa pesuvettä. Sitten yrittää kauhoa toisella kädellä vettä ja hangata hanuria toisella. Peseytymisen jälkeen kun on oikein kuivatellut itsensä huomaa hiusten olevan kuitenkin limaiset järviveden jäljiltä vaikka kuinka olisi kuurannut.

3. Mökin haju vaatteissa. Tätä ei yleensä huomaa paikan päällä, mutta viimeistään kotiovella muistaa taas haisevansa maakellarilta ja kaikki vaatteet on heitettävä välittömästi pesukoneeseen. Keinokuituista takkia tuuletin viimeksi toista viikkoa ulkona, kun haju oli niin tiukassa.

4. Etäisyys sivistyksestä. Pieninä annoksina hevonkuusessa lomailu voi olla ihan virkistävää, mutta kyllä viikko korvessa tekee jo hulluksi, kun ei näe ketään muita ihmisiä kuin omia matkaseuralaisiaan, kun pelkkä kauppaanlähtökin on jo niin iso proseduuri välimatkan takia, että se sijoitetaan joko lomailun alkuun tai loppuun.

5. Siivous. Minulla on kotona pyykinpesukone, astinpesukone ja imuri ihan siitä syystä, että nyrkkipyykki, tiskaus ja lattian luutuaminen on inhottavaa puuhaa. Hyvästä ruoasta nauttiminen menee yksinkertaisesti pilalle, kun tietää että heti ruoan jälkeen alkaa tiskisirkus ja se jumalaton vesien löträäminen.

Kyllä se on tällä elämänkokemuksella jo todettava, että en ole mökki-ihmisiä. Kavereilta tulee kesäisin kutsuja mökeille ja pääosin niistä kieltäydyn, koska en kestä mökkeilyä alkeellisissa olosuhteissa, enkä tietenkään kehtaa alkaa kartoittaa mökkien varustelutasoa kutsun yhteydessä. Sitten välillä tulee näitä heikkoja hetkiä jolloin vastaan mökkikutsuihin myöntävästi, ja kun vihdoin pääsen kotiin näiltä kärsimysleireiltä, vannon aina että ei enää ikinä. Paras kai varata jo nyt ensi juhannukseksi jokin ulkomaanmatka, etten vain erehdy jälleen kerran metsän keskelle, koska niin "kuuluu" tehdä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te mökkeilyn puolesta puhujat tulette tänne rehvastelemaan kuinka teillä on mökit kaikilla mukavuuksilla tai kuinka teidän "mökki" sijaitsee 1 km kaupungin keskustasta? Sehän on silloin verrattavissa ihan normaaliin asumiseen, kenelläkään tuskin on mitään ongelmia vapaa-ajan asunnolla jossa on sisävessa ja astianpesukone. Tässä oli nyt kuitenkin kyse perinteisemmästä mökkeilystä ja sen miinuspuolista...

Miksi et sitten avaa ketjua mukavuudettomille keskellä korpea oleville paskaljupuuceemökeille? No tietysti sen takia koska haluat provota.

Suomessa on yli puolimiljoonaa mökkiä, joten niitä todellakin löytyy joka lähtöön. On lähellä ja kaukana, isoja ja pieniä, mukavuuksilla ja ilman, järven rannassa ja kuivalla maalla, eli ihan joka lähtöön ja makuun löytyy mökkejä.

Ne mukavuudettomat kaukana sivistyksestä olevat 60-luvun paskapaljupuuceella olevat mökit ovat tänä päivänä enää vähemmistönä. Niitä vanhoja mökkejäkin on tietenkin olemassa, mutta niitäkin on modernisoitu ja puuceet päivitetty tähän päivään.

Vierailija
22/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole oikea mökki jos sieltä löytyy KAIKKI mukavuudet telkusta nettiin ja sähkölämmitykseen. Saa hävetä tuommoisia puheita, ette oo oikeita suomalaisia jos ette savupirtissä viihdy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilyn huonot puolet omasta mielestäni: 1. sukulaiset 2. Suomen ilmasto 3. hyönteiset

Vierailija
24/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on erilaisia. Musta etäisyys sivistyksestä on parasta ikinä. Lähdetään (taas) kolmeksi viikoksi Jäämerelle, teltoilla. Peseytyminen meressä, vuoristojärvissä tai babywipeilla. Huusseista ei tietoakaan, eikä mukavuuksista. Eipä kyllä ole hyttysiäkään. En jaksaisi millään odottaa. :)

Miten liikutte siellä?

Vierailija
25/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun talossani ei ole mökin hajua, eli tämä on terve talo. Kuvailemasi haju tulee sädesienestä, eli teillä on mökillä muhimassa aika ikävä yllätys.

Tarkennan aloitustani sen verran, että minulla ei ole siis omaa mökkiä, vaan loisin muiden mökeillä. En epäile, etteikö jonkun tuttuni mökki voisikin olla homeessa, mutta tämä mökkihaju tarttuu siis kirjaimellisesti joka kerta mökkivisiittieni jälkeen, eikä nyt varmaan kaikilla heistä ole kuvailemaasi homeongelmaa. Kuten sanottu, en haista hajua pääkallon paikalla, joten veikkaan että teikäläiselläkin saattaa vaatteet kyllä haista kylillä, olet vain itse tottunut siihen.

Ei haise mun vaatteet. On testattu tarkkanenäisillä ja suorasanaisilla ihmisillä. Äitini esim. kyllä paukauttaisi hyvin suorasti, jos vaatteeni haisisi "mökille".

Vierailija
26/49 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan maalla ja sisällä kompostoiva käymälä ja ulkona puusauna jonne kannetaan vesi. Talo haisee vanhalle. Jotenkin vaan selvitään. Mites muuten asuisi?.. Kerrostaloko on vaihtoehto?

Vierailija
27/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on erilaisia. Musta etäisyys sivistyksestä on parasta ikinä. Lähdetään (taas) kolmeksi viikoksi Jäämerelle, teltoilla. Peseytyminen meressä, vuoristojärvissä tai babywipeilla. Huusseista ei tietoakaan, eikä mukavuuksista. Eipä kyllä ole hyttysiäkään. En jaksaisi millään odottaa. :)

Miten liikutte siellä?

Autolla. Kun sillä ei enää pääse, kävellen. Ei siis olla vaeltajia vaan ennemminkin retroretkeilijöitä.

Vierailija
28/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin mutta omat kokemukseni ei ole niin hirveitä ainakaan noissa missä mainitsit.

1. Ulkohuussi. Minua yksinkertaisesti etoo käydä pyllistämässä paskanhajuisessa kopissa hyttysten syödessä persposkiani. Vielä menkat siihen päälle niin vituttaa viisi kertaa enemmän.

-Meillä paskahuussi pihalla on sen verran tiiviisti rakennettu sekä paikalla josta on karsittu puskat yms jotta hyttysiä ei joka oven avauksella tule laumaa sisälle. Ei myöskään _koskaan_ haise paskalle, en osaa sanoa miksi. Veikkaan hyvää ilmastointia ja sitä että heitetään päälle huussiin tarkoitettua turvetta(?) Sekä tyhjennys hoidetaan ajallaan.

2. Järvivedellä peseytyminen. Ensin menee puoli tuntia siihen että sekoittaa paljussa kuumaa ja kylmää vettä saadakseen sopivaa pesuvettä. Sitten yrittää kauhoa toisella kädellä vettä ja hangata hanuria toisella. Peseytymisen jälkeen kun on oikein kuivatellut itsensä huomaa hiusten olevan kuitenkin limaiset järviveden jäljiltä vaikka kuinka olisi kuurannut.

-Eikö teillä ole kiukaan yhteydessä säiliötä joka lämmittää veden tulikuumaksi? Meillä on, ja ei mene kun pari minuuttia kun lorottaa säiliöstä kuumat vedet ja sen jälkeen muutama kauhallinen järvivettä, ei mene kuin muutama minuutti. Peseytyminen itsessään ei niin mukavaa kuin suihkun alla mutta menee muutamana kertana vuodessa. Ja hiusten limoittumiseen, ei kannata missään suon äärellä mökkeillä. Meillä kirkas vesi järvessä, vähällä kasvillisuudella.

3. Mökin haju vaatteissa. Tätä ei yleensä huomaa paikan päällä, mutta viimeistään kotiovella muistaa taas haisevansa maakellarilta ja kaikki vaatteet on heitettävä välittömästi pesukoneeseen. Keinokuituista takkia tuuletin viimeksi toista viikkoa ulkona, kun haju oli niin tiukassa.

-Tuohan viittaa homeeseen, purkakaa se homeinen mörskä ja tehkää/ostakaa uusi. EI haise kunhan rakennetaan oikein. Meidän mökki ei haise millekään.

4. Etäisyys sivistyksestä. Pieninä annoksina hevonkuusessa lomailu voi olla ihan virkistävää, mutta kyllä viikko korvessa tekee jo hulluksi, kun ei näe ketään muita ihmisiä kuin omia matkaseuralaisiaan, kun pelkkä kauppaanlähtökin on jo niin iso proseduuri välimatkan takia, että se sijoitetaan joko lomailun alkuun tai loppuun.

-Joo tähän yhdyn mutta toisaalta menen mökille vain jos haluan rauhaa. Perheen kanssa mennssä sitä ei kyllä ole.

5. Siivous. Minulla on kotona pyykinpesukone, astinpesukone ja imuri ihan siitä syystä, että nyrkkipyykki, tiskaus ja lattian luutuaminen on inhottavaa puuhaa. Hyvästä ruoasta nauttiminen menee yksinkertaisesti pilalle, kun tietää että heti ruoan jälkeen alkaa tiskisirkus ja se jumalaton vesien löträäminen.

-Tästä en itsekään nauti, edes kotona. Mahdollisimman helpoksi koittanut sitä tehdä tuomalla parhaat siivouskamat mukana, isot kattilat ja vesiämpärit yms ettei vituta niin paljon. Ja mahd vähän kamoja nurkissa ettei tarvi nostella, kun mökki on melko pieni.

Vierailija
29/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä mökkeily hiertää joitakin,useammassa ketjussa lytätään mökkielämä.

Miksi? Ei mökille ketään pakkopaidassa viedä perheen teinejä lukuunottamatta.

Jos jotkut viihtyvät alkeellississa tai huippu varustelussa oloissa jossainpäin Suomea niin miksi se aiheuttaa ärtymystä.

Mulle esim.on ihan sama jos joku kuluttaa aikaansa jossain terassilla tai rannalla,mutta en mä sinne itse mene enkä keksi 10 syytä miksi se olisi persiistä.

Ja joo aiheuttaa ärtymystä tämä kirjoittelu ,koska en tajua miksi.

Vierailija
30/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et sitten kestäis mun elämää päivääkään. :D

Mä nimittäin asun sähköttömässä mökissä jossa ei ole vesijohtoa eikä myöskään viemäriä. Eikä ollut aiemmin sisävessaakaan, mutta rakentelin sellaisen komposti wc:n kuistin komeroon. Vettä kannan ämpärillä saunasta tai eläinsuojasta, sillä niihin kumpaankin tulee vesi. Eläinsuojassa on sähköt ja siellä on mun pieni jääkaappini ja pakastimeni ja pesukoneeni. Siellä myös lataan nämä kaikki akkukäyttöiset mobiilivehkeet. Saunalla tiskaan astiat ja peseydyn joka ikinen päivä. Saunalla ei ole suihkua vaan siellä on juuri kuvailemasi saavi, ämpäri, kauha -peseytymistyyli käytössä. Ruoka valmistuu puuhellalla ja leivinuunissa, kesällä kaasugrillaillen. Talo lämpiää talvella leivinuunilla ja yhdellä pönttöuunilla.

Mun talossani ei ole mökin hajua, eli tämä on terve talo. Kuvailemasi haju tulee sädesienestä, eli teillä on mökillä muhimassa aika ikävä yllätys.

Etäisyys sivistyksestä on vain hyvä asia. Saa olla kaikessa rauhassa omissa oloissaan.

Pakkoko on tiskata heti aterian jälkeen? Minä tiskaan kerran päivässä tai parissa silloin kun sille on aikaa ja mielenkiintoa. Lattiat siivoan kerran viikossa, lakaisen ainakin ja moppaan jos huvittaa. Jouluna ja juhannuksena ja silloin kun on "valtiovieraita" tulossa, vedän pitkällä roikalla eläinsuojasta sähköt tupaan ja imuroin.

Mikäs tässä on ollessa? Elämä on ihanan yksinkertaista.

Tätä en sitten lakkaa ihmettelemästä. Miten monimutkaiseksi se elämä muka menisi, jos saisi vain naksauttaa patteriin lämmöt päälle eikä tarvitsisi hakata halkoja ja lämmitellä uuneja ja takkoja tai jos vesi tulisi hanasta? Minusta tuo nimenomaan ei ole yksinkertaista. 

Vierailija
31/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää kuinka porukka tunnistaa homeen hajun tosta noin vaan ja pelkkä mökin ja vanhan rakennuksen haju aiheuttaa purkutuomion.. Kuitenkin Suomessa purettu ja käyttökiellossa uuden karheita kouluja ja taloja jotka ei haisseet yhtään miltään ja olivat umpihomeessa ja sairastuttivat ihmisiä. Varsinkin nyt mökit jotka on tyhjillään ja iäkkäitä rakennuksia, tuoksuvat oman laiselle eikä kyseessä silti ole sairas rakennus.

Vierailija
32/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kyllä ihmettelen näitä ihmisiä, jotka ihan tahtomattaan ja vahingossa joka kesä ajautuvat jonnekin mökille, vaikkeivät sinne halua. Itse en ole näihin aikuisiällä joutunut kuin joidenkin juhlien takia. Ja niistäkin on halutessaan päässyt yöksi kotin. 

Vierailija
33/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haju voi johtua muustakin kuin homeessa. Itse en halua mennä mökille koska siellä vaatteisiin tarttuu takan haju, takka on lähestulkoon kokoajan päälle ja vaikka hormitus on hyvä silti vaatteissa on selkeä puun ja savun tuoksu kun pääsee kotiin asti.

Vierailija
34/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan maalla ja sisällä kompostoiva käymälä ja ulkona puusauna jonne kannetaan vesi. Talo haisee vanhalle. Jotenkin vaan selvitään. Mites muuten asuisi?.. Kerrostaloko on vaihtoehto?

Minäkin olen koko ikäni asunut maalla enkä ole koskaan asunut asunnossa, jossa olisi kompostoiva käymälä. Omakotitaloja vesivessoilla on ihan maaseudullakin ollut jo ainakin sen 37 vuotta, jonka olen elänyt. 

Vierailija
35/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen pitäisi nuoruudessaan olla ainakin vähän aikaa työssä, jossa toimenkuvaan kuuluu tiskaaminen ja siivoaminen nopeasti ja tehokkaasti tiukassa aikataulussa.

Olen ikuisesti kiitollinen tästä kokemuksesta. Ei mene aikaa löträämiseen, kun on tekniikka hallussa :D

Vierailija
36/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti mökkien ummehtunut haju johtuu myös kehnosta ilmanvaihdosta, korvausilmaräppänöitä ei juuri ole tai ne on remontoitu aikojen saatossa umpeen. Kesällä ei myös käytetä niin paljon mahdollisia tulisijoja jotka tehostaisivat painovoimaisen ilmanvaihdon kiertoa.

Vierailija
37/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen koko ikäni asunut maalla enkä ole koskaan asunut asunnossa, jossa olisi kompostoiva käymälä. Omakotitaloja vesivessoilla on ihan maaseudullakin ollut jo ainakin sen 37 vuotta, jonka olen elänyt. 

No me vaihdettiin vesivessa kompostoivaan käymälään n. 5 vuotta sitten..

Vierailija
38/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on talviasuttava huvila kaikin mukavuuksin ja rantasauna, jossa kiuas lämmitetään klapeilla ja järvivesi lämmitetään pesuvedeksi. Ap:n vuodatukseen totean vain sen, että jos ei  tosiaankaan osaa suoriutua rantasaunassa peseytymisestä ilman suihkua, sitä on aika hemmetin avuton.

Kyllä kai ap siitä suoriutuu, mutta eivät kaikki tykkää alkeellisuudesta. Mun äiti on vm -39 ja sanonut, että on eläissään niin paljon pessyt järvivedellä ja käyttänyt aikaansa klapien tekemiseen ja niillä lämmittämiseen, että ei kiitos enää ikinä.

Vierailija
39/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me vaihdettiin vesivessa kompostoivaan käymälään n. 5 vuotta sitten..

Aha. Tuo kommentti oli tuolle, jonka mielestä ainoa vaihtoehto kompostoivalle käymälälle on kerrostalo.

Vierailija
40/49 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen pitäisi nuoruudessaan olla ainakin vähän aikaa työssä, jossa toimenkuvaan kuuluu tiskaaminen ja siivoaminen nopeasti ja tehokkaasti tiukassa aikataulussa.

Olen ikuisesti kiitollinen tästä kokemuksesta. Ei mene aikaa löträämiseen, kun on tekniikka hallussa :D

Joo ja itse olen kiitollinen siitä että olen nuoruudessani työskennellyt asiakaspalvelualalla niin en pelkää aikuisenakaan ihmiskontakteja. Miten liittyy mihinkään? Ei tiskaaminen ole nopeampaa kuin astioiden laitto astianpesukoneeseen, ja jos ei tykkää tiskata niin ei tykkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan